Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

21 sep 2023, 14:22

door MichelN » 18 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 11:51
De Britse minister van Defensie Ben Wallace was een van de weinige politici die tijdens de NAVO-top in Vilnius kritiek durfde te uiten op de steun aan Oekraïne.
Hij zei wel dat de Britse steun geen blanco cheque was maar een partnership en geen discretionary spend.
Wallace is geen minister meer, sinds eind augustus opgevolgd door Grant Shapp. Wallace voelde aan zijn water dat hij geen kans had om Stoltenberg op te volgen vanwege Macron en Biden.
Dicksy 16 jul 2023, 13:15
Dat Biden hem blokkeerde is niet meer dan het gevolg van het feit dat Ursula von der Leyen de favoriete kandidaat was voor Biden maar weer niet op de nodige steun kon rekenen van enkele EU-zwaargewichten.
Voor Macron was zelfs von der Leyen geen optie en Wallace of zelfs een andere Brit geen enkele optie vanwege de Brexit.
Ik kan Zelensky best begrijpen met zijn uitlatingen naar de Polen en andere toe maar er zijn op veel plaatsen volgend jaar verkiezingen en hij vergeet hierbij dat er in die landen ook mensen (ook politiekers) wonen die nog graag beleg op hun boterham willen hebben ondanks de oorlog in Oekraïne.
Een beetje meer diplomatie van zijnentwege zou hier dus zeker op zijn plaats zijn, juist omdat hij verzekert is van hun steun, wil hij die niet effectief verliezen. Hij doet mij denken aan Trump die toen hij verkozen was ook begon rond te lopen als een olifant in een porseleinenkast en dat soort politiek (diplomatie) is men hier in het westen helemaal niet gewoon. Ik denk zelfs dat ze dat niet zullen blijven pikken, een Zelensky of niet.

Fred1950

21 sep 2023, 14:29

De Duitsers en de Fransen zullen volgens mij binnenkort ook geen wapens en munitie meer leveren , of dit zou al zo kunnen zijn.

Als Zelensky ooit "zijn" F16's wil inzetten is er nog veel meer nodig dan die machientjes alleen. Luister en kijk nog maar eens wat Roger Housen gisteren in de Afspraak wist te vertellen. Zonder een echte inmenging van de NAVO zijn die toestellen "vogels" voor de kat , pardon voor de Russen.

Ik begin kompassie met Zelensky te krijgen .... De man is een allerbeste acteur maar bijzonder naïef. De Chinezen hebben ooit getracht te bemiddelen , Europa zou ook beter eens proberen om vredesgesprekken op te starten , of zouden ze dat niet mogen doen van de Amerikanen ? Die doen ook geen poging.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 21 sep 2023, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

21 sep 2023, 14:39

door Fred1950 » 1 minuut geleden

De Duitsers en de Fransen zullen volgens mij binnenkort ook geen wapens en munitie meer leveren , of dit zou al zo kunnen zijn.

Als Zelensky ooit "zijn" F16's wil inzetten is er nog veel meer nodig dan die machientjes alleen. Luister en kijk nog maar eens wat Roger Housen gisteren in de Afspraak wist te vertellen. Zonder een echte inmenging van de NAVO zijn die toestellen "vogels" voor de kat , pardon voor de Russen.
Dat denk ik niet maar het laten verstaan dat de kans erin zit kan wel opgevat worden als een vingerwijzing naar Zelensky toe dat hij moet stoppen met het schofferen van zijn bondgenoten. Zelensky is al langer dan vandaag een ongeleid projectiel en ik denk dat de kans groter is dat hij aan de kant zal geschoven worden en vervangen gaat worden door een 'echte politieker', iemand die wel degelijk kaas geeten heeft van diplomatie.

Fred1950

21 sep 2023, 14:49

Dicksy schreef:
21 sep 2023, 14:39
.....
Dat denk ik niet maar het laten verstaan dat de kans erin zit ....
Zonder AWACS toestellen en andere NAVO vluchtleidingsapparatuur boven en op Oekraïns grondgebied vliegen de F16's gewoon als blinde vinken rond. Vooraleer ze een doel bereiken zijn ze al lang onderschept geweest door raketten of door Russische vliegtuigen. Zelensky spreekt van minstens 120 toestellen , heeft die daar wel nog de piloten voor ? Je maakt niet zomaar een F16 piloot van een helicopter piloot en al zeker niet van een sportvlieger piloot.

Zoals ik hierboven schreef : "De man is een allerbeste acteur maar bijzonder naïef"
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 21 sep 2023, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

21 sep 2023, 14:50

Fred1950 schreef:
21 sep 2023, 14:29
Een tijdje in de coma gelegen, Fred?

Afbeelding

En dit is wat ze krijgen:

◾ 30,000 155-mm shells
◾ 3,800 155 mm DM125 smoke shells
◾ 105,000 120-mm shells
◾ 480 M26 (AT2) rockets
◾ 200 MRAP armored vehicles.
◾ demining systems
◾ Dachs armored engineering vehicles.
◾ Bergepanzer support vehicles.
◾ 50 BEK
◾ winter clothing, generators and explosive ordnance disposal materials
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

21 sep 2023, 14:55

Ik schreef "binnenkort" en daarmee bedoel ik binnen een aantal maanden. Hoe oud is je propaganda pamflet van hierboven ?

Wil.

21 sep 2023, 14:59

Fred1950 schreef:
Ik schreef "binnenkort" en daarmee bedoel ik binnen een aantal maanden. Hoe oud is je propaganda pamflet van hierboven ?
Alles wat je daar vermeld ziet, zal "binnenkort" geleverd worden :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

21 sep 2023, 15:02

Wil. schreef:
21 sep 2023, 14:59
Fred1950 schreef:
Alles wat je daar vermeld ziet, zal "binnenkort" geleverd worden :lol:
En dus kan er nog veel gebeuren voor dat het allemaal geleverd wordt. :P

Dicksy

21 sep 2023, 17:18

door Fred1950 » Vandaag, 14:49
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 14:39
.....
Dat denk ik niet maar het laten verstaan dat de kans erin zit ....
Zelensky spreekt van minstens 120 toestellen , heeft die daar wel nog de piloten voor ? Je maakt niet zomaar een F16 piloot van een helikopter piloot en al zeker niet van een sportvlieger piloot.
Kom, kom Fred. Je hebt de film Independence Day niet gezien zeker. Zelfs piloten van sproeivliegtuigjes konden daar na een theoretische uitleg vliegen met het modernste VS-wapentuig. En met de hulp van de VS gaat Zelensky dat ook lukken. :wink:

socrates

21 sep 2023, 17:19

MichelN schreef:
21 sep 2023, 13:46
Dicksy schreef:
21 sep 2023, 11:51

De Britse minister van Defensie Ben Wallace was een van de weinige politici die tijdens de NAVO-top in Vilnius kritiek durfde te uiten op de steun aan Oekraïne.

Hij zei wel dat de Britse steun geen blanco cheque was maar een partnership en geen discretionary spend.
Wallace is geen minister meer, sinds eind augustus opgevolgd door Grant Shapp. Wallace voelde aan zijn water dat hij geen kans had om Stoltenberg op te volgen vanwege Macron en Biden.

Op die Internationaal hoge stoel zou Ursula Albrecht mikken, het is nu immers helemaal niet zeker dat zij zichzelf in 2024 als Ursula von der Leyen zal kunnen opvolgen aan het hoofd van de Europese 'Regering". :)
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

E.T.

21 sep 2023, 17:36

Sproeipiloot ? Was wel een gek geworden jachtpiloot uit Vietnam ofzo :mrgreen:

Fazal

21 sep 2023, 19:34

Vliegen ...? Daar is niks moeilijks aan.
Alleen de lessen ... die zijn dat wel.
Vooral de theoretische dan.
En de examens zijn dat ook.

socrates

21 sep 2023, 19:43

Fazal schreef:
Vooral opstijgen; iedereen die de "throttleknop" en de "joy stick" weet te vinden kan dat, maar of die dan nog heelhuids landen is ???
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Charlie Maru

21 sep 2023, 19:58

socrates schreef:
21 sep 2023, 19:43
Fazal schreef:
Vooral opstijgen; iedereen die de "throttleknop" en de "joy stick" weet te vinden kan dat, maar of die dan nog heelhuids landen is ???
All what goes up must come down...... :mrgreen:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

21 sep 2023, 22:25

Fazal schreef:
Ooit met een F16 gevlogen ? Dat is "hoogstwaarschijnlijk" toch wat anders dan een Cessna of de knuppel van een Microsoft vluchtsimulator. G-krachten ondergaan , een roll of looping maken aan 800 km/uur, doe het maar eens na. Zelfs de piloten "aan de grond" van drones mogen hun stick niet loslaten , of het ding duikt de diepering in.

In een "dog fight" verliest een F16 tegen de zoveel behendiger Mig's , en als er geen AWACS in de buurt vliegt ziet een F16 piloot die MIG zelfs niet op zich afkomen. Alleen de Oekraïnse piloten zullen beseffen dat Zelensky zijn gebleit voor meer Westers speelgoed geen goed idee was ... tenzij dat Zelensky wel degelijk met die F16's atoomwapens wil afvuren.