Olie vervuiling Antwerpse Schelde.

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

10 apr 2026, 16:01

Bij het overpompen van olie ;is door een scheur in het schip een grote hoeveelheid olie in het Deurgangdok (linker oever) gelopen.
Verschillende dokken zijn bevuild;vogels onder de olie en het milieu aangetast.
Was daar dan niemand van wacht; of stond de Bokma koud? Wat wel meer gebeurd.
Na meer dan 35 jaar ervaring in die sector kent je de gebruiken wel.
Nu normaal verboden aan boord te gaan en in het laadhokje te blijven WAKKER

Charlie Maru

10 apr 2026, 16:22

voorn schreef:
10 apr 2026, 16:01
Bij het overpompen van olie ;is door een scheur in het schip een grote hoeveelheid olie in het Deurgangdok (linker oever) gelopen.
Scheur in het schip is wat de buitenwereld wordt wijsgemaakt, maar weinig waarschijnlijk denk ik.......

Het kan best een "overflow" geweest zijn tijdens de bunkering......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

voorn

11 apr 2026, 03:47

Daar wordt nu ook aan gedacht
Vraag waar was de wacht.?
Taak van een officier aan dek of man aan de wal.

Charlie Maru

11 apr 2026, 09:40

voorn schreef:
11 apr 2026, 03:47
Daar wordt nu ook aan gedacht
Vraag waar was de wacht.?
Taak van een officier aan dek of man aan de wal.
Normaal gezien is alles wat brandstof betreft de taak van de 3de werktuigkundige.
Er was zo te zien volgens Marine Traffic een bunkerschip aanwezig.
Het kan best zijn dat het schip "Full Bunkers" aan het nemen was, en dat gebeurt nogal veel tijdens de nacht; je moet rekenen op een hoeveelheid tussen 3.500 - 5.000 Ton. Aan aan pompcapaciteit van 500T/u ben je dan minstens 10 uren bezig.

Op een Modern schip heb je normaal gezien meters op de ballast-desk in de machinekamer.
De betrouwbaarheid hangt af van de positie van het schip.....ligt het op zijn neus ?.....op zijn kont ...? op bakboord of stuurboord ? kan je alleen maar op voortgaan als je erop getraind bent want deze meters werken op "tegendruk". Dubbele bodems hebben de lengte van een luik, gemakkelijk zo'n 25-30 m; kunnen 10-15 breed zijn en hebben een hoogte van ongeveer 1,80 -2,10 m. Hebben dan ook een capaciteit van 600-800 Ton als ik mij niet vergis.
Een correcte peiling moet je altijd doen met een sounding stick en vergelijken in tabellen.

De man van het bunkerschip heeft met het schip zelf niets te zien......
Deze mag pas beginnen pompen met de snelheid overeengekomen met de verantwoordelijke op het schip wanneer hij die orders ook effectief krijgt en blijft ook St.by gedurende de volledige pompoperatie.
Bij het minste wat er misloopt is het dan ook zijn taak om het pompen meteen te stoppen. Maar wanneer het misloopt is het dan ook meestal te laat en ligt de Fuel aan deck.

Bunkeren wordt altijd gedaan door iemand met ervaring.......maar.....zoals altijd vervolmaakt de uitzondering de regel natuurlijk.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

boeffer

11 apr 2026, 15:49

Als men eens naar Spanje belt, 50 j terug lag er ook van dat zwart tussen de baders. Ingerold in zand zodat je het niet merkte tot er op trapte.
Met naft van de allumeur of reuk kreeg je het er pas af(vliegers was toen nog voor de rijkeren).
Met zoveel liters in het dok was er bb niemand.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

voorn

11 apr 2026, 22:27

Het was jaren in mijn tijd de gewoonte (zeker 30 jaar) dat de losser mee ging eten aan boord.
Van eten kwam drinken tot één in de gracht belande met het autotje.
Gedaan met aan boord te gaan enkel voor papieren en staal
Er zijn er natuurlijk waar geen maat op staat.

boeffer

15 apr 2026, 14:17

Nonkel reed voor de wasserij en klein onderhoud, daar zat dikwijls een volle fles in het linnen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk