62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
radiooperateurke - Lid geworden op: 09 nov 2006, 12:14
Dag Peetje Maurice,
ik merk dat Uw pogingen om nieuwe ex-Essentho-ers op te zoeken op weinig nieuwe kandidaten stuiten; spijtig nochtans....
Misschien kan volgend wel leuk zijn voor U. Als ge op google korbach/essentho/62ahawk intikt met als locatie "internet" komt ge op website vriendenkring korbach/essentho....., als ge dan op de linkerkolom op militairen drukt krijgt ge een ganse serie foto's door mij genomen in kazerne te Essentho en op de site te Rhoden. "met dank aan Raf Steurbaut" staat er bij vermeld. Deze zijn genomen waarschijnlijk begin 1969. Vriendelijke groeten,
ik merk dat Uw pogingen om nieuwe ex-Essentho-ers op te zoeken op weinig nieuwe kandidaten stuiten; spijtig nochtans....
Misschien kan volgend wel leuk zijn voor U. Als ge op google korbach/essentho/62ahawk intikt met als locatie "internet" komt ge op website vriendenkring korbach/essentho....., als ge dan op de linkerkolom op militairen drukt krijgt ge een ganse serie foto's door mij genomen in kazerne te Essentho en op de site te Rhoden. "met dank aan Raf Steurbaut" staat er bij vermeld. Deze zijn genomen waarschijnlijk begin 1969. Vriendelijke groeten,
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag Radiooperateurkeradiooperateurke schreef:Dag Peetje Maurice,
Misschien kan volgend wel leuk zijn voor U. Als ge op google korbach/essentho/62ahawk intikt met als locatie "internet" komt ge op website vriendenkring korbach/essentho....., ....
Hetgeen u verteld dat staat op de topic juist voor uw topic, met web site adres en al.
MVGr.
Papa Freddy
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
De door u aangehaalde website heb ik geraadpleegd en ik moet u feliciteren mocht u de maker zijn van de prachtige foto's. Volgens mij dateren de foto's van later dan 1969, ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar op één van de foto's is op een parking een Renault R 16 te zien die in het jaar 1969 nog niet werd geproduceerd.radiooperateurke schreef:Dag Peetje Maurice,
In ieder geval, mooi werk mocht dit van u komen, want je schuilnaam is wel "radiooperateurke", doch ik denk dat je wel degelijk Raf Steurbaut bent, een naam die uit het Gentse afkomstig is.
Het is wel godgeklaagd dat er nu geen enen van "mijn jaar", dus van 1974 hier ooit iets heeft neergeschreven. Maar ik heb geduld, misschien komen ze nog! Vrienden van het lichtingsjaar 1974, die hun legerdienst hebben doorgebracht te Lombardsijde en daarna te Essentho, in de periode van de 1ste februari 1974 tot en met 18de december van hetzelfde jaar, WAAR ZITTEN JULLIE???, Ook KRO's en KROO's zijn uiteraard van harte welkom
-
Neen Peetje, ik ben wel degelijk in Essentho geweest van begin sept. 68 en ben afgezwaaid eind april 1969. De foto's zijn zeker gemaakt voor eind april 1969, daar ik zelf op enkele te zien ben. Groetjes.
Tevens bericht voor Zoete, ik woon ook in St Denijs Westrem.
Tevens bericht voor Zoete, ik woon ook in St Denijs Westrem.
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Peetje Maurice, daar ik persoonlijk met een dergelijke wagen heb kunnen rijden was ik ietwat verwonderd door je bewering betreffende jaartal van productie.Peetje Maurice schreef:Volgens mij dateren de foto's van later dan 1969, ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar op één van de foto's is op een parking een Renault R 16 te zien die in het jaar 1969 nog niet werd geproduceerd.
Ter informatie, de voorreeks liep in december 1964 van de band, en tussen 1965 en 1979 werden er 1.846.650 exemplaren geproduceerd.
Ik volg wel deze topic, was in Duitsland van 1955 tot 1974. Had een vriend die in Essentho gelegerd was, maar verder geen bindingen met de Hawk.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Juist papa, ik moet waarschijnlijk efkes ingedommeld zijn; bedankt alleszins voor de topic ivm essentho/korbach/62a. Groeten,
-
peceloog
Hallo Pickerboy's,
ik heb toevallig deze topic gevonden via google
, meestal kom je me tegen op de computertopic's samen met collega Verhaegen.
Ik ben ook een Pickerboy geweest in 1971.
3 maanden morseopleiding in Mechelen en 9 maanden praktijk in Essentho.
We konden het beter dan de scheepsmarconisten
.
Een paar namen die mij nog zijn bijgebleven:
Van de Staf: Claude Danneels (St.Agata-Berchem)
Raymond Bierbeeck (Antwerpen)
Paul Lammens (Mechelen - Korbach) Waarschijnlijk uitgeweken naar Italie
(had toen een Italiaans Vriendinnetje)
Ben nieuwsgierig naar de reactie.
De PeCeloog
ik heb toevallig deze topic gevonden via google
We konden het beter dan de scheepsmarconisten
De PeCeloog
-
Welkom bij de Hawkisten waarde Peceloog! Da's wat anders dan de software nietwaar!peceloog schreef:Hallo Pickerboy's,
ik heb toevallig deze topic gevonden via google, meestal kom je me tegen op de computertopic's samen met collega Verhaegen.
We konden het beter dan de scheepsmarconisten.
![]()
De PeCeloog
Dus terug een radiooperateur...
Wanneer komt er hier eindelijk eens een echte Hawkist???
Mvg
Peetje
-
BLACKJACK - Lid geworden op: 30 dec 2006, 09:48
Hallo, ook Gegoogelt en hierop terechtgekomen.
Was wel maar in Lombardsijde in 76, en gemuteerd naar Essentho begin 77, dit allemaal als milicien. Ik was wel launcher.
Van mijn tijd in Lombardsijde herinner ik mij niet zo veel meer, veel droppings gedaan enzo, we hadden een goede kro als lt. die maakte dat we veel buiten de kazerne waren. Een schrikbewind was er niet zo zeer meer, we hingen als miliciens ook tamelijk goed aan elkaar.
Essentho was wel nog beter, maar ja, wij 'moesten' bij den troep, voor velen was het dan ook tijdverlies. Iets wat ge moet doen is meestal tegen uw goesting. Natturlijk vervagen na zulk een lange tijd de slechte herinneringen en blijven de leuke hangen.
Onze commandant indertijd was Schulpen Fred.
En we zaten er in het putje van de winter..........
Was wel maar in Lombardsijde in 76, en gemuteerd naar Essentho begin 77, dit allemaal als milicien. Ik was wel launcher.
Van mijn tijd in Lombardsijde herinner ik mij niet zo veel meer, veel droppings gedaan enzo, we hadden een goede kro als lt. die maakte dat we veel buiten de kazerne waren. Een schrikbewind was er niet zo zeer meer, we hingen als miliciens ook tamelijk goed aan elkaar.
Essentho was wel nog beter, maar ja, wij 'moesten' bij den troep, voor velen was het dan ook tijdverlies. Iets wat ge moet doen is meestal tegen uw goesting. Natturlijk vervagen na zulk een lange tijd de slechte herinneringen en blijven de leuke hangen.
En we zaten er in het putje van de winter..........
-
In ieder geval bedankt voor de reaktie BLACKJACK! Ik geef je volkomen gelijk hoor "iets wat men moet doen", doet een mens met tegenzin.BLACKJACK schreef:Iets wat ge moet doen is meestal tegen uw goesting. Natturlijk vervagen na zulk een lange tijd de slechte herinneringen en blijven de leuke hangen.
Je hebt ook overschot van gelijk, wanneer je schrijft dat na een zekere tijd de "slechte herinneringen" vervagen en enkel de goede herinneringen blijven. Ik ga heel eerlijk zijn, eigenlijk beschouwde ik de periode in Lombardsijde voor drie maand dus en ook de periode in het Duitse Essentho als puur tijdsverlies. Maar ik heb steeds geprobeerd er het beste van te maken, want anders gaat een mens eraan kapot, of zoals zovelen, storten zich vele miliciens zich in een aanzienlijk bierverbruik, om nog te zwijgen van de "korte drank", die op ieder soldatenkamer te vinden was. Als je schrijft dat jullie een goede KRO luitenant hadden, waardoor jullie veel "buiten" de kazerne waren, dan zal dat "buiten de kazerne", niet geweest zijn om strandwandelingen te maken veronderstel ik, voor zover dit in Lombardsijde plaats had natuurlijk.
Voor de rest, moet ik eerlijkheidshalve ook toegeven dat menige beroeps met ons voetjes hebben gespeeld en zeker in Lombardsijde, in Essentho heerste meer een "familiale sfeer". Ik veronderstel BLACKJACK dat je ook kennis gemaakt hebt met de luchtpiste en de grondpiste in Lombardsijde en met "bewapening", ik verwijs hier naar mijn vroegere reply's van het verhaal van de "boefer" die als specialiteit had de FAL geweren in het zand te steken en we konden dan zorgen dat het "wapen" binnen de kortste tijd proper was. Zoiets noem ik met iemands voeten spelen. De stinkende refter in Lombardsijde, nee, dat vergeet een mens ook nooit meer, het gebrek aan comfort, zoals één toilet op een gang waar 50 miliciens lagen... De vernedering door de para's in Lombardsijde enz.
Maar ik zeg het hier nogmaals, Essentho heeft heel veel goed gemaakt!
Alhoewel, Essentho was meer gericht op boefers, de miliciens moesten er eigenlijk ook maar het "vuile" werk doen, patatten lossen en laden op Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart bijvoorbeeld, een hele dag zwoegen in de hitte om patatten af te halen en ze vervolgens ook weer in de kazerne te lossen.
Doch al bij al was het geen verloren tijd voor mij, ik heb kennis gemaakt met het Belgisch leger, waarin een groot aantal luieriken zaten, die, moesten ze in een "normaal" werk gezeten hebben al lang aan de deur zouden zijn gevlogen. Nooit vergeet ik de dwaasheden dat wij in volle oliecrisis, toen er autoloze zondagen waren, de "voertuigen" met mazoet moesten bespuiten dat het een lieve lust was...ongelooflijk.
Maar het was nog een tijd van "moeten", niet "mogen", nu mag alles, niets moet nog...Van één ding ben ik heel zeker, die beroeps hadden een mooi leventje met al hun voordelen in natura!
Mvg
-
e-hedwig - Lid geworden op: 04 nov 2006, 20:02
Peetje Maurice schreef:Lombardzijde was inderdaad ontluisterend.BLACKJACK schreef:blijven. Ik ga heel eerlijk zijn, eigenlijk beschouwde ik de periode in Lombardsijde voor drie maand dus en ook de periode in het Duitse Essentho als puur tijdsverlies. Maar ik heb steeds geprobeerd er het beste van te maken, want anders gaat een mens eraan kapot, of zoals zovelen, storten zich vele miliciens zich in een aanzienlijk bierverbruik, om nog te zwijgen van de "korte drank", die op ieder soldatenkamer te vinden was. Als je schrijft dat jullie een goede KRO luitenant hadden, waardoor jullie veel "buiten" de kazerne waren, dan zal dat "buiten de kazerne", niet geweest zijn om strandwandelingen te maken veronderstel ik, voor zover dit in Lombardsijde plaats had natuurlijk.
Voor de rest, moet ik eerlijkheidshalve ook toegeven dat menige beroeps met ons voetjes hebben gespeeld en zeker in Lombardsijde, in Essentho heerste meer een "familiale sfeer". Ik veronderstel BLACKJACK dat je ook kennis gemaakt hebt met de luchtpiste en de grondpiste in Lombardsijde en met "bewapening", ik verwijs hier naar mijn vroegere reply's van het verhaal van de "boefer" die als specialiteit had de FAL geweren in het zand te steken en we konden dan zorgen dat het "wapen" binnen de kortste tijd proper was. Zoiets noem ik met iemands voeten spelen. De stinkende refter in Lombardsijde, nee, dat vergeet een mens ook nooit meer, het gebrek aan comfort, zoals één toilet op een gang waar 50 miliciens lagen... De vernedering door de para's in Lombardsijde enz.
Jij had WC's in de gang? Wij moesten naar een stinkende, op het domein centraal gelegen gebouwtje met alleen maar franse toiletten.
Die stank vergeet ik nooit meer. Overbodig te vermelden dat constipatie ons aller deel was...
Ons douchen mochten we gauw-gauw ééns per week. Ons wassen gebeurde in een gemeenschappelijke ruimte.
En het eten? Ach...
Onze chef was een door-en door gemeen mannetje. Vooral miliciens uit de lagere sociale klasse moesten veel pesterij en publieke vernederingen slikken. Maar zelf had hij wel altijd een rode neus... Van het drinken, uiteraard.
En in Essentho: al bleken de beroeps in Essentho ons, miliciens, volstrekt te negeren: we hadden er tenminste geen last van. Als je maar groette.
Eén zaak heeft er me pijnlijk getroffen en vergeet ik nooit want zo symptomatisch: de dag van het definitieve vertrek moesten we de bus instappen zonder één enkel dankwoordje, zonder één enkele handdruk, zonder één beroeps te zien, zonder afscheid te nemen. In de morgend bus in en weg, na bijna één jaar dienst. Tekenend voor de grote onverschilligheid die heerste tegenover de milicien.
En om toch nog een beetje positief te zijn: iets heel belangrijks dat ik er heb geleerd is dat ik met mede-miliciens uit een volledig ander milieu en met een volledig andere afkomst en denkwereld, heel goed kon opschieten. Zelfs waardeerde in hun eigenheid. Je leerde buiten je eigen cocon te kijken.
Whenever you create Utopia, you find something ugly working underneath it. (Joss Whedon)
-
Volledig akkoord met hetgene wat "e-hedwig" komt te schrijven. In een vorig schrijven was ik de "franse toiletten" inderdaad vergeten! Ook ik heb er destijds van gebruik gemaakt. Maar dan alleen uit pure noodzaak! Het gebeurde soms dat men "om de miliciens te kloten", het toilet in de gang sloot. Ook overdag was dit niet open. Dan was er maar één alternatief, het gebruik maken van die smerige franse toiletten, waar men zo met beide handen aan haken moest hangen. Het is juist, de stank in die WC's, voor zover men dit WC's kan noemen, was onbeschrijfelijk. Wanneer ik er voorbij moest komen, dan probeerde ik toch een omwegetje te maken om ze niet te moeten voorbijgaan, dus echte toestanden uit de middeleeuwen. Ja, we hadden zoals reeds geschreven welgeteld één toilet op de gang waar de kamers waren. Maar iedere morgen stond daar een file van jewelste, dan kon je nog twee andere zaken doen, je kon "het" ophouden, voor zover dit mogelijk was natuurlijk was tot aan de kantiene waar het ontbijt werd genuttigd, ofwel kon men gaan "plaatsnemen" op de franse toiletten.
Het is ook juist, wat e-hedwig schrijft over de laatste dagen in Essentho, het was er inderdaad véél beter, maar op het eind van de dienst, was er geen beroeps te bespeuren, ze leken als het ware van de aardbol verdwenen. Misschien stonden ze klaar om andere, nieuwe bleus te ontvangen...
Het eten in Lombardsijde, was echt niet te doen, in Essentho was het beter.
Het is dan ook misschien niet te verwonderen, dat heel wat jongens aan hun legerdienst niet zo'n beste herinneringen overhouden, als men eens nadenkt over de verschillende belevenissen met de boefers. Nochmaals in Essentho was dat te doen, maar ik zou als beroeps beschaamd zijn, zo gehandeld te hebben met de miliciens die hun opleiding in Lombardsijde gekregen hebben. Zulke toestanden bestaan heden ten dage zelfs in de gevangenissen niet meer. En moest dat daar zo gebeuren, dan kwam er direct een opstand en mochten ze de MP's oproepen.
Spijtig dat zulke toestanden bestaan hebben, maar wij hebben het meegemaakt en degenen voor ons die zullen het beslist nog slechter gehad hebben.
Het is ook juist, wat e-hedwig schrijft over de laatste dagen in Essentho, het was er inderdaad véél beter, maar op het eind van de dienst, was er geen beroeps te bespeuren, ze leken als het ware van de aardbol verdwenen. Misschien stonden ze klaar om andere, nieuwe bleus te ontvangen...
Het eten in Lombardsijde, was echt niet te doen, in Essentho was het beter.
Het is dan ook misschien niet te verwonderen, dat heel wat jongens aan hun legerdienst niet zo'n beste herinneringen overhouden, als men eens nadenkt over de verschillende belevenissen met de boefers. Nochmaals in Essentho was dat te doen, maar ik zou als beroeps beschaamd zijn, zo gehandeld te hebben met de miliciens die hun opleiding in Lombardsijde gekregen hebben. Zulke toestanden bestaan heden ten dage zelfs in de gevangenissen niet meer. En moest dat daar zo gebeuren, dan kwam er direct een opstand en mochten ze de MP's oproepen.
Spijtig dat zulke toestanden bestaan hebben, maar wij hebben het meegemaakt en degenen voor ons die zullen het beslist nog slechter gehad hebben.
-
peceloog
En in Essentho: al bleken de beroeps in Essentho ons, miliciens, volstrekt te negeren: we hadden er tenminste geen last van. Als je maar groette.
Eén zaak heeft er me pijnlijk getroffen en vergeet ik nooit want zo symptomatisch: de dag van het definitieve vertrek moesten we de bus instappen zonder één enkel dankwoordje, zonder één enkele handdruk, zonder één beroeps te zien, zonder afscheid te nemen. In de morgend bus in en weg, na bijna één jaar dienst. Tekenend voor de grote onverschilligheid die heerste tegenover de milicien.
Hetgeen hier staat is juist
-
peceloog schreef:En in Essentho: al bleken de beroeps in Essentho ons, miliciens, volstrekt te negeren: we hadden er tenminste geen last van. Als je maar groette.
Heel juist geformuleerd peceloog!
In Essentho werden we door de meesten gewoon genegeerd! Er waren echter ook uitzonderingen. Zo heb ik het meegemaakt dat ik tijdens een schietoefening te kampen kreeg met hevige tandpijn. De officier die toen mee was, zag dat ik aan het "lijden" was. En de dag daarop kwam die hoogsteigen officier me op de kamer vragen, hoe het gesteld was met mijn tandpijn
Over die tandpijn gesproken, na de schietoefening, waar ik altijd zeer goed in was, bood ik me in de infirmerie aan. Je denkt toch niet zeker dat men overging tot behandeling, nee, ze gaven me een pijnstiller, waar ik dagenlang gevolgen had. Op de infirmerie zeiden ze me "kom binnen een zevental weken eens terug". Ze hadden teveel werk...het komt erop neer dat de beroeps en hun familie meer voor hun betekenden dan de gewone arme miliciens.
Ik moet er nu wel nog aan toevoegen dat de onderofficieren heel wat meer noten op hun zang hadden dan de officieren!
Ik weet het, in Essentho waren zowel de onderofficieren, degene dus met de strepen en de officieren, degene met de sterren, erop gesteld dat men hun groette! Oh wee, wanneer je dit vergat...
Mvg
Peetje