Legerdienst Siegen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

jeronimo

26 dec 2006, 22:48

Afbeelding
Na een laatste defilé in de straten van Luik was het gedaan met het 14e linie.
Dit was een samenraapsel van verschillende eenheden, zo ging ons hymne, een stukske van hier, een stukske van daar, het 14e linie is daar. Onze leuze was qui s’i frotte s’i pique
voor hen die geen Frans verstaan, geen kat om zonder handschoenen aan te pakken.
Donderdag 20 Mei was het zover!! Uitrusting binnenbrengen, en een weekend in verlof.
De helft van het bataljon vertrekt naar verschillende garnizoenen in Duitsland, de anderen blijven in Belgie.
Dinsdag vertrek om 3 uur naar Siegen waar we rond 22 uur aankomen, om 12 in bed.
Eerste indruk, ja, zo’n kamer met 8 man is wel tof, ’s anderendaags een eerste verassing,
werd aangesproken met mijn voornaam, het was een dorpsgenoot die op 14 jarige ouderdom naar de Limburgse mijnen getrokken was. Een andere zei, hé bleuken hoeveel maanden nog ,
toen ik hem antwoordde ”nog zes” droop hij stilzwijgend af.
Het systeem om elke nieuwkomer te doen betalen voor de radio op de kamer was wel goed.
Ons eerste werk was; op rapport bij de dokter, met inspectie grendel!!! Na goedkeuring voor de dienst, afhalen van uitrusting en voorstelling aan de kie comandant van de staf kie, cpt com
De Mol en dan naar de MTO waar de papieren van een jeep in mijn handen gestopt werden met de woorden , volgende week scholing, en wat voor een!!! Met cpt Toissoul naar Trubach, met steile hellingen en op modderwegen met diepe wielsporen.
Dat Trubach zullen we nog dikwijs zien bij dag en bij nacht.
Had ik in mijn opleiding mijn sportbrevet gehaald, een bataljonsmarch van 35 km was voor ons chaufeurs en de speciale diensten met ongetrainde spieren toch wat veel. Ondertussen had ik nog een vrachtwagen 3 ton gekregen, “ mijne F6” en moest ik bollen met het voetruig dat ze nodig hadden.
Ik werd gekozen om deel uit te maken van en groepje voor de kadermaneuvers.
Om 8 uur vertrekken we in voorwacht om een kamp op te slaan bij een boerderij, in de omgeving van Bremke, waar het ligt weet ik niet meer maar er was een historisch stadje in de buurt , Cdt Blomme en cdt De Bakker zouden hun examen doen . Ik ben de chauffeur
en ordonance van cdt Blomme, ga met hem op verkenning in de omgeving , met de stafkaart in de handen zoeken we alle mogelijke hindernissen voor de “vijand”
De rest van de dagen breng ik door bij de boer, die had o zo’n mooie dochter maar ik was veel te schuw om een woordje tegen haar te zeggen , heb in mijn dagboek geschreven”
We zitten hier zeer goed en zou hier willen blijven
De dag van de waarheid was aangebroken en een zenuwachtiger mens als mijn kapitain heb ik nog nooit gezien, ik moest zijn schoenen dichtknopen zijn beenbeschermers aandoen en zijn mooi geblancoteerde centuron met koppelriemen goedleggen.
Tijdens het examen bleef ik op enkele meters afstand alles volgen, met een verrekijker in de handen moest hij van op een hoogte uitleggen hoe hij met zijn bataljon de aanvallen van de vijand zou afslagen. De examinatoren waren niemand minder dan brigade generaals Piron en Tromme, hun zenuwachtigheid was wel niet nodig want ze waren beiden geslaagd.
Met “spijt “ hebben we afscheid genomen van onze gemüdliche familie.
Hierbij enkele foto’s van deze toffe tijd
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

wegelken

19 jan 2007, 21:52

Hallo...
Het is de eerste maal dat ik op deze side kijk van bt. Bevrijding,
ik was chauffeur bij de verkenners van chef Boon lichting '62-'63.
Ik heb interesse voor de natuur, fiets veel, volg voetbal en koers.
Heb belangstelling in alles.

lana

29 jan 2007, 19:10

Mijn man is van de lichting 66/67 en was gekazerneerd in Siegen, bataljon bevrijding.

odon

02 feb 2007, 17:10

Beste vrienden van het 6 lansiers te siegen.
Meer dan veertig jaar verder kom ik mij nog eens voorstellen johnny timmermans van hasselt legerdienst 1964- 1965 en afgezwaaid op 31-10-1965. Onze groep bestond iut limburgers waarvan ludo appeltans alken, smeets alfred st lambrechts herk, neyens jacky neerroeteren,cuypens jacky waterschei, oversten waren lt van camp iut boom, majoor laroy,het zou tof zijn een teken van leven te horen, en over die tijd nog eens bij te praten,andere leger makkers van toen zijn natuurlijk ook welkom want ik ken de namen niet meer allemaal.
groetjes
johnny :

lana

02 feb 2007, 20:12

Is er iemand die Gustaaf Jacobs kent, hij was gekazetneerd in Siegen in de jaren 66/67 in bataljon bevrijding ?
Laatst gewijzigd door lana op 12 feb 2007, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.

jeronimo

02 feb 2007, 21:39

Ge hebt geluk man dat ik op deze topic geabonneerd ben.
Ik denk dat ik hem goed ken. hij is namelijk de kozijn van mijn vrouw.
Geboren op 17/06/1941, gehuwd met Van Cotthem Rita
Strijlandstraat 121
1755 Gooik
054/338104
staf.rita@tiscali.be
groetjes
jeronimo
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

lana

03 feb 2007, 18:47

Sorry Jeronimo, maar het is niet deze Gustaaf Jacobs die ik zoek, hij is geboren op 16/06/1945 ! ! !

prematuur

11 feb 2007, 20:31

Hallo
Ik ben op zoek naar info omtrent Luitenant Lemercier P.- Gesneuveld voor België - Bavikhove 18 oktober 1918. Deze gegevens stonden op een stenen gedenkplaat die hing in één van de kazernes in Siegen. In welke kazerne het was weet ik niet. Nu de kazernes zijn afgebroken heeft men deze plaat samen met nog enkele andere gedenkplaten op een monumentje in Heidenberg geplaatst.
Ik ben op zoek naar info omtrent deze luitenant. In welke kazerne hing deze plaat, wat heeft die luitenant gedaan in WO I dat hij een ereplaat heeft gekregen, bij welk regiment was hij,... enz.
Zelf ben ik nooit in Duitsland soldaat geweest. De ereplaat ken ik enkel van op internet.
Wie herinnert zich ooit deze plaat gezien te hebben toen hij in Siegen lag?
Groeten
Prematuur

moestie

18 feb 2007, 12:28

hallo, wie heeft er pieters willy gekend was in siegen in 1965 en was chauffer van een tank en woonde in snaaskerke bij oostende ,graag wil ik hem hier mee verassen moesten er oude makkers zijn die hem kennen ,ook heeft hij eens in de cel gevlogen vooir vermeende diefstal van wapens wat niet waar was ,hij was landbouwer
thx
moestie

lutje40

25 feb 2007, 18:34

Heb met Google Maps heel Siegen afgezocht en de kazernes zijn inderdaad allemaal verdwenen. Begin jaren 90 ben ik er nog eens geweest en toen lagen de Cyclisten (denk ik) daar nog in Bremer. Gelukkig had ik nog een Welkom-boekje van de Karpatten liggen met een plannetje van de kazernes in, want anders had ik niets gevonden. Tot mijn verbazing vond ik op de Wellersberg,daar waar vroeger Pepinster was, de oude munitiedepot bijna intact met wachtlokaal en al. Wordt dat nog voor iets gebruikt? Er was ook vlak in de buurt een brandstof-depot, waar ik in '73 op wacht heb gestaan, is dat het soort sportterrein dat achter het kinderziekenhuis ligt, weet iemand dat nog?
Groetjes.

jovan maldegem

28 feb 2007, 10:23

heb mijn legerdienst, althans de laatste negen maanden, vervult bij het

later opgedoekte 6de lansiers op de wellersberg, waar nu volgens

informatie een kinder ziekenhuis is. Ik was kanonnier bij de A compagnie

onder kapitein raeymakers :cry:
old music rules

jovan maldegem

28 feb 2007, 10:29

o ja, was vergeten te melden dat ik van lichting 67-68 was, en het mij zou benieuwen of de mike, de sander en nog vele kameraden ook allert zijn op seniorennet.
old music rules

omaatje

03 mar 2007, 10:48

een vriend van ons melde dat hij ook gekazerneerd was in Siegen in 1967 , zijn naam Germain Hennebert van aan de zee

groetjes
doe wel en zie niet

Windows 7 Ultimate

jovan maldegem

04 mar 2007, 10:13

Bedankt voor de reaktie omaatje...
Ondanks de vele west-vlamingen in ons A escadron bij het 6de lansiers,
was er maar één van de kust....een zekere Vantorre geloof ik.
Andere namen die herinner zijn...callewaert, de smet (moerkerke) en
Van de pitte uit Menen denk ik. Er schieten er met een beetje hulp nog wel te binnen....
old music rules
Mustang

05 mar 2007, 21:42

jovan maldegem schreef:o ja, was vergeten te melden dat ik van lichting 67-68 was, en het mij zou benieuwen of de mike, de sander en nog vele kameraden ook allert zijn op seniorennet.
Hallo allemaal ex legerbuddy's van het 6 lansiers.
Zelf was ik daar van 1966 /1968 als tankchauffeur B eskadron.
Ik neem aan dat de Mike die ge bedoeld was chef Gijzen ?.
Enfin ik heb nog vele herineringen aan deze tijd in de kazerne daar.
Zijn er nog oude makkers ex tankchauffeurs op dit forum te vinden ?
De meeste mannen in die tijd waren van West Vlaanderen, knappe gaste, veel plezier meegemaakt. Heb nog enkele foto's, moet alleen nog uitzoeken hoe die hie te plaatsen.
Tot later en ik hou kontakt met jullie.

Wally
Laatst gewijzigd door Mustang op 11 aug 2008, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.