62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Peetje Maurice

27 mar 2007, 21:29

Wie herinnert zich het fenomeen "patattenjassen" in Essentho! Zoals onze goede vriend Emteechauffeurke kwam te zeggen in een andere topic, de patatten werden niet gejast door de miliciens, bijlange niet. Het is te zeggen, dat was van voor onze tijd. Een machine deed dat voor ons. En net zoals in Brakel, moest de afgaande wacht dit gezellig werkje doen. Wat moest er toen nog gedaan worden als de patatten reeds "gejast" (geschild) waren, juist, de zwate ogen moesten er uit verwijderd worden.
Net zoals onze collega's in Brakel, probeerde we dit altijd te rekken, tot de middag, maar dat lukte niet zo goed.
In Brakel konden ze in de namiddag naar het "openluchtzwembad" gaan om de mooie vrouwtjes te gaan bewonderen "sight-seeing" doen, maar in Essentho was er dus werkelijk niets.
Ik moet er nog bij zeggen dat het in het patattenkot enorm kon stinken. Er waren toen ook nogal veel rotte patatten bij, met zo van die bruine loshangende schillen...
Het is ooit gebeurd dat ik met nog enkele andere vrienden op de hoogdag van Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart een hele wagon patatten moesten gaan lossen in Warburg,om deze dan nadien over te brengen naar Essentho, terwijl men op het thuisfront kon genieten van een vrije dag.
Het leven van een soldaat kon toen ook nog hard zijn hoor, maar wellicht hadden onze vrienden vroeger het nog lastiger, als ik zo van die verhalen hoor van een neef die destijds gekazerneerd was in Kassel in de jaren 60.
Vrienden tot nog eens!
De Peet :wink:

radiooperateurke

29 mar 2007, 12:26

Inderdaad Peetje, de patattenkelder....Er stond daar een soort ouderwetse droogzwierder maar met als trommel een rasp, zodat de aardappelen ontschild werden. Als je ze lang genoeg liet draaien waren de ogen er op de duur wel ver uit. Na de patattenkarwei waren onze kleren soms wit van het zetmeel.
Op een keer was ik van piket of karwei en moet daar ergens een afvoerputje leegmaken die verstopt zat en waar de schilafval in terecht kwam. Het was zoals je hierboven vermeldde echt onhoudbaar van de stank; ik weg en op weg naar het dokterskabinet voor een klacht. De chef van de keuken had mij zien weggaan en stond te roepen waar ik wel naar toe ging. Toen ik hem zei dat ik naar de dokter ging wegens karwei die niet te doen was, mocht ik onmiddelijk vertrekken en heb ik er nooit nog iets van gehoord. Zoals je ziet had je in 't leger zelfs als milicien ook rechten, maar je moest er wel op staan. Groeten aan allen.

Peetje Maurice

30 mar 2007, 20:57

Volgens "Jozef1" werden de woonblokken van de beroeps in Essentho in het jaar 1999 aan een investeerder verkocht.
De vraag is, wat heeft die ermee aangevangen en de eigenlijke kazerne, waar het 62ste A Hawk "gehuisvest" was en waar we zoveel droef en leed met elkaar moesten delen, wat is eigenlijk hiermee dan gebeurd?
En ja, waar zou de patattenkelder zijn en wat is er dan met al die missiles en de radars gebeurd?
Mvg

Emteechauffeurke

31 mar 2007, 16:16

Hoi beste Peet,

Kijk eens op die fantastische MSN website van 62-A, daar zul je wel antwoorden vinden!
Ja wat die radars en raketten betreft, daar zullen er wel een heleboel in de motteballen beland zijn,vorig jaar had de vriendenkring 62-A een opendeurdag in Brasschaat georganiseerd met radars en raketten, launchers en loaders enz.
Trouwens op die site kan je doorlinken naar die fotoreportage.
Verder alles bon en tot horens!!
GRTZ,
ROBERT :wink:

PS. http://groups.msn.com/essenthokorbach62aHawk
Suuuupppeeers yes!!!!!

Peetje Maurice

08 apr 2007, 10:55

Enkele maanden na het starten van deze topic, waarbij ik hoopte dat miliciens van de lichting 1974 en die in Lombardsijde (opleiding) en in Essentho (eenheid) zich hier volop zouden aanmelden is nog steeds niet gelukt.
Geen enkele, maar dan ook geen enkele van al die mensen heeft tot nu toe op mijn topic gereageerd.
Vermits ik met Pasen in het jaar 1974 nog in België was, heb ik het dus niet kunnen meemaken wat daar op die bewuste hoogdag in Essentho gebeurde.
Waarschijnlijk zal het geweest zijn zoals alle andere zondagen, ' s morgens chocolademelk, die was altijd lekker, alhoewel, één keer heb ik het meegemaakt dat de melk waarschijnlijk de versheidsdatum had overschreden. Maar door die chocomelk wisten, wij, arme schachten dat het zondag was. Natuurlijk konden we deze lekkernij niet uit een tas drinken zoals we dat thuis zouden gedaan hebben, maar in het typisch "innoxidabel kommetje", met als gevolg dat de warme chocomelk er ook zeer snel afkoelde. De zondag was er ook meestal zelfs krentenbrood! En eigenlijk, de zondag was voor wat het eten betreft, niet zo slecht daar in Essentho, maar wanneer men voor de rest van de dag niets te doen had, ja, dan duurden de zondagen toch zo lang, omdat we dachten aan thuis en aan al degenen die we lief hadden. Zondagen waren meestal voor mij dan toch dagen vol met heimwee naar de "Heimat".
Velen zochten daarom toevlucht tot de kantiene, die op zondag vroeger open ging, om zoals een vriend-collega milicien het verwoorde "ik ga me een stuk in mijn voeten drinken, om mijn (liefdes)verdriet te verdrinken.
AAN ALLEN EEN ZALIG PAASFEEST TOEGEWENST!
De Peet 8)

Bomma

08 apr 2007, 17:14

Peetje Maurice,

ook voor jou een Zalig Paasfeest,

ik volg deze topic al een tijdje omdat ik in de jaren 1973/1974
correspondeerde met een vriend van m'n broer.
Hij heette Johan en afkomstig van Antwerpen,
gelegerd..62 A stafkompanie.......Essentho
en wat ik me nog herinner uit z'n brieven zijn enkele
(bij)namen van andere soldaten zoals
Roger alias Catweazle, had zijn troetediertje mee een marmot
of hamster, wat bij de kamergenoten zorgde voor slapeloze nachten :lol: ,
iemand met de naam Jose uit Kortrijk of Waregem,
misschien helpt je dit ook nog wat verder,

in jou en mijn zoektocht naar oude vrienden :wink:

Groetjes, BOMMA
Geen vogel verheft zich te hoog wanneer hij zich op zijn eigen vleugels verheft. (William Blake)

Fidelio

17 apr 2007, 17:32

Hello Ex Essenthogangers
Ben toevallig op dit forum terechtgekomen. Het is prachtig te zien dat zovele ex 62A miliciens hier proberen de draad weer op te nemen met de periode in ons leven waar ze van ons "mannen" gemaakt hebben. Nou ja ??? Zelf had ik de eer en het genoegen om in 1967 mijn opleiding te krijgen in Lombardsijde om dan net na de voorwacht per trein naar de nagelnieuwe kazerne in Essentho. M.a.w wij waren de eerste lichting soldaten in Essentho. een vreemd fenomeen in die dagen in het stadje Niedermarsberg. de treinreis van Oostende - met alle potten en pannen en dito voertuigen - heeft er zo een 36 uren over gedaan om tot in Niedermarsberg te geraken. En als compensatie kregen we dan ook de rest van de dag vrij van dienst. In de C batterij was ik de planton van dienst samen met Marcel Couberghs uit Antwerpen.
Zijn er nog die in die periode in de C batterij Waren.
Groetjes

radiooperateurke

20 apr 2007, 17:41

Hallo Fidelio,
wij moeten een aantal maanden samen het land verdedigd hebben te Essentho. Zoals je in vorige items van mijn kunt lezen heb ik ook de aankomst van het ganse 62a huishouden helpen lossen in Niedermarsberg. Ik was radio-operator in de D-batterij; dus geen echte artillerist. Zoals ik ook vroeger schreef was er weinig contact tussen de C en de D batterij, alhoewel er maar 1 kantine was. Ik ben toegekomen eind aug. 68 te Essentho en afgezwaaid eind april 69.
De kazerne was inderdaad gloednieuw, zelfs nog niet afgewerkt en de discipline was er nog vrijwel onbestaande, zolang de eenheid nog niet was aangekomen vanuit Lombardsijde. Legerdienst al bij al nogal meegevallen als je vergelijkt wat sommige sukkelaars bij de infanterie hebben afgezien. Collegiale groeten en tot wederhoren.

Peetje Maurice

20 apr 2007, 18:36

radiooperateurke schreef:Hallo Fidelio,
wij moeten een aantal maanden samen het land verdedigd hebben te Essentho. Zoals je in vorige items van mijn kunt lezen heb ik ook de aankomst van het ganse 62a huishouden helpen lossen in Niedermarsberg. Ik was radio-operator in de D-batterij; dus geen echte artillerist.
Het valt toch op hoe weinig echte "artilleristen" zich aanmelden! Allemaal radiooperatoren.
Hopelijk komt de dag dat ook de echte artilleristen, met alle respekt voor de radiooperatoren natuurlijk, zich eens aanmelden!
Vrienden van 62 A Hawk, een fijn weekend allemaal!

guzke

21 apr 2007, 10:05

Hallo ,
Eindelijk iets of iemand over Essentho. Ben binnengegaan in Lombardsijde in oktober 1969. Opleiding chauffeur-centralist.
Ik was eigenlijk herenkapper van opleiding maar 't mocht niet zijn in Duitsland.
Begin december naar Essentho dus. Ik was bij de staf companie en moest naar de BOC als centralist. Tijdens de recup moest ik jobkes opknappen op den MT.
Op de BOC herinner ik mij een zekere kpt. Coppieters. Een grote kerel mé een broske en een groot lawaai. (maar toch een goed hart merkte ik later )
Adj. Depicker ( adjudant met palm) zwijg mij daarover. Zne schoonzoon was een zekere sgt Verbraeken ofzo , die werd naar Brakel verplaatst.
Tackeval en Amalie beige zijn mij ook niet vreemd en op wacht staan met adj. Depicker zne duitse herdershond (die tijdens de dag rondliep en tijdens de nachtwacht sliep) ben ik ook niet vergeten.
Dat wij tijdens de nacht op de site de koeien gingen melken voor verse melk staat mij ook nog goed bij.
De bezoekjes aan de kroeg bij Annelore zijn mij ook niet vreemd alsook het doktersbezoek later ook niet , voor inspectie grendel dan .....
Ik kan later verdergaan met annecdotes maar eerst dit......
Op zeker ogenblik vernam ik in de jaren '90 dat een zekere chef Deleeuw van de TTR (hertzkabelstation) overleden was aan kanker. Af en toe verschenen er berichten in de krant over verdachte kankergevallen door straling van de radar. Ik heb verschillende krantenknipsels bijgehouden , je weet maar nooit want het leger heeft dat in het verleden steeds verzwegen. Wie interesse heeft in die knipsels ....ik kan misschien er een fotoke van nemen en het bezorgen !!
Allee ben benieuwd voor vragen of reakties !!
Groetjes, Paul (toen uit Leuven)
als wij maar gezond blijven

Peetje Maurice

21 apr 2007, 10:47

guzke schreef: Ik kan later verdergaan met annecdotes maar eerst dit......
Op zeker ogenblik vernam ik in de jaren '90 dat een zekere chef Deleeuw van de TTR (hertzkabelstation) overleden was aan kanker. Af en toe verschenen er berichten in de krant over verdachte kankergevallen door straling van de radar. Ik heb verschillende krantenknipsels bijgehouden , je weet maar nooit want het leger heeft dat in het verleden steeds verzwegen. Wie interesse heeft in die knipsels ....ik kan misschien er een fotoke van nemen en het bezorgen !!
Beste "guzke" alle annecdotes, alles wat je daar hebt meegemaakt in die zogenaamde "prachtige tijd" zijn hier uiteraard meer dan welkom.
Zoals je wellicht reeds weet was ik in Essentho in het jaar 1974, dat is dus 5 jaar na jou.
Ik was er radaroperator en het spreekt voor zich dat ik uitermate geinteresseerd ben in het stralingsgevaar van die dooddoeners( ?). Ik heb hier al mensen gehad die met kanker te maken hebben gekregen wellicht door die radars. En natuurlijk weet het Belgisch leger van niets en wast zijn handen in grote onschuld.
Daarom zou ik het zeer apprecieren mocht je hier je bewaarde krantenknipsels over dit fenomeen hier naar voren brengen. Je zou bijvoorbeeld je bewaarde dokumenten kunnen inscannen en deze hier dan op deze topic plaatsen. De mensen mogen gerust weten wat er daar misgelopen is.
In ieder geval bedankt voor de reaktie, en zeg "guzke" go on met je annecdotes, we zijn allemaal zeer benieuwd!
Nog een aangenaam weekend voor jou guzke!
Vriendelijke groeten,

radiooperateurke

21 apr 2007, 11:36

Peetje,
terug heb je geen chance, want Guzke is centralist/chauffeur, dus terug genen echte artillerist; vroeg of laat lukt het wel eens. Prettig weekend.
ps alle berichten van radio-operators komen wellicht van mij, want ik heb er nog geen andere tegengekomen op Forum.

guzke

21 apr 2007, 12:23

Ah tzal nog ni zijn !! Hoe dikwijls hebben wij diene vlieger met die rode vod de zee ingeknald denk je !!! lolllllll

Paul
als wij maar gezond blijven

radiooperateurke

21 apr 2007, 18:33

Sorry Guz, jij bent wel een echte. Annelore was wel de trapkes op in Essentho als ik me niet vergis. Ben jij ook nog in Niedermarsberg naar dancing "Zur Tenne" geweest? Ik kan me nog vaag het interieur herinneren; ook als we uit verlof kwamen hadden wij dikwijls de laatste nieuwe hits mee op vinyl. De Duitse muziek was nogal schlagerachtig, zoals nu nog steeds trouwens. Kapt. Coppieters heb ik ook gekend. Wij hadden eens oefening in natoverband, (zuiver morseverbindingen met Werl en nog een aantal garnizoenen), ik deed mijn dienst in de shelter op pantoffels en Coppieters zei: "jongen toch, het is oorlog en je loopt op je pantoffels", waarna ik maar wijselijk schoenen heb aangetrokken. Dus je hebt wel gelijk dat hij nog niet van de slechtste was, zoals de meeste anderen trouwens. Depicker was ook trouwens van de kwaadste niet, maar hij maakte wel nogal graag van zijn oren. Groetjes vanuit 9051 Gent.

Peetje Maurice

21 apr 2007, 18:45

radiooperateurke schreef:Coppieters zei: "jongen toch, het is oorlog en je loopt op je pantoffels", waarna ik maar wijselijk schoenen heb aangetrokken.
Da's dan weer typisch voor het Belgisch leger! Wat een leuke uitspraak!
Een Coppieteres heb ik daar in het jaar 1974 niet meer gekend, of het zou moeten zijn dat mijn geheugen me ferm in de steek laat...
Wellicht was de brave man toen ik er dienst deed reeds met pensioen of overgeplaatst naar een andere "eenheid".

Vriendelijke groeten uit 9031 Gent en een zonnig, fijn weekend toegewenst!