62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
RAYMOND DE BIE - Lid geworden op: 07 aug 2007, 13:37
was da nie diene van de BOC....voor contact met de sites.....t kan zijn da ik hier ne dikke blunder sla, maar k ga t toch probereanneke57 schreef:[quote="Peetje Maurice schreef:Wie van de "echte" 62 A ers kent de naam van deze radar en wie weet waarvoor hij diende? dDeze radar is inderdaad de PAR (puls aquisition radar) deze diende om de ver verwijderde doelen te bekijken tot 110 km, zo konden wij tot over de grens met de DDR kijken. De andere radars waren de cwar (continued aquisition radar) deze diende voor de laagvliegende doelen en dan waren er twee grote de mickey mouses met zijn twee grote oren, dat waren de hpir's ofwel high power illuminator radar; deze lockten een bepaald doel gevonde door één van de twee andere radars en lieten dit doel niet meer los. Tenslotte was er de ror (range only radar) deze diende om tijdekijk bij te springen wanneer één van de hpir's gestoord werd. Zoals je ziet weet ik nog vrij veel. Ik was sm. in 1970 in essentho bij de D batterij
Met dank aan mevrouw Puype!
De Peet
-
vivke - Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:22
Inderdaad Anneke ze konden daar niet veel verdragen hé.anneke57 schreef:da s waar vivke ...wij waren engeltjes van meiskes....alleen een beetje jong nog en een beetje huppeldepup....en da konde ze nie verdrage...vivke schreef:Inderdaad Emteechauffeurke, dat is Oud-Heverlee wat je bedoeld en dat is hier in de buurt.
Die sigaren waren geen Havanasigaren en ik kan u wel vertellen dat wij er veel gerookt hebben (onder ons voeten krijgen dus) en wij waren nog zo braaf.![]()
Seg hoe zit het met de 15e?
My dog is my live
-
RAYMOND DE BIE - Lid geworden op: 07 aug 2007, 13:37
Peetje Maurice schreef:Waarde evb!
Heel interessante website. Natuurlijk heb ik onmiddellijk gekeken naar 62 A Hawk.
Wat me daar dus opvalt is het volgende: ik zie daar de foto's van de korpscommandanten, van 1964-1965 Lt. Kolonel Tonglet, en dan direkt de foto van de korpscommandant Lt Debels, van 1975-1979.
Nu komt mijn vraag, wie was er dan korpscommandant tusen 1965 en 1974.
1974 was het jaar dat ik in Essentho "lag", ik kan me niet eens meer de naam van de korpscommandant herinneren, was er daar wel een korpscommandant in die periode, of was het eerder een soort 'interim'. Ik meen me te herinneren dat het hier ging om een man met een bril op, ik kan verkeerd zijn.
A.u.b. help me om die naam definitief in mijn geheugen op te slaan, ik zou u ontzettend dankbaar zijn!
Beste Peetje, de korpscommandant uit mijn tijd in 1970 was luitenant kolonel VERBERGT of VERBERCKT, daar ben ik heel zeker van. Ik was op de D batterij en de batterijcommandont was kapitein SEMEESE. Wij noemden deze den DOLF, omdat hij zo een stuurs uitzicht had en daarbij nog een snor. groetjes van Raymond De Bie
Mvg
Peetje
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag Annekeanneke57 schreef:was da nie diene van de BOC....voor contact met de sites.....t kan zijn da ik hier ne dikke blunder sla, maar k ga t toch probere....t is ook zolang geleden he
'twas goe geprobeerd maar helaas he.
Nee dit is nie die van de BOC, hij trekt er wel op maar die van de BOC is stukken groter.
En ook daar stond geen shelter naast.
Die rader deed geen dienst om verbindingen te maken met de site's.
Maar via deze radar zagen wij eerder de targets, dan jullie, zodat wij het target konden door geven aan de juiste site.
Zie zo effentjes terug het verleden boven gehaald.
Nog een rustige avond
MVGr.
PapaFreddy
-
Gast
Homaar dames
, ik verwacht jullie straks in de keuken voor de patattenjas met een bot mes
Hoezo deze radar is van de BOC...NEEN, verdorie, nu begrijp ik waarom de missiles in Kreta gewoon vertikten om te vertrekken
. Op pagina 33 vinden jullie de site van Rhoden. Je ziet nog de 2x3 lanceerplatforms waar de launchers stonden, dus twee secties van 3x3 missiles, ernaast zien jullie nog plaatsen...die waren voor de generatoren en het MTS met eigen generator en parkeerplaats voor een reserve. In het verlengde van de lanceerplatformen stonden voor elke sectie 1 HPIR (die highpowers dus) je ziet dan ook die plaatsen nog . Dan wat meer links op de foto en centraal stond het BCC. Ga nog wat meer naar links en je ziet nog meer platformen...precies een bergpad...en ik denk idd dat deze plaatsen hoger lagen. Onderaan links stond de PAR, de radar op de foto Anneke. In het midden van het pad stond de ROR (en een generator voor de voeding van de drie genoemde radars), en bovenaan links de CWAR .
De PAR diende voor de aftasting van het luchtruim, én identificatie van het te onderscheppen doel, je ziet een PAR ook op pag 33 op de achterste rij. De CWAR was enkel voor identificatie van laagvliegende doelen die staat in de foto uiterst rechts "die halve cilinder". ernaast staat de HPIR, deze radar "beet" zich vast aan het doel en via de CCDB box stond die in verbinding met de launcher De HPIR "keek" naar het doel en de launchers volgden syncroon deze beweging. Net voor het afvuren maakte de launcher een beweging om voor het doel de missile af te vuren, deze beweging verschilde navenant het doel snel, afwijkend...enz vloog. De HPIR berekende dit. Och ja ...de ROR, deze hielp de HPIR's indien deze gestoord werden. Alle delen van de batterij waren verbonden door datakabels/powerkabels. Wat betreft de straling. De HPIR...daar bleef je best 110m van weg, de ROR was 50m, CWAR en PAR 25 meter enkel als ze niet draaiden, deden ze dit wel dan moest je enkel opletten dat je geen slag kreeg
.
Het ging hier om hoogfrequente straling, een hoog-energetisch veld dus, gevaarlijk voor de hersenen en de weefsels...helaas zijn er velen toch aan ziek geworden...en hebben een aantal het niet overleefd.
Zo zie je maar....wat deed ik op de BOC ? Maar om even ernstig te wezen...toen waren we jong en onervaren...en na jullie mindere verhalen over ziekte mag ik mij gelukkig prijzen het niet gehaald te hebben als launchercomd op de D.
In ieder geval hoop ik dat jullie aan dit verhaal iets hebben...maar de straffen blijven voor onze leuke kletsmajoortjes. GEEF ACHT... ton patatten.
Gr Willem
De PAR diende voor de aftasting van het luchtruim, én identificatie van het te onderscheppen doel, je ziet een PAR ook op pag 33 op de achterste rij. De CWAR was enkel voor identificatie van laagvliegende doelen die staat in de foto uiterst rechts "die halve cilinder". ernaast staat de HPIR, deze radar "beet" zich vast aan het doel en via de CCDB box stond die in verbinding met de launcher De HPIR "keek" naar het doel en de launchers volgden syncroon deze beweging. Net voor het afvuren maakte de launcher een beweging om voor het doel de missile af te vuren, deze beweging verschilde navenant het doel snel, afwijkend...enz vloog. De HPIR berekende dit. Och ja ...de ROR, deze hielp de HPIR's indien deze gestoord werden. Alle delen van de batterij waren verbonden door datakabels/powerkabels. Wat betreft de straling. De HPIR...daar bleef je best 110m van weg, de ROR was 50m, CWAR en PAR 25 meter enkel als ze niet draaiden, deden ze dit wel dan moest je enkel opletten dat je geen slag kreeg
Het ging hier om hoogfrequente straling, een hoog-energetisch veld dus, gevaarlijk voor de hersenen en de weefsels...helaas zijn er velen toch aan ziek geworden...en hebben een aantal het niet overleefd.
Zo zie je maar....wat deed ik op de BOC ? Maar om even ernstig te wezen...toen waren we jong en onervaren...en na jullie mindere verhalen over ziekte mag ik mij gelukkig prijzen het niet gehaald te hebben als launchercomd op de D.
In ieder geval hoop ik dat jullie aan dit verhaal iets hebben...maar de straffen blijven voor onze leuke kletsmajoortjes. GEEF ACHT... ton patatten.
Gr Willem
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Hallo de vrouwkes en mannekes,
GROOT NIEUWS!!!!!!!! Ons forummeke is terug ON THE AIR!!t'Was precies een beeteke gecraschd!! Tomme toch hee!! Ik kreeg al schrik zulle, da wij hier alles zouden kwijt zijn!!Vivke en Anneke nen helen goeie morge hee !!
En de rest van de ploeg ook zulle!! Allee ik ga jullie laten, misschien tot sebiet zeker!!
GRTZ,
ROBERT
GROOT NIEUWS!!!!!!!! Ons forummeke is terug ON THE AIR!!t'Was precies een beeteke gecraschd!! Tomme toch hee!! Ik kreeg al schrik zulle, da wij hier alles zouden kwijt zijn!!Vivke en Anneke nen helen goeie morge hee !!
En de rest van de ploeg ook zulle!! Allee ik ga jullie laten, misschien tot sebiet zeker!!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
BLACKJACK - Lid geworden op: 30 dec 2006, 09:48
Yep Robert,
er zijn precies wa probleme, mr ik denk da't met 'het net' is in 't algemeen. Geraakte een paar dagen geleden op de webside van 'n bepaalde bank ook ni binnen, dacht eerst da 't aan mijne pc gelegen was.
Msschien teveel chatters me al da slechte weer......
De toelichting van onze vriend Hawk is precies zoals ik het mij ook nog herinner, voor zover de gevreesde ziekte met de A nog ni heeft toegeslage.
I.v.m. diene radar op diene foto, 'tzou msschien interessant zijn om te weten waar die is genomen. Volgens mij loopt diene weg naar die radar toch wel heel steil naar omhoog op om op de D-site genomen te zijn, of vergis ik mij ????
Blkj.
er zijn precies wa probleme, mr ik denk da't met 'het net' is in 't algemeen. Geraakte een paar dagen geleden op de webside van 'n bepaalde bank ook ni binnen, dacht eerst da 't aan mijne pc gelegen was.
De toelichting van onze vriend Hawk is precies zoals ik het mij ook nog herinner, voor zover de gevreesde ziekte met de A nog ni heeft toegeslage.
I.v.m. diene radar op diene foto, 'tzou msschien interessant zijn om te weten waar die is genomen. Volgens mij loopt diene weg naar die radar toch wel heel steil naar omhoog op om op de D-site genomen te zijn, of vergis ik mij ????
Blkj.
-
Hallokes,
Ja , ik ben efkes terug. Op de website www.rocla.de wordt er op het Brakel fotogedeelte ook gesproken van een AMES 80 radar op de sites, een reus van 25 meter breed, misschien ene van uit de jaren stillekes !!
GRTZ,
ROBERT
Ja , ik ben efkes terug. Op de website www.rocla.de wordt er op het Brakel fotogedeelte ook gesproken van een AMES 80 radar op de sites, een reus van 25 meter breed, misschien ene van uit de jaren stillekes !!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Yeppekes dat is 'm 22 toerekes per minuut exxact!! Een hele straffe!! een anecdote: Ik weet nie of hier groen gasten meelezen maar bij ons op de site heben ze het ooit gepresteerd om in het brandpunt van den highpower een dood everzwijn te hangen, en na een half uur was het bien cuit!! Enneu het vlees bleek wonderwel eetbaar te zijn!! Dus een microwave avant la lettre!vivke schreef:Dit is de PAR
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Hallo,
Ja, dan hadde nog den HWAR da was toch diene rechthoekige opsporingsradar zekers voor de lage hoogtes ! De CWAR da was diene toch met die twee tallooren voor te volgen, en den ROR met een talloor ook om te volgen zeker! Want was het nie zo dat den CWAR in contact stond met de launchers voor de vectoren te bepalen voor lancering??Allee zo heb ik toch een beetje onthouden!!
GRTZ,
ROBERT

Ja, dan hadde nog den HWAR da was toch diene rechthoekige opsporingsradar zekers voor de lage hoogtes ! De CWAR da was diene toch met die twee tallooren voor te volgen, en den ROR met een talloor ook om te volgen zeker! Want was het nie zo dat den CWAR in contact stond met de launchers voor de vectoren te bepalen voor lancering??Allee zo heb ik toch een beetje onthouden!!
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Gast
Tja, ik blijf bij mijn stelling, waarschijnlijk werd deze door niemand gelezen, maar de radars waren uiterlijk héél verschillend,dus herkenbaar. en vifke heeft gelijk door te zeggen dat de D een ander type had, onze site's waren dan ook voorzien met mobiele toestellen. maar een ding is zeker, dat ding op poten met die shelter of wat dan ook ernaast is hetzelfde type en dezelfde vorm van schotel als een PAR...ttz aftasten van het luchtruim. Maar niet voorzien om echt mobiel te gebruiken. Emteechauffeurken...sorry...maar je zit er naast. Mijnen uitleg komt recht uit de cursus . Ja ! ik heb mijn notities weergevonden van toen. Als die niet zouden juist zijn...dan weet ik het ook niet meer...Er waren geen foto's van de radars, maar ik kon behoorlijk schetsen.
Voor mij blijft dit dus een radar die als PAR zou kunnen werken, spijtig dat we niet weten waar de foto werd genomen.
Vivke, je ziet dat je er niet echt vanaf komt met te zeggen dat dit geen PAR is, wat is het dan wel ?
Gr Willem
Voor mij blijft dit dus een radar die als PAR zou kunnen werken, spijtig dat we niet weten waar de foto werd genomen.
Vivke, je ziet dat je er niet echt vanaf komt met te zeggen dat dit geen PAR is, wat is het dan wel ?
Gr Willem