mijmeringen
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
mijmeringen over geluk
wat is geluk?
de glimlach van een kind
het beluisteren van je favoriete muziek
het gelukzalige gevoel dat je krijgt als je koor goed gezongen heeft
met je geliefde hand in hand lopen
een goed gesprek
weten dat je op je vrienden kunt rekenen
de waardering voor je eigen project en de steun die je ervoor krijgt
de waardering voor je inzet
tot steun kunnen zijn van iemand die je nodig heeft
kan je wel helemaal gelukkig zijn?
of is echt geluk niet van deze wereld?
Ik weet het niet... je voelt je vaak alleen
of is een mens fundamenteel alleen in deze wereld?
wat is geluk?
de glimlach van een kind
het beluisteren van je favoriete muziek
het gelukzalige gevoel dat je krijgt als je koor goed gezongen heeft
met je geliefde hand in hand lopen
een goed gesprek
weten dat je op je vrienden kunt rekenen
de waardering voor je eigen project en de steun die je ervoor krijgt
de waardering voor je inzet
tot steun kunnen zijn van iemand die je nodig heeft
kan je wel helemaal gelukkig zijn?
of is echt geluk niet van deze wereld?
Ik weet het niet... je voelt je vaak alleen
of is een mens fundamenteel alleen in deze wereld?
Laatst gewijzigd door gustilpe op 02 nov 2007, 09:08, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42

Beste Gustilpe,
Welkom bij de vrienden van Poëzie en Proza
en we wensen je heel veel mooie momenten hier
op 't Forum.
Sweet dreams en lieve groetjes van Alterego en Bosrankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Beste Gustilpe,
Je mijmeringen hebben mij ontroert
en getuigen van een warm persoon.
Hier kan je je gevoelens kwijt,
maak je vrienden
voel je je minder alleen.
WELKOM,
ria

Je mijmeringen hebben mij ontroert
en getuigen van een warm persoon.
Hier kan je je gevoelens kwijt,
maak je vrienden
voel je je minder alleen.
WELKOM,
ria

Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.
-
Waarom?
Gisteren mocht ik op een middelbare school gaan spreken over de werkende kinderen van Peru.
Hier enkele mijmeringen:
- waarom moeten kinderen werken in Peru?
- waarom verdienen hun ouders ondanks hard werken niet genoeg om in het onderhoud van hun gezin te voorzien?
- waarom hebben Indianen nauwelijks zeggenschap in de maatschappij in Peru?
- waarom zijn op sommige plaatsen 60% van de kinderen ondervoed in Peru?
- waarom komen er in Lima elke dag nieuwe krotwoningen (vier palen, vier rieten matten zonder dak en dat is het) bij?
- waarom hebben kinderen zoveel moeilijkheden in Peru?
- waarom is er in Peru zoveel corruptie op alle niveau's van het dagelijks leven?
- waarom worden cocaplantages door de Amerikanen met gif besproeid? (de cocaplant is voor de indianen een medicinale plant, ze kauwen ook cocabladeren om de honger te verdrijven en de cocaplant helpt tegen hoogteziekte).
- waarom wordt de cocaplant dan misbruikt door drugsbaronnen?
- waarom wordt een waardevol ecologisch gebied dat Noord-Peru van water voorziet en midden in de nevelwouden ligt teniet gedaan door een Brits bedrijf? (een ramp voor de arme boeren)
Gelukkig is er Manthoc die het leven van de arbeidende kinderen helpt verzachten door hen een aantal diensten aan te bieden waaronder een schooltje in Cajamarca.
- waarom betaalt het Ministerie van Onderwijs deze leerkrachten niet?
- waarom heeft het schooltje onvoldoende infrastructuur en meubilair?
- waarom moet alle schoolgerief zelf aangekocht worden, de gezinnen kunnen deze kost niet opbrengen
- gelukkig krijgen de kinderen er melk en brood
waarom is de wereld zo anders in Noord en Zuid?
GELUKKIG IS ER MANTHOC!
IEDER KIND HEEFT RECHT OP ONDERWIJS, OOK DE WERKENDE KINDEREN VAN PERU!
Gisteren mocht ik op een middelbare school gaan spreken over de werkende kinderen van Peru.
Hier enkele mijmeringen:
- waarom moeten kinderen werken in Peru?
- waarom verdienen hun ouders ondanks hard werken niet genoeg om in het onderhoud van hun gezin te voorzien?
- waarom hebben Indianen nauwelijks zeggenschap in de maatschappij in Peru?
- waarom zijn op sommige plaatsen 60% van de kinderen ondervoed in Peru?
- waarom komen er in Lima elke dag nieuwe krotwoningen (vier palen, vier rieten matten zonder dak en dat is het) bij?
- waarom hebben kinderen zoveel moeilijkheden in Peru?
- waarom is er in Peru zoveel corruptie op alle niveau's van het dagelijks leven?
- waarom worden cocaplantages door de Amerikanen met gif besproeid? (de cocaplant is voor de indianen een medicinale plant, ze kauwen ook cocabladeren om de honger te verdrijven en de cocaplant helpt tegen hoogteziekte).
- waarom wordt de cocaplant dan misbruikt door drugsbaronnen?
- waarom wordt een waardevol ecologisch gebied dat Noord-Peru van water voorziet en midden in de nevelwouden ligt teniet gedaan door een Brits bedrijf? (een ramp voor de arme boeren)
Gelukkig is er Manthoc die het leven van de arbeidende kinderen helpt verzachten door hen een aantal diensten aan te bieden waaronder een schooltje in Cajamarca.
- waarom betaalt het Ministerie van Onderwijs deze leerkrachten niet?
- waarom heeft het schooltje onvoldoende infrastructuur en meubilair?
- waarom moet alle schoolgerief zelf aangekocht worden, de gezinnen kunnen deze kost niet opbrengen
- gelukkig krijgen de kinderen er melk en brood
waarom is de wereld zo anders in Noord en Zuid?
GELUKKIG IS ER MANTHOC!
IEDER KIND HEEFT RECHT OP ONDERWIJS, OOK DE WERKENDE KINDEREN VAN PERU!
-
Morgenstern - Lid geworden op: 04 mei 2006, 13:15
gustilpe
Ook wij heten je hier
Morgenstern en Herman
Ook wij heten je hier
Morgenstern en Herman-
Morgenstern - Lid geworden op: 04 mei 2006, 13:15
Gustilpe
Dank om even langs te komen
en U bemoedige woorden .
Als vriendin ben je steeds welkom
laat voor jou dit bloempje achter
liefs Morgenstern
Dank om even langs te komen
en U bemoedige woorden .
Als vriendin ben je steeds welkom
laat voor jou dit bloempje achter
liefs Morgenstern-
hier iets meer uitleg over Manthoc
Manthoc is een vereniging van werkende kinderen en jongeren in Peru.
Manthoc is ontstaan vanuit de kinderen en jongeren zelf die besloten zich te organiseren om door samen te werken en te denken te zoeken naar mogelijkheden om de problemen waarmee ze geconfronteerd worden aan te pakken en hen weerbaarder te maken.
De problemen waarmee de kinderen te maken krijgen vloeien voort uit de financiële situatie van de gezinnen waarin ze opgroeien. Ondkans het harde werk van hun ouders is er niet genoeg geld om het hele gezin te onderhouden.
Kinderarbeid ja of neen
In tegenstelling tot vele andere organisaties ijvert Manthoc er niet voor kinderen te verbieden om te werken. In de sociale en economische realiteit van Peru kunnen veel kinderen immers niet anders dan hun steentje bijdragen tot het gezinsbudget, of proberen in hun eigen onderhoud te voorzien.
Maar Manthoc stelt wel een aantal voorwaarden:
- het moet gaan om een activiteit die aangepast is aan de leeftijd van het kind
- het moet beperkt zijn tot enkele uren per dag
- het werk mag de gezondheid en de normale ontwikkeling van het kind niet schaden
- er wordt sterk de nadruk gelegd op het belang van onderwijs
kinderen poetsen schoenen, verkopen wenskaarten, helpen op de markten, jongeren innen het geld op de busjes, gelpen op het veld, werken in de bouw, werken in steenbakkerijen enz
Manthoc probeert de kinderen in groepjes van ongeveer 12 op te vangen in de verschillende straten in de steden waar ze mogen vertellen over hun leven, over hun moeilijkheden.
Men probeert hen ook duidelijk te maken dat ze een engagement hebben naar anderen toe.
Manthoc organiseert een aantal workshops rond o.a.
- gezondheid
- gezonde voeding
- sexualiteit
- hygiëne
- het aanleren van alternatieve acitiviteiten om hen aan een inkomen te helpen maar zonder de nadelen van de straat, zo leren ze kaarsen en wenskaarten ontwerpen, gebak en brood bakken, T-shirts stempelen enz
- er is een minibib
- ook een klein project om de studies/opleiding te betalen voor een beperkt aantal jongeren
- een bakkerij waar een aantal jongeren de bakkerstiel leren en tegelijk ingewijd worden in het runnen van een micro-onderneming
Manthoc heeft ook twee schooltjes opgericht nl in Lima en Cajamarca
Cajamarca is een bergstadje in het departement Cajamarca dat een van de armste departementen is. Er is een bevolking van 1.500.000 inwoners waaronder 70.000 werkende kinderen, het is de streek met het meeste werkende kinderen.
60% van de kinderen is er ondervoed
Het leven is bijzonder zwaar in het stadje. Manthoc probeert de situatie van werkende kinderen daar te verbeteren, niet enkel door hen te organiseren maar ook door het aanbieden van een aantal diensten.
Een daarvan is het schooltje dat hen een alternatief educatief-programma aanbiedt, waarbij arbeid-essentieel element in de leefwereld van de deze kinderen - in het onderwijsproject geïntegreerd wordt.
In het gewone onderwijs vallen deze kinderen immers al snel uit de boot, omdat wat onderwezen wordt, geen verband houdt met hun dagelijkse ervaring, en omdat ze veel spijbelen om te kunnen werken.
De manier van werken is anders dan in het gewone onderwijs, omdat het gaat om kinderen in wiens leefwereld "werken" dagelijkse kost is, gebruikt men dat als invalshoed bij het lesgebeuren. Een voorbeeld is daarvan het atelier Reposteria, waarin de kinderen brood en gebak leren bereiden, maar zonder het te beseffen, ook leren rekenen (maten, gewichten, breuken, ens), info krijgen over gezonde voeding, hygiëne enz.
In dit schooljaar werden 96 leerlingen ingeschreven.
Men probeert ook de ouders te betrekken, er is een constante begeleiding van de ouders, vooral in die families waar er problemen zijn. Er is een maandelijkse bijeenkomst geplant en men is er in geslaags 80% van de ouders te bereiken, hun interesse voor het schoolgebeuren is duidelijk toegenomen, waar ze voordien het niet nodig vonden dat kinderen naar school gingen.
Toch heeft het schooltje nog met heel wat moeilijkheden te kampen:
- de ondervoeding is mede oorzaak van het lage schoolrendement
- de kinderen komen in het lager onderwijs terecht zonder voorbereiding, geen kleuteronderwijs, hun motoriek en sociale vaardigheden werden niet gestimuleerd
- een aantal ouders tonen geen interesse voor de opvoeding van hun kinderen, zien het nut van onderwijs niet in
een aantal kinderen vertoont gedragsstoornissen
- het Ministerie van Onderwijs had een overeenkomst gesloten met Manthoc voor het overnemen van de loonlast maar is tot heden die overeenkomst niet nagekomen
- onvoldoende infrastructuur en meubilair
In de overtuiging dat een land enkel kan vooruit gaan door te investeren in onderwijs wil ik dit schooltje steunen, het heiligste op aarde is de waardigheid van ieder kind en daar hoort onderwijs bij. Daarvoor zet ik mij tenvolle in.
beste groeten aan alle lezers
Manthoc is een vereniging van werkende kinderen en jongeren in Peru.
Manthoc is ontstaan vanuit de kinderen en jongeren zelf die besloten zich te organiseren om door samen te werken en te denken te zoeken naar mogelijkheden om de problemen waarmee ze geconfronteerd worden aan te pakken en hen weerbaarder te maken.
De problemen waarmee de kinderen te maken krijgen vloeien voort uit de financiële situatie van de gezinnen waarin ze opgroeien. Ondkans het harde werk van hun ouders is er niet genoeg geld om het hele gezin te onderhouden.
Kinderarbeid ja of neen
In tegenstelling tot vele andere organisaties ijvert Manthoc er niet voor kinderen te verbieden om te werken. In de sociale en economische realiteit van Peru kunnen veel kinderen immers niet anders dan hun steentje bijdragen tot het gezinsbudget, of proberen in hun eigen onderhoud te voorzien.
Maar Manthoc stelt wel een aantal voorwaarden:
- het moet gaan om een activiteit die aangepast is aan de leeftijd van het kind
- het moet beperkt zijn tot enkele uren per dag
- het werk mag de gezondheid en de normale ontwikkeling van het kind niet schaden
- er wordt sterk de nadruk gelegd op het belang van onderwijs
kinderen poetsen schoenen, verkopen wenskaarten, helpen op de markten, jongeren innen het geld op de busjes, gelpen op het veld, werken in de bouw, werken in steenbakkerijen enz
Manthoc probeert de kinderen in groepjes van ongeveer 12 op te vangen in de verschillende straten in de steden waar ze mogen vertellen over hun leven, over hun moeilijkheden.
Men probeert hen ook duidelijk te maken dat ze een engagement hebben naar anderen toe.
Manthoc organiseert een aantal workshops rond o.a.
- gezondheid
- gezonde voeding
- sexualiteit
- hygiëne
- het aanleren van alternatieve acitiviteiten om hen aan een inkomen te helpen maar zonder de nadelen van de straat, zo leren ze kaarsen en wenskaarten ontwerpen, gebak en brood bakken, T-shirts stempelen enz
- er is een minibib
- ook een klein project om de studies/opleiding te betalen voor een beperkt aantal jongeren
- een bakkerij waar een aantal jongeren de bakkerstiel leren en tegelijk ingewijd worden in het runnen van een micro-onderneming
Manthoc heeft ook twee schooltjes opgericht nl in Lima en Cajamarca
Cajamarca is een bergstadje in het departement Cajamarca dat een van de armste departementen is. Er is een bevolking van 1.500.000 inwoners waaronder 70.000 werkende kinderen, het is de streek met het meeste werkende kinderen.
60% van de kinderen is er ondervoed
Het leven is bijzonder zwaar in het stadje. Manthoc probeert de situatie van werkende kinderen daar te verbeteren, niet enkel door hen te organiseren maar ook door het aanbieden van een aantal diensten.
Een daarvan is het schooltje dat hen een alternatief educatief-programma aanbiedt, waarbij arbeid-essentieel element in de leefwereld van de deze kinderen - in het onderwijsproject geïntegreerd wordt.
In het gewone onderwijs vallen deze kinderen immers al snel uit de boot, omdat wat onderwezen wordt, geen verband houdt met hun dagelijkse ervaring, en omdat ze veel spijbelen om te kunnen werken.
De manier van werken is anders dan in het gewone onderwijs, omdat het gaat om kinderen in wiens leefwereld "werken" dagelijkse kost is, gebruikt men dat als invalshoed bij het lesgebeuren. Een voorbeeld is daarvan het atelier Reposteria, waarin de kinderen brood en gebak leren bereiden, maar zonder het te beseffen, ook leren rekenen (maten, gewichten, breuken, ens), info krijgen over gezonde voeding, hygiëne enz.
In dit schooljaar werden 96 leerlingen ingeschreven.
Men probeert ook de ouders te betrekken, er is een constante begeleiding van de ouders, vooral in die families waar er problemen zijn. Er is een maandelijkse bijeenkomst geplant en men is er in geslaags 80% van de ouders te bereiken, hun interesse voor het schoolgebeuren is duidelijk toegenomen, waar ze voordien het niet nodig vonden dat kinderen naar school gingen.
Toch heeft het schooltje nog met heel wat moeilijkheden te kampen:
- de ondervoeding is mede oorzaak van het lage schoolrendement
- de kinderen komen in het lager onderwijs terecht zonder voorbereiding, geen kleuteronderwijs, hun motoriek en sociale vaardigheden werden niet gestimuleerd
- een aantal ouders tonen geen interesse voor de opvoeding van hun kinderen, zien het nut van onderwijs niet in
een aantal kinderen vertoont gedragsstoornissen
- het Ministerie van Onderwijs had een overeenkomst gesloten met Manthoc voor het overnemen van de loonlast maar is tot heden die overeenkomst niet nagekomen
- onvoldoende infrastructuur en meubilair
In de overtuiging dat een land enkel kan vooruit gaan door te investeren in onderwijs wil ik dit schooltje steunen, het heiligste op aarde is de waardigheid van ieder kind en daar hoort onderwijs bij. Daarvoor zet ik mij tenvolle in.
beste groeten aan alle lezers
-
naar aanleiding van Allerheiligen mijmeringen over leven en dood
dood, hoe dood?
november 1958
ma waar ben je?
het is nog veel te vroeg
we zijn nog kinderen
zie je ons nog?
we hebben je nodig
pa heeft je nodig
waak je over ons?
is er leven na de dood?
1969
leven
wonderbaarlijk leven
vier voetjes trappelen in mijn buik
vier handjes spelen met de navelstreng
we dansen van vreugde
ons geluk kan niet meer stuk
november 1969
dood, hoe dood?
36 weken zwanger
waar blijven de voetjes?
waar de handjes?
hoe dood is dood?
onnoemelijk veel verdriet
2007
40 jaar huwelijk
hoe lang nog samen?
wie gaat eerst?
wie blijft achter?
ik wil niet dat jij achterblijft
jij kan het niet aan
jij moet eerst gaan
ik blijf achter
hoe dood is dood?
is er leven na de dood?
zien we elkaar ooit terug na de dood?
krijgen we een tweede kans?
of is dood dood?
dood, hoe dood?
november 1958
ma waar ben je?
het is nog veel te vroeg
we zijn nog kinderen
zie je ons nog?
we hebben je nodig
pa heeft je nodig
waak je over ons?
is er leven na de dood?
1969
leven
wonderbaarlijk leven
vier voetjes trappelen in mijn buik
vier handjes spelen met de navelstreng
we dansen van vreugde
ons geluk kan niet meer stuk
november 1969
dood, hoe dood?
36 weken zwanger
waar blijven de voetjes?
waar de handjes?
hoe dood is dood?
onnoemelijk veel verdriet
2007
40 jaar huwelijk
hoe lang nog samen?
wie gaat eerst?
wie blijft achter?
ik wil niet dat jij achterblijft
jij kan het niet aan
jij moet eerst gaan
ik blijf achter
hoe dood is dood?
is er leven na de dood?
zien we elkaar ooit terug na de dood?
krijgen we een tweede kans?
of is dood dood?
Laatst gewijzigd door gustilpe op 30 okt 2007, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Gustilpe,gustilpe schreef:Alterego, ik dank je voor jou berichten maar sorry, ik heb ze per vergissing gewist, ik hoop dat ik nog berichten van jou mag ontvangen.
gustilpe
In antwoord op je posting van zondag 28 Oktober,
(hetwelk ik met verbazing heb gelezen)wil ik je er
op wijzen dat ik niet snap over welke berichten je
het hier hebt.
Ik heb noch hier op PoëzieForum,noch privé,enig
bericht naar jou gestuurd,gisteren zondag 28 Oktober
niet en ook de dagen daarvoor niet.
Dit moet van uwentwege een vergissing zijn,wellicht
gaat het om een andere persoon.
Dus persoonsverwarring.
Hopende u hiermede verder geholpen te hebben,
groeten wij je in vrede en vriendschap,
Bosrankje en Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
Niemands meester,niemands knecht
-
denook - Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:25
sterk en pakkend gustilpe,
dit werkje zou zeker ook niet misstaan bij
'samen dichten',
waar momenteel iedereen kan dichten of
schrijven omtrent Allerheiligen en Allerzielen.
Je kan het ook gerust daar bijplaatsen.
groeten in viendschap - -denook- -
dit werkje zou zeker ook niet misstaan bij
'samen dichten',
waar momenteel iedereen kan dichten of
schrijven omtrent Allerheiligen en Allerzielen.
Je kan het ook gerust daar bijplaatsen.
groeten in viendschap - -denook- -

heten op het pozieforum ! Fernanda