62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
michiel54 - Lid geworden op: 18 feb 2006, 16:34
Op de site van "62 A" ontdek ik ook een enorme lijst van reeds overleden (ex) militairen die ooit in dienst waren te Essentho en of Korbach . Daartussen ontdek ik maar een paar namen die mij enigszins bekend klinken.
Het lijkt wel een militair kerkhof en je wordt er wel even stil bij. Een paar jaar geleden was ik met vakantie te Marsberg en op de begraafplaats aldaar ( kerkje op heuvel) ontdek je toch ook enkele 'Vlaams' klinkende namen van jonge kerels die aan de grafschriften te zien daar dienst deden en op de een of andere mannier te vroeg zijn gestorven.
mvgr
Het lijkt wel een militair kerkhof en je wordt er wel even stil bij. Een paar jaar geleden was ik met vakantie te Marsberg en op de begraafplaats aldaar ( kerkje op heuvel) ontdek je toch ook enkele 'Vlaams' klinkende namen van jonge kerels die aan de grafschriften te zien daar dienst deden en op de een of andere mannier te vroeg zijn gestorven.
mvgr
-
danys - Lid geworden op: 04 jun 2007, 21:59
Hallo 62a,
Op de website van de vriendenkring kwartier Lombardsijde staat er een ledenlijst. Hierop vind je de naam Paul Govaerts terug. Misschien kan je via de vriendenkring nog andere bekenden terugvinden.
www.vkl-aql.be
Groeten,
Dany (kroo 1986 - 43a)
Op de website van de vriendenkring kwartier Lombardsijde staat er een ledenlijst. Hierop vind je de naam Paul Govaerts terug. Misschien kan je via de vriendenkring nog andere bekenden terugvinden.
www.vkl-aql.be
Groeten,
Dany (kroo 1986 - 43a)
-
Expert - Lid geworden op: 10 sep 2007, 16:19
Enkele reacties/aanvullingen:
Peetje: 2ATAF was de afkorting van "second allied tactical air force". Ze hadden de luchtcontrole over noord-Europa, met hoofdkwartier in Muenchengladbach, een stadje in Duitsland. In zuid-Europa (in Italië) had je iets analoog: 4ATAF. Ik schrijf dit in de verleden tijd omdat ondertussen (onder andere wegens het wegvallen van de Berlijnse muur) ook de NAVO hoofdkwartieren grondig hervormd en van naam veranderd zijn. 2ATAF en 4ATAF bestaan niet meer.
papafreddy: Paul Govaerts (toen luitenant-kolonel) heeft 43A bevolen ergens in de periode 1987 -1989. Philemon Eeckhout was inderdaad S1 in 62A en ook al die benamingen zijn veranderd. S1 betekende dat hij zich bezig hield met personeelszaken (nu spreekt men van "human resources"). De benaming "BELT" was gewoon de Engelse vertaling van "gordel". En niet alleen in België waren de HAWK-eenheden bij de landmacht. Dat was ook het geval in Amerika en in Griekenland. De verbinding van het BOC (battalion operations centre) met het NAVO commando liep naar het CRC (controle and reporting centre) Erntebrück (alweer een stadje in Duitsland).
michiel 54: Hubert Deschilder was commandant van de B batterij van 62A in 1969, toen nog in Lombardsijde. Hij is dan samen met de A en de B batterij mee verhuisd naar Duitsland, eerst met woning in Kassel, daarna in Korbach. Hij werd bevorderd tot majoor en was dus in 1976 blijkbaar tweede commandant van 62A (en zat dus inderdaad "op de staf", Hawk). En die kolonel korpscommandant die je beschrijft, dat moet kolonel Debels geweest zijn.
Groetjes,
Peetje: 2ATAF was de afkorting van "second allied tactical air force". Ze hadden de luchtcontrole over noord-Europa, met hoofdkwartier in Muenchengladbach, een stadje in Duitsland. In zuid-Europa (in Italië) had je iets analoog: 4ATAF. Ik schrijf dit in de verleden tijd omdat ondertussen (onder andere wegens het wegvallen van de Berlijnse muur) ook de NAVO hoofdkwartieren grondig hervormd en van naam veranderd zijn. 2ATAF en 4ATAF bestaan niet meer.
papafreddy: Paul Govaerts (toen luitenant-kolonel) heeft 43A bevolen ergens in de periode 1987 -1989. Philemon Eeckhout was inderdaad S1 in 62A en ook al die benamingen zijn veranderd. S1 betekende dat hij zich bezig hield met personeelszaken (nu spreekt men van "human resources"). De benaming "BELT" was gewoon de Engelse vertaling van "gordel". En niet alleen in België waren de HAWK-eenheden bij de landmacht. Dat was ook het geval in Amerika en in Griekenland. De verbinding van het BOC (battalion operations centre) met het NAVO commando liep naar het CRC (controle and reporting centre) Erntebrück (alweer een stadje in Duitsland).
michiel 54: Hubert Deschilder was commandant van de B batterij van 62A in 1969, toen nog in Lombardsijde. Hij is dan samen met de A en de B batterij mee verhuisd naar Duitsland, eerst met woning in Kassel, daarna in Korbach. Hij werd bevorderd tot majoor en was dus in 1976 blijkbaar tweede commandant van 62A (en zat dus inderdaad "op de staf", Hawk). En die kolonel korpscommandant die je beschrijft, dat moet kolonel Debels geweest zijn.
Groetjes,
expert
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Met dank aan Expert voor zijn duidelijke uitleg!Expert schreef:Enkele reacties/aanvullingen:
Groeten
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Gast
Hey mannen...niet in slaap vallen hé,
wat ik hier nog nooit las...onze C20 simulator in Lombardsijde, toch een technisch hoogstandje voor de jaren 70. Heb hier steeds mooie scores mee geschoten. Deze simulator was een zegen om onze Noordzee loodvrij te houden, wie heeft er nog weet van ??
Gr Willem
Gr Willem
-
vivke - Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:22
Was dat niet Kol Debels of zoiets.michiel54 schreef:Ik herinner mij daar ook een kolonel ( twee sterren boven streep) , kleine man kalend met bril , reed (met chauffeur) in een zwarte opel kadet .
Stond op maandagmorgen (regelmatig) met zijn gevolg te pronken tijdens de vlaggengroet met trompetgeschal . Als hij passeerde in zijn wagen of te voet moesten wij in een ongelooflijke houding springen en groeten ( op straffe van ik weet niet hoeveel dagen ballen ) Ik heb trouwens nooit niet meegedaan aan die vlaggengroet daar ik steeds vrij van dienst was ( na een 24 u wacht op BOC ) ; ook niet met de bataljonscross vrijdagnamiddag .
mvgr
My dog is my live
-
Het zou kunnen dat ik er ooit van gehoord heb, ik weet niet meer waarvoor dat toestel werd gebruikt. Ik veronderstel dat je het toestel bedoeld dat gebruikt werd om naar de vliegtuigen te schieten (?), maar hoe dat ding dan onze Noordzee loodvrij kon houden....beste Hawk, geef eens wat meer uitleg als je wilt.Hawk schreef:Hey mannen...niet in slaap vallen hé,wat ik hier nog nooit las...onze C20 simulator in Lombardsijde, toch een technisch hoogstandje voor de jaren 70. Heb hier steeds mooie scores mee geschoten. Deze simulator was een zegen om onze Noordzee loodvrij te houden, wie heeft er nog weet van ??
Gr Willem
Ja, Hawk, de mannen vallen hier in slaap...jammer, misschien worden ze na de eindejaarsfeesten terug wakker.
Er is wel een wederoptreden van "Vivke", ze heeft het natuurlijk bij het rechte eind, het was inderdaad Kolonel Debels, dit in verband met haar reaktie op "Michiel"
Grtz
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Gast
Peetje, de C20 was dat zware afweergeschut met drie lopen, de schutter zit in zo'n metalen stoeltje, zijn vizier "hing" daar ergens voor hem. Hij beschikte links en rechts over een wiel met een metalen bol, hiermee kon hij met het ene horizontaal bewegen, en met het andere vertikaal de lopen op en neer bewegen. Stuurkunst was hier dus beslist nodig. Met de voet werd dan gevuurd, vergelijk het met het gaspedaal van een wagen.
De drie lopen hadden elk een trommellader, tijdens het schieten werkten alle lopen...De simulator was een levensgroot scherm waarop een vliegtuig bewoog en een vizier dat jij bediende met de twee wielen links en rechts. Je "vuurde" ook hier met de voet. Misschien waren er moeilijkheidsgraden in de simulator..dat weet ik niet meer. Op het einde van je oefening, kreeg je je score te zien van x aantal treffers per honderd schoten. En de loodvrije Noordzee...nou ja..er werd toch soms ook wel life geoefend hoor, het lood plofte dan in de Noordzee...vandaar mijn toespeling naar de simulator...hier kon veel geoefend worden zonder één kogel in de zee te ploffen.
Gr Willem
De drie lopen hadden elk een trommellader, tijdens het schieten werkten alle lopen...De simulator was een levensgroot scherm waarop een vliegtuig bewoog en een vizier dat jij bediende met de twee wielen links en rechts. Je "vuurde" ook hier met de voet. Misschien waren er moeilijkheidsgraden in de simulator..dat weet ik niet meer. Op het einde van je oefening, kreeg je je score te zien van x aantal treffers per honderd schoten. En de loodvrije Noordzee...nou ja..er werd toch soms ook wel life geoefend hoor, het lood plofte dan in de Noordzee...vandaar mijn toespeling naar de simulator...hier kon veel geoefend worden zonder één kogel in de zee te ploffen.
Gr Willem
-
Klopt, nu kan ik het me herinneren! Wij als milciens hebben er nooit gebruik van gemaakt. Ons werd eigenlijk een zinloze opleiding gegeven, een opleiding die meer bestond uit "het ons sterk maken", wanneer we "onze eenheid" moesten gaan vervoegen.Hawk schreef:Peetje, de C20 was dat zware afweergeschut met drie lopen, de schutter zit in zo'n metalen stoeltje, zijn vizier "hing" daar ergens voor hem. Hij beschikte links en rechts over een wiel met een metalen bol, hiermee kon hij met het ene horizontaal bewegen, en met het andere vertikaal de lopen op en neer bewegen. Stuurkunst was hier dus beslist nodig. Met de voet werd dan gevuurd, vergelijk het met het gaspedaal van een wagen.
Gr Willem
Toen ik in Lombardsijde was kon ik nog geen High Power doen starten, dat hebben we enkel door ondervinding aangeleerd in Essentho.
Opleiding in Lombardsijde was volgens mij eerder aan de opleiding van de para's gelinkt...komt ook door de onderofficier die een enorm belang hechtte aan de lichamelijke opvoeding van de mannen...
Het eigenlijke werk dat we in Essentho moesten doen werd in Lombardsijde véél te theoretisch gezien. In Essentho heb ik mede dank zij de beroeps veel geleerd over de Hawktoestanden.
Met vriendelijke groeten,
Der Peet
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Hallo vrienden en vriendin, terug uit winterslaap zou ik zeggen. Wat betreft die simulator heb ik geen enkel idee, ook omdat ik mijn opleiding niet in Lombardsijde "genoten" heb. Draaien jullie de knop eventjes een aantal decennia terug en stel je voor hoe het daar met huidige temperatuur moet geweest zijn op "den berg" te Rhoden. Was eventjes bibberen en 's nachts niet teveel buitenlopen. Bij heldere vriesnacht kon je de stadslichtjes van Warburg duidelijk zien blinken in de verte. Tevens aan allen een Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar.
DAT 2008 JULLIE ALLEN VEEL GELUK EN EEN GOEDE GEZONDHEID MOGEN BIEDEN.
DAT 2008 JULLIE ALLEN VEEL GELUK EN EEN GOEDE GEZONDHEID MOGEN BIEDEN.
-
dj - Lid geworden op: 19 nov 2006, 16:32
Hallo iedereen,
Nu je over C20 hebt in uw forum;wel daar kan ik ook van mee spreken alhoewel het bijna 38 jaren geleden is.Mijn legerdienst is gestart begin october 1969 in de school voor luchtdoelartillerie (31A) als KROO.Ik wist gegod niet wat dat was, maar na een tijdje wist ik het wel. 4 Maanden opleiding, lessen leren en testen afleggen en als je niet geslaagd was kon je het weekend naar huis wel vergeten.Het was er behoorlijk streng.Wat mij is bijgebleven is het niet realistisch zijn; zo moesten we bv na de les sport(lich opv)die bv om 10.10 ten einde was, dan begon reeds een andere les en daar moesten we al klaar staan. Tijd om ons omtekleden en te verfrissen was er niet. Na die opleiding werden we benoemd tot wachtmeester (1 sergeant) en werden we overgeplaatst naar Hasselt; een wel betere tijd tot eind sept 1970
In 1972 werd ik begin sept terug opgeroepen in Lombardzijde tot eind september, maar nu bij de hawk (64A); we kregen een korte opleiding en gingen naar Duitsland. Waar, dat weet ik niet meer en daarvan kan ik mij niet veel meer herinneren. Misschien zijn er onder u die dit kamp hebben meegemaakt? Laat eens iets weten
grt
dj
Nu je over C20 hebt in uw forum;wel daar kan ik ook van mee spreken alhoewel het bijna 38 jaren geleden is.Mijn legerdienst is gestart begin october 1969 in de school voor luchtdoelartillerie (31A) als KROO.Ik wist gegod niet wat dat was, maar na een tijdje wist ik het wel. 4 Maanden opleiding, lessen leren en testen afleggen en als je niet geslaagd was kon je het weekend naar huis wel vergeten.Het was er behoorlijk streng.Wat mij is bijgebleven is het niet realistisch zijn; zo moesten we bv na de les sport(lich opv)die bv om 10.10 ten einde was, dan begon reeds een andere les en daar moesten we al klaar staan. Tijd om ons omtekleden en te verfrissen was er niet. Na die opleiding werden we benoemd tot wachtmeester (1 sergeant) en werden we overgeplaatst naar Hasselt; een wel betere tijd tot eind sept 1970
In 1972 werd ik begin sept terug opgeroepen in Lombardzijde tot eind september, maar nu bij de hawk (64A); we kregen een korte opleiding en gingen naar Duitsland. Waar, dat weet ik niet meer en daarvan kan ik mij niet veel meer herinneren. Misschien zijn er onder u die dit kamp hebben meegemaakt? Laat eens iets weten
grt
dj
-
dj, die luchtdoelartillerieschool waarvan je spreekt, die was toch gelegen in Lombardsijde (?), ik heb echt geen weet van andere, ook niet van het 31ste A... luchtdoelartillerieschool.. En het 64ste A, moet dat niet zijn het 62ste, ik heb nog nooit over het 64ste A gehoord.dj schreef:
Nu je over C20 hebt in uw forum;wel daar kan ik ook van mee spreken alhoewel het bijna 38 jaren geleden is.Mijn legerdienst is gestart begin october 1969 in de school voor luchtdoelartillerie (31A) als KROO.
grt
dj
Het 62ste A was gevestigd in Essentho, het 43ste A was in Brakel (Duitsland)
Mvg
Der Peet
-
dj - Lid geworden op: 19 nov 2006, 16:32
Ja Peetje Maurice, de gegevens kloppen allemaal, ik heb nog eens mijn militairzakboekje boven gehaald om het te kontroleren .
Die luchtdoelartillerie school (31A) was inderdaad in Lombardzijde (1969-1970) ,wij waren "gehuisvest" op de rechterkant van de grote baan wanneer je binnen kwam,ter hoogte van het paradeplein rechts (in de buurt van de watertoren).Verder rechts zaten de para's. Ook de "Cyclisten" waren daar nog aanwezig in de buurt van de kapel
Als commandant hadden wij kapt Rombout :lt Vos en adj Mariën zijn namen die mij nog zijn bijgebleven.
Misschien is dit wapen (C20) niet lang meer gebruikt nadien zodat je er niet van geweten hebt ?
Ben in september nog eens gaan zien maar het was daar afgesloten wegens verbouwingswerken
Ook van 64A moet juist zijn want de stempel van het korps is duidelijk leesbaar. Zal nog wat opzoeking doen op het internet om iets meer te weten te komen
grt
dj
Die luchtdoelartillerie school (31A) was inderdaad in Lombardzijde (1969-1970) ,wij waren "gehuisvest" op de rechterkant van de grote baan wanneer je binnen kwam,ter hoogte van het paradeplein rechts (in de buurt van de watertoren).Verder rechts zaten de para's. Ook de "Cyclisten" waren daar nog aanwezig in de buurt van de kapel
Als commandant hadden wij kapt Rombout :lt Vos en adj Mariën zijn namen die mij nog zijn bijgebleven.
Misschien is dit wapen (C20) niet lang meer gebruikt nadien zodat je er niet van geweten hebt ?
Ben in september nog eens gaan zien maar het was daar afgesloten wegens verbouwingswerken
Ook van 64A moet juist zijn want de stempel van het korps is duidelijk leesbaar. Zal nog wat opzoeking doen op het internet om iets meer te weten te komen
grt
dj
-
Gast
dj, in 1975 kregen wij nog lessen over de C20, wij schoten er enkel nog in de simulator mee. Op het strand werd meestal met de Mi50 geschoten. Het kan dat Peetje er niet meer mee te maken kreeg, misschien was het wapen enkel nog opgenomen in het lessenrooster voor de Kroo's. Ik schoot wel in Leopoldsburg (tweedaagse schietoefening) nog met de Mi50 maar daar geen spoor van de C20.
Gr Willem
Gr Willem