1971-72 - 43A Brakel

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Exjager

31 mar 2008, 14:59

Voor deze die het niet zouden vinden, hier dus : http://groups.msn.com/essenthokorbach62aHawk

Groeten

sonneke44

01 apr 2008, 09:21

Goede morgen iedereen,

30 jaar geleden was dit voor mij de GROTE dag. 01 april 1978 ... mutatie naar 43A in Brakel. De dag ervoor had ik, met heel veel traantjes, afscheid genomen van mijn collega's bij de 15e Wing in Melsbroek. En nu ... met een groen pakje in plaats van een blauw pakje ... was ik onderweg naar Brakel. Nog nooit met de auto in het buitenland gereden en nu voor het eerst helemaal alleen zo een verre reis ondernomen want ... geef toe .... Brakel lag niet bij de deur hé.
Gelukkig was het prachtig weer. Het zonnetje scheen en het was relatief rustig op de weg. De zenuwen gierden door mijn lichaam want ja, wat stond er mij te wachten??? De reis verliep voorspoedig en in de vroege namiddag kwam ik aan in Brakel. Alleen ... waar lag die kazerne nou toch??? Ik stond midden in het dorp en kon geen letter Duits :cry:
Maar ... met hand en voetwerk kom je er ook hoor. Na een paar keer stuntelig vragen was er toch iemand die begreep wat ik bedoelde en die me uitlegde hoe ik moest rijden. Van die uitleg begreep ik ook niet alles dus maar op goed geluk op weg. Op een bepaald moment ... ik reed toen al weer buiten Brakel :oops: ... zag ik een militaire vrachtwagen die me tegemoet kwam. Die ben ik toen, op goed geluk gevolgd, en ja hoor... die reed naar de kazerne!!! Hoera ... gevonden!!!

De auto geparkeerd op de parkeerplaats buiten de kazerne en naar binnen. De postcommandant keek alsof hij het in Keulen hoorde donderen. Mijn marsbevel voorgelegd .... bleek dat ze mij daar in Brakel de vrijdagnacht verwacht hadden ... met de DVT. Melsbroek had nl.niet gemeld dat ik met persoonlijk vervoer kwam .... aprilgrap?????

Maar het voornaamste was ... ik had Brakel bereikt. En ze hebben het geweten ook. Waar het anders in de kazerne tijdens het week-end zoooooooooooo rustig was liep plots het ganse ereplein vol. De VBV van Week, Nicole Vranken, moest mij naar de Bar Ooffr. brengen. Daar zat Adjt. Jules Boxtaele aan een tafeltje zijn krant te lezen en even later kwam 1SM Jacques Cruypelinck ook de bar binnen. Ik kan jullie vertellen ... 2 uur later zat de bar stampvol. De barman begreep er niks van. Het leek wel alsof die kerels nog nooit een vrouw gezien hadden. Oké, ik was dan wel de allereerste en ENIGE vrouwelijke onderofficier daar maar dat is toch niet raar???

Opeens stond er een CLC voor mijn neus. Zijn naam ... B. Callewaert. Hij bleek in de keuken te werken. Hij vroeg of ik al gegeten had .... euh ... nee natuurlijk. Door de zenuwen glad vergeten. Nou, hij zou zorgen dat ik iets te eten kreeg. Ruim een uur later kwam hij mij halen. Jacques ging ook mee aan tafel zodat we de planning voor de eerstvolgende werkdag konden bespreken. Nou jongens, ik kreeg me daar een heerlijke koude schotel voor mijn neus gezet. Daar kon wel 10 man van eten ... zoveel!!!

Daarna kon ik weer naar het wachtlokaal. Daar lag een voorlopige parkeersticker voor mij zodat ik met de auto de kazerne binnenkon. De parking buiten was nl. voor miliciens. De auto naar binnen gereden, spullen uitgepakt, gedoucht en ... weer naar de bar. Wat doe je anders als je pas aangekomen bent en niets of niemand kent??? Het nieuwtje van die vrouwelijke sergeant had als een lopend vuurtje de ronde gedaan en er zaten nog meer mannen in de bar. Wie beweert er dat mannen niet kletsen??? De avond verliep tamelijk rustig ... alhoewel ik heel veel moeite had om alle drankjes die me aangeboden werden ook op te drinken :oops: :oops:

Ik was blij dat ik 's avonds in mijn bed lag want zo een dag gaat niet in je koude kleren zitten hoor. En hoe de zondag verliep? Nou, dat is voor 2 april hé

groetjes, sonneke

Emteechauffeurke

01 apr 2008, 18:08

Hoi Sonneke!!

Ja dat is een indrukwekkend verhaal wat jij daar neerpent!! Mijn Brakel- abentuer moest nog beginnen toen hoor maar idd.naarmate die maand april daar vorderde, kwamen de eerste verhalen over het verre Brakel ons ter ore!!
Wat mij nog altijd bijstaat was dat ze toen zeiden dat Brakel een relatief nieuwe kazerne was.destijds amper 12 jaar jong!! Ja iedere dag trachtte we toch zoveel als mogelijk info te winnen over dat voor ons onbekende Brakel.
De Televox tijdschriftjes in de info waren daarbij behulpzaam!!dat was ook de maand dat dat info-verwelkomingsbrochuurtje ons werd aangereikt!!
Ons avontuur begon die 28ste april 1978 in alle ochtenvroegte..beedeeke aan , valliezen pakken, ontbijt en dan direkt de camion in om ons naar Leuven- Station te voeren!!Daar maakte wij dan kennis met den boemel die ons met ontelbare tussenstops naar Soest bracht!! Wat de reden toen was maar daar stapte we over in een rijtuig van de Bundesbahn dat ons uiteindelijk in onze einbestemming Altenbeken deponeerde! Gedurende deze reis kregen wij al begeleiding van een verantwoordelijke van Brakel!

Daar aangekomen werden wij naar de klaarstaande bussen gebracht die ons met een heel klein hartje naar Brakel bracht!! Wel waren we zeker van de juiste bus daar op de zijkant en voorkant duidelijk het bordje "BRAKEL" te lezen was!!Een tocht die 's morgens om ong. 08:00 U begon eindigde daar omstreeks 16:30 U of iets later misschien??In tegenstelling met Sonneke was onze welkom iets onstuimiger, maar dat verhaal las U al!!

En zeggen dat het nu zo veranderd is daar!! Bijna onherkenbaar!!

GRTZ,
EMTEEKEN

PS: Maakte Essentho destijds gebruik van Altenbeken als stop en vertrekplaats??Korbach??
Suuuupppeeers yes!!!!!

papafreddy

01 apr 2008, 18:23

Emteechauffeurke schreef:
GRTZ,
EMTEEKEN

PS: Maakte Essentho destijds gebruik van Altenbeken als stop en vertrekplaats??Korbach??
Hallo Emtee

Als je mijn memoires zou lezen zou je het antwoord al weten!
Maar enfin, met de DVT vertrok je rond 13Hr te Brussel Nord en je bleef er op totdat die op zijn eindpunt kwam, dit was Warburg, indertijd met Kassel reed die verder.
Warburg was het eindstation voor Essentho (62A Hawk) en de mensen die ook in Arolsen lagen met inbegrip van de MP, je kwam daar aan rond 20Hr
Het trein stel bleef daar staan tot snachts rond 1Hr30, dan vertrok die terug richting België
Ik denk zelf dat voor Brakel ook dezelfde lijn werd genomen, dit was de stopplaats na Soest als ik me nie vergis

Zo nu ben je toch terug een beetje wijzer.

MVGr.
PapaFreddy

Emteechauffeurke

01 apr 2008, 18:45

Hoi Papafreddy!!

Ja, Wij daar in Brakel maakte gebruik van zowel Warburg en Altenbeken als Eind en vertrekstation!! Maar idd. gezien de geografische ligging van beide garnizoenen lijkt het mij weinig waarschijnlijk dat Essentho, Korbach, Arolsen van Altenbeken gebruik maakte!!
En idd. rond 01:30 's nachts vertrok den boemel naar Brussel-Noord!!Even nog een anekdote!! Daar ik met persoonlijk vervoer afzwaaide vertrok ik om plusminus 17:30 aan de kazerne richting Heimat om om ong; 22:30 aan onze woning te arriveren! Dus een klein rekeninkske leert ons dat wanneer ik lekker thuis werd verwelkomt die ander gasten daar nog meer als 3 uur op hunnen boemel moesten wachten wat ik wel sneu vond!! Jaja, die DVT was zoals men zegt , een soort prossessie van Echternach!Dus veel kostbare tijd ging dus verloren!

Wat ik ook niet begreep was, dat Brakel ook een station had en die DVT niet tot daar doorreed wat mij vannuit Altenbeken niet moeilijk leek??

GRTZ,
EMTEEKEN

PS: Papfreddy, bedankt voor de info!!
Suuuupppeeers yes!!!!!

willy39200

01 apr 2008, 20:03

Hoi Papafreddy,
Ik denk zelf dat voor Brakel ook dezelfde lijn werd genomen, dit was de stopplaats na Soest als ik me nie vergis.
Jawel, je vergist u wel, er is namelijk ook nog Geseke als stopplaats voor de mensen van Büren. Dit was de 30ste TPT Gemengde Groepering.

Willy uit Lommel.

Emteechauffeurke

02 apr 2008, 08:48

willy39200 schreef:Hoi Papafreddy,
Ik denk zelf dat voor Brakel ook dezelfde lijn werd genomen, dit was de stopplaats na Soest als ik me nie vergis.
Jawel, je vergist u wel, er is namelijk ook nog Geseke als stopplaats voor de mensen van Büren. Dit was de 30ste TPT Gemengde Groepering.

Willy uit Lommel.
Hoi Willy,

Ik heb nog even op de kaart gekeken en idd. Warburg, Altenbeken en Geseke liggen op dezelfde lijn!! Volgorde is dus vannuit SOEST-GESEKE-ALTENBEKEN en WARBURG !!Het is voor mij ook nieuw dat Geseke ook en halteplaats was !!

GRTZ,
EMTEEKEN
Suuuupppeeers yes!!!!!

sonneke44

02 apr 2008, 11:00

Goede morgen iedereen,

wat raar toch he. Dingen die 30 jaar geleden gebeurt zijn zou een mens toch moeten vergeten maar nee hoor. Heel veel dingen zijn blijven hangen. Zoals ik gisteren vertelde zie ik nog steeds die verre rit voor mij :wink: .
Na een heel rustige nacht ... ik was dan ook doodmoe geweest ....werd ik al rond 07.00 uur wakker die morgen. Eerst was het effe nadenken geblazen van ... waar ben ik hier??? Maar dat was snel voorbij. Dus snel mijn bed uit, de kamer uit en rechtover mijn kamer waren de douches. En toen was het zover hé ... het eerste ontbijt in de Mess Ooffr. Een heel raar gevoel. Ik moet wel zeggen dat ik toen schoorvoetend naar de overkant gegaan ben. De blok waar ik sliep want recht tegenover de ingang van de Barr/Mess Ooffr.
Eenmaal binnen stond Jacques al op mij te wachten. Dat was dus wel zo makkelijk. Jaja, je ging niet zomaar de Mess binnen hoor. Daar ging een soort protocol aan vooraf. Ik weet nog dat er zo een heel groot smeedijzeren hek was tussen het salon en de Mess. Daar hingen heel dikke bordeaux-rode gordijnen voor zodat er toch een zekere privacy ontstond. De ingang naar de Mess was middenin en die deur stond altijd los. Als je de Mess betrat moest dat altijd met een voetslag gebeuren. Met normale schoenen viel dat mee maar met die bottinen gaf dat een gehoorlijke klap hoor. Je zat met 4 personen aan 1 tafel en het was de regel dat je steeds daar ging zitten waar nog een plaats vrij was. Dus niks van lekker in je uppie zitten ... nee, dat mocht niet.
gelukkig waren we als allereerste in de mess. Diegene die de spullen op tafel kwamen zetten, die keken raar op hoor omdat er daar ineens een vrouw zat!!! Ik zie nog steeds dat verbaasde gezicht van die milicien :oops:
Langzaam aan vulde de mess zich en ik kan jullie garanderen ... ik werd door iedereen in de gaten gehouden. Toen ik, na het ontbijt, de mess wou verlaten werd ik bij de mess-commissie geroepen. Dat waren de 5 oudste militairen (vrijgezellen) die samen aan een lange tafel zaten. Bij hen kon je trouwens ook terecht als je klachten had over de maaltijd.
Er werd mij medegedeeld dat het de gewoonte was om op zondag om 11.00 uur met het Frühschoppen te beginnen. Wist ik veel wat dat betekende maar daar kwam ik al snel achter.
Na nog even mijn kamer in orde gebracht te hebben en mijn bed netjes opgemaakt .... ja, dat hoorde zo ... trok ik dus om 11.00 uur naar de bar.
Ik had wel gezien dat het rond een uur of 10 tamelijk druk was op het ereplein. Er stonden auto's midden op het plein en dat begreep ik niet goed. Bleek dat o.a. de bewoners uit de wijk en diegene die in de kazerne zelf woonden, naar de kapel gingen voor de zondagmis. Dat kon dus ook daar!!! Onze padré was toen Freddy Buyck!!! Een toffe vent! Die begon zijn preek steeds met de voetbaluitslagen :oops: :oops:

Ik dus naar de bar waar al een paar man op mij zaten te wachten. Wel een leuke manier of je collega's te leren kennen. Iets voor 12 uur werd het wel heel druk in de bar want de kerkdienst was uit en veel families kwamen in de bar iets drinken alvorens aan de dis te gaan.

En weer herhaalde zich de story van de dag ervoor. Ik werd door jan en alleman aangestaard alsof ik het 8ste wereldwonder was. Hier en daar zag ik ook een wel heel jaloerse blik van een of andere echtgenote!!! Die waren blijkbaar niet zo happy met het feit dat er nu ook een vrouwelijke onderofficier daar rondliep :? :?

Enfin, de rest van de dag heb ik dus in de bar doorgebracht met vertellen en ... leren kaarten. Nu was het afwachten wat de maandag zou brengen want ja .... toen begon het echte werk hé.

Iedereen nog een fijne dag gewenst.
groetjes, sonneke

Emteechauffeurke

02 apr 2008, 13:39

Hallookes,

Ja, idd. Sonneke, die beschrijving van de kazernegebouwen komen mij als de dag van gisteren weer op het netvlies!! wat dat hielengeklak of zie ik dat verkeerd bij binnenkomst betreft is mij volledig onbekend en dus nieuwe info!! Ja op de zondag kon het paradeplein al een keer goed vol met auto's staan.dan zag je ze toekomen als duiven in de til!! Dat onze Padre Buyck zijn preek met de voetbaluitslagen begon is ook nieuw voor mij..ik ging(ga)nooit naar de kerk, dus kon ik dat niet weten!! :oops: :oops:

Ik heb volgende link al eens geplaatst www.moebelsprinter.de maar als je UBER UNS aanklinkt zie je een mooie foto van de ingang mess OOF de trapjes op!!

GRTZ,
EMTEEKEN
Suuuupppeeers yes!!!!!

danys

02 apr 2008, 14:19

Hallo Sonneke,

In 1986 was het al gans anders voor zover ik het me kan herinneren. Die voetslag bij het betreden van de Mess daar had ik niet van gehoord. Ik weet wel dat er aan een tafel apart een oudere onderofficier zat. We moesten ons ook altijd op voorhand inschrijven voor de maaltijden, zodat de keuken wist wie wanneer kwam eten. Veel vrouwelijke onderofficieren zaten er niet in de mess, de meeste zullen wel in de wijk gewoond hebben. Op het bureel van de batterijcommandant zaten er ook 2 vbv's, maar ik weet nie meer of da onderofficieren waren, ik heb daar ook nog verscheidene keren bij de plantons van dienst geweest, meestal voor typwerk. Ja en de bar, daar hebben we uren gesleten. Doet wel raar om foto's te zien van hoe het ginder nu is, ook al heb ik daar maar iets meer dan 9 maand doorgebracht, het is een periode die me altijd zal bijblijven.

Groeten,

Dany

sonneke44

02 apr 2008, 20:47

danys schreef:Hallo Sonneke,

In 1986 was het al gans anders voor zover ik het me kan herinneren. Die voetslag bij het betreden van de Mess daar had ik niet van gehoord. Ik weet wel dat er aan een tafel apart een oudere onderofficier zat. We moesten ons ook altijd op voorhand inschrijven voor de maaltijden, zodat de keuken wist wie wanneer kwam eten. Veel vrouwelijke onderofficieren zaten er niet in de mess, de meeste zullen wel in de wijk gewoond hebben. Op het bureel van de batterijcommandant zaten er ook 2 vbv's, maar ik weet nie meer of da onderofficieren waren, ik heb daar ook nog verscheidene keren bij de plantons van dienst geweest, meestal voor typwerk. Ja en de bar, daar hebben we uren gesleten. Doet wel raar om foto's te zien van hoe het ginder nu is, ook al heb ik daar maar iets meer dan 9 maand doorgebracht, het is een periode die me altijd zal bijblijven.

Groeten,

Dany
Dag Dany,

Ja, met het jaar 1986 heb ik geen ervaring mee. Ik had toen mijn militaire muts al aan de kapstok gehangen :wink: en werkte toen als afdelingschef in die grote Duitse supermarkt. Eerst was dat het Nethe-center en later is dat de Allkauf geworden.
Wel hoorde ik heel veel via mijn man en bleef zo een beetje op de hoogte van het ganse gedoe in de kazerne.

Veel vrouwelijke onderofficieren zijn er na mij niet meer geweest. Er was er wel nog eentje met zo een ellenlange naam (blauw bloed hé)... ik dacht een ... jongvrouw von und zu....
Ze is later ook met een onderofficier getrouwd.

Dat inschrijven voor de maaltijd was ook toen al verplicht hoor. Inderdaad, de keuken moest weten hoeveel man aan tafel zat!!!
Waren toen nog de bonnetjes verplicht??? Wij hadden een soort bonnetjes die we bij binnenkomst op de tafel moesten leggen. Je naam stond er op zodat ze konden controleren of alles klopte.

Ik denk dat er in jouw tijd ook een andere Padré was ... beter bekend onder de naam .... de Piet (had een mooie grijze baard) en was niet te beroerd om tijdens een of ander bal de kuskesdans mee te dansen hoor.
Ga nog eens in mijn fotoalbums snuffelen. Ergens moet ik nog foto's hebben (toen de kids hun communie deden) waar Piet ook opstaat.

Inderdaad, op die manier blijven de herinneringen steeds weer opduiken.

groetjes,
sonneke

danys

02 apr 2008, 21:32

Hallo Sonneke,

Inderdaad padre Piet die ken ik zeker, ik geloof dat in het begin van dit forum er ergens een foto staat van hem.

Die bonnekes voor de mess da ken ik niet, misschien was da voor de beroeps onderofficieren.

Kzal ook nog ne keer in mijn foto's duiken.

Groetjes vanuit Lokeren

Dany

danys

02 apr 2008, 22:18

Een foto van de zendmast op den boc met 2 man vanboven.

Afbeelding

danys

02 apr 2008, 22:22

nog vanop den boc. Maar de naam van de kroo op de foto ben ik niet meer zeker van. Twas er vermoedelijk een van een latere lichting.
Spijtig van de slechte kwaliteit zenne maar da was nog met een pocket kameraatje in dienen tijd.
Afbeelding

danys

02 apr 2008, 22:24

Afbeelding

Tot zover boc Rheder 1986.

Groeten,

Dany