1971-72 - 43A Brakel

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Emteechauffeurke

03 nov 2008, 16:48

Hoi Papafreddy !

Ik meen toch te weten dat wij daar ooit live naar het voetbal zijn gaan kijken! Dat was ook de periode, dacht ik, dat de Paradijsvogels hun entree
maakte op TV Je weet wel die serie die zich afspeelde in Leiestreek!
Wat die kranten betreft......een anekdote.....als chauffeur wacht-eten moesten wij alle dagen een exemplaartje voor de D-site in de Info gaan ophalen! Dat was zo ongeveer de tijd dat wij van achter aan de keuken gingen laden voor het avondeten en het ochtendeten de dag nadien!!
Het kon idd. al eens voorvallen dat die kranten met enige retard aangeleverd werden en wij daarop moesten wachten ondanks dat onze MAN al eigenlijk vertrekkensklaar stond! Dus werden wij daar al eens zenuwachtig van!! :P :P Soms lag HET LAATSTE NIEUWS klaar en de dag nadien bv. De GAZET VAN ANTWERPEN en daarboven op de site waren er gasten die soms niet kontent waren dat hun favoriete krant niet was meegekomen!! :? :?
Ook nog even meegeven dat wij daar boven op de D-site gezegend waren
met het feit dat daar een TV stond!! Jaja!! :P :P In de nachtelijke uren werd steevast afgestemd op een post waar al eens frivole toestanden getoond werden!!
Jonges weeral memoriekes!!

GRTZ,EMTEEKEN :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

papafreddy

03 nov 2008, 17:20

Emteechauffeurke schreef:Hoi Papafreddy !

Ik meen toch te weten dat wij daar ooit live naar het voetbal zijn gaan kijken! Dat was ook de periode, dacht ik, dat de Paradijsvogels hun entree
maakte op TV Je weet wel die serie die zich afspeelde in Leiestreek!
Ook nog even meegeven dat wij daar boven op de D-site gezegend waren
met het feit dat daar een TV stond!! Jaja!! :P :P In de nachtelijke uren werd steevast afgestemd op een post waar al eens frivole toestanden getoond werden!!
Jonges weeral memoriekes!!

Hallo Peet

Was het niet op een duitse post dat je naar het voetbal hebt gekeken??
Want die kon je wel rechtstreeks ontvangen hé.
Ja op de site van de BOC te Essentho stonden er ook enkele TV's.
Eentje in de ops ruimte, eentje in de kantine, en bij sommige in hun scelter, oa. de TTR mannen, wij hadden geen vrouwen op de BOC.
En ja savonds laat of na middernacht kon je wel eens rare toestanden zien, in tekenfilmpjes met oa honden met een st..., je weet wel he.
Zoals laatst (zaterdag) op VTM "emanuela" de zoveelste aflevering.
Die tekenfilmpjes kwamen er ook in voor

MVGr.
PapaFreddy

Emteechauffeurke

03 nov 2008, 17:53

Hoi Papafreddy!!

Misschien is dat idd. het geval geweest ?? Maar zoals ik al zei heb ik daar
bitterweinig Tv gekeken, misschien is dat ook de rede over mijn twijfels??
Zo weet ik niet 100% of daar op de Info ook Duitse posten op de TV geprogrammeerd waren?? :?
Met betrekking tot TV masten nog een opmerking...telkens ik met verlof naar
Belgie reed kwam ik ter hoogte van SOESTER-BORDE een uit de kluiten gewassen mast tegen die bij de Kazerne Adam was ingeplant! Dus SOEST was destijds ook al voorzien van zo een masten!!

Suuuupppeeers yes!!!!!

launcherke

03 nov 2008, 20:05

brulleke schreef:he Segers welkom op deze site,ja er zijn er nog een paar achtergebleven in Brakel groetjes brulleke (LVDB) en nu maar raden.
amai Luc da is niet meer moeilijk nu, ik vind het alleen spijtig dat ik hier nooit geen antwoord terug krijg van u??? :cry:

Hoe is het in Heidelberg? :)

groeten

BCA

04 nov 2008, 20:06

Hallo Segers,
Ben jij dat toevallig op deze foto?Of heb ik het mis?
Na al die jaren begint men toch namen te vergeten.
Groetjes van een van den alfa.
BCA :roll:
Afbeelding

launcherke

04 nov 2008, 20:41

BCA schreef:Hallo Segers,
Ben jij dat toevallig op deze foto?Of heb ik het mis?
Na al die jaren begint men toch namen te vergeten.
Groetjes van een van den alfa.
BCA :roll:
Afbeelding
is dat de fons soetewey (of hoe schrijf je zijn naam) die op de foto staat vooraan?
weet iemand waar die uithangt?

groeten Erik

BCA

04 nov 2008, 20:59

Ja,dat is de Fons.
Was van 1982 tot 1992 in het bataljon.
Waar hij daarna gemuteerd is weet ik niet.
Groetjes
BCA :D

launcherke

04 nov 2008, 21:08

hallo,

ik denk dat Fons het leger verlaten heeft.
is ergens blijven hangen van de omgeving Brakel maar weet niet waar.
misschien via deze weg iemand die zijn e-mail adres heeft ?

groeten Erik

putte

09 nov 2008, 20:05

beste oud gediende,
ik heb een vraag, ik ben op zoek naar mijn oude schoolvrienden van toen.
ik ben meer bepaald op zoek naar martine, cindy, kathleen en marijke;
helaas ken ik de familie namen niet, maar ik hoop dat er een van jullie mij kan helpen.
ik hoop dat de foto mee erop komt.
ik ben stefan puttemans van '78.
de personen die ik gevonden heb; roland,niky,bart,ilse,mariska,mira,bianca en valentine.
wie kan me helpen?

groetjes[/img]
met vriendelijke groeten stefke.

Peter_

23 nov 2008, 06:05

Gegroet allen, :wink:

Mijn naam is dus Peter, ben 40 en afkomstig van Linden (Lubbeek), een dorpje vlak bij Leuven.
Ook ik volbracht mijn legerdienst bij 43A in Brakel, doch een hele poos later dan de meeste dienstplichtigen in dit topic, nl. van 11 september '89 tot 29 juni '90. Van de beroeps waarvan hier sprake, herken ik er toch nog wel enkele op de foto's en ook wel wat namen. Ik heb vorige nacht, tot 's ochtends vroeg, jullie verhalen gelezen, vaak met de glimlach en steeds met een gevoel van nostalgie...

Mooi om te zien dat redelijk wat mensen na al die jaren nog steeds contacten onderhouden, jammer om te horen dat er een (te groot) aantal veel te vroeg overleden zijn, ook van die onfortuinlijke groep meen ik op enkele namen een gezicht te kunnen plakken... Er overlijden uiteraard overal mensen op veel te jonge leeftijd, maar 't aantal waarvan sprake in dit topic over een relatief kleine gemeenschap, lijkt me toch aan de hoge kant. Toen ik voor 't eerst in de media over de relatief veel voorkomende, ernstige gezondheidsproblemen bij ex-Hawkers las, heb ik dat toch wel met belangstelling gevolgd, ondanks 't feit dat ik zelf amper op zo'n site met Hawks geweest ben, ik zat nl. in de Staf & Diensten Bij.

Even het verloop van mijn legerdienst schetsen, beginnend met een anekdote die ik hier ook al ergens van iemand anders las: ook ik ben, na ontvangst van oproepingsbrief, op de landkaart van België gaan zoeken waar Brakel nu precies lag :D ... tot ik me begon af te vragen waar die "(BSD)" nu toch precies voor stond...

Enfin, maandag 4 september '89 'binnen gegaan' in Turnhout, voor opleiding. Daar vernamen we dat we transits waren, dit wilde zeggen een ultra korte opleiding en reeds de week erop met de trein (was dat niet de DVT, of heette 't toen al anders, aangezien hij niet meer dagelijks reed?) naar Brakel. De opleiding was inderdaad ultra kort: donderdag 7 september - en de vrijdag er na uiteraard - bleken we namelijk al vakantie te hebben, en dit ter ere van de verjaardag van toenmalig Koning Boudewijn. Een meevaller dus. :)

Zoals gezegd: de week nadien zaten we al in Brakel, bij aankomst werd ik ingedeeld bij de C-batterij. Nuja, ik denk de C-batterij, ik heb er maar een paar dagen gezeten (zie boven en verder). De BSM was een nogal kleine man met bril en een wat rossig baardje... Later tijdens mijn dienst kwam hij wel eens de QM binnen, waar ergens een ijzeren staaf, ik vermoed tussen de rekken met materialen, ophing. Daaraan deed hij, bij wijze van oefening, regelmatig een aantal pull-ups... :)
Ook al vermeld in dit topic: er bestond toen, en waarschijnlijk al wel eerder, inderdaad geen D-batterij meer.
In die eerste week ben ik voor 't eerst en tegelijk ook voor 't laatst op één van de sites buiten de kazerne geweest. Daar kregen we een eerste summiere uitleg over de werking van het Hawk-systeem.

De reden waarom ik er nadien nooit meer ben geweest is de volgende: op de derde of vierde dag van die eerste week ben ik, tijdens een mini-partijtje voetbal met enkele jongens van mijn lichting, op volle snelheid zowat de grond in getackeld...
De diagnose de dag nadien in het MH van Soest (na een transport dat wel eindeloos bleek te duren, in een aftands ziekenwagentje) was een scheur in de kruisbanden van de knie én een polsbreuk met complicaties.
Enkele maanden heb ik dan afwisselend thuis en in het MH te Soest doorgebracht.

Bij mijn terugkeer in de kazerne heb ik dan lichte dienst gekregen: ik mocht, zodra de eerste milicien-barman afzwaaide, deze zijn plaats innemen. In afwachting van het vrijkomen van die plaats als barman, heb ik een drietal weken in de QM gewerkt, daar was Baldewijns (goed geschreven?) mijn chef.

Daarna ben ik dus naar de St & D Bij gegaan. Ik herinner me de naam van mijn chef daar niet meer :roll: , maar kan de man wel beschrijven: hij was achteraan in de veertig denk ik, eerder mager en had een fameuze snor, een beetje zoals de man op de foto met de arend, ergens in het begin van dit topic. Ik heb hem ook zeer zelden in uniform gezien, meestal in burger. Ik ben er niet 100% zeker van, maar ik denk dat zijn rang adjudant was... Onze (v/d barmannen dus) Kpl-Chef was een Limburger, met de naam Smeets als ik me dat goed herinner: vooraan dertig, droeg een bril, een snorretje en donker, wat krullend haar. Een deel van de barmannen werkte in het restaurant in de stad, daar zwaaide een wat grotere, kalende man met een redelijk buikje, wiens naam me ook ontgaat en die ik ook bijna altijd in burger heb gezien, de plak... :)

Aangezien ik naast voornamelijk kantine-troep, ook regelmatig bar-BV en soms ook bar-OOfr deed (de afkortingen zijn waarschijnlijk wel fout :wink: ) , zal ik voor sommigen onder jullie wel meer dan eens een pint getapt hebben... :D
Ik herinner me ook grappige namen voor de verschillende biertjes die ik moest tappen: in de bar-BV moest ik, als ik me niet vergis, voor degene die verantwoordelijk was voor de wapenkamer, een vriendelijke en soms grappige kerel, altijd een 'potje vlieger' tappen, ik kan er naast zitten maar volgens mij was dat wat wij in Brabant een 'mazout' noemen (bier met Cola), maar dan getapt in zo een pint met een 'oor'). Zo hadden er wel meer hun voorkeuren, bier met Sprite (dat had ik nu nog nooit gehoord :) ) was daar ook een voorbeeld van...

Enfin, wat mij betreft heerste er daar een, voor een kazerne tenminste, vrij gemoedelijke sfeer, nooit problemen gehad of gemaakt, en ik denk meestal met de glimlach terug op mijn tijd aldaar, ondanks dat 't me tien maanden loon en wat anciënniteit bij mijn werkgever heeft gekost. (Ik werk nu nog steeds voor dezelfde werkgever waar ik voor mijn legerdienst al zat) :)
Het jaar na mijn afzwaaien ben ik nog op de bataljonsfeesten geweest, nadien nooit meer terug gekeerd...

Zo, ik hoop dat ik jullie niet heb verveeld met wat achteraf gezien toch een redelijk epistel is geworden... :wink:

Vriendelijke groeten aan allen,

Peter

PS: Het is best mogelijk dat ik namen door mekaar heb gehaald, mensen met een verkeerde rang heb bedacht, of volgens degenen die de mensen die ik heb proberen te beschrijven, goed hebben gekend, misschien toch niet zo'n accurate beschrijving heb gegeven, maar zo zit 't in ieder geval in mijn geheugen :wink:

launcherke

23 nov 2008, 12:49

Amai Peter ben jij een schrijver, dat is een heel verhaal wat je daar neergezet hebt :wink:

Ik ben van '82 tot '90 in Brakel geweest als Bv, het was inderdaad een mooie tijd, spijtig dat aan alle mooie verhalen een einde komt. :cry:

Die Chef Qm Baldewijns Alex,(intussen op pensioen) woont in Borgloon niet zo ver van mij.
Ben nog eens een paar keer bij hem op bezoek geweest.

Die baas van het restaurant in de stad was dat Marcel Kuppens niet, als ik het mij goed herinner de vroegere sport onderrichter, of beter gezegd de sport beul :?

De beheerder van de bar BV was dat Cox cois niet, ik denk het wel.

alé ik hoop dat ik u een beetje slimmer gemaakt heb en moest je nog vragen hebben, laat maar iets weten.

CU
Erik

asfaltvreter

23 nov 2008, 18:28

heyy jongens,
ben vrolijk aan t lezen gegaan.........
ik heb in brakel gezeten (gelegen) van nov. '84 tot half 86.
ik was infirmier.....
st&d dus,lt steeman was toen bij cmd.
het valt mij op dat ik een paar namen nog niet heb zien passeren.
moet wel toegeven dat ik nog niet alles gelezen heb.
nog wat namen die mij nu binnen schieten.......
s1, lt philips , de kok bernard, freson , op de infirmerie dr mortier, nadien opgevolgd door een dr. (ik dacht) gert met de voornaam.......
als chef david geloof ik ,die kwam van vietnam of zoiets.
en erwin goyvaerts kom ik hier in brasschaat wel eens tegen......
de "rocky" werkt als vrijwilliger bij t rode kruis......
wat je zelf doet,doe je (meestal ) beter.....

papafreddy

23 nov 2008, 18:43

asfaltvreter schreef:erwin goyvaerts kom ik hier in brasschaat wel eens tegen......
de "rocky" werkt als vrijwilliger bij t rode kruis......
Hallo asfaltvreter

Die goyvaerts zou dat de Maj Paul Goyvaerts niet kunnen zijn.
Eigenlijk afkomstig van 62A essentho maar naar 43a gegaan daar 62a in de jaren '80 franstalig werd.

MVGr.
PapaFreddy

asfaltvreter

23 nov 2008, 22:16

nope,
is zeker geen officier,ik geloof nu onderofficier.
als ik het goed voorheb is hij nu op t secretariaat bezzig hier in brasschaat.

asfaltvreter

23 nov 2008, 22:17

nog vergeten , zijn voornaam is erwin