nieuw rapke

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

rapke

26 nov 2008, 15:15

RAPKE EN HET LIEF VAN MIA (5)

Week na week verliep ons leventje in het boshuisje als vanouds. Er werd hout gekapt, klompen werden gemaakt en vogelkastjes opgehangen.
De vogelkastjes enkel de zaterdagnamiddag, want ons Ria was toen op pensionnaat bij de 'Zusters van Liefde' in Eekloo.
Mijn tante was dus enkel thuis van zaterdag- tot zondagmiddag, en in de schoolvakanties ook natuurlijk. Mij stoorde dat niet als ze weg was, want in haar aanwezigheid moest ik altijd opletten haar niet voor de voeten te lopen. Ik was dat gewoon maar als ik daar nu veel later zo over nadenk, dan moet ik toegeven dat ik blij was dat er nonnekes bestonden.
Het was in de eerste week van de Kerstvakantie. De godganse dag was ik met nonkel Ambroos vallen gaan zetten in het bos. Nu zaten we gezellig samen aan de keukentafel waar nonkel met volle overgave bezig was een nieuwe kurk te snijden voor mijn geweer. Net als uit de schoorsteen buiten kwam er een witte walm tabaksrook uit de lange smalle pijp die hij enkel uit zijn mond nam om er een nieuwe prop tabak in te stoppen. Nauwlettend volgde ik al zijn bewegingen, terwijl grootmoeder de ajuinen voor het avondmaal pelde.
Mia was ook juist binnengekomen, tevreden dat ze nog een boom had gevonden om er een kastje aan op te hangen.
Maar er hing een onheilspellende sfeer in de lucht. En mijn moeder die haar zuster door en door kende voelde onmiddellijk dat er iets op Mia's lever lag.
"Wat scheelt er zusje ?" vroeg moeder en ze kwam zich naast Mia aan de tafel zetten. Ik had er geen let op, want met tante Mia scheelde er altijd wel iets.
"Oh, niets scheelt er..." sprak ze met een ondertoon van : 'er scheelt veel'.
Mijn moeder liet zich zo gauw niet afschepen en raakte even tante's arm aan. "Toch wel, ik zie het wel aan jouw doen zunne!" Mia brak in tranen uit. Eulalie mijn grootmoeder hield op met ajuinen pellen, nonkel Ambroos keek verwonderd langs zijn pijpensteel, en ik trok het me niet aan, nog niet...
Eufrazie legde liefdevol een troostende arm op de schokkende schouders van haar beminde zus, maar Mia schudde zich los en verween met stampende voeten naar haar zolderkamer.
De rest van de avond werd in mineur doorgebracht. Zo'n kleine gemeenschap als de onze was hecht en gezellig, maar het verdriet van één van ons sloeg vlug over naar de andere leden van het gezin.
De nacht die daarop volgde leek kouder dan de vorige nachten. Temeer daar ik me er ondertussen rekenschap van gegeven had dat Mia's gemoedstoestand wel eens rechtstreeks zou kunnen verbonden zijn aan mijn accident van een paar weken geleden. Ik sliep dus heel onrustig. Op school had ik al tamelijk goed leren tellen, en in het geval Mia was het maar één plus één. Langzaam kwam het besef dat een fietsende bolvormige jongeling wel eens voor heel wat problemen in het tot nu toe zo rustige bosleven zou kunnen zorgen.

Wordt vervolgd
De Japanners zeggen : Als er liefde is, zijn littekens van pokken even mooi als kuiltjes in de wang

neske

26 nov 2008, 15:52

:lol: :lol: :lol: Rapke

Ocharme die Mia, :lol: :lol:
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

ria

26 nov 2008, 16:22

BO59VR schreef:Rapke,

Proficiat, knap geschreven!!

Afbeelding

Riake,

Dat is nu eens lief van jou, maar geef mij maar n'n whisky-cola aub :wink:

juf mathilda

Afbeelding

Mathildeke, die heb ik alleen in blik, als het niet derangeerd.
'k Zal straks THEO eens naar de winkel sturen voor een goei fles whisky,
as em trug tuis komt, want a is naar mijne neef, oem em es goe onder
anden te pakken.
Theo ee nooit geweten wie da die fiets zo toegetakeld hee.
Natuurlijk eet em da ier gelezen, want a betrout rapke toch zo nie.

En na is em echt in een FRANSE COLEIRE geschoten.
En pas oep, a is in 't pensionaat gewest in de walen, daar eet em alles
geleerd over LE COLEIRE, 'van Molière, DUS en Français!

Witte wijn, gustilpeke U vraagt, wij dalen af in de kelder, zeer knieën of ni. :x

Afbeelding

Zou de daar met toekomen, gustilpeke, a komt uit australië.
Neen ni van zuid-afrika, of edde liever van daar.
Dan zal ik mijne theo laten meebrengen van de colruit at em oem
wiskie goat.
Vraagt nie wanneer, want dat weet ik zelf nie.
As em bij de rap zit, wette wel wanneer dat em vertrekt,
moar wanneer dat em trug komt, das een ander paar mouwe.

Proef is gustilpeke, ik denk wel dat em zal smaken.

tanteke,
met zeer knieën en ne zeer rug van heel den tijd moar trappen oep
en af.
de volgende keer zal ik toch ies twee keren nadenken veur da'k nog
zoene troep uitnodig.

Nog een rechtzetting voor rap:
Het waren de zusterkens van het Heilig Hart van Maria
en nie in Eeklo, moar in 's Gravendinges.
Zie de na, dat em, mijn neef er af en toe neffe slaogt.

Veur de rest was 't allemaal waar.

Allé, 'k goan nog gaa wat vogelhuiskes maken, want dat is al efkes
geleeën.

tanteke
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Assa

26 nov 2008, 16:36

Riake,ge moet geen moeite doen heb hier en goeie single malt mee,

Rapke en Boke,niet alles leeg drinken :wink: een glaasje voor mij laten ik lust dat ook,
Afbeelding
Groetekes assa,
Groetjes van assa

gustilpe

26 nov 2008, 16:44

rapke en tanteke,

zie rapke , ik kan toch nu toch nie geloven dat jouw tanteke een taart zal op tafel zetten waarvan de datum al lang zou verstreken zijn, zijde wel zeker rapke?

tanteke, de witte wijn van Australië is ook goed hoor want tegen dat nonkeltje terug is, zijn we misschien al weg, en dan heb ik niks.

allez zet maar al klaar we komen d'er aan!
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

rapke

26 nov 2008, 17:19

Gesprek tussen nonkel Leo (L) en Rapke (R)

R : maar wie da we daar hebben, nonkeltje, kom binnen !!
L : dag Rapke, manneke, ge zijt toch niet kwaad da'k manneke zeggen he, hahahahaahah (bulderend)
R: nonkeltje toch, da's al lang geleden , maar vroeger kost ik daar nie tegen zunne
L : 'k weet het Rapke, 'k weet het joeng
L : maar zeg, waarvoor da'k komme
L: g' hebt zekers niks in huis voor te drinken ? 'k haddet kunnen peinzen, maar ik heb ietske mee gebracht. Niet tegen tante zeggen he Rapke.
R : mo be neink nonkeltje, tanteke moet dat allemale niet weten he, wat is 't dadde mee hebt ? wacht, ik ga glazen pakken.
L : spoelt ze wel eerst e keer uit he Rapke, ik ken dat hier!!!
R : amaai, glenlivet, sjieke whisky wè, waar hebde de diene haalt ?
L : die fles stond bij ons op tafel, d' ene of d' ander vriendinne van Ria heeft dat mee gebracht. maar niet tegen tante zeggen he!!!
R : z' is nogal kwaad over mijn boek zekers nonkel?
klok,klok,klok,......klok,klok,klok, ... (geluid van whisky die geschonken wordt)
R : ze gaat mij toch geen proces aan doen zekers ? hahahahaha tsjieng he
L : ja santé Rapke
R : ewel nonkeltje, wa zei ze over dat boek ?
L : ja Rapke, hoe moet ik dat uitleggen, e beetje beschaamd zekers, ge kent heur he
L : als dat gebeurd is met die vélo he, moa vint, ik em nog e bètje gelachen we, achternaar he, niet direct, want ik em e heel end te voete moeten terten wèje
R : jamaar nonkel ik was nog maar acht jaar he...
L : da's just vintje, maar ge zijt nog geen haar beter zunne, hahahahahaha
L : allez, nog ene, voor af te leren he
klok,klok,klok .....klok,klok,klok.....
L : da's wel goe spul he, hahahaha, tante zou 't moeten weten, ze peist da'k ik naar hier gekommen zijn voor joen kazakke ut te vagen, hahahahaha
R : (opgelucht) maar daarvoor zijde nie gekommen he nonkeltje
L : bah neenk joenk, ik had goesting voor ene te drinken he
L : allez, giet er nog maar eentje in, en ge moet niet op ne'n centimeter kijken wèje, hahahahahaha
L : zeg Rapke, eens serieus nu
R: ja nonkel
L : die 10 frank van toene, ik heb die nooit weer gekregen he, en dat was voor op mijne velo te passen, niet voor hem te vermossakreren he
R : ja, da's just nonkel, moet ge ze terug hebben ?
L : hahahahahahahahaha, Rapke toch, maar bah neen joeng, (dan dreigend) ik ga ze afhouden van joen nieuwjaarsgeld, hahahahahaha
R: (ff stil)
L : allez, ik moet naar huis, ssssssttttt, mondje toe he joengske!!!
R : jaja nonkel
L : de rest van de fles moogt ge hebben, allez salut wè vintje
R : salut nonkel, de groeten aan tanteke he
De Japanners zeggen : Als er liefde is, zijn littekens van pokken even mooi als kuiltjes in de wang

Bomi

26 nov 2008, 17:49

-
-

Prachtig Rapke en bedankt tante Ria voor de traktatie,

Als 't nie let geef mij dan maar een stukske taart, gelijk welke
een goed varken eet alles he!
Ge moogt er ook een koffieke bijdoen met een scheutje whisky,
ierse koffie of hoe noemen ze dat.

Alhoewel ik hem visite gehad en zit met een glas porto langs mijn
pécé, niet slecht maar 'k drink ook liever ietske waar 'n beetje
pit in zit. Als ik morgen nie verschijn dan weet de waarvan dat 't is he!
Juf Mathilde vraagt whisky-cola dat is de whisky naar de knoppen helpen he!
Just gelijk de jenever met cola, lekker maar de smaak breekt af dat
is een bewezen fijt.

Tanteke bedankt voor de taart en neefrap voor de drank,
ondertussen nog eens aan de porto genipt, dat gaat wa geven
hier van binnen.

Heeft Clouseau geen liedje dat over ' van binnen ' gaat. Zouden die van alles door elkaar gemixt hebben ?

Allez 't heeft gesmaakt, en het blijft smaken, en het blijft . . . .
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

rapke

26 nov 2008, 17:53

De laatste tijd is er nog al wat te doen geweest rond mijn kurkgeweer. Wie in mijne tijd geen kurkgeweer had, die deed niet mee, simpel.
Heden ten dage zijn de ouders zodanig beïnvloed door moraalridderij, dat ze het ongehoord vinden als hun kroost zelfs maar zou durven vragen naar een speelgoedwapen.
Rollenspel bestaat niet meer. Een kurkgeweer is uit den boze, maar ik vraag me af waarom...
Van zodra ze oud genoeg zijn om alleen of met vrienden naar de 'grote stad' te trekken is het eerste wat ze doen : PAINTBALL (spel waarbij groepen of individuen elkaar beschieten met verfkogels)
Mijn kurkgeweer heeft nooit bewuste of onbewuste moordgevoelens in mij opgewekt. Mijn moeder (weduwe) keek naar mij om, leerde mij -zelfs met mijn kurkgeweer in de hand - de waarden van het leven kennen.
Laat de kinderen in hun rollenspel zich ontwikkelen, zelfs met het geweer in de achtjarige hand zullen ze opgroeien tot volwaardige mensen.
In elk geval, mijn kurkgeweer maakt deel uit van mijn verleden, een verleden dat zonder mijn speelgoedje nooit zo mooi had kunnen zijn als ik het me nu herinner

SP (Spelend Rapke)

Assa

26 nov 2008, 17:53

Das straffe tabac,Rapke en nonkeltje hebben toch die fles Whisky leeggedronken :evil:
van schrijven zal nu niets meer in huis komen,kan mij voorstellen in welke toestand Rapke nu is,en Boke die zal op haar kin kunnen kloppen ze zal cola puur moeten drinken:roll: en ikke ook,
zal dan maar aan de rode wijn zitten :lol: das ook lekker

grt assa
Groetjes van assa

rapke

26 nov 2008, 17:57

Heet van de pers

Volgend jaar schrijft Rapke zich met heel zijne topic in voor DE BLOOTKALENDER
Ik wens geen tegenspraak, en 't schijnt dat ge u tijdens de opnames zoveel moed moogt indrinken als ge wilt, gratis he!!!!!!!!!

rapke

26 nov 2008, 18:00

ah ja, noch over die kalender noch over mijn kurkgeweer wil ik hier tegenspraak, begrepen :evil:

RDD (Rapke De Dictator)

rapke

26 nov 2008, 18:01

Hoor ik u nog ??? :evil: :evil:

bo'ke

26 nov 2008, 18:04

Assake,

Je hebt volkomen gelijk.
:evil:

Nu zal er hier niets zinnigs meer worden geschreven.

bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

rapke

26 nov 2008, 18:11

Ha, dag Bo'ke, goed dat ik je hier tref. Zeg gij kent toch mensen in den journalistiek en van de tv zekers. Bomi heeft me ne keer vertelt dadde gij nogal - hoe noemen ze dat - communicatief aangelegd zijt. :lol:
Zeg Bo'ke, kunt gij daar niet voor zorgen dat mijn topic geen audities moet doen voor die naaktkalender ? Allez, ge ziet van hier, met Bomi en Neske en zo gaan wij voorzekers nooit door de eerste schiftingsronde geraken he, en gelijk dat tante Ria niet fotogeniek is, en Assa en Gustilpe nogal beschaamd zijn wordt dat moeilijk he.
Maar eens dat we door de eerste ronde zijn is 't publiek dat kiest he, en daar zijn veel sennetters bij he, e keer da we vertrokken zijn is 't bingo natuurlijk.
Allez, doe je beste he
merci
Rapke (manager)

Bomi

26 nov 2008, 18:28

Zeg naaktkalender 't is goed he! ik ben gene brandweerman he! ziet ge mij al op zo'n ladder kruipe in mijn evakostuum, 'k durf véél maar daar heb ik toch mijn bedenkingen bij, goed doel of nie.

'k Zal wel wat anders vinden om geld in te zamelen, wafelenbak, cakedag, pannenkoekendag, 'n borrel met een kus van de juffrouw ( Mathilde) een omarming van de tante ( ria ) een extra massage van de buurvrouw ( neske ) en een stamp onder hun achterste van mij na.

Akkoord of nie.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!