nieuw rapke

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

Bomi

27 nov 2008, 15:48

-
-

Er was eens . . . zo beginnen alle verhaaltjes. Dit wat ik nu ga proberen samen te vatten is geen verhaaltje maar pure realiteit.

Op ons SENet leerden we door stilletjes binnen te wippen op één heel apart topic ‘ Rapke ‘ genaamd, iemand kennen die mensen graag voor schut zet. Het toppunt is dat al degenen die er komen lezen zich geflatteerd voelen als ze voor zot gezet worden.
Van het manneke zelf weten we niet zoveel, indertijd woonde hij in een oud vervallen krot dat hij huurde van een andere, blijkbaar welgestelde, SNetter.
Het enige wat we daar konden lezen was dat er indertijd een vete ontstaan is tussen de twee heren, Joost mag weten hoe of waarom.

Als ze elkaar een loer konden draaien kon hun geluk niet op. Van huis uit kenden ze elkaar, ook de beide families. Hoe dat in een klein dorp gaat weet iedereen, de mensen hebben geen stamboom nodig, weten van geboorte tot de dood alles over elkaar. Het enige verschil was dat de ene tot de notabelen van het dorp hoorde en de andere tot het gewone volk, misschien wel de laagste trap.

De rijkaard dreigde met zijn rijke vrienden als de arme sloeber weer eens ‘ vergeten ‘ was zijn huur te betalen. Met namen als, de notaris, advocaat en méér van die indrukmakende titels, werd de arme stumper rond zijn oren geslagen. Van zijn kant zocht hij dan steun bij mijnheer pastoor of een of andere dikke boer ( dik bedoeld als kapitaalkrachtig ) Een boer die niet liever deed dan profijt halen bij de rijken, profijt dat gedeeltelijk bij rapke en het grootste deel in zijn zakken terecht kwam. Wat gezegd dient te worden is dat rapke een plantrekker, een schavuit een listig manneke is. Hij bespeelt het hart van degenen waar hij mee omgaat, die zo te zien niet eens weten dat ze met de neus genomen worden of in ’t zak gezet.

Het was een ping-pong spel van woorden en bedreigingen langs twee kanten. De rijkaard heeft het ventje gewoon laten vallen nadat hij verhuisd was, het ventje had een nederig huisje gevonden en begon een kippenkwekerij. Tussendoor bleef hij elke bezoeker van zijn topic erdoor sleuren en werd er door zijn publiek hartelijk gelachen. Vraag is alleen wie er het hardst lachte het ventje of zijn fans.

Toch even iets over die vete tussen de twee hierboven genoemde heren vertellen, het is een gerucht, maar de volksmond zegt waar rook is, is vuur. Een tijdje geleden werd me door familie van rapke iets gesuggereerd, ik wil het hier plaatsen voor wat het waard is. Het ventje dat het mij vertelde heeft een tijdje bij mij gelogeerd en dan hoor je wel eens wat.

Indertijd was er in ’t dorp een mooie deerne, Olga genaamd. Rapke snelle jongen als hij was wist al vlug het meisje te versieren. Apentrots paradeerde hij met haar door het dorp, rapke ging met zijn verovering naar het dorpscafé heeft haar daar op een limonade getrakteerd. Hij bezat nog altijd € 10 die hij ooit van een nonkel gekregen ( afgetroggeld ) had, op geld was hij erg zorgzaam. In het café kwam toen zij er net waren de rijkaard binnen, rapke was maar al te graag bereid zijn aanwinst aan de ander voor te stellen. Ook de rijkaard betaalde een rondje en het meisje kreeg van hem een glaasje porto, al pratend kwam ze aan de weet hoe rijk en belangrijk haar nieuwe bekende wel was. Het vervolg kan iedereen wel raden zeker, toen rapke de zondag nadien Olga wou afhalen was ze er met de ander vandoor.

Dat is natuurlijk volgens broerke nooit bewezen want rapke zweeg als vermoord, is een paar maanden uit het dorp verdwenen en huurde het oude krot zonder te weten wie de eigenaar was. Toen hij daar achter kwam is de brand tussen de twee ontstaan. Tot op heden is rapke nog altijd bloednijdig op de rijkaard en dat blijkt ook een beetje de reden van zijn tegenzin ( zacht uitgedrukt ) naar alle vrouwen.

Vrienden alles wat hierboven geschreven staat is pure fantasie, alles is fictief in elkaar gekletst.

Bomi.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

rapke

27 nov 2008, 15:58

Ik zal jullie een beetje op weg helpen voor het verhaal over Rapke :roll:
Eerst mijn slechte eigenschappen op een rijtje Rapke :

is slim
is lief
is behulpzaam
is intelligent
is begripvol
kan goed koken
kan goed strijken
kan goed stofzuigen
is braver dan de doorsnee man
is goed in bed (mag ook gezegd worden he)
is goede prater
kan het dus goed uitleggen
trekt overal zijn plan
stoeft nooit over zijn eigen
drinkt matig
houdt van de vrouwen (met mate)
is nooit jaloers
is vrijgevig
kan lezen en schrijven
is een heer in het verkeer
houdt van de natuur
heeft een blanco strafblad (veel chance gehad, maar allez...)
is dierenliefhebber
is ook zot van kippen
is heel handig
kent zijn wereld
is niet in de politiek
is bedeesd
heeft een mooie jeugd gehad terwijl zijn tante op pensionnaat zat
let op zijn gewicht
gaat nooit op café zonder toelating
tankt altijd de goedkoopste diesel

Er volgen er nog als ge wilt, maar ik moet ff uitblazen, ik wist zelf niet hoe goed ik ben :)
De Japanners zeggen : Als er liefde is, zijn littekens van pokken even mooi als kuiltjes in de wang

rapke

27 nov 2008, 16:13

Bomi, 'er was eens...' niemand gaat u nog geloven he, 't zijn hier geen klein kinders zunne, man man man :roll:
Maar 't is wel heel mooi geschreven, gij bebruikt een vulpen zekers ?

JR (Jaloers Rapke)
De Japanners zeggen : Als er liefde is, zijn littekens van pokken even mooi als kuiltjes in de wang

ria

27 nov 2008, 16:16

Zeg Ria, pinnekesdraad dat is gevaarlijk zenne, daar kan je tetanos van krijgen.
Ik dacht dat gij zo een braaf meisje waart?
TETANOS neske, wat is da feitelijk?
Kon de da vruuger oek krijgen?

Allé, dan ee ons rapke chance gehad.
En ikke ook :!:

Rappeke, beste neef, mijn excuus voor die wandaad van toen,
maar geloof me, Ambroos was de grote aanstoker.

tante mdb
met diep berouw :cry:
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

neske

27 nov 2008, 16:40

Bomi, gij hebt de kop eraf gebeten!! :lol: :lol: Ik bedoel dat jij al begonnen bent, terwijl ik onze kamers aan 't kuisen was. :lol:
En ik alle vijf minuten als ik aan iets dacht: noteren, nu zal ik mijn notities moeten weggooien zeker? :roll:

Straks ga ik eerst enkele "Waar Brabant trots op is" drinken, want wij (Assa, Omaha en ikzelf) weten dat wel:van palm blijf je kalm.
Dat is bij mij nu nodig zie.
Want als ik dan zou beginnen te schrijven en als die meneer Denook hier dan zou komen lezen :roll: Die zal ipv. te lachen (zoals ik oa.) al wenend voor zijn pc zitten: zeggende:"die nes wil zich al met de "echte" meten en die denkt dat ze 't kan. :roll: Maar mr Denook: dat was zeker mijn bedoeling niet. :lol:

Ria, vroeger konden de mensen tegen alles, zelfs tegen verroeste draad.
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

rapke

27 nov 2008, 16:43

Tanteke, ik dacht dat gij in Eeklo bij de 'Zusters Van Liefde' ietske geleerd had, en gij weet nog niet eens wat TETANOS is ?????
Shame on joe, spijtig dat ik het zo moet zeggen van mijn bloedeigen tante :oops: :oops: :oops: :oops:

Tanteke, TETANOS is een samenvoeging van de Griekse woorden TETAN en NOS :roll: man man man, moet ik dat hier weer allemaal gaan uitleggen??? :roll:
TETAN betekent : Babbelen, tetteren, roddelen bij uitbreiding
NOS kan veel betekenissen hebben, maar als het in 'combine' staat met TETAN is het een afkorting die in drie letters het volgende omschrijft : NOSTROS WUVOS, wat zoveel betekent als 'onze vrouwen'.

Concreet betekent dit dus TETANOS = GERODDEL VAN ONZE VROUWEN

Steeds bereid om te helpen
Uw Rapke

neske

27 nov 2008, 16:47

Nostros Wuvos :lol: :lol: :lol:
een goei

rapke

27 nov 2008, 16:51

neske schreef: Want als ik dan zou beginnen te schrijven en als die meneer Denook hier dan zou komen lezen :roll: Die zal ipv. te lachen (zoals ik oa.) al wenend voor zijn pc zitten
quote]

Neske toch, ik ken meester Denook nog van toen hij les gaf aan de achtjarigen van Stavele 8O . Lachen of wenen, daar had diene mens geen tijd voor. Ja, met zijn rekenlatte op Rapke zijn knokkels slaan, daar was 't em kampioen in zunne. Maar ik had één chance, de meester ging iedere dinsdagavond in Den Vetten Os biljaaren met nonkel Ambroos.
Nonkel heeft mij dikwijls goed geklapt zunne bij de meester :?

Assa

27 nov 2008, 16:56

Bomi,Ge zit vol Fantasie,dat vloeit er gewoon uit ik geloof dat dat jullie met een gouden pen schrijven :)
knap gedaan,nu is het aan Neske die kan ook schrijven,Neske drinkt eerst ne Palm dan zijt ge kalm,
En Meester Denook kan er maar eens mee lachen :lol:
en ik kom lezen dan kan ik meelachen,

Zeg Rapke ik heb u lijstje van al u goede deugden gezien,u zelven zo bestoefen,maar daar zal wel een deel waarheid bij zijn,en even veel leugens.

Grt assa
Groetjes van assa

rapke

27 nov 2008, 17:03

kijkt e keer hier neffen, ja tante, links hele van onder :roll:
Die vragen die ze stellen

Koopt u soms iets op krediet
o ja, regelmatig
o ja soms
o ja, enkele zaken
o neen nooit

Hahahahahahahaha, allez ja, ze moeten iets vragen he :lol:
Koopt u soms iets op krediet ?
Rapke : "ja, mijn abonnement op sennet" hahahahahahahahaaaaaaaa
sorry, ff plat zunne..............
Allez, zijt eerlijk, wie gaat er daar nu eerlijk op antwoorden?? De rijke gaan zeggen, voor de kick om ne keer arm te zijn : "ja, regelmatig" ; en de armen gaan uit schaamte zeggen "neen, nooit".
Maar ja, dan is 't toch just zekers, want als er evenveel rijken zijn als armen, wat is't verschil dan ? 8O

Rapke is 't er nog nie uit

ria

27 nov 2008, 17:04

rapke schreef:Ik zal jullie een beetje op weg helpen voor het verhaal over Rapke :roll:
Eerst mijn slechte eigenschappen op een rijtje Rapke :

is slim
is lief
is behulpzaam
is intelligent
is begripvol
kan goed koken
kan goed strijken
kan goed stofzuigen
is braver dan de doorsnee man
is goed in bed (mag ook gezegd worden he)
is goede prater
kan het dus goed uitleggen
trekt overal zijn plan
stoeft nooit over zijn eigen
drinkt matig
houdt van de vrouwen (met mate)
is nooit jaloers
is vrijgevig
kan lezen en schrijven
is een heer in het verkeer
houdt van de natuur
heeft een blanco strafblad (veel chance gehad, maar allez...)
is dierenliefhebber
is ook zot van kippen
is heel handig
kent zijn wereld
is niet in de politiek
is bedeesd
heeft een mooie jeugd gehad terwijl zijn tante op pensionnaat zat
let op zijn gewicht
gaat nooit op café zonder toelating
tankt altijd de goedkoopste diesel

Er volgen er nog als ge wilt, maar ik moet ff uitblazen, ik wist zelf niet hoe goed ik ben :)
Er was eens slimme, lieve en behulpzame jongeman.
Je zal het niet geloven, maar hij was bijzonder begripvol
vooral voor de vrouwen, waar hij met mate van hield.
En al waren de dames onderling wel eens jaloers,
deze jongeman zelf was nooit jaloers.

Al zegt hij van zichzelf dat hij bedeesd is, toch weet hij te stoefen
over zijn prestaties in het huishouden en ook in bed
Of hij echt wel kan lezen en schrijven dat betwijfel ik, want zijn (straf)blad is nog altijd blanco.

Intelligent is hij wel, want hij kan het goed uitleggen en praat zich overal tussenuit.
Maar in het verkeer is hij echt een heer., dat mag gezegd.
Sinds die keer met nonkeltje zijne fiets, heeft hij zijn les heeft geleerd.

Vanaf de tijd dat hij nonkel Theo leerde kennen, let hij op zijn gewicht.
Al geleek hij er vroeger wel op.

Hij kweekt zelf zijn kippen, omdat die arm zijn aan kalorieën.
De dames van zijn topic sturen hem dagelijks de overschot uit hun
gezonde keukens. Zo speelt "rapke," want dat is zijn naam, het heel
handig.

Rapke denkt van zichzelf dat hij vrijgevig is, maar zijn verjaardagsboeketten slaat hij op in de kelder.
Om ze koel te bewaren, en bij iedere gelegenheid aan zijn vriendinnen
te kunnen aanbieden.

Dat hij goed kan koken, strijken en stofzuigen,
dat moet ik be-amen.
Want sinds juf. Mathilda hare stylo gevonden heeft, (die stak nl. in
de zak van de stofzuiger) vindt ze, dat het nu de tijd is aan iemand anders, om er de boel net te houden.
Dus sindsdien is het de rap, die met alles opgezadeld is.

Alhoewel, ik heb hem al eens horen overleggen met zijn vriendin Assa,
welk de goedkoopste diesel is, en of die whisky-cola in blik, nu wel
echt zo lekker is?

En al is hij bedeesd van aard (is da just geschreven) toch heeft hij al aan Neske haar ventje gevraagd, of hij eens mee mocht komen spelen met de treintjes.
Want hij had wel een gelukkige jeugd, maar helaas zonder treintjes.

Bomi, had hem voorgesteld om een nieuwe partij te stichten,
en in de politiek te gaan.
Zij zou hem wel bijstaan, en al haar GEWICHT in de schaal gooien.
En al trekt hij overal zijne plan, sinds zijn laatste avontuur bij Bomi, heeft hij er ondertussen efkes genoeg van.
Neen, nie van Bomi, maar van avonturen

Wat een geluk dat hij met Gustilpe, Omaha en Schrijfster al eens
over de ernstige dingen van het leven kan praten, zoals bv. over
de natuur. Want het zijn alle vier echte natuurliefhebbers.

Dat hij matig kraantjeswater drinkt, dat kan ik getuigen.
Over de rest zullen we maar zwijgen.
En dat hij nooit zonder toestemming (van wie?) op café gaat, daar heb ik het ook moeilijk mee.
AAN MIJ heeft hij in ieder geval nog nooit toestemming gevraagd!
Misschien aan Meester Denook, want die is zowat zijne biechtvader.

NU VRAAG IK AAN JULLIE, lieve vriendinnen:

"IS RAPKE BRAVER DAN DE DOORSNEE MAN?"

Dit is mijn epos voor vandaag
op vraag
van mijn neef, RAP,
ik lach me krom,
ik lach me SLAP!

tanteke
Laatst gewijzigd door ria op 27 nov 2008, 17:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

neske

27 nov 2008, 17:04

Assa, ge weet het hè mijn pen is een ijzeren met een laag vernis over, want ze "pelt" al af. :wink:

Nu ga ik eten maken, rode kool met patatjes en spekblokjes, alhoewel spek, niet goed voor de cholesterol, maar ik eet er dan wat minder van. :lol:

rapke

27 nov 2008, 17:05

Assa schreef: Zeg Rapke ik heb u lijstje van al u goede deugden gezien,u zelven zo bestoefenGrt assa
Assa, dat waren nog maar mijn gebreken :roll:

ria

27 nov 2008, 17:21

neske schreef:Assa, ge weet het hè mijn pen is een ijzeren met een laag vernis over, want ze "pelt" al af. :wink:

Nu ga ik eten maken, rode kool met patatjes en spekblokjes, alhoewel spek, niet goed voor de cholesterol, maar ik eet er dan wat minder van. :lol:
Hier is het pompoensoep, aardappelpurree, gebakken witloof,
en kalkoenbrochtettes.

RAP en wat schaft bij jou vandaag de pot, KIP! dewelke???
Katrien, Lisette of is het den haan Ambroos?
Da wordt tijd, want binnenkort is die te taai
:lol:

EN ALS DESSERT: Nog keuze uit zes verschillende verjaardagstaarten,
want niemand heeft er van durven eten, door die streken van onze rap.
Dus vriendinnen, as ge nog graag een stukske hebt, bel dan 797504 :lol:

ikke, uw tanteke en nonkel (die moet seffens weeral naar de vergadering (zegt em)!

ps. Uit medelijden koop ik altijd het ondergoed voor onze rap.
Bij de "werkbroek", sinds da zijn onderbroek gesneuveld was.
Die koop ik op afbetaling, ze zijn wat duurder, maar dat kunde daar,
op afbetaling.
Tegen, dat ze afbetaald zijn, op 24 maanden, is 't weeral tijd om er
nieuwe te kopen.
Een vaste uitgave in mijn budget. 4,98 per maand.
Nonkeltje weet daar niks van. Hij denkt dat dit een storting is voor
een goed doel.
En is dat dan misschien niet voor een goed doel?

De NAAKTEN KLEDEN, waar stond dat ook weer?

na ben ik er echt mee weg.
jouw liefhebbende en vrijgevige tante

rapke

27 nov 2008, 17:42

Tante Ria, die kan nog al zagen he