mijmeringen
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52

Deze morgen om 8:30 had het laatste ochtendgebed plaats in de kerk. Iedereen voelde het naderend afscheid, zowel gasten als gastgezinnen.
Als intredelied werd het mooie Venite exultemus Domino gezongen (Kom, laten wij jubelen voor de Heer, Kom, laten wij aanbidden).
Enkele lofprijzingen en een lezing uit de brief van Paulus volgden aansluitend het Confetemini Domino (Dank de Heer, want Hij is goed). Dit lied leerden we op de bijeenkomst met de gastgezinnen, gewoon prachtig, met volle overgave gezongen!
Deze ochtenddiensten brachten rust in de drukte van het dagelijkse leven, in de drukte van de feestdagen. Ze gaven voedsel voor het innerlijk leven in een wereld waar 'uiterlijke schijn' zo belangrijk is, in de tijd van lekker eten en cadeautjes.
Ik hoop dat deze jongeren blijvend kiezen voor hun geloof, dat het een houvast mag zijn, en dat zijzelf lichtbaken mogen zijn voor de mensen die ze ontmoeten in hun dagelijks leven.
Voor mijzelf waren deze dagen deugddoende ervaringen en een nieuwe kijk op mijn eigen leven en op het leven van de maatschappij: zoveel jongeren die de blijde boodschap blijven uitstralen, tekenen van HOOP!
ik ben zeer dankbaar dat ik deze dagen mocht meemaken, dankbaar dat ik voor vijf dagen een thuis kon bieden aan Veronica en Oliver. Het waren zeer fijne mensen.
Het afscheid was dan ook ontroerend!
Jelly-jeppo, hoe is het bij jou nog vergaan?
Deze namiddag naar de film met kleinkinderen Anke, Wout en Lars. Voor Lars, drie en een half jaar oud is het zijn eerste uitstap naar de bioscoop!
gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 02 jan 2009, 12:47, 3 keer totaal gewijzigd.
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
lieve Gustilpe,
Draag deze deugddoende dagen
zonder het te laten vervagen;
vele mensen uit alle hoeken
hopen, geloven of zoeken.
mooi
bo
Draag deze deugddoende dagen
zonder het te laten vervagen;
vele mensen uit alle hoeken
hopen, geloven of zoeken.
mooi
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
-
zee - Lid geworden op: 30 okt 2006, 12:35
Buiten vallen witte, lichte vlokken
Ze vallen zachtjes op ons neer
En als je voorzichtig kijkt, naar boven
Zie je er nog veel, en veel meer.
Ik kijk gefascineerd door het raam
Tevreden dat ik binnen zit
Heerlijk, met de kachel aan.
Sneeuw, zo wit 't is net als slagroom
Ik sta er met m'n voeten middenin
En mijn adem is als stoom.
Sneeuwballen vliegen door de lucht
Kinderen rennen spelend door de straten
De winter duurt nog lang -zucht- .
Het is donker en al bijna nacht
Voor de laatste keer kijk ik door 't raam
De vlokken blijven vallen, langzaam en zacht.
grtjes
zee
beste wensen voor 2oo9
Ze vallen zachtjes op ons neer
En als je voorzichtig kijkt, naar boven
Zie je er nog veel, en veel meer.
Ik kijk gefascineerd door het raam
Tevreden dat ik binnen zit
Heerlijk, met de kachel aan.
Sneeuw, zo wit 't is net als slagroom
Ik sta er met m'n voeten middenin
En mijn adem is als stoom.
Sneeuwballen vliegen door de lucht
Kinderen rennen spelend door de straten
De winter duurt nog lang -zucht- .
Het is donker en al bijna nacht
Voor de laatste keer kijk ik door 't raam
De vlokken blijven vallen, langzaam en zacht.
grtjes
zee
beste wensen voor 2oo9
-
Ria, bo'ke, elisa, zee, BEDANKT!
Deze morgen kwamen mensen van het Davidsfonds zingen voor het goede doel, verleden jaar was het voor Manthoc, de arbeidende kinderen uit Peru, dit jaar voor Bond Zonder Naam, vandaar onderstaand kaarsje, de tekst onderschrijf ik voor jullie!

groetjes,
gustilpe
Deze morgen kwamen mensen van het Davidsfonds zingen voor het goede doel, verleden jaar was het voor Manthoc, de arbeidende kinderen uit Peru, dit jaar voor Bond Zonder Naam, vandaar onderstaand kaarsje, de tekst onderschrijf ik voor jullie!
groetjes,
gustilpe
-
Vandaag is het als voorheen
met z’n tweeën weer alleen
het leven met zijn zorgen en lasten,
naar huis vertrokken weer de gasten
de kleinkinderen zijn er niet meer
ze zijn gaan schaatsen op het meer
maar is alles wel als voorheen?
als christen voel je je niet meer alleen!
stappen van toenadering zijn gezet
ondergedompeld in bezinning en gebed
optimisme, hoop,vertrouwen zo tastbaar aanwezig
het zet je aan’t denken waar zijn we zelf mee bezig?
de persoonlijke ervaring was en blijft uniek
hoewel je als gelovig bestempeld wordt als antiek
vertrouwen geven aan de komende generatie
maar waar blijft de jeugd van onze eigen federatie?
gustilpe
met z’n tweeën weer alleen
het leven met zijn zorgen en lasten,
naar huis vertrokken weer de gasten
de kleinkinderen zijn er niet meer
ze zijn gaan schaatsen op het meer
maar is alles wel als voorheen?
als christen voel je je niet meer alleen!
stappen van toenadering zijn gezet
ondergedompeld in bezinning en gebed
optimisme, hoop,vertrouwen zo tastbaar aanwezig
het zet je aan’t denken waar zijn we zelf mee bezig?
de persoonlijke ervaring was en blijft uniek
hoewel je als gelovig bestempeld wordt als antiek
vertrouwen geven aan de komende generatie
maar waar blijft de jeugd van onze eigen federatie?
gustilpe
-
Zuid-Afrika
Zagen jullie de reportage van Rudi Vranckx over de muti-moorden?
Een schande voor dit land dat zich modern noemt, mijn geliefde land dat ooit mijn thuis was.
Er is een toename van rituele moorden voor en/of door de sangoma's, de trationale genezers. Traditionele geneeskunde behoort tot het dagelijks leven in dat moderne land.
De sangoma's roepen de geesten op van hun voorouders en plegen moorden om lichaamsdelen te kunnen amputeren of amputeren lichaamsdelen van levenden, daarmee genezen ze TBC, kanker en Aids, zo zeggen ze..
Mensen zijn arm en lichtgelovig, de handel in lichaamsdelen draait goed, vooral in Johannesburg. Ooggetuigen zwijgen omdat ze vrezen betoverd te worden. De wet is niet streng genoeg.
Kinderen zouden al vlug moeten leren, zo zegt een sangoma in de reportage, dat rituele moorden smerig, primitief en misdadig zijn, maar dat leren ze niet op school.
Lippen, borsten en geslachtsdelen worden afgesneden. We kregen een jongentje, Fortune, te zien, hij is negen jaar, hij werd in een bosje getrokken en zijn geslachtsdelen werden afgesneden.
In een interview met een sangoma zei de man: hoe meer iemand daarbij schreeuwt, hoe beter zijn de lichaamsdelen. Hij vermoordde zelf drie mensen en vertelde de reporter van naaldje tot draadje hoe hij dat deed. Hij heeft zelf twee kinderen en zou niet aarzelen zijn eigen kinderen te doden of te verminken om succes te hebben, zo zegt hij.
De sangoma's beloven geluk en gezondheid maar in werkelijkheid veroorzaken ze angst en mizerie.
Iets helemaal anders dan wat ik meemaakte deze week met de jongeren.
Ook dat is werkelijkheid!
gustilpe
Zagen jullie de reportage van Rudi Vranckx over de muti-moorden?
Een schande voor dit land dat zich modern noemt, mijn geliefde land dat ooit mijn thuis was.
Er is een toename van rituele moorden voor en/of door de sangoma's, de trationale genezers. Traditionele geneeskunde behoort tot het dagelijks leven in dat moderne land.
De sangoma's roepen de geesten op van hun voorouders en plegen moorden om lichaamsdelen te kunnen amputeren of amputeren lichaamsdelen van levenden, daarmee genezen ze TBC, kanker en Aids, zo zeggen ze..
Mensen zijn arm en lichtgelovig, de handel in lichaamsdelen draait goed, vooral in Johannesburg. Ooggetuigen zwijgen omdat ze vrezen betoverd te worden. De wet is niet streng genoeg.
Kinderen zouden al vlug moeten leren, zo zegt een sangoma in de reportage, dat rituele moorden smerig, primitief en misdadig zijn, maar dat leren ze niet op school.
Lippen, borsten en geslachtsdelen worden afgesneden. We kregen een jongentje, Fortune, te zien, hij is negen jaar, hij werd in een bosje getrokken en zijn geslachtsdelen werden afgesneden.
In een interview met een sangoma zei de man: hoe meer iemand daarbij schreeuwt, hoe beter zijn de lichaamsdelen. Hij vermoordde zelf drie mensen en vertelde de reporter van naaldje tot draadje hoe hij dat deed. Hij heeft zelf twee kinderen en zou niet aarzelen zijn eigen kinderen te doden of te verminken om succes te hebben, zo zegt hij.
De sangoma's beloven geluk en gezondheid maar in werkelijkheid veroorzaken ze angst en mizerie.
Iets helemaal anders dan wat ik meemaakte deze week met de jongeren.
Ook dat is werkelijkheid!
gustilpe
-
Gast
Hallo gustilpe,
Gisteren de hele dag droevig, er was een leegte te verwerken...alweer.
Vanavond kreeg ik mijn eerste mail, eindelijk weer iets positiefs.
Aan Ria en aan jou zou ik willen zeggen, je kan in de zomer naar Taizé en hetzelfde doen als de jongeren. Je hoeft niet jong te zijn, zingen, bidden en communiceren is voor alle leeftijden.
Volgende jaar is het in Polen nl.Poznan.
Iedereen kan mee, dat hebben de pastoors mij gezegd, alleen zullen wij iets meer moeten betalen dan de jongeren.
Ik wens je nog een gezellige avond,
groetjes.
Gisteren de hele dag droevig, er was een leegte te verwerken...alweer.
Vanavond kreeg ik mijn eerste mail, eindelijk weer iets positiefs.
Nu ga ik vlug die foto"s versturen.Bonjour,
Je suis arrivée à Bergerac à 2h00 du matin aujourd’hui samedi 03 janvier, un peu fatiguée mais heureuse d’avoir fait ce pélerinage avec la communauté de Taizé et
d’avoir été accueuillie chez vous. Nous avons reçu plein d’attention et plein d’amour. Merci vraiment beaucoup de cet accueil.
Je n’aie pas reçu les photos ou alors j’ai mal regardé.
Un bisou de France à tous deux, et merci encore pour tout.
Aan Ria en aan jou zou ik willen zeggen, je kan in de zomer naar Taizé en hetzelfde doen als de jongeren. Je hoeft niet jong te zijn, zingen, bidden en communiceren is voor alle leeftijden.
Volgende jaar is het in Polen nl.Poznan.
Iedereen kan mee, dat hebben de pastoors mij gezegd, alleen zullen wij iets meer moeten betalen dan de jongeren.
Ik wens je nog een gezellige avond,
groetjes.
-
jely-jeppo,
bedankt voor jouw bericht en de mooie foto.
Ja, het is in Poznan volgend jaar, een mooie stad!
Ook hier was het een ontroerend afscheid en voelen we de leegte. Bij het afscheid zegden onze gasten dat ze het zeer goed getroffen hadden bij ons, dat is fijn hé.
Maar ook wij vonden dat we het heel goed getroffen hadden met hen. Zoiets is voor beide partijen wat afwachten.
Nu blijven de herinneringen en zinderen de vieringen samen met hen nog na!
Volgende zomer gaan we weer naar Roemenië, daar heb ik een project lopen en ook daar is het afscheid telkens zwaar.
Het ganse leven is afscheid!!!!!!!!
Ik ben heel blij dat het bij jullie ook zo goed meegevallen is, ik hoorde een paar andere verhalen i.v.m. alcohol!
Op 17 januari hebben we een navergadering met de gastgezinnen en uitwisseling van foto's.
nog eens bedankt voor alle berichten, het was fijn hier iemand te ontmoeten om onze ervaringen te delen!
altijd welkom!
lieve groetjes,
gustilpe
bedankt voor jouw bericht en de mooie foto.
Ja, het is in Poznan volgend jaar, een mooie stad!
Ook hier was het een ontroerend afscheid en voelen we de leegte. Bij het afscheid zegden onze gasten dat ze het zeer goed getroffen hadden bij ons, dat is fijn hé.
Maar ook wij vonden dat we het heel goed getroffen hadden met hen. Zoiets is voor beide partijen wat afwachten.
Nu blijven de herinneringen en zinderen de vieringen samen met hen nog na!
Volgende zomer gaan we weer naar Roemenië, daar heb ik een project lopen en ook daar is het afscheid telkens zwaar.
Het ganse leven is afscheid!!!!!!!!
Ik ben heel blij dat het bij jullie ook zo goed meegevallen is, ik hoorde een paar andere verhalen i.v.m. alcohol!
Op 17 januari hebben we een navergadering met de gastgezinnen en uitwisseling van foto's.
nog eens bedankt voor alle berichten, het was fijn hier iemand te ontmoeten om onze ervaringen te delen!
altijd welkom!
lieve groetjes,
gustilpe