mijmeringen 2
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52

MEI
Bloeimaand, Moederdagmaand, Mariamaand
De maand mei is bij uitstek de maand om extra aandacht te besteden aan de Maria devotie.
Op tal van plaatsen in stads- of dorpskernen maar evenzeer op het platteland treffen we grotere of kleinere Mariakapelletjes aan die door de plaatselijke bevolking in ere worden gehouden en worden bezocht, men steekt er een kaarsje aan en maakt er een moment van bezinning.
De kapelletjes op het platteland staan heel vaak bij een oude boom, zoals ook in mijn dorp, het Kapelletje van het stene linneke, zo genoemd in de volksmond, dat was oorspronkelijk het Kapelletje bij de oude Lindeboom. Een buurtbewoonster en koorlid verzorgd geregeld dit kapelletje met bloemen en brandende kaarsjes bij het Mariabeeld. Gedurende de meimaand wordt er op woensdag de rozenkrans gebeden.
Voortdurend moet Maria worden bevrijd van de denkpatronen van wat mensen van haar willen maken. Je hoeft maar naar haar beelden te kijken. Steeds maakt men haar zolas wat mensen van haar dromen. Maar we leren van haar eenvoudig en gewoon te leven, haar kleinheid siert haar, ze leefde onopgemerkt als zovele andere vrouwen van haar dorp.
Veel mensen komen in de meimaand bij haar kracht putten in hoop en vertrouwen, met genegenheid wordt haar naam uitgesproken, zij is ons aller Moeder.
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
ferry - Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:59
gustilpe schreef:
lieve Gustilpe
mag ik je feliciteren met je nieuwe topic en
met het schitterende "mijmeringen " waarmee jij je nieuwe topic opende !! Proficiat !!
Verder langs " Soweto blues " en de verkiezingen in zuid-afrika
naar het mooi verwoorde en bewerkte " Gisteren "
het knappe " zieleroerselen "
naar het echt pakkende " Eindstation " kippevel !!
en je elfje " Autobiografie "
Inderdaad jouw innerlijk is niet te temperen ( gelukkig maar )
zoals je schreef in langs de tijd
Nog eens proficiat , veel beterschap gewenst en dank voor de fijne bezoeken !!
Weet je nog , een jaar geleden plaatste je een mooie foto van het Haller bos
vol met blauwe wilde boshyacinthen
en een beschrijving van de weg er naar toe
Ik heb dit afgedrukt , een jaar bijgehouden en we zijn geweest
Mooi ,schitterend , prachtig was het , we zagen ook nog de bosanemonen !!

dankjewel voor de routebeschrijving en voor jou
een foto van dit prachtige bos !! Liefs Fernanda

Een glimlach keert steeds naar u terug
-
lieve Nele,
bedankt om ook jouw kapelletje hier te plaatsen, plaats van bezinning en een babbel!
lieve Fernanda,
bedankt voor jouw bezoekje en wat je allemaal schreef, zoveel lof, ik ben hier maar een kleine garnaal.
Fijn dat je de foto's plaatste over het Hallerbos.
Wat was ik er graag naar toe geweest!
Tweemaal stonden we op het punt van te gaan, de drang was groot, en tweemaal haakte ik weer af, het is toch ver stappen, ik zou het niet gehaald hebben.
Ik keek er weken naar uit, maar die operatie kwam roet zaaien.
Gisteren maakten we een korte wandeling, zeker nog geen twee kilometer en 't was genoeg, dan dacht ik weer, gelukkig reden we niet naar het Hallerbos.
Nu is het te laat, de bladeren staan aan de bomen dan verdwijnen de boshyacinten, 't zal voor volgend jaar zijn, hopelijk!
Maar heel fijn dat jij er kon van genieten en bedankt voor de foto's!
een fijne zondag,
leve groetjes,
gustilpe
bedankt om ook jouw kapelletje hier te plaatsen, plaats van bezinning en een babbel!
lieve Fernanda,
bedankt voor jouw bezoekje en wat je allemaal schreef, zoveel lof, ik ben hier maar een kleine garnaal.
Fijn dat je de foto's plaatste over het Hallerbos.
Wat was ik er graag naar toe geweest!
Tweemaal stonden we op het punt van te gaan, de drang was groot, en tweemaal haakte ik weer af, het is toch ver stappen, ik zou het niet gehaald hebben.
Ik keek er weken naar uit, maar die operatie kwam roet zaaien.
Gisteren maakten we een korte wandeling, zeker nog geen twee kilometer en 't was genoeg, dan dacht ik weer, gelukkig reden we niet naar het Hallerbos.
Nu is het te laat, de bladeren staan aan de bomen dan verdwijnen de boshyacinten, 't zal voor volgend jaar zijn, hopelijk!
Maar heel fijn dat jij er kon van genieten en bedankt voor de foto's!
een fijne zondag,
leve groetjes,
gustilpe
-
Robbe schreef:
August Cuppens, de neef van mijn grootmoeder, Maria Cuppens, schreef juist 100 jaar geleden een gedicht, dat op muziek werd gezet door Lodewijk De Vocht
Liefde gaf u duizend namen...
Wie kent niet dit lied? Het zit nog altijd in ons repertorium van het koor, we zongen het nog enkele jaren geleden bij de bedevaart naar Scherpenheuvel.
Ooit zongen we (8 personen) dit lied, het moet nu zo'n 10 jaar geleden zijn in een bergkerkje in Budapest.
We bezochten er Istvàn Regöczi, een merkwaarig man!
Als jonge knaap kwam Istvàn samen met nog veel andere Hongaarse kinderen naar Vlaanderen om aan te sterken. Hij was te gast bij een kannunik in Poperinge.
In 1933 kwam hij terug om priester te worden. Hij werd gewijd in volle oorlogstijd 1943.
Hij keerde terug naar zijn land, zijn leven werd een aaneenschakeling van zorgen en gebed, van tegenwerking, mizeries en pesterijen vanwege het toenmalig communistisch regime, waartegen hij hard in verzet kwam. Het is het leven van een man met een ijzersterk geloof, vaak was het 'overleven'.
Naast zijn parochiewerk droeg hij de zorg over honderden wezen en verlaten kinderen. Hij noemde hen 'mijn arendjongskens' en schreef er een boek over. Velen in Vlaanderen maakten ooit kennis met dit boek.
Vaak wist hij 's morgens niet wat hij zijn Arendjongskens 's avonds kon aanbieden als avondmaal, maar zijn vindingrijkheid kende geen grenzen. Hij rekende steeds op de Goddelijke Voorzienigheid, en op cruciale momenten kreeg hij hulp. Eigenlijk kon hij maar overleven in het communistische Hongarije dank zij de steun van vele Vlamingen, die hem massaal steunden.
Hij bracht 2000 dagen door in gevangenschap, omwille van zijn ijver en taai verzet, maar hij was niet gebroken, dank zij zijn groot Godsvertrouwen.
Hij schreef ook het boek 'een zwerver voor God' hij heeft het voor mij getekend.
Zoals hierboven vermeld bezochten we hem een tijd geleden in zijn bergkapel. we woonden er een H Mis bij, en leerden voor de gelegenheid een aantal Hongaarse liederen. De mensen in de kerk zongen spontaan met ons mee, maar ze werden hen door Istvan het zwijgen opgelegd, hij wou de eer aan ons, we kregen natuurlijk veel applaus.
Op het einde van de viering zongen we het 'Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen, Istvan was zeer verrast en zong uit volle borst mee.
Achteraf konden we nog met hem nagenieten, onze taal is hij nog steeds eigen.
Tot op het ogenblik van vandaag wordt hij nog gesteund door een werkgroep in Poperinge. Hij is 94 jaar en nog steeds aan het werk!
Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen
Liefde gaf U duizend namen,
groot en edel, schoon en zoet,
maar geen één die 't hart der Vlamen
even hoog verblijden doet,
als de naam, o Moedermaagd,
die gij in ons landje draagt,
schoner klinkt hij dan al d' andren:
Onze Lieve Vrouw van vlaand'ren,
onze Lieve Vrouw van Vlaand'ren.
Waar men ga langs Vlaamse wegen,
oude hoeve, huis of tronk,
komt men U, Maria tegen,
staat Uw beeltenis te pronk,
lacht ons toe uit lindegroen,
bloemenkrans of blij festoen,
moge 't nimmer hier verand'ren
O gij Lieve Vrouw van Vlaand'ren,
O gij Lieve Vrouw van Vlaand'ren.
Blijf in 't Vlaamse harte tronen
als de hoogste koningin,
als de beste moeder wonen
in elk Vlaamse huisgezin.
Sta ons bij in alle nood,
nu en in het uur der dood,
ons, uw kind'ren, en ook d'and'ren:
Liefste Lieve Vrouw van Vlaand'ren,
Liefste Lieve Vrouw van Vlaand'ren.
test: A. Cuppens
muziek: L. De Vocht
aan iedereen een fijne zondag,
gustilpe
August Cuppens, de neef van mijn grootmoeder, Maria Cuppens, schreef juist 100 jaar geleden een gedicht, dat op muziek werd gezet door Lodewijk De Vocht
Liefde gaf u duizend namen...
Wie kent niet dit lied? Het zit nog altijd in ons repertorium van het koor, we zongen het nog enkele jaren geleden bij de bedevaart naar Scherpenheuvel.
Ooit zongen we (8 personen) dit lied, het moet nu zo'n 10 jaar geleden zijn in een bergkerkje in Budapest.
We bezochten er Istvàn Regöczi, een merkwaarig man!
Als jonge knaap kwam Istvàn samen met nog veel andere Hongaarse kinderen naar Vlaanderen om aan te sterken. Hij was te gast bij een kannunik in Poperinge.
In 1933 kwam hij terug om priester te worden. Hij werd gewijd in volle oorlogstijd 1943.
Hij keerde terug naar zijn land, zijn leven werd een aaneenschakeling van zorgen en gebed, van tegenwerking, mizeries en pesterijen vanwege het toenmalig communistisch regime, waartegen hij hard in verzet kwam. Het is het leven van een man met een ijzersterk geloof, vaak was het 'overleven'.
Naast zijn parochiewerk droeg hij de zorg over honderden wezen en verlaten kinderen. Hij noemde hen 'mijn arendjongskens' en schreef er een boek over. Velen in Vlaanderen maakten ooit kennis met dit boek.
Vaak wist hij 's morgens niet wat hij zijn Arendjongskens 's avonds kon aanbieden als avondmaal, maar zijn vindingrijkheid kende geen grenzen. Hij rekende steeds op de Goddelijke Voorzienigheid, en op cruciale momenten kreeg hij hulp. Eigenlijk kon hij maar overleven in het communistische Hongarije dank zij de steun van vele Vlamingen, die hem massaal steunden.
Hij bracht 2000 dagen door in gevangenschap, omwille van zijn ijver en taai verzet, maar hij was niet gebroken, dank zij zijn groot Godsvertrouwen.
Hij schreef ook het boek 'een zwerver voor God' hij heeft het voor mij getekend.
Zoals hierboven vermeld bezochten we hem een tijd geleden in zijn bergkapel. we woonden er een H Mis bij, en leerden voor de gelegenheid een aantal Hongaarse liederen. De mensen in de kerk zongen spontaan met ons mee, maar ze werden hen door Istvan het zwijgen opgelegd, hij wou de eer aan ons, we kregen natuurlijk veel applaus.
Op het einde van de viering zongen we het 'Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen, Istvan was zeer verrast en zong uit volle borst mee.
Achteraf konden we nog met hem nagenieten, onze taal is hij nog steeds eigen.
Tot op het ogenblik van vandaag wordt hij nog gesteund door een werkgroep in Poperinge. Hij is 94 jaar en nog steeds aan het werk!
Liefde gaf U duizend namen,
groot en edel, schoon en zoet,
maar geen één die 't hart der Vlamen
even hoog verblijden doet,
als de naam, o Moedermaagd,
die gij in ons landje draagt,
schoner klinkt hij dan al d' andren:
Onze Lieve Vrouw van vlaand'ren,
onze Lieve Vrouw van Vlaand'ren.
Waar men ga langs Vlaamse wegen,
oude hoeve, huis of tronk,
komt men U, Maria tegen,
staat Uw beeltenis te pronk,
lacht ons toe uit lindegroen,
bloemenkrans of blij festoen,
moge 't nimmer hier verand'ren
O gij Lieve Vrouw van Vlaand'ren,
O gij Lieve Vrouw van Vlaand'ren.
Blijf in 't Vlaamse harte tronen
als de hoogste koningin,
als de beste moeder wonen
in elk Vlaamse huisgezin.
Sta ons bij in alle nood,
nu en in het uur der dood,
ons, uw kind'ren, en ook d'and'ren:
Liefste Lieve Vrouw van Vlaand'ren,
Liefste Lieve Vrouw van Vlaand'ren.
test: A. Cuppens
muziek: L. De Vocht
aan iedereen een fijne zondag,
gustilpe
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
Gustilpe,
Straks kan ik niet meer bijbenen om alles hier te kunnen lezen, laat staan, te herlezen.
enkele mijmeringen over zin en onzin van Plechtige Communie
mei : bloei- moederdag- Mariamaand
Het was fijn hier te komen lezen.
een lieve groet
bo
Straks kan ik niet meer bijbenen om alles hier te kunnen lezen, laat staan, te herlezen.
enkele mijmeringen over zin en onzin van Plechtige Communie
mei : bloei- moederdag- Mariamaand
Het was fijn hier te komen lezen.
een lieve groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
-
Robol - Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Beste Gustilpe
bedankt voor je bijdrage in mijn topic aangaande August Cuppens. Ik hoorde het lied ook al weerklinken in het buitenland. Voormalig Joegoslavië en Frankrijk, uiteraard wel door Vlaamse pelgrims.
mvg
Robbe

bedankt voor je bijdrage in mijn topic aangaande August Cuppens. Ik hoorde het lied ook al weerklinken in het buitenland. Voormalig Joegoslavië en Frankrijk, uiteraard wel door Vlaamse pelgrims.
mvg
Robbe

walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...
And you'll never walk alone...
-

Sport Gezond?
Finales provinciale jeugdbeker Volley Vlaams-Brabant
Kinderen van 10, 11 jaar gaan tot het uiterste,
geven werkelijk alles meer dan twee uren aan één stuk.
Is dit nog gezond? Of ongezond?
Mijn kleindochter Anke, 10 jaar,
leefde er een ganse week naartoe, sport is haar leven!
Maar is de fysische en psychische belasting niet te zwaar?
Of is het juist goed voor de persoonlijkheidsontwikkeling?
Is het spanningsveld tussen winnen en verliezen niet te groot?
Ik stel mij toch vragen bij competitiesport bij kinderen van 10 jaar.
Haar ploeg verloor de wedstrijd, geen beker,
traantjes vloeiden, niet enkel bij haar.
Is het een leerschool om hun emoties te leren beheersen?
Ik wens haar een goed evenwicht te vinden tussen enerzijds
succes en plezier en anderzijds mislukking en frustratie!
aan iedereen een fijne namiddag!
gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 05 mei 2009, 08:36, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Een zonnige boterbloem voor jou, lieve Gustilpe
Weer interessante onderwerpen in je topic en wat je schrijft
over sport is inderdaad wat we allemaal hopen voor onze
kinderen en kleinkinderen :
"Ik wens haar een goed evenwicht te vinden tussen enerzijds
succes en plezier en anderzijds mislukking en frustratie!"
Lieve lentegroetjes van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....