De HISTORISCHE JEZUS
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Het Evangelie van Lukas begint met een belangrijke beschrijving van de geboorte van Jezus, daarom wordt meestal met Kerst dit verhaal gelezen in de RKK.
Een belangrijk deel wordt ingenomen door de lijdensgeschiedenis, het lijden en sterven van Jezus. Het evangelie eindigt met het verhaal van de Emmaüsgangers, dat zich afspeelt vlak na Jezus' dood en opstanding.
Nog een bijzonderheid aan het evangelie van Lukas is het gebruik van voorbeeldverhalen dat volgens de schrijver concrete navolging verdient, zoals :
- Lukas 10 : het verhaal van de barmhartige Samaritaan (naastenhulp)
- Lukas 12 : de rijke dwaas (aardse rijkdom vs. het geloof)
- en Lukas 18 : de Farizeeër en de tollenaar (over jezelf beter achten dan anderen.
In Lukas 15:11-32 wordt de gelijkenis van de verloren zoon verteld.
Lukas werd later de beschermheilige van artsen, omdat men ervan overtuigd was dat hij arts was, en werd ook de beschermheilige van de kunstschilders, omdat men beweerde dat hij als eerste een portret van Maria zou hebben gemaakt (?). Van daar ook dat in veel steden, waaronder Amsterdam en Antwerpen, vanaf de Middeleeuwen het kunstenaarsgilde bekend stond als Lukasgilde. Dit even terzijde.
Lukas zou benevens zijn evangelie ook de auteur zijn van Handelingen.
Handelingen begint aldus :
Het eerste boek heb ik gemaakt, o Theofilus, van al hetgeen Jezus begonnen heeft beide te doen en te leren. Tot op den dag, in welken Hij opgenomen is, nadat Hij door den Heiligen Geest aan de apostelen, die Hij uitverkoren had, bevelen had gegeven” (Handelingen 1:1-2).
Het eerste boek zou dus slaan op het evangelie van Lukas wat begint met: “Nademaal velen ter hand genomen hebben, om in orde te stellen een verhaal van de dingen, die onder ons volkomen zekerheid hebben; Gelijk ons overgeleverd hebben, die van den beginnen zelven aanschouwers en dienaars des Woords geweest zijn; Zo heeft het ook mij goed gedacht, hebbende alles van voren aan naarstiglijk onderzoek, vervolgens aan u te schrijven, voortreffelijke Theofilus! Opdat gij moogt kennen de zekerheid der dingen, waarvan gij onderwezen zijt” (Lucas 1:1-4).
Omdat beide boeken zijn geadresseerd aan dezelfde Theofilus (letterlijk: "liefhebber van God", kan een echte persoon zijn of een symbolische naam voor een Christen) maakt het aannemelijk dat Handelingen een vervolg op het evangelie van Lucas is.
Het boek van Handelingen begint waar het boek van Lucas eindigt en de stijl en het taalgebruik van beide boeken zijn zo gelijk dat zelfs de meest kritische bijbelgeleerden het erover eens zijn dat beide boeken door dezelfde persoon zijn geschreven.
We hoeven maar te kijken hoe alle indicaties tot de conclusie leiden dat Lucas en Handelingen inderdaad allebei door de "geliefde geneesheer"zijn geschreven.
wordt vervolgd.
Een belangrijk deel wordt ingenomen door de lijdensgeschiedenis, het lijden en sterven van Jezus. Het evangelie eindigt met het verhaal van de Emmaüsgangers, dat zich afspeelt vlak na Jezus' dood en opstanding.
Nog een bijzonderheid aan het evangelie van Lukas is het gebruik van voorbeeldverhalen dat volgens de schrijver concrete navolging verdient, zoals :
- Lukas 10 : het verhaal van de barmhartige Samaritaan (naastenhulp)
- Lukas 12 : de rijke dwaas (aardse rijkdom vs. het geloof)
- en Lukas 18 : de Farizeeër en de tollenaar (over jezelf beter achten dan anderen.
In Lukas 15:11-32 wordt de gelijkenis van de verloren zoon verteld.
Lukas werd later de beschermheilige van artsen, omdat men ervan overtuigd was dat hij arts was, en werd ook de beschermheilige van de kunstschilders, omdat men beweerde dat hij als eerste een portret van Maria zou hebben gemaakt (?). Van daar ook dat in veel steden, waaronder Amsterdam en Antwerpen, vanaf de Middeleeuwen het kunstenaarsgilde bekend stond als Lukasgilde. Dit even terzijde.
Lukas zou benevens zijn evangelie ook de auteur zijn van Handelingen.
Handelingen begint aldus :
Het eerste boek heb ik gemaakt, o Theofilus, van al hetgeen Jezus begonnen heeft beide te doen en te leren. Tot op den dag, in welken Hij opgenomen is, nadat Hij door den Heiligen Geest aan de apostelen, die Hij uitverkoren had, bevelen had gegeven” (Handelingen 1:1-2).
Het eerste boek zou dus slaan op het evangelie van Lukas wat begint met: “Nademaal velen ter hand genomen hebben, om in orde te stellen een verhaal van de dingen, die onder ons volkomen zekerheid hebben; Gelijk ons overgeleverd hebben, die van den beginnen zelven aanschouwers en dienaars des Woords geweest zijn; Zo heeft het ook mij goed gedacht, hebbende alles van voren aan naarstiglijk onderzoek, vervolgens aan u te schrijven, voortreffelijke Theofilus! Opdat gij moogt kennen de zekerheid der dingen, waarvan gij onderwezen zijt” (Lucas 1:1-4).
Omdat beide boeken zijn geadresseerd aan dezelfde Theofilus (letterlijk: "liefhebber van God", kan een echte persoon zijn of een symbolische naam voor een Christen) maakt het aannemelijk dat Handelingen een vervolg op het evangelie van Lucas is.
Het boek van Handelingen begint waar het boek van Lucas eindigt en de stijl en het taalgebruik van beide boeken zijn zo gelijk dat zelfs de meest kritische bijbelgeleerden het erover eens zijn dat beide boeken door dezelfde persoon zijn geschreven.
We hoeven maar te kijken hoe alle indicaties tot de conclusie leiden dat Lucas en Handelingen inderdaad allebei door de "geliefde geneesheer"zijn geschreven.
wordt vervolgd.
-
Wel, wel Adinda, verwijzen naar een door jou verwijderde topic is het toppunt van .... ach, vul zelf maar in als je beseft wat ik bedoel ! Je maakt het je inderdaad wel heel heel heel gemakkelijk om zulks te doen.Adinda schreef:Wel Bluevelvet in de topic die ik liet verwijderen oa naar aanleiding van het klakkeloos dumpen van Bijbelteksten had ik al informatie gegeven. Zie je, dat je niet leest wat anderen schrijven? Ik ga nu dus niet opnieuw de moeite doen om uit te leggen. Je had maar moeten lezen. Ik heb gezegd dat ik het mij heel makkelijk ging maken. Ik verwacht ook geen antwoord. Ik heb informatie gegeven, meer niet. Dus doe er mee wat je wil. Jullie kennen de Bijbel toch van buiten niet?bluevelvet schreef:Adinda, de bijbel is toch geen boek zoals andere boeken. Het is onderverdeeld in hoofdstukken met een aantal verzen. Wat zijn we met een pagina ?
Ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat men naar de bijbel verwijst als
op pagina zoveel....![]()
Als je niet duidelijker kan zijn, verwacht dan ook geen antwoord !
Ik meen niet dat ik klakkeloos bijbelteksten in je topic plaatste. Ik heb deze niet opgeslagen, kan dus niet nachecken, maar ik vermoed dat jij zo slim geweest bent om het wel te doen.
Dus als je wilt, kan je het hier quoten, dan hoef je het niet meer opnieuw uit te leggen, weer minder werk voor jou.
-
Adinda, Niet alleen wistte je UW "kennis" (?) maar ook die van anderen, en dát is GEEN goede zaak eerder een spijtige zaakHenriette 2 schreef:Nu nog die uit je hoofd.Adinda schreef: Een zeer goede zaak dat ik mijn kennis wistte.
Als je tegen geen bijbelverzen kunt, waarom begin je dan zelf een topic over Jezus ? En waarom zoek je topics op die over Jezus of de bijbel gaan waar heel wat naar de bijbel verwezen wordt ? Vraag je dat eerst eens af alvorens af te geven op gelovigen.
Adinda consequent blijven aub. Ik verwacht argumenten van jou en dan kunnen we de discussie verderzetten.
Geen argumenten, geen repliek meer van mij !
-
DR - Lid geworden op: 25 jan 2008, 13:13
Ook de willebrord vertaling kent diverse versies, Ik heb een versie waarin Gods naam als Jahweh wordt weergegeven, die is in de daaropvolgende versie weer verdwenen.Adinda schreef:Tja dat komt ervan he met zoveel versies van Christelijke Godenleer.
Bij mij is dat dus uit de Willibrord vertaling
Dus is het makkelijker, wanneer je de tekst geeft, waarop je doelt, dan kunnen mensen met andere vertalingen dat ook lezen.
Lees de Bijbel dagelijks.
-
Ik wel. Maar dat werkt alleen , wanneer iedereen dezelfde vertalin en druk heeft.bluevelvet schreef:Ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat men naar de bijbel verwijst als
op pagina zoveel.... !
Trouwens in schoolboeken wordt dat veel gedaan.
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
Adinda en anderen
je hebt met jongens te doe, DR. BV, AIME , en vergeet ik er nog een? die de ins en outs van de bijbel kennen, de ins en auts van de geschiedenis die daarmee gepaard gaat kennen, waar ik sta in dit spectrum doet er niet zoveel toe, ik onderzoek ook en kom steeds verrassende AHA ELEBERNISSEN tegen, alleen daarom is het al aan te raden, om de bijbelse insteek van JG te bestuderen, verder kan ik er alleen maar aan toevoegen dat niet op alle vragen te beantwoorden is, ik kan dat ook niet.
je hebt met jongens te doe, DR. BV, AIME , en vergeet ik er nog een? die de ins en outs van de bijbel kennen, de ins en auts van de geschiedenis die daarmee gepaard gaat kennen, waar ik sta in dit spectrum doet er niet zoveel toe, ik onderzoek ook en kom steeds verrassende AHA ELEBERNISSEN tegen, alleen daarom is het al aan te raden, om de bijbelse insteek van JG te bestuderen, verder kan ik er alleen maar aan toevoegen dat niet op alle vragen te beantwoorden is, ik kan dat ook niet.
-
Mysterie Man - Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56
Beste Adinda,Adinda schreef:Wel Bluevelvet in de topic die ik liet verwijderen oa naar aanleiding van het klakkeloos dumpen van Bijbelteksten had ik al informatie gegeven. Zie je, dat je niet leest wat anderen schrijven? Ik ga nu dus niet opnieuw de moeite doen om uit te leggen. Je had maar moeten lezen. Ik heb gezegd dat ik het mij heel makkelijk ging maken. Ik verwacht ook geen antwoord. Ik heb informatie gegeven, meer niet. Dus doe er mee wat je wil. Jullie kennen de Bijbel toch van buiten niet?bluevelvet schreef:Adinda, de bijbel is toch geen boek zoals andere boeken. Het is onderverdeeld in hoofdstukken met een aantal verzen. Wat zijn we met een pagina ?
Ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat men naar de bijbel verwijst als
op pagina zoveel....![]()
Als je niet duidelijker kan zijn, verwacht dan ook geen antwoord !
De pag. 1399 van mijn Willibrordvertaling gaat van Johannes X, v.19 tot en met Joh. XI, v. 12.
Wat de anderen zeggen is denkelijk waar: je moet naar verzen verwijzen, want de bladzijden die zijn in iedere uitgave van om het even welke vertaling steeds weer anders.
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Heb zojuist het boek van Deepak Chopra ( leerling van de Maharishi Mahesh Yogi uitgelezen :
DE DERDE JEZUS - Over de ware uitdaging van de grootste spirituele leider van de mensheid . Uigeverij - 2008 Kosmos Uitgevers B.V , Utrecht/Antwer^pen .
Deepak Chopra ziet niet één, Jezus, maar drie . De historische Jezus plus de Jezus die door de theologen van verschillende religies gecreeerd is, en
de spirituele leermeester die besefte dat de mensheid zichzelf naar een nieuw spiriteel niveau moest tillen om in harmonie samen te kunnen leven .
In deel Drie van het boek :
Jezus als jouw leraaar: een gids voor zoekers -- hier beschouwt de schrijver de zoektocht naar een hogere werkelijkheid in 15 stappen naar Godsbewustzijn : lessen en oefeningen .
Iedere stap wordt duidelijk , voor leken althans, uitgelegd :
Deze stappen en toepassingen daarvan zijn de volgende :
1) Het Koninkrijk van God is in je .
Toepas. van de les - De bron van werkelijkheid is in je . Het is je wezen .
2) Wees in de wereld, maar niet van de wereld .
Toep. -- Door onthechting wordt je meester van de innerlijke en uiterlijke werkelijkheid .
3) Want mijn juk is zacht en mijn last licht .
Toep.-- Leven kost minder moeite naarmate je dichter bij godsbewustzijn komt .
4) Vraag en het zal je gegeven worden .
Toep.-- Alle vervulling komt van binnenuit .
5) Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven, wie ons iets schuldig was .
Toep.-- Lijden heeft zijn wortels in on-werkelijkheid . Je kunt aan het lijden voorbijgaan door het werkelijke te zoeken .
6) Wees stil en weet dat ik God ben .
Toep.-- Het leven ontvouwt zich spontaan en moeiteloos vanuit de bron .
7) Zoals je zaait, zul je oogsten .
Toep.-- De wereld is een spiegel van het zelf .
Weersta geen kwaad .
Toep.-- Kwaad is de collectieve en persoonlijke schaduw .
9) In het huis van mijn Vader zijn veel kamers .
Toep.-- Het bestaan heeft vele dimensies. Daarom heeft ook jouw leven vele dimensies .
10) Je moet opnieuw geboren worden .
Toep.-- Om jezelf te vernieuwen, moet het oude elke dag afsterven .Jezus sprak over de dood als een voorbode voor de wederopstanding en Hij sprak ook over de noodzaak om weer geboren te worden . Paulus omschreef de verbinding tussen de twee als "" sterven tot je doodgaat "" .
11) Je bent het licht van de wereld .
Toep.-- Het universum denkt en doet door jou .
12) Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen.
Toep.-- Vertrouw op de organiserende kracht van het universum .
13) Verblijf in mij zoals ik in jou verblijf .
Toep.-- Je zult vrij zijn als je jezelf niet langer geisoleerd ziet .
14) Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden .
Toep.-- Spirituele kracht wordt sterker als mensen samenkomen .
15) Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet ? ( Moet volgens de werewoef zijn ; als je je ziel verliest of verkwanselt ..)
Toep.-- Houd je spirituele visie voortdurend in gedachte .
Na de beschrijving van de toepassingen worden je ook oefeningen aangeboden .
Nu ben ik niet met alles akkoord wat in het boek staat, maar ik heb deze posting speciaal gezet mocht de geest van Armandine nog rondwaren op dit forum . Als het ware, begot !
Ik ben zekerst ervan dat ik wel zou gespeend worden van een of andere gezette en fijne respons van haar . 
DE DERDE JEZUS - Over de ware uitdaging van de grootste spirituele leider van de mensheid . Uigeverij - 2008 Kosmos Uitgevers B.V , Utrecht/Antwer^pen .
Deepak Chopra ziet niet één, Jezus, maar drie . De historische Jezus plus de Jezus die door de theologen van verschillende religies gecreeerd is, en
de spirituele leermeester die besefte dat de mensheid zichzelf naar een nieuw spiriteel niveau moest tillen om in harmonie samen te kunnen leven .
In deel Drie van het boek :
Jezus als jouw leraaar: een gids voor zoekers -- hier beschouwt de schrijver de zoektocht naar een hogere werkelijkheid in 15 stappen naar Godsbewustzijn : lessen en oefeningen .
Iedere stap wordt duidelijk , voor leken althans, uitgelegd :
Deze stappen en toepassingen daarvan zijn de volgende :
1) Het Koninkrijk van God is in je .
Toepas. van de les - De bron van werkelijkheid is in je . Het is je wezen .
2) Wees in de wereld, maar niet van de wereld .
Toep. -- Door onthechting wordt je meester van de innerlijke en uiterlijke werkelijkheid .
3) Want mijn juk is zacht en mijn last licht .
Toep.-- Leven kost minder moeite naarmate je dichter bij godsbewustzijn komt .
4) Vraag en het zal je gegeven worden .
Toep.-- Alle vervulling komt van binnenuit .
5) Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven, wie ons iets schuldig was .
Toep.-- Lijden heeft zijn wortels in on-werkelijkheid . Je kunt aan het lijden voorbijgaan door het werkelijke te zoeken .
6) Wees stil en weet dat ik God ben .
Toep.-- Het leven ontvouwt zich spontaan en moeiteloos vanuit de bron .
7) Zoals je zaait, zul je oogsten .
Toep.-- De wereld is een spiegel van het zelf .
Toep.-- Kwaad is de collectieve en persoonlijke schaduw .
9) In het huis van mijn Vader zijn veel kamers .
Toep.-- Het bestaan heeft vele dimensies. Daarom heeft ook jouw leven vele dimensies .
10) Je moet opnieuw geboren worden .
Toep.-- Om jezelf te vernieuwen, moet het oude elke dag afsterven .Jezus sprak over de dood als een voorbode voor de wederopstanding en Hij sprak ook over de noodzaak om weer geboren te worden . Paulus omschreef de verbinding tussen de twee als "" sterven tot je doodgaat "" .
11) Je bent het licht van de wereld .
Toep.-- Het universum denkt en doet door jou .
12) Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen.
Toep.-- Vertrouw op de organiserende kracht van het universum .
13) Verblijf in mij zoals ik in jou verblijf .
Toep.-- Je zult vrij zijn als je jezelf niet langer geisoleerd ziet .
14) Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden .
Toep.-- Spirituele kracht wordt sterker als mensen samenkomen .
15) Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet ? ( Moet volgens de werewoef zijn ; als je je ziel verliest of verkwanselt ..)
Toep.-- Houd je spirituele visie voortdurend in gedachte .
Na de beschrijving van de toepassingen worden je ook oefeningen aangeboden .
Nu ben ik niet met alles akkoord wat in het boek staat, maar ik heb deze posting speciaal gezet mocht de geest van Armandine nog rondwaren op dit forum . Als het ware, begot !
AMEN en AUM
-
Henriette 2 - Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51
Gewoon ogen dicht houden.Adinda schreef: Zulke opmerkingen zou ik graag in de toekomst niet meer willen lezen. Dank U.
Eenvoudig toch?
Niemand van z'n vrijheid beroofd, gedomineerd of gemanipuleerd (dan je eigen zelf)
Hoef je ook niemand te bedanken.
Simpel.
-
Kijk eens wat de Bijbel zegt?werewoef schreef:Nu ben ik niet met alles akkoord wat in het boek staat, maar ik heb deze posting speciaal gezet mocht de geest van Armandine nog rondwaren op dit forum . Als het ware, begot !Ik ben zekerst ervan dat ik wel zou gespeend worden van een of andere gezette en fijne respons van haar .
2 Petrus 1:16 Neen, niet door kunstig verzonnen onware verhalen te volgen, hebben wij U bekend gemaakt met de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus, maar doordat wij ooggetuigen van zijn luister waren geworden
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Weinig belangrijk.Adinda schreef:Een zeer goede zaak dat ik mijn kennis wistte.
Vind je zo terug in de eerste de beste bib. Paar boekskes meebrengen van 19e of 20e eeuwse dogmatische verhaaltjes. Theosofie met reïncarnatieverhaaltjes en chakra's, en zo.
In de context van die tijd bekeken ze het zo ja.
-
Het is dus een bespreking van de evangeliën en dus niet de Bijbel zelf.Adinda schreef:Het bevat een algemene inleiding en gaat over de vier evangelies en wat ze inhouden, hoe ze samengesteld zijn , het vermoedelijke doel ervan, de auteurs enz.
Ik ga die blz heus niet helemaal overtypen. Hopelijk vinden jullie de bewuste blz. nu terug.
Gebruikelijk is dat men aangeeft welk gedeelte men daar bespreekt. Dus als dat zo is, kan je de tekstverzen achterhalen.
-
miaji - Lid geworden op: 09 okt 2008, 10:13
Aan Werewoef
Blijkbaar is Chopra de lessen Van Maharishi niet vergeten. Zijn opmerkingen lijken zo uit Maharishi's Vedische Wetenschap te komen. Alleen "zoals ge zaait zult ge oogsten" verwijst meer naar de wetten van karma, van actie en reactie. Ik heb Maharishi nooit horen zeggen dat wij een spiegel van de wereld zijn. Wel dat we de wereld zien in functie van de bril die we op hebben en dat het er dus op aankomt onze glazen te zuiveren. Wat hij wel zegt is dat het individu kosmisch is en dat er een correlatie is tussen onze fysieke structuur en de structuur van het universum, zoals die in de vedische literatuur beschreven wordt. Voor wie vertrouwd is met de oude,hermetische kennis "zo boven, zo beneden".
Blijkbaar is Chopra de lessen Van Maharishi niet vergeten. Zijn opmerkingen lijken zo uit Maharishi's Vedische Wetenschap te komen. Alleen "zoals ge zaait zult ge oogsten" verwijst meer naar de wetten van karma, van actie en reactie. Ik heb Maharishi nooit horen zeggen dat wij een spiegel van de wereld zijn. Wel dat we de wereld zien in functie van de bril die we op hebben en dat het er dus op aankomt onze glazen te zuiveren. Wat hij wel zegt is dat het individu kosmisch is en dat er een correlatie is tussen onze fysieke structuur en de structuur van het universum, zoals die in de vedische literatuur beschreven wordt. Voor wie vertrouwd is met de oude,hermetische kennis "zo boven, zo beneden".
-
Mysterie Man - Lid geworden op: 30 sep 2009, 09:56
Antithese en paradox zijn dingen die te maken hebben met logica. Op het poneren van een these (een wetenschapper die bijvoorbeeld zegt dat het wit is) volgt er meestal snel een antithese (een andere wetenschapper die zegt dat het zwart is).Henriette 2 schreef:Overbodige info.
Vervolgens gaat men dan uitzoeken hoe het eigenlijk zit, en komt men tot de SYNTHESE (een wetenschapper die zegt dat het een beetje wit, maar ook een beetje zwart is, met andere woorden grijs dus).
Een paradox is een tegenspraak binnen één logisch systeem, die niet opgelost kan worden door dat logisch systeem zelf. De logica bedenkt dan een hogerstaand systeem waarmee die tegenspraken wel opgelost kunnen worden. Een meerwaardige logica of zoiets, ik ben ook geen specialist terzake, maar het is allemaal na te lezen in de boeken van Jean-Paul Van Bendegem.
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.