kazerne majoor blairon Turnhout

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?
bakker

23 nov 2009, 18:48

De warme chocomelk van aan t kamionetje in december 61 op Tielen Hei zal ik nooit vergeten, ik krijg er nog zin in als ik eraan denk .
Enne , iemand kloeg hier omdat hij de grootste was en gids moest spelen, ik was een van de kleintjes in verhouding en moest altijd op de achterste rijen mee . Te voet van Blairon naar Tielen was dat af en toe huppelen om te volgen .....want de groten gaven het tempo aan.
Gelukkig was ik daar na een maand vanaf want oudejaarsavond 61-62 was het den TGV naar Keulen en vandaar naar het sportcentrum in Weiden waar toen de oud koreanen en zo zaten en dezwaarste paracompagnie plus de ESR ( ik mocht daar bureauke gaan doen ... )

jef11

25 nov 2009, 08:49

toch een tikfout 1959 zal de medaile dan maar vergeten zeker :lol:
ben niet rijk maar soms gelukkig

herog

25 nov 2009, 16:00

Heb daar ook nog gelegen van oktober 1965 tot december 1965. opleiding chauffeur. Daarna naar Kassel op 3 januari 1966 naar de 2de jagers te paard als GMC - chauffeur. In tegenstelling tot MichelN schreef, stond er bij ons een toffe trut in de kantine, als ik mij goed herinner was haar naam Mia, en iedereen wou 's avonds wat later blijven om de kantine op te ruimen met Mia, juist omdat het zo'n toffe was. Wat het bier betreft, meen ik mij te herinneren dat het Christal-Alken was. Ik lag in de derde compagnie, nummer van de kamer spijtig genoeg vergeten.Wat ik nog herinner is dat daar een Antwerpenaar op onze kamer lag, met een gitaar en een Gentenaar van het patershol, gene simpele gast. Voor de rest, dikwijls bij de drie gezusters gezeten. Ook wacht geklopt in de sneeuw op Tielenheide, met de FAL en kogels meegekregen die absoluut niet geschikt waren voor de FAL, maar ja, het gedacht alleen al hé. Was toch blij na drie maand naar Duitsland te mogen, want daar begon het echte leven als milicien, heb er nog steeds geen spijt van, toffe tijd.

jeronimo

25 nov 2009, 18:09

Hier volgt een stukje uit de site van de carabiniers waarop ik
enkele bladzijden tekst en fotos gezet heb.
S M 53/ 37902
Opleiding te Turnhout en de Purgeeractie

Mijn drie dagen, ja toen waren het echt nog drie dagen, in het 'Klein Kasteeltje' waarvan ik me nog herinner in een potje te pissen en mijn buurman in het rijtje mij vroeg om wat over te tappen, ook nog werd ik in een volledig donkere kamer geduwd, een stem vroeg me;
wat ziet ge?…. niets, dan weer, wat ziet ge ?…en weer…niets, waarop die stem kwaad riep maak dat ge buiten zijt, maar kon de deurklink niet vinden, ben toch buiten geraakt hoor.!!!

Mijn oproepingsbevel kwam een tijdje later, ik moest naar het 3e O C I te Turnhout. Wat een avontuur, had nog nooit op de trein gezeten, maar wist wel al wie Sinterklaas was zulle. Van in Brussel Noord naar Antwerpen en overstappen in Mechelen en toen we in Turnhout kwamen werden we opgewacht door ene met een paar strepen op zijn mouw, een ding weet ik nog, hij kon hard roepen. Vandaar te voet naar de kazerne waar we ingedeeld werden per Cie. en per kamer. Ik lag in de 1e kie
kamer nr 10 op het gelijkvloers de eerste kamer tegen de inkom.
Na twee dagen in burger rond gelopen te hebben en kennis gemaakt te hebben met patatten jassen, kamer kuisen en matras en deken opplooien, kregen we de derde dag onze uitrusting. Ons wapen, een
"Mauser"met lader van 5 kogels en grendelen bij elk schot, dit was de nachtmerie van ieder soldaat kwestie van een zuivere loop te behouden.
Na een paar uur hadden we verzameling in kledij op het plein en de eerste drill kon beginnen.
Van onze inentingen moet er toch ook iets gezegd worden, zo iets lijk een crème fraiche spuit, iedereen op een rij en zo’n naald van 20 cm in de rug achter de schouderbladen!!!
Na 6 weken afzien, zweten en zand slikken op Thielen-heide en Vosselaar waren we echte infanteristen en konden we naar onze eenheid.

Ooit gehoord over de grap van de Purge??? !!!!!

Op doktersbevel, na te veel klachten over verstopping zouden ze de kwaal wel oplossen. Die avond was ik van pikket en moest naar de keuken helpen ketels halen, een kok vertelde me, niet van de wortels met erwtjes eten hé maar ze zagen er zo lekker uit zodat ik ook een schepje nam. Tien uur, lichten uit en slapen, na een paar uur werd ik wakker en iedereen op de loop,…..
Wat gebeurd er hier ??….. voelde gij niks, neen !…. iedereen zit met ‘t schijt !!!!
Van de stank ga ik maar niet spreken maar na een poosje voelde ik ook iets, vlug broek en schoenen aan en naar buiten, maar zij die van verder kwamen lieten het lopen waar ze stonden, echt; de stront liep de trappen af. En het was één uitgelijnde baan naar buiten, toen ik aan de wc’s kwam was er geen enkele vrij en kon ik mijn buikje verlossen ergens in een hoekje.
Die morgen had niemand honger en werden de brandslangen gebruikt om al dat goedje buiten te krijgen
Na onze opleiding werd iedereen naar zijn eenheid gestuurd, behalve ik.
Niemand wist wat met mij aanvangen, ik stond niet op de lijst, zo verbleef ik een paar dagen alleen in een gans verlaten blok en ging eten in de 6e Cie bij de opleiding O/Offr. Na 8 dagen staken ze me in de 8e Cie bij de opleiding zware wapens. Een MI.30 had voor ons geen geheimen meer, we leerden er de afstand schatten, het vizier te regelen volgens de windrichting en windsterkte, ook de reserveloop verwisselen moest heel vlug kunnen. Als proefwerk hadden we, het geblinddoekt uiteenhalen en weer monteren van onze MI.30. Neen, ik heb nooit met scherp mogen schieten, eindelijk wist men dat ik naar de 10e Cie moest voor een chauffeurs opleiding.
De anderen hadden eerst op het oefenplein van Vosselaar leren schakelen en sturen, zonder iets te vragen moest ik achter het stuur kruipen van een ‘Fordson’, platte snuit, wielen van een bulldozer versnellingspook van 1 meter, dubbele koppeling, rechts stuur, en met de zwengel ingang draaien, had ge dien moniteur moeten horen, moest de colonne volgen, na dat ik een paar keer geblokkeerd was en de motor moest in gang draaien mocht ik niet meer rijden, hij zou me een goed rapport geven, maar toen hij hoorde dat ik geen scholingskaart had en voor de eerste keer achter een stuur zat, kreeg dien sukkelaar alle kleuren van de regenboog.
Met nog een scholing voor de gebuisden trok ik 14 dagen later naar
mijn eenheid, het 14e linie in verviers. dan naar Luik en tenslotte
naar Siegen bij de karabiniers
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

oblinga

29 nov 2009, 19:09

bedankt om te reageren ,ben er opgeleid in de winter ,03 december 62,en dat was een harde maar we hebben het overleefd en bedankt aan Alles Behalve Logica (ABL) ,want ik had het voor geen geld ter wereld willen missen
Tarzan

06 dec 2009, 18:06

Die 12 zal er wel teveel staan zekers ?

Ben er ook geweest , maar één maandje dan naar Soest getransporteerd !

Was in '62

:wink:

Fokke

06 dec 2009, 18:35

bakker schreef:De warme chocomelk van aan t kamionetje in december 61 op Tielen Hei zal ik nooit vergeten, ik krijg er nog zin in als ik eraan denk .
Enne , iemand kloeg hier omdat hij de grootste was en gids moest spelen, ik was een van de kleintjes in verhouding en moest altijd op de achterste rijen mee . Te voet van Blairon naar Tielen was dat af en toe huppelen om te volgen .....want de groten gaven het tempo aan.
Gelukkig was ik daar na een maand vanaf want oudejaarsavond 61-62 was het den TGV naar Keulen en vandaar naar het sportcentrum in Weiden waar toen de oud koreanen en zo zaten en dezwaarste paracompagnie plus de ESR ( ik mocht daar bureauke gaan doen ... )
Ik was van 1 augustus '61 tot en met oktober in Blairon voor de opleiding chauffeur. Toen we uit de trein stapten en in rijen naar de kazerne moesten stappen stonden de meisjes van de kafeetjes onderweg aan hun deur. Later las ik dat de meeste van die kafeetjes op een verboden lijst stonden. Te voet naar Tielen Hei: In formatie, al zingend: "Dientje als ik in de rij, door de straat marcheer...".
En daar fuselierskuilen maken en weer vullen en ja, de camionet van de CMC... en dan leren autorijden in de Frac. en schieten met de Mauser met plastieken kogels en dan met de Fal en de Vigneron met echte ballen...
Ik was, geloof ik, in de 5de compagnie, kamer 21 ... en kameroverste! Was dat een miserie! Nadien naar Siegen waar ik gelukkig geen kameroverste meer was.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

jeronimo

06 dec 2009, 18:45

Waar ergens in Siegen fikke?
Ik was bij de karabiniers in 54

Fokke

06 dec 2009, 19:03

jeronimo schreef:Waar ergens in Siegen fikke?
Ik was bij de karabiniers in 54
Op de Wellersberg, 2A.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

piloot

11 dec 2009, 23:08

IK heb ook in turnhout gelegen in september 1966 met serg. van gampelaere die dan ook nog wel kon brullen, die man is jammer al overleden, en dan naar niehl duitsland 12é com transport als mecanieker

barry 1

20 dec 2009, 17:37

ik was daar ook gedurende die periode

jeronimo

21 dec 2009, 23:52

Afbeelding
Juni 1953, 1e kie , kamer 10
1e onderaan rechts--- Suikerbuyck
1e boven rechts Swinnen
1e boven links een dokwerker uit hoboken.
2e op 2e rij benne kik
3e op 2e rij ... Schoofs
eerste poging was mislukt. !

Fokke

21 dec 2009, 23:59

jeronimo schreef:Afbeelding
Juni 1953, 1e kie , kamer 10
1e onderaan rechts--- Suikerbuyck
1e boven rechts Swinnen
1e boven links een dokwerker uit hoboken.
2e op 2e rij benne kik
3e op 2e rij ... Schoofs
eerste poging was mislukt. !
Dienen eerste boven rechts (Suikerbuyck) krijgt van mij zes dagen ballen omdat zijn mutse niet goed staat! :evil: In 1961 heb ik in kazerne Blairon ook zes dagen ballen moeten lopen omdat mijn muts zo stond! :lol:

jeronimo

22 dec 2009, 12:59

Ge kunt horen dat ge met ballen gesmeten hebt hé Fokke.
Na twee dagen in burger rond gelopen te hebben kregen
kregen we pas de derde dag onze uitrusting.
Deze foto werd genomen een paar uur erna.

Fokke

22 dec 2009, 13:35

jeronimo schreef:Ge kunt horen dat ge met ballen gesmeten hebt hé Fokke.
Na twee dagen in burger rond gelopen te hebben kregen
kregen we pas de derde dag onze uitrusting.
Deze foto werd genomen een paar uur erna.
Allez, dan is 't goe. Het is hem vergeven! :lol: