Over geloven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Moeten er bewijzen zijn voor een geloof?

Ja, anders is het een holle tand
0
Geen stemmen
Neen, want het is gevoelsmatig
5
28%
Geloof is overbodig
6
33%
Geloof is een troost en hoopgevend
7
39%

Totaal aantal stemmen: 18

Clausewitz

29 feb 2012, 11:35

Henriette 2 schreef:Kijk eens aan wat ze jou geleerd hebben (in je jeugd)...Het maakt een mens enkel maar ON-ECHT.
'N levende robot van (leef)regels - hoe het 'hoort.'Geen enkel verschil met het leren van de Cathechismus en er naar 'leven.'
Geloof..
Clauzewitz schreef:Inderdaad foutloos schrijven, is een elementaire vorm van beleefdheid ten opzichte van de lezer én een bewijs van goede opvoeding.Ik raad je aan eens mee te doen aan het Groot Dictee van de nederlandse taal
Wie foutloos kan schrijven kan ook zijn gedachten klaar uitdrukken en hoeft helemaal geen wollige begrippen te hanteren of oeverloos jaren te kletsen over totaal utopische overtuigingen.
Wie bewaakt de bewakers.

cappa

29 feb 2012, 12:13

Henriette 2 schreef: Dit zegt b.v. de Rig Veda ervan:
In die tijd was er niet het zijn en er was niet het niet-zijn.
...
In die tijd was noch dood, noch niet-dood.
Geen teken onderscheidde de nacht van de dag.
Door zichzelf bewogen, ademde de Ene zonder adem.
...
Nu bezorg je André toch wel nachtmerries. Dat kan toch helemaal niet volgens zijn logica!

Maar je ziet toch een overeenkomst tussen jouw tekst en wat ik postte van Tryon en Vilenkin?
Als je houdt van genesis en oosterse teksten, goed. Maar lees ook eens moderne taal, even moeilijk, maar dan zul je ook beter gaan begrijpen wat die ouden met hun beeldverhalen bedoelden.

janx

29 feb 2012, 12:16

Reini schreef:Het is denigrerend Janx :) :)
Kijk ondanks mijn fouten begrijp je toch wel wat ik wil zeggen ... knap hoor!
:lol:
Alles is Één en die Éne is Alles.

cappa

29 feb 2012, 12:17

ines052 schreef:Albert Einstein: " intuitie is het enige wat echt waardevol is!"
"De intuitieve geest is een heilig geschenk, de rationele geest een trouwe volgeling, we hebben een maatschappij gecreerd die de volgeling eert en de gave vergeten is. "
En wat verstond Einstein onder intuïtie?

Henriette 2

29 feb 2012, 13:11

cappa schreef:
Nu bezorg je André toch wel nachtmerries. Dat kan toch helemaal niet volgens zijn logica!
Ik reageer ook niet op André met mijn post maar op jou.
Maar je ziet toch een overeenkomst tussen jouw tekst en wat ik postte van Tryon en Vilenkin?
Ja, daarom post ik 'm toch?
Omdat jij beweert dat die oosterse teksten maar wat uit hun nek lullen.
Maar die teksten zijn vele malen ouder dan de hedendaagse wetenschap die er nu eindelijk ook eens achteraan komt kakken.
Als je houdt van genesis en oosterse teksten, goed. Maar lees ook eens moderne taal, even moeilijk, maar dan zul je ook beter gaan begrijpen wat die ouden met hun beeldverhalen bedoelden.
Nou, ik zou zeggen doe het eens andersom.
Het bewijs lijkt er aan te komen dat de oude teksten zo gek nog niet waren en de jongere westerse apen komen er maar wat achteraan gehobbeld met 'n héle grote bek en veel op de borst klopperij.
Maar dat is uiteraard eigen aan jonge apen.
Dat kunnen zij ook niet helpen.

Euh...Clausewitz, moet 'westers' nou met of zonder hoofdletter????? :lol:

Henriette 2

29 feb 2012, 13:15

Clausewitz schreef: Wie foutloos kan schrijven kan ook zijn gedachten klaar uitdrukken en hoeft helemaal geen wollige begrippen te hanteren of oeverloos jaren te kletsen over totaal utopische overtuigingen.
Ja, en apen en honden worden ook zo geconditioneerd.

ines052

29 feb 2012, 13:18

Henriette 2 schreef:
Clausewitz schreef: Wie foutloos kan schrijven kan ook zijn gedachten klaar uitdrukken en hoeft helemaal geen wollige begrippen te hanteren of oeverloos jaren te kletsen over totaal utopische overtuigingen.
Ja, en apen en honden worden ook zo geconditioneerd.
:lol: :lol: :lol: :lol:

cappa

29 feb 2012, 13:32

Henriette 2 schreef:
cappa schreef:Maar je ziet toch een overeenkomst tussen jouw tekst en wat ik postte van Tryon en Vilenkin?
Ja, daarom post ik 'm toch?
Omdat jij beweert dat die oosterse teksten maar wat uit hun nek lullen.
Maar die teksten zijn vele malen ouder dan de hedendaagse wetenschap die er nu eindelijk ook eens achteraan komt kakken.
Beweer ik dat die oosterse teksten maar wat uit hun nek lullen? Blijkens die teksten hadden die mensen zekere vage inzichten, waar ze ze ook haalden. En dat resulteerde in vage teksten. Ouder is niet noodzakelijk beter. Westers denkvermogen zal zeker nauwkeuriger inzicht in ons heelal opleveren.

Henriette 2

29 feb 2012, 13:38

cappa schreef: Westers denkvermogen zal zeker nauwkeuriger inzicht in ons heelal opleveren.
Ik vermoed 't ook.
En waarschijnlijk gaat dit zelfs de doorbraak betekenen naar het eindelijk 'weten wie/wat je bent' voor heel de mensheid.

cappa

29 feb 2012, 13:42

Henriette 2 schreef:En waarschijnlijk gaat dit zelfs de doorbraak betekenen naar het eindelijk 'weten wie/wat je bent' voor heel de mensheid.
Gewoon naar een andere - ook weer voorlopige - kijk op wat de mens is.

Henriette 2

29 feb 2012, 14:19

cappa schreef:
Henriette 2 schreef:En waarschijnlijk gaat dit zelfs de doorbraak betekenen naar het eindelijk 'weten wie/wat je bent' voor heel de mensheid.
Gewoon naar een andere - ook weer voorlopige - kijk op wat de mens is.
Met 'n 180 (gradentekentje) revolutie in perceptie op ('t) Leven

Euh...Clausewitz, is dat erg zo zonder gradentekentje?

ines052

29 feb 2012, 14:24

Henriette 2 schreef:
cappa schreef: Westers denkvermogen zal zeker nauwkeuriger inzicht in ons heelal opleveren.
Ik vermoed 't ook.
En waarschijnlijk gaat dit zelfs de doorbraak betekenen naar het eindelijk 'weten wie/wat je bent' voor heel de mensheid.
volledig akkoord, Henriette

André_x

29 feb 2012, 20:14

Bovenstaande redenering is, mijn inziens, enkel het gevolg van denken in materie .
Juist en er is meer energie dan materie als we heel de schepping onder de loep nemen want energie is de drijfkracht achter de materie en niet andersom dus al het denken in materie maakt maar een paar procent van het grote geheel uit. Dus gooi al het intellectuele materialistische denken van het forum en we duiken in de -+98% van de werkelijkheid maar ik denk dat er dan niet veel meer van een forum zal overblijven als we dit zouden doen :lol:

Zondervrees

29 feb 2012, 20:22

André_x schreef:
Bovenstaande redenering is, mijn inziens, enkel het gevolg van denken in materie .
Juist en er is meer energie dan materie als we heel de schepping onder de loep nemen want energie is de drijfkracht achter de materie en niet andersom dus al het denken in materie maakt maar een paar procent van het grote geheel uit. Dus gooi al het intellectuele materialistische denken van het forum en we duiken in de -+98% van de werkelijkheid maar ik denk dat er dan niet veel meer van een forum zal overblijven als we dit zouden doen :lol:
Ach man, zwijg toch over dingen waar je totaal geen verstand van hebt! Echt wel idioot als je denkt dat energie niet materieel zou zijn hoor!
Ooit als eens een poging gedaan iets over materialisme als filosofie te lezen? Neen, maar je vindt wel dat je alleen over Rulof kan praten als je eerst al die duizenden pagina's volslagen nonsens door worstelt. Bah!
Ni Dieu, Ni Maître