wij zijn God.
-
Henriette 2 - Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51
Geen énkel idee!Zondervrees schreef:3? Waar haal je die drie vandaan?Henriette 2 schreef:[...] Omdat jullie toch wel weten...de 3 wijzen kwamen uit...juist!
..En DRIE - 3 staat voor....juist!
Jij?
-
angelica - Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
De drie guna's : zijn de basis eigenschappen van de natuur. De ontwikkeling /vooruitgang van elke mens is onderhevig aan de guna's.
tamas : staat voor loomheid, traagheid, gebrek aan vooruitgang, onwetendheid, en geeft het "ik heb gedaan" of "ik heb geen zin"-gevoel
rajas : staat voor passie, voortdurende activiteit, zelfzuchtig handelen (slechts handelen voor het doel, nooit om de handeling), geeft het "ik wil doen" "ik doe" -gevoel
sattva : staat voor harmonie, stabiliteit, zuiverheid, beheersing. Handelen zonder eigenbelang, enkel uit plichtsgevoel; Geeft het gevoel "ik besta".
voorbeeld :
Toestand van tamas : je rijdt door de woestijn, en ziet daar iemand staan die motorpech heeft. Maar die persoon is nu net iemand die jou eens flink beledigd heeft. Dus rij je maar door en doet alsof je hem niet gezien hebt.
Toestand van rajas : je rijdt door de woestijn, ziet daar iemand staan die motorpech heeft. Je biedt die persoon een lift aan en zet hem in het dorp aan een hotel af. Je zorgt ervoor dat iedereen je gezien heeft, en dat de mensen wel op de hoogte zijn van je goede daad. Je verwacht misschien ook een geschenk, of een financiële tegemoetkoming van die persoon.
Toestand van sattva : je rijdt door de woestijn en je ziet daar iemand staan die motorpech heeft. Die mens heeft je ooit al eens beledigd, maar voorbij is voorbij, en je biedt die mens een lift aan. Je geeft hem onderweg van je drinken en zet hem voor zijn deur thuis af. Je rijdt naar huis zonder een tegenprestatie of wat dan ook te verwachten en je houdt het ook voor jezelf. Je ziet het als je menselijke plicht, de normaalste zaak van de wereld om te helpen, niet iets om overal rond te bazuinen.
Dit zijn de drie "zijnstoestanden" (of trillingstempo's) van de natuur. Het is naar gelang je je een van deze guna's bevindt, dat je handelt.
Niet jij bent het die handelt, maar de guna's handelen in je (doen je handelen).
Voor zover de uitleg in A N.
vriendelijke groet
tamas : staat voor loomheid, traagheid, gebrek aan vooruitgang, onwetendheid, en geeft het "ik heb gedaan" of "ik heb geen zin"-gevoel
rajas : staat voor passie, voortdurende activiteit, zelfzuchtig handelen (slechts handelen voor het doel, nooit om de handeling), geeft het "ik wil doen" "ik doe" -gevoel
sattva : staat voor harmonie, stabiliteit, zuiverheid, beheersing. Handelen zonder eigenbelang, enkel uit plichtsgevoel; Geeft het gevoel "ik besta".
voorbeeld :
Toestand van tamas : je rijdt door de woestijn, en ziet daar iemand staan die motorpech heeft. Maar die persoon is nu net iemand die jou eens flink beledigd heeft. Dus rij je maar door en doet alsof je hem niet gezien hebt.
Toestand van rajas : je rijdt door de woestijn, ziet daar iemand staan die motorpech heeft. Je biedt die persoon een lift aan en zet hem in het dorp aan een hotel af. Je zorgt ervoor dat iedereen je gezien heeft, en dat de mensen wel op de hoogte zijn van je goede daad. Je verwacht misschien ook een geschenk, of een financiële tegemoetkoming van die persoon.
Toestand van sattva : je rijdt door de woestijn en je ziet daar iemand staan die motorpech heeft. Die mens heeft je ooit al eens beledigd, maar voorbij is voorbij, en je biedt die mens een lift aan. Je geeft hem onderweg van je drinken en zet hem voor zijn deur thuis af. Je rijdt naar huis zonder een tegenprestatie of wat dan ook te verwachten en je houdt het ook voor jezelf. Je ziet het als je menselijke plicht, de normaalste zaak van de wereld om te helpen, niet iets om overal rond te bazuinen.
Dit zijn de drie "zijnstoestanden" (of trillingstempo's) van de natuur. Het is naar gelang je je een van deze guna's bevindt, dat je handelt.
Niet jij bent het die handelt, maar de guna's handelen in je (doen je handelen).
Voor zover de uitleg in A N.
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
-
Dit kan al een eerste aanwijzing zijn bij de vraag: 'Wie/wat ben ik?'angelica schreef:
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
A la, blijk je niet bipolair te zijn maar tripolair.angelica schreef:[…] Dit zijn de drie "zijnstoestanden" (of trillingstempo's) van de natuur. Het is naar gelang je je een van deze guna's bevindt, dat je handelt. […]
Alleen spijtig dat er geen enkel serieus neuroloog of psycholoog in deze theorie gelooft, laat staan ondersteunt met harde gegevens.
Maar het klinkt natuurlijk wel heel goed allemaal. Tot je het ballonnetje doorprikt. Want dat is het: lucht met een flinterdun, mooi velletje rond.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Angelique tikte ietwat naiëf
Ik ken geen enkel menselijk wezen dat zo wit-zwart handelt.
Een van nature zachtaardig mens kan in een beest veranderen als bv. zijn kleinkind zou worden vermoord.
Het leven is er een van ups en downs.
Nu jij weer.
Ik ken geen enkel menselijk wezen dat zo wit-zwart handelt.
Een van nature zachtaardig mens kan in een beest veranderen als bv. zijn kleinkind zou worden vermoord.
Het leven is er een van ups en downs.
Nu jij weer.
-
André_x - Lid geworden op: 07 feb 2012, 22:40
Men kan ook zeggen dat in feite het ego, het kleine zelf, in werkelijkheid niet handelt maar de hogere Zelf indien die zich niet identificeert met de nietszeggende gedachten der aardse stof.Niet jij bent het die handelt, maar de guna's handelen in je (doen je handelen).
Is dit andersom dan handelt men door het kleine egoïsche zelf en dan kan men inderdaad denken dan men dan geleefd wordt door iets wat men niet kan beheersen maar minder is waar. Zolang men denkt geleefd te worden buiten de eigen wil om, dan wil dit gewoon zeggen dat er nog aan bepaalde karaktereigenschappen gesleuteld dient te worden. Eén onbewuste karaktertrek kan de hele persoonlijkheid neerhalen zodat het lijkt dat men er niets aan kan doen maar waar een wil is, is een weg.
In de taal der Gunatikawawa's staan de tama's en de rajas (lijken wel namen voor grieks eten maar swat
De sattva staat voor de karaktereigenschappen die bewust zijn en die de persoonlijkheid omhoog trekken en dus niet omlaag zoals in het geval is waar de persoonlijkheid beheerst wordt door de lagere eigenschappen.
Natuurlijk zijn er veel meer karaktereigenschappen in een menselijke persoonlijkheid aanwezig dan hier te lezen staat want er zijn er heel veel in ons aanwezig.
Dus al die karaktereigenschappen die de persoonlijkheid uitmaken doet de persoonlijkheid handelen naar eigen bewustzijn. De kunst zit om die karaktereigenschappen die onbewust zijn eerlijk en onpartijdig in je durven waar te nemen en eraan te sleutelen zodat de ganse persoonlijkheid erdoor niet omlaag getrokken kan worden in het duistere moeras der onwetenden.
En diegene die denkt geen vrije wil te hebben om deze onbewuste karaktereigenschappen, de maskers, af te rukken zodat het licht der wetenden er doorheen kan stralen wil misschien eens in zichzelf beginnen te kijken om zo de moed te vinden om nu dat onbewustzijn voor eens en voor altijd de nek om te draaien.
De volgende vraag met bijhorend stukje kan misschien een duwtje in de rug zijn:
Is waarneming een keuze of een feit?
De werkelijkheid behoeft jouw medewerking niet om zichzelf te zijn. Maar jouw bewustzijn ervan heeft jouw hulp wel nodig, want dat is jouw keuze. Luister naar wat het ego zegt en zie wat het jou maant te zien, en het staat vast dat jij jezelf als nietig, kwetsbaar en bang zult zien. Je zult je depressief en nietswaardig voelen, en gevoelens van tijdelijkheid en onwerkelijkheid ervaren. Je zult geloven dat je hulpeloos ten prooi bent aan krachten die volkomen buiten je controle liggen en veel machtiger zijn dan jij. En je zult denken dat de wereld die jij hebt gemaakt jouw lot bepaalt. Want dat zal je geloof zijn. Maar geloof nooit dat dit, omdat je dit op het moment zelf gelooft, ook de werkelijkheid maakt.
Er is een andere visie en een andere Stem waarin jouw vrijheid ligt, slechts wachtend op jouw keuze. En als jij je geloof in Beide stelt, zul jij in jou een ander zelf zien. Dit andere zelf beschouwt wonderen als natuurlijk. Ze zijn voor dit zelf even gewoon en natuurlijk als ademen voor het lichaam. Ze zijn de voor de hand liggende reactie op een roep om hulp, en de enige die het heeft. Wonderen lijken voor het ego onnatuurlijk, omdat het niet begrijpt hoe gescheiden denkgeesten elkaar kunnen beïnvloeden. Dat kunnen ze ook niet. Maar denkgeesten kunnen niet gescheiden zijn. Dit andere zelf is zich daarvan volmaakt bewust. En dus ziet het in dat wonderen niet iemand anders’ denkgeest beïnvloeden, maar alleen die van hemzelf. Ze veranderen altijd jouw denkgeest. Er is geen andere.
Hoezeer het idee van de afscheiding de rede heeft gedwarsboomd is nog niet in zijn volle omvang tot jou doorgedrongen. De rede ligt in het andere zelf dat jij van je bewustzijn hebt afgesneden. En niets wat jij in je bewustzijn hebt laten bestaan is voor rede vatbaar. Hoe kan het gedeelte van de denkgeest dat van rede is verstoken, begrijpen wat rede is, of de informatie vatten die zij geven wil? Allerlei vragen kunnen erin opkomen, maar als de grondvraag afkomstig is van de rede, zal het die niet stellen.
Zoals alles wat van de rede afkomstig is, is ook de grondvraag vanzelfsprekend, eenvoudig, en wordt niet gesteld. Maar denk niet dat de rede haar niet zou kunnen beantwoorden.
-
Mooi stukje knip- en plakwerk. Hier vind je het origineel.
Blijkbaar erreg moeilijk: bronvermelding. Maar ook met de juiste bron blijft het wolkerig gezwam: veel woordjes, geen enkele basis in de realiteit.
Blijkbaar erreg moeilijk: bronvermelding. Maar ook met de juiste bron blijft het wolkerig gezwam: veel woordjes, geen enkele basis in de realiteit.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Jamaar Z.V.Zondervrees schreef:Maar ook met de juiste bron blijft het wolkerig gezwam: veel woordjes, geen enkele basis in de realiteit.
Dat gaat ook allemaal over de LIEFDE.
Idd veel gezwam, veel woordjes en geen enkele realiteit.
Onbewijsbaar.
Onaantoonbaar.
Onmaterieel.
Dus
Onbestaand.
Ja toch?
Ziezo, van die mythe zijn we ook weer mooi vanaf.
Heerlijk hè?
-
Neen toch! Liefde en verliefdheid zijn perfect meetbaar. We weten zelfs welke stofjes in het brein er verantwoordelijk voor zijn. Geen wolkerig gezwam voor nodig.Henriette 2 schreef:[...] Dat gaat ook allemaal over de LIEFDE.
Idd veel gezwam, veel woordjes en geen enkele realiteit.
Onbewijsbaar.
Onaantoonbaar.
Onmaterieel.
Dus
Onbestaand.
Ja toch? [...]
Ni Dieu, Ni Maître
-
Ha! ha! ha! Man! jij laat 'nZondervrees schreef: A la, blijk je niet bipolair te zijn maar tripolair.
Alleen spijtig dat er geen enkel serieus neuroloog of psycholoog in deze theorie gelooft, laat staan ondersteunt met harde gegevens.
Maar het klinkt natuurlijk wel heel goed allemaal. Tot je het ballonnetje doorprikt. Want dat is het: lucht met een flinterdun, mooi velletje rond.
nog lachen!
-
Ja, en hoe wijn proeft kan ook perfect gemeten worden.Zondervrees schreef: Neen toch! Liefde en verliefdheid zijn perfect meetbaar. We weten zelfs welke stofjes in het brein er verantwoordelijk voor zijn. Geen wolkerig gezwam voor nodig.
-
Inderdaad, je kan precies het alcoholgehalte meten, de verschillende aromatische stoffen bepalen. Dat geldt niet alleen voor wijn, ook voor bier en 'vast' voedsel.Henriette 2 schreef:Ja, en hoe wijn proeft kan ook perfect gemeten worden. :DZondervrees schreef: Neen toch! Liefde en verliefdheid zijn perfect meetbaar. We weten zelfs welke stofjes in het brein er verantwoordelijk voor zijn. Geen wolkerig gezwam voor nodig.
Had jij dan nog nooit gehoord van de zogenaamde moleculaire keuken? Haast je, de hype is haast al weer voorbij, maar daar werd voedsel geanalyseerd, smaakstoffen gedefinieerd en op basis van die analyses kan perfect bepaald worden welke combinaties -hoe onwaarschijnlijk ook op het eerste gezicht- perfect samengaan.
Moet je een keer proberen: aardbeien met basilicum en peper, druppeltje balsamico tradizzionale erop.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Ben je gek, gewoon laten meten.Zondervrees schreef:
Moet je een keer proberen: aardbeien met basilicum en peper, druppeltje balsamico tradizzionale erop.
Ik zal 's vragen of ze me meteen ook effe meten wat ik mij erbij voorstel.
Maar proeven?
Ho maar!
Weet je wat?
Ik laat m'n hele leven even meten.
Weten we dat ook weer.
-
angelica - Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Guna's zijn GEEN karaktereigenschappen, maar zijnstoestanden :
vb : tamas :(traagheid, inertie, gebrek aan vooruitgang, onwetendheid) hoe je je voelen kan op een regenachtige dag, in je luie zetel, geen zin om op te staan, om iets te ondernemen, hangerig, lui ...
rajas : activiteit, verlangen, : als je vol passie met iets bezig bent, vol verlangen om het doel te bereiken....
sattwa : harmonie, kalmte, je kunt het voelen als je bvb een uurtje stevig gesport hebt. Als je in geen energie, geen fut hebt, moe en hangerig bent, kan een uurtje sporten je batterijtjes weer opladen, je voelt je energieker...
dat is vanuit tamas naar sattwa gaan
als je nerveus en rusteloos bent, als je voortdurend piekert, ga je je na een uurtje stevig sporten weer kalm en stabiel voelen. toestand van rajas naar sattwa.
Om in een toestand van harmonie, rust en kalmte te komen, is beweging, (asana, yoga) de ideale weg.
vriendelijke groet
vb : tamas :(traagheid, inertie, gebrek aan vooruitgang, onwetendheid) hoe je je voelen kan op een regenachtige dag, in je luie zetel, geen zin om op te staan, om iets te ondernemen, hangerig, lui ...
rajas : activiteit, verlangen, : als je vol passie met iets bezig bent, vol verlangen om het doel te bereiken....
sattwa : harmonie, kalmte, je kunt het voelen als je bvb een uurtje stevig gesport hebt. Als je in geen energie, geen fut hebt, moe en hangerig bent, kan een uurtje sporten je batterijtjes weer opladen, je voelt je energieker...
dat is vanuit tamas naar sattwa gaan
als je nerveus en rusteloos bent, als je voortdurend piekert, ga je je na een uurtje stevig sporten weer kalm en stabiel voelen. toestand van rajas naar sattwa.
Om in een toestand van harmonie, rust en kalmte te komen, is beweging, (asana, yoga) de ideale weg.
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
-
Voor zo'n soort reactie zal mijn naam zelden stan, mijn interventies zijn gewoon snediger.Henriette 2 schreef:[…] Ja, wanneer er niet 'Zondervrees' voor zo'n soort reactie staat is die wel vreemd nietwaar?
Dat is te begrijpen.
Ni Dieu, Ni Maître