ZIJN OF NIET ZIJN , een vraag zoals een ander
-
Gast
Weer eens een bewijs dat jullie de kern van Angelica's betoog niet begrepen hebben ( of niet willen begrijpen om wat te kunnen bashen ).Reini schreef: Ze maakt alvast een kapitale fout: ik ben een godin !!
En geen om zonder handschoentjes aan te pakken, zo werd mij al eens gezegd.
Dit topic gaat over ZIJN OF NIET ZIJN en wat er in de gnostiek ( en het Boeddhisme ? ) onder wordt verstaan. Aanvankelijk was het christendom een variant op de mysterie-cultussen die eerder een filosofisch denken waren, analoog met de griekse filosofen. Angelica heeft al duidelijk bij hoog en bij laag aangegeven dat ze het niet heeft over een externe entiteit en dat ( bv. Paulus ) de kijk op jezelf een meerwaarde kan hebben als je tot besef komt dat je ' god ' niet buiten, maar in jezelf moet zoeken. Net het tegenovergestelde dan wat de christenen wordt ingepompt; met gebogen hoofd en met de pet in de hand alle heil van boven verwachten. Dat je je hemel en je hel hier en nu kan maken, en niet na je dood. Het is niet omdat je haar niet begrijpt, dat ze het daarom mis heeft hoor. En er is op dit vlak ook geen dogmatische stelling. Die moet ieder voor zich bepalen.
-
Henriette 2 - Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51
Talisman.
Ik ben het nu eens volledig met je eens zie!
-
Gast
Oei, zou de wereld dan toch vergaan ?Henriette 2 schreef:Talisman.
-
Gast
En ter verduidelijking voor de agnosten ( onwetenden ) onder jullie, het volgend eenvoudig verhaaltje uit een Boeddhistisch land, lang geleden:
- Lang, zéér lang geleden waren er eens twee wijzen die zich zorgen maakten over het ' Goddelijke '. Ze vreesten dat de mens dit goddelijke zouden misbruiken om er religies rond te verzinnen.
" Wat denk je ervan als we dit goddelijke nu eens op de hoogste berg zouden verstoppen " , sprak de ene wijze.
" Ooit zal de mens die hoogste top beklimmen " , wierp de andere wijze op.
" Dat is best mogelijk", gaf de andere wijze toe. " We kunnen deze goddelijkheid ook in de diepste trog in zee verbergen, wat denk je daar van ?". " Ik vrees dat men daar ook ooit zal in afdalen ", sprak de andere. Lange stilte... " En wat als we nu eens dit goddelijke in de mens zélf zouden stoppen, dat is de laatste plaats waar de mens zal zoeken ". En zo geschieddde.
- Lang, zéér lang geleden waren er eens twee wijzen die zich zorgen maakten over het ' Goddelijke '. Ze vreesten dat de mens dit goddelijke zouden misbruiken om er religies rond te verzinnen.
" Wat denk je ervan als we dit goddelijke nu eens op de hoogste berg zouden verstoppen " , sprak de ene wijze.
" Ooit zal de mens die hoogste top beklimmen " , wierp de andere wijze op.
" Dat is best mogelijk", gaf de andere wijze toe. " We kunnen deze goddelijkheid ook in de diepste trog in zee verbergen, wat denk je daar van ?". " Ik vrees dat men daar ook ooit zal in afdalen ", sprak de andere. Lange stilte... " En wat als we nu eens dit goddelijke in de mens zélf zouden stoppen, dat is de laatste plaats waar de mens zal zoeken ". En zo geschieddde.
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Tot die conclusie kwam ik rond mijn 25 - 30 ook, ja.talisman schreef:Angelica heeft al duidelijk bij hoog en bij laag aangegeven dat ze het niet heeft over een externe entiteit en dat ( bv. Paulus ) de kijk op jezelf een meerwaarde kan hebben als je tot besef komt dat je ' god ' niet buiten, maar in jezelf moet zoeken.
-
Henriette 2 - Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51
Juist.talisman schreef: En wat als we nu eens dit goddelijke in de mens zélf zouden stoppen, dat is de laatste plaats waar de mens zal zoeken ". En zo geschieddde.
En nog steeds maar zeer weinigen die begrijpen waar dit naar verwijst.
De God binnenin is niet de blaffende en bijtende hond.
Dat is slechts de geconditioneerde WAAKhond die alles en iedereen het erf afblaft zonder te weten waarom hij dat eigenlijk doet.
-
Gast
Wat is je probleem dan met de postings van Angelica ???????????cappa schreef:Tot die conclusie kwam ik rond mijn 25 - 30 ook, ja.talisman schreef:Angelica heeft al duidelijk bij hoog en bij laag aangegeven dat ze het niet heeft over een externe entiteit en dat ( bv. Paulus ) de kijk op jezelf een meerwaarde kan hebben als je tot besef komt dat je ' god ' niet buiten, maar in jezelf moet zoeken.
-
angelica - Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Ik vraag me soms af wat sommige mensen op een forum over religie en filosofie komen zoeken. Gewoon een beetje vermaak? Hun frustraties eventjes uitwerken op de kap van een ander, eventjes afreageren? Of hebben ze hun doel gevonden in het "bekeren" van gelovigen ? Denk eraan hé, als iedereen weggepest is, moeten jullie op elkaars kap gaan zitten.
Bestaat er dan geen forum over wetenschap?
Veel mensen vinden WEL hun gading hier, zijn best geïnteresseerd in gnostiek, of in oosterse filosofieën. Als men niet geïnteresseerd is, of alles afwijst, waarom is men hier dan? Ga dan naar het hoekje cultuur, of hobby en vrije tijd, of psychische aandoeningen, of wat dan ook?
Zodus : God is te vinden IN jezelf. Op een forum over religie wordt er doorgaans over God gesproken (ja, de God met de hoofdletter G, de God die Is).
En ik hoop (en met mij veel andere lezers) nog meer boeiende postings te mogen lezen van mensen zoals Henriette en van Talisman en anderen.
vriendelijke groet
Bestaat er dan geen forum over wetenschap?
Veel mensen vinden WEL hun gading hier, zijn best geïnteresseerd in gnostiek, of in oosterse filosofieën. Als men niet geïnteresseerd is, of alles afwijst, waarom is men hier dan? Ga dan naar het hoekje cultuur, of hobby en vrije tijd, of psychische aandoeningen, of wat dan ook?
Zodus : God is te vinden IN jezelf. Op een forum over religie wordt er doorgaans over God gesproken (ja, de God met de hoofdletter G, de God die Is).
En ik hoop (en met mij veel andere lezers) nog meer boeiende postings te mogen lezen van mensen zoals Henriette en van Talisman en anderen.
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
-
Ik ben sinds mijn 25 - 30 al wat geëvolueerd.talisman schreef:Wat is je probleem dan met de postings van Angelica ???????????cappa schreef:Tot die conclusie kwam ik rond mijn 25 - 30 ook, ja.talisman schreef:Angelica heeft al duidelijk bij hoog en bij laag aangegeven dat ze het niet heeft over een externe entiteit en dat ( bv. Paulus ) de kijk op jezelf een meerwaarde kan hebben als je tot besef komt dat je ' god ' niet buiten, maar in jezelf moet zoeken.
Die postings zijn me wat te belerend, en veel te moralistisch - kenmerk van de would-be (snap je Henriette?
Overigens staan er natuurlijk ook zaken in waar ik mee akkoord ga. Maar de doordravende mix van juist, onvolledig, fout maakt het hopeloos om te reageren.
-
Je zegt het juist; filosofie staat er ook bij (en psychologie ook).angelica schreef:Ik vraag me soms af wat sommige mensen op een forum over religie en filosofie komen zoeken.
Maar je hebt blijkbaar nog niet veel filosofie gelezen. Je zou verschieten hoeveel die mannen naar wetenschap verwijzen, en er op steunen. Logisch toch, anders hang je in de lucht met je filosofieën.
Dus laat Henriette en Talisman hun woordje doen, maar anderen die willen verwijzen naar de wetenschappelijke basis ook.
Maar als het over "bekeren" gaat, dan moet je toch eens naar je zelf kijken eerst. Met je belerend taaltje.
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Een forum is al eeuwen een ruimte waar iedereen vrij zijn zeg kan doen.Denk maar aan het forum van Pompeï of dat van Rome.Sommige hier aanwezige gelovigen met missionarisneigingen verdragen blijkbaar geen tegenspraak en de kwezels onder hen plakken hier allerlei infantiele bondieuserie.Een beruchte was destijds een zekere Ria.Zij kon maar niet aanvaarden, dat het hier een discussieforum is, waar iedereen zijn mening zonder belemmering kan verkondigen.Er blijken nu weer nieuwe zeloten te zijn, die opnieuw ex cathedra willen prediken. Wie wind zaait,oogst storm.Ik vraag me soms af wat sommige mensen op een forum over religie en filosofie komen zoeken.
Wie bewaakt de bewakers.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Angelica schreef:
Denk eraan hé, als iedereen weggepest is, moeten jullie op elkaars kap gaan zitten.
Waarom wordt er toch altijd gesproken over wegpesten?
Blijft men mischien weg omdat men niet tegen de "rede" opkan?
Als men bewijs vraagt voor het bestaan van een god , met kleine of grote G, staat men met zijn mond vol tanden.
Geen enkele atheïst voelt zich weggepest.
En Angelica, als jullie alleen zouden overblijven, tegen wie moeten jullie dan weerwerk bieden? Sta je toch ook met je mond vol tanden.
Of gaan jullie geestelijk orgasmes krijgen van al dat spirituele, allen tesamen?
Denk eraan hé, als iedereen weggepest is, moeten jullie op elkaars kap gaan zitten.
Waarom wordt er toch altijd gesproken over wegpesten?
Blijft men mischien weg omdat men niet tegen de "rede" opkan?
Als men bewijs vraagt voor het bestaan van een god , met kleine of grote G, staat men met zijn mond vol tanden.
Geen enkele atheïst voelt zich weggepest.
En Angelica, als jullie alleen zouden overblijven, tegen wie moeten jullie dan weerwerk bieden? Sta je toch ook met je mond vol tanden.
Of gaan jullie geestelijk orgasmes krijgen van al dat spirituele, allen tesamen?