Bewijs van het ontbreken van een leven na de dood
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
Ik weet maar al te goed wat de wetenschap onder 'energie' verstaat. En die levensenergie van janx valt daar niet onder.Vesselin schreef:Ik kaats met plezier de bal terug en zou u aanraden om eens op te zoeken wat de theoretische fysica onder 'energie' verstaat.Zondervrees schreef:Prima, beste Vesselin, dan ben jij dus de uitgelezen persoon om de echte definitie van 'levensenergie' te geven. Ga je gang.
Ik ben me zeker bewust van mijn bestaan en ik heb mijzelf zeker een aantal doelen gesteld. Vraag: wat heeft dat nu weer te maken in een discussie over een leven na de dood?Vesselin schreef:Verder vraag ik me af of u er überhaupt aan twijfelt of uzelf wel bestaat, bewust bent van dat bestaan, of u er aan twijfelt of u intelligent bent en doelen hebt in uw bestaan.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
De vraag of er een leven is na de dood van een individu heeft te maken met wat die individualiteit dan wel inhoudt. Maw: is er iets in wat men als 'mijzelf' ervaart dat de dood van het lichaam en zijn brein zou kunnen overleven?
Louter energetisch gezien is er geen dood maar alleen verandering van vorm. Een overleden lichaam valt uiteen in zijn bestanddelen en wordt opgenomen door andere levensvormen. Een rottend lichaam in de aarde is voedsel voor wormen, meststof voor planten, die op hun beurt voedsel zijn voor vogels en dieren, die op hun beurt weer voedsel zijn voor de mens. Waaruit volgt dat ieder van ons blijkbaar ongewild een kannibaal is (sic).
Louter energetisch gezien is er geen dood maar alleen verandering van vorm. Een overleden lichaam valt uiteen in zijn bestanddelen en wordt opgenomen door andere levensvormen. Een rottend lichaam in de aarde is voedsel voor wormen, meststof voor planten, die op hun beurt voedsel zijn voor vogels en dieren, die op hun beurt weer voedsel zijn voor de mens. Waaruit volgt dat ieder van ons blijkbaar ongewild een kannibaal is (sic).
-
Ikzelf vind het volkomen onzinnig om te gaan speculeren over een verdergezet leven van 'mezelf' in een andere 'dimensie'. Ik heb geen weet van andere dimensies.
Ik heb in mijn leven verschillende mensen ontmoet die 'channelen'. Ik ben van geen van hen onder de indruk geweest. Als ze intelligent waren, zeiden ze intelligente dingen. Maar die kan iedereen halen uit de kennis die de mensheid in de loop van zijn geschiedenis verzameld heeft.
Het punt waar het om draait is voor mij dat mijn zelfbeeld het product is van de werking van mijn geheugen. Als dat geheugen wegvalt of beschadigd wordt is het met dat zelfbeeld afgelopen. Kan mijn geheugen overleven zonder lichaam met goed functionerend brein? Ik zou niet weten hoe.
Maar nogmaals, als ik bij mijn overlijden vast stel dat er inderdaad andere dimensies zijn zal dat - misschien - een aangename verrassing zijn.
En nogmaals, ik ga niet in discussie met mensen die onder de indruk zijn van een systeem bedacht door een of ander 'medium'. Wat mensen allemaal uitzoeken om hun doodsangst aan te kunnen is hun zaak. Maar het aan anderen opdringen is een beetje vreemd. Het is alsof men twijfelt en bevestiging en medestanders nodig heeft.
En als ik aangesproken wordt door mensen die mij vertellen dat het 'individu' dat ze zijn hun fysieke dood zal overleven en dat dat voor hen een 'weten' is, wens ik hen proficiat en voeg daaraan toe dat hun 'weten' en ervaringen bij mij niet aanwezig zijn en dat ik er daarom niets zinnig kan over zeggen.
Ik heb in mijn leven verschillende mensen ontmoet die 'channelen'. Ik ben van geen van hen onder de indruk geweest. Als ze intelligent waren, zeiden ze intelligente dingen. Maar die kan iedereen halen uit de kennis die de mensheid in de loop van zijn geschiedenis verzameld heeft.
Het punt waar het om draait is voor mij dat mijn zelfbeeld het product is van de werking van mijn geheugen. Als dat geheugen wegvalt of beschadigd wordt is het met dat zelfbeeld afgelopen. Kan mijn geheugen overleven zonder lichaam met goed functionerend brein? Ik zou niet weten hoe.
Maar nogmaals, als ik bij mijn overlijden vast stel dat er inderdaad andere dimensies zijn zal dat - misschien - een aangename verrassing zijn.
En nogmaals, ik ga niet in discussie met mensen die onder de indruk zijn van een systeem bedacht door een of ander 'medium'. Wat mensen allemaal uitzoeken om hun doodsangst aan te kunnen is hun zaak. Maar het aan anderen opdringen is een beetje vreemd. Het is alsof men twijfelt en bevestiging en medestanders nodig heeft.
En als ik aangesproken wordt door mensen die mij vertellen dat het 'individu' dat ze zijn hun fysieke dood zal overleven en dat dat voor hen een 'weten' is, wens ik hen proficiat en voeg daaraan toe dat hun 'weten' en ervaringen bij mij niet aanwezig zijn en dat ik er daarom niets zinnig kan over zeggen.
-
Het is niet omdat ik zelfbewustzijn ervaar dat dat bewustzijn als een zelfstandige entiteit zou kunnen bestaan, laat staan dat die entiteit dan ook nog eens zou kunnen bestaan los van een lichaam.Vesselin schreef:De vraag of er een leven is na de dood van een individu heeft te maken met wat die individualiteit dan wel inhoudt. Maw: is er iets in wat men als 'mijzelf' ervaart dat de dood van het lichaam en zijn brein zou kunnen overleven? [...]
En dat de dood op energetisch vlak niet zou bestaan, ach, dat zijn van die filosofietjes die het goed doen bij pot en pint.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Vesselin..... dit heb je goed verwoordt..... velen wensen gewoon niet aan te nemen dat onze dood of van eender welk levend wezen, het EINDE is !
Maar zo is het hélaas..... iederéén houdt aan het leven, maar het besef dat het ooit vroeg of laat ten einde komt willen we liefst zo ver mogelijk van ons afschuiven (menselijk) want we zijn er ons bewust van !
Laat ons het leven zo goed mogelijk "leven" daarna wat ons nog rest is mogelijk voedsel voor de kleinere organismen, maar dat is geen menselijk leven meer
Maar zo is het hélaas..... iederéén houdt aan het leven, maar het besef dat het ooit vroeg of laat ten einde komt willen we liefst zo ver mogelijk van ons afschuiven (menselijk) want we zijn er ons bewust van !
Laat ons het leven zo goed mogelijk "leven" daarna wat ons nog rest is mogelijk voedsel voor de kleinere organismen, maar dat is geen menselijk leven meer
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
-
Nooit gehoord van de wet van het behoud van massa en energie?Zondervrees schreef:En dat de dood op energetisch vlak niet zou bestaan, ach, dat zijn van die filosofietjes die het goed doen bij pot en pint.
Verder herhaalt u wat ik al schreef over 'zelfbewustzijn'.
Leest u wel wat iemand schrijft of bent u alleen maar dwangmatig sceptisch?
Scepticisme omwille van het scepticisme lijkt mij eveneens onzinnig en gaat eigenlijk nergens over.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
't Is toch niet wat Janx en co bedoelen hoor Vesselin.Vesselin schreef:Nooit gehoord van de wet van het behoud van massa en energie?Zondervrees schreef:En dat de dood op energetisch vlak niet zou bestaan, ach, dat zijn van die filosofietjes die het goed doen bij pot en pint.
Scepticisme omwille van het scepticisme lijkt mij eveneens onzinnig en gaat eigenlijk nergens over.
Uiteraard verdwijnt er niks van de aarde, met die uitzondering dat er dingen in de ruimte geschoten worden.
Bovendien zie ik je al 2 maal dezelfde foute redenering schrijven: de meeste mensen worden niet door wormen opgevreten of dienen voor meststoffen: daarvoor worden we te diep begraven: daar leeft geen enkele pier.
Misschien worden we met de jaren wel aardolie....
Uitzonderingen: lijken die dagen bovengronds liggen komen ten prooi aan vliegen en de gevolgen daarvan.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Ik kan niet zo goed volgen. Kan iemand hier, voor de duidelijkheid, even definiëren wat "dood" betekent; dan weten we meteen ook nog wat "leven" is. Kwestie van de discussieklokken gelijk te zetten. 
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Fazal
Hetzelfde geldt voor u beste janx! U bent ook zo zeker van uw zaak!janx schreef:Fazal schreef:Het mag nu nog allemaal bestaan janx, maar het maakt allemaal deel uit van het leven dat wij hier op aarde leiden!
Maar het heeft allemaal geenszins, met het hierna- of het hiervoormaals te maken!
Leven bestaat uit éénmaal leven, en daarmee is de kous af!
Zo? je bent zeker van je zaak mooi. Vast houden tot je het tegendeel ondervind zou ik zeggen.
Maar helaas, wij zullen allebei zustekes niks, van enig tegendeel ondervinden.
We zullen dus nooit weten wie, destijds gelijk heeft gehad.
Dat is dan ook één v/d redenen waarom een discussie over verder leven na de dood, volkomen nutteloos is.
-
Vesselin, jij komt dit (sub)forum binnengevallen (na eerst een vraagje te stellen over Ubuntu, waar hebben we dat nog gehoord) en begint nu te vertellen dat ik jou zou napraten?Vesselin schreef:[...] Nooit gehoord van de wet van het behoud van massa en energie?
Janx komt aanzetten met 'levensenergie' en jij vind dat ik dat dan maar moet definieren?
Ik stel voor dat je je eerst eens inleest op dit forum. Kwestie van te weten wie waar voor staat en op wie je je pijlen richt.
Ni Dieu, Ni Maître
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Heu ... MASSAAL veel energie wordt door de aarde de ruimte ingestraald. En MASSAAL veel energie wordt door de aarde ontvangen, uit de ruimte en van de zon.Reini schreef:Uiteraard verdwijnt er niks van de aarde, met die uitzondering dat er dingen in de ruimte geschoten worden.
En het verschil (in kwaliteit) tussen de ingestraalde en uitgestraalde energie vertelt ons enkele erg, erg belangrijke zaken over "leven".
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Zo bekeken heb je natuurlijk gelijk.cappa schreef:Heu ... MASSAAL veel energie wordt door de aarde de ruimte ingestraald. En MASSAAL veel energie wordt door de aarde ontvangen, uit de ruimte en van de zon.Reini schreef:Uiteraard verdwijnt er niks van de aarde, met die uitzondering dat er dingen in de ruimte geschoten worden.
En het verschil (in kwaliteit) tussen de ingestraalde en uitgestraalde energie vertelt ons enkele erg, erg belangrijke zaken over "leven".
En af en toe slaat er zelfs een komeet te pletter...Ik reageerde eigenlijk op het feit, dat als een lichaam verbrand wordt of wegrot, dit in andere substanties toch op aarde blijft: vocht, stof, mineralen ....
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
of ..... ze steken bij crematie de asse in een urne op de schouwReini schreef:Zo bekeken heb je natuurlijk gelijk.cappa schreef:Heu ... MASSAAL veel energie wordt door de aarde de ruimte ingestraald. En MASSAAL veel energie wordt door de aarde ontvangen, uit de ruimte en van de zon.Reini schreef:Uiteraard verdwijnt er niks van de aarde, met die uitzondering dat er dingen in de ruimte geschoten worden.
En af en toe slaat er zelfs een komeet te pletter...Ik reageerde eigenlijk op het feit, dat als een lichaam verbrand wordt of wegrot, dit in andere substanties toch op aarde blijft: vocht, stof, mineralen ....
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
-
Fazal
Ik denk dat hier het ganse forum over religie aan het uitsterven is.
Maar eigenlijk vind ik dat persoonlijk niet zo negatief.
Tot weerziens, eventueel in het hiernamaals zou ik zo zeggen!
Wie weet, zal toch nog 'iemand' gelijk krijgen!?
Alleen zou ik niet weten 'wie', het mij ooit zal komen vertellen!
Zeker weten, al schijnt men nog zo overtuigd, doen we in dit aardse leven alleszins NIET!
En zeer zeker, ook de goedgelovigen NIET!
Goed mogelijk dat dat soort geheim tot god's plan behoort, al zou ik ook niet weten wat daar eigenlijk wordt mee bedoeld!? Om de (gelovige) twijfelaars moed in te spreken misschien!?
Laat het niettemin voor iedereen duidelijk zijn, dat wij, als gewone stervelingen daar, en dan vooral volgens de gelovigen althans, absoluut geen zaken mee hebben!
Dus ..., wat baat het om hier de voorspeller uit te hangen?
Ik meen dan ook te mogen veronderstellen, dat zowel de gelovigen, als de niet-gelovigen het eindelijk doorhebben, dat over o.a. religie absoluut NIET te discuteren valt!
Maar eigenlijk vind ik dat persoonlijk niet zo negatief.
Tot weerziens, eventueel in het hiernamaals zou ik zo zeggen!
Wie weet, zal toch nog 'iemand' gelijk krijgen!?
Alleen zou ik niet weten 'wie', het mij ooit zal komen vertellen!
Zeker weten, al schijnt men nog zo overtuigd, doen we in dit aardse leven alleszins NIET!
En zeer zeker, ook de goedgelovigen NIET!
Goed mogelijk dat dat soort geheim tot god's plan behoort, al zou ik ook niet weten wat daar eigenlijk wordt mee bedoeld!? Om de (gelovige) twijfelaars moed in te spreken misschien!?
Laat het niettemin voor iedereen duidelijk zijn, dat wij, als gewone stervelingen daar, en dan vooral volgens de gelovigen althans, absoluut geen zaken mee hebben!
Dus ..., wat baat het om hier de voorspeller uit te hangen?
Ik meen dan ook te mogen veronderstellen, dat zowel de gelovigen, als de niet-gelovigen het eindelijk doorhebben, dat over o.a. religie absoluut NIET te discuteren valt!
-
Een praktische definitie van dood, van toepassing voor alle levensvormen met een centraal zenuwstelsel en dus een brein: het moment dat er geen hersenactiviteit is dan is het dier in kwestie dood.socrates schreef:Ik kan niet zo goed volgen. Kan iemand hier, voor de duidelijkheid, even definiëren wat "dood" betekent; dan weten we meteen ook nog wat "leven" is. Kwestie van de discussieklokken gelijk te zetten. :idea:
Ni Dieu, Ni Maître