Bewijs van het ontbreken van een leven na de dood

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini

18 aug 2012, 19:23

Paul Siemons schreef:Reini schreef: Ik denk echter dat je daar niet mee tevreden bent.

Wat had ge gedacht Reini: héél hunne sprookskeswinkel stort daarmee ineen zulle!
Ga dat dan maar eens expliceren bij de familie/kennissen/vrienden!

Mvg,
P.Siemons
Janx is een geval apart Paul. Die gelooft zelfs niet in de man met de baard.
Hij droomt, zelfs wakker, over allerlei geestjes die in elk bevrucht eitje neerdalen. Mooi, maar getuigend van veel fantasie.
Wij moeten bewijzen leveren van hetgeen de wetenschap al voor een groot deel ontcijfert, maar hij wéét het gewoon....

Vesselin

19 aug 2012, 06:48

Religie, filosofie, psychologie... en voor wie iets wil openen over theoretische fysica of kosmologie, het draait altijd op het volgende uit:
gekibbel van mensen, die een hekel hebben aan godsdienst, spiritualiteit, spiritisme enz, met mensen die menen dat ze toegang hebben tot geestelijke dimensies die hun zekerheid verschaffen over bvb leven na de dood.
Uiteindelijk is dat oersaai. Elk, maar dan ook elk onderwerp wordt die richting uitgedraaid (of ingedraaid :D ).
Het spijt me. Ik vind dit niet langer interessant.

Reini

19 aug 2012, 11:50

Vesselin, hier ben je dan niet op je plaats.
Je kan hier elders op het forum je gade wel vinden.
Vind je het wél opportuun om hier liederen en gedichten neer te plakken?
Consequent blijven aub.

Vesselin

19 aug 2012, 11:54

Reini schreef:Vesselin, hier ben je dan niet op je plaats.
Je kan hier elders op het forum je gade wel vinden.
Vind je het wél opportuun om hier liederen en gedichten neer te plakken?
Consequent blijven aub.
Neen... daar gaat het niet om...
Het gaat erom dat er helemaal niet gediscussieerd wordt!
Je mag rustig mijn bibliotheek komen bekijken en je zult zien dat ik een zeer belezen man ben die alle klokken horen luiden heeft.
Maar die infantiele discussie die hier gevoerd wordt interesseert mij niet.

Reini

19 aug 2012, 11:59

Oei, infantiel zijn we ook al.
Ga dan heen in vrede.

Paul Siemons

19 aug 2012, 14:01

Vesselin schreef: Neen... daar gaat het niet om...
Het gaat erom dat er helemaal niet gediscussieerd wordt!

En WIE vind dat er helemaal niet gediscussieerd word?

Even een poging wagen:

Ik ben aan volgeling van de VIJFMANENreligie.
Dat houd in dat ik geloof dat er 5 manen rond de aarde draaien: 1 zichtbare en 4 onzichtbare.
Nu zijn er hier op het SN toch wel een paar betweters die aantonen dat mijn religie op bewuste indoctrinatie van de maanpriesters is gestoeld en er helemaal niks van aan is.
Dus volgens Vesselin is dat belachelijk maken....de mensen mogen ZEKER niet op dwalingen worden gewezen!8O

Mvg,
P.Siemons

cappa

19 aug 2012, 15:53

janx schreef:Wel blijft de vraag wat is dan het leven precies. Ik denk dat geen mens instaat is omdat te kunnen beantwoorden.
Wanorde creëeren. :P
Leven creëert uiterlijke wanorde om innerlijk een complexe orde te kunnen creëeren. De tweede wet van de thermodynamica moet immers voldaan zijn.

Leven is dus export van wanorde. :D

cappa

19 aug 2012, 16:02

Euhhh ... is dat niet de eerste wet, ZV?
Mijn schooltijd ligt ook al een paar jaren achter me.

Clausewitz

19 aug 2012, 16:50

Vesselin:
Je mag rustig mijn bibliotheek komen bekijken en je zult zien dat ik een zeer belezen man ben die alle klokken horen luiden heeft
Misschien heeft al dat gelui je een beetje doof gemaakt voor een klokje van het pure gezond verstand zoals dat van Reini dat wij al jaren met velen smaken.Een simpele tip:lees ook eens -als je tijd hebt- wat de Cumranrollen vertellen.Lang voor er überhaupt van de bijbel sprake was.
Wie bewaakt de bewakers.

Reini

19 aug 2012, 20:06

Vesselin, lezen is inderdaad een leerrijke bezigheid, maar als lezer moet je er ook bepaalde conclusies uit durven trekken; niet altijd klakkeloos aanvaarden wat bepaalde auteurs schrijven.
In dat vermogen bevindt zich naar mijn bescheiden mening de wijsheid.
Zelf kunnen overdenkenn, durven twijfelen.
En toetsen aan de wetenschap, wat onze grootste kracht uitmaakt om verder te kunnen evolueren in alles wat ontdekt wordt.
Met dank aan Claus, maar hij overdrijft wat. :wink:

Vesselin

19 aug 2012, 20:20

Ik weet niet wat de dode-zee-rollen hier komen doen.
En het is altijd mogelijk om beleefd te blijven en mensen geen 'onnozelaar' en 'schlemiel' te noemen, zoals die onbeschofterik van een Zondervrees doet, die op de meeste forums al lang in de ban gedaan zou zijn.
Maar hier wordt dat allemaal met de mantel der 'liefde' bedekt.

Vesselin

19 aug 2012, 21:10

Het is off-topic, maar dit is wat de Dode-zee-rollen bevatten:
[...]In totaal beschikken we vandaag over twaalf rollen in leder en één in koper, met daarnaast meer dan honderdduizend fragmenten van teksten op leder of papyrus. Samen hebben we zo (stukken van) achthonderd verschillende documenten. Het grootste deel van de teksten is geschreven in het Hebreeuws of het Aramees en een kleine minderheid in het Grieks, waaronder stukken van de Septuagint. Voor wie geïnteresseerd is in de joodse bijbel was deze vondst enorm belangrijk: met uitzondering van het boek Esther zijn alle boeken van de joodse bijbel vertegenwoordigd, zelfs het late boek Daniël, waarvan delen in maar liefst acht manuscripten voorkomen. Daarnaast zijn er ook Hebreeuwse en Aramese manuscripten van de zogenaamde apocriefe werken die niet in de joodse bijbel maar wel in de Septuagint en dus ook in de katholieke bijbel werden opgenomen, en een verzameling zogenaamde 'pseudo-epigrafen', teksten die door sommige joden als belangrijk werden beschouwd, maar die nooit in de joodse bijbel werden opgenomen. Maar de belangrijkste vondst was een verzameling teksten die volledig nieuw was en die ons meer vertelt over de oorspronkelijke gebruikers van die teksten.[...]
(Geert Lernout: "Als god spreekt.")

janx

19 aug 2012, 21:20

Reini schreef:Zelf kunnen overdenkenn, durven twijfelen.
Even los van de wetenschappelijke feiten het volgende;

En kan dat pas als je alles hebt gelezen?
Of acht je het mogelijk dat mensen die gewoon zoals ze zijn, ook kunnen denken, ervaren en durven twijfelen?

Juist door het, overdenken, durven twijfelen ben ik waar ik nu ben.

Immers, alles wat geschreven wordt is door de mens gedaan. Alles met en door eigen inzicht en belevenis.

En moeten we allemaal gelijke inzichten en gevoelens hebben vraag ik mij wel eens af gezien vele reactie's.

Of denk je dat ik een gevaar ben voor hetgeen ik denk en voel of schrijf voor mijn medemens?
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx

19 aug 2012, 23:17

Ik werd getroffen door een gedicht, ik ben eigenlijk daar geen liefhebber van, maar deze is de moeite van het lezen waard vond ik en, zoals ik het zie, toepasbaar binnen dit topic.

Het is gemaakt door Brite Rozenstraten en ik las het in het blad van Arduin een instelling waar veel wordt gedaan voor mensen met beperkingen.

Als niets meer moet, is dat ontmoeten
Als niets meer moet, mag ik er zijn
Als niets meer moet, is alles mogelijk
Dan doet ontmoeten niet meer pijn

Het moeten zet achter tralies
Met monsters om me heen op wacht
Afwijzing, Woede en Vernedering
Maar ik ben het die mezelf veracht

Ik maak van willen meestal moeten
Omdat ik steeds naar iets verlang
Goedkeuring, liefde of aanvaarding
En daarom ben ik altijd bang

Als niets meer moet, ontmoet ik Vrijheid
Zij wordt mijn liefste kameraad
Zij accepteert, steunt en vertrouwt me
Ik weet dat zij me nooit verraadt

Dan kan ik jou ook vrijheid geven
Ik houd je niet meer in mijn macht
Jij hebt recht op je eigen leven
Op jouw manier vanuit je kracht

Als niets meer moet, kan ik je ontmoeten
Gewoon omdat het dan zo gaat
Niet meer de eis ontmoet te worden
Geen angst meer dat je me verlaat

Want zonder moeten is er vrijheid
Vol liefde en humor spoort ze me aan
Om elk aspect van me zelf te beminnen
En zo het leven aan te gaan

Ik wil mezelf nu graag ontmoeten
Verlost van uiterlijk schijn
Ik sta mij toe niets meer te moeten
En eindelijk mezelf te zijn
Alles is Één en die Éne is Alles.

Vesselin

20 aug 2012, 07:21

Mooi, janx,
Ikzelf heb, ondanks al mijn zoeken, geen troost kunnen vinden.
Dat geef ik eerlijk toe.
Ik leef al drie jaar alleen, sinds ik mijn partner kwijt ben, en als ik het 's nachts benauwd krijg, wegens ademhalings- en hartproblemen, is er alleen maar angst.
Het is alsof ik in een afgrond staar en die afgrond staart alleen maar terug.
De mensen die wel steun vinden in wat ze geloven worden hier zodanig afgeblaft dat het wel lijkt dat het om jaloezie gaat.
Omgaan met doodsangst is een 'levensgroot' probleem. :roll: