Bewijs van het ontbreken van een leven na de dood

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini

09 sep 2012, 09:53

Da's tenminste info Cappa.
Maar ik ga d'r niet geraken denk ik, spijtig want het is inderdaad prachtig weer om van zo'n mooie muziek te komen genieten.

Vesselin

10 sep 2012, 06:53

Boehoehoehoe!.... Snik! Snik!... Snotter! Snotter!...
Nobody L-o-o-o-ves me!!!
Allez... dat is niet waar... Cappa was er, samen met zijn beminnelijke gade...
Bedankt Cappa!

cappa

10 sep 2012, 17:41

't Was gewoon de moeite. :)

Zondervrees

10 sep 2012, 20:15

Ik was niet in 't Stad, anders was ik vast eens komen luisteren al wordt ik als meer groter fan van 'kleine' muziek, een kwartetje, een pianosonate, een cellosuite en minder van het grote werk.
Ni Dieu, Ni Maître

Vesselin

14 sep 2012, 08:10

Er is één punt dat zelden aangeraakt wordt - als men het heeft over persoonlijke 'bewijzen' voor een bestaan na de dood - namelijk: waarom zou dit de ene mens gegund worden en de andere niet?
Het antwoord dat meestal in spiritistische kringen gegeven wordt is: dat dit te maken heeft met 'spirituele' evolutie. Mensen moeten dan zogenaamd op aarde incarneren om (slecht) karma uit te werken en belangrijke lessen te leren. Mochten ze - is de redenering - zien dat er andere buiten-lichamelijke dimensies zijn, waarin het veel aangenamer vertoeven is, zouden ze de aarde onmiddellijk verlaten en hun les niet leren. (Of uitleggingen in die aard.)
Nu ja...
Mij lijkt het interessant om te onderzoeken hoe het ontstaan van spiritistische cosmologieën in relatie staan met dromen.
Er zijn vele getuigenissen van mensen die lucide dromen gehad hebben en geleerd hebben - je kunt het blijkbaar oefenen! - die dromen te beheersen. In onze contreien was de bekendste: Frederik van Eeden, die er een boek over geschreven heeft.
Recentelijk heeft filosoof Thomas Metzinger in zijn boek "De egotunnel" ook zijn ervaringen met lucide dromen beschreven.
Ik vraag me af of het zich verdiepen in, en het steeds beter beheersen van, de lucide droom, niet kan leiden tot het scheppen van een droom-cosmologie, die zo overtuigend wordt voor de persoon in kwestie, dat deze zelfs vergeet dat het uiteindelijk zijn eigen creatie is!
Van Rulof heb ik geen letter gelezen, maar ik heb wel een idee van de geschriften van een andere 'geestenziener', namelijk: Emanuel Swedenborg (1688 - 1772) - een tijdgenoot van Kant - die zijn ervaringen met de sferen van 'hemel' en 'hel' beschreven heeft en beweerde dat hij met 'engelen' sprak.
Ik kan mij voorstellen dat iemand die Swedenborg - die een zeer, filosofisch aandoende, fantasierijke, overtuigende litteraire stijl had - gelezen heeft daar in recente tijden ook een spiritistische cosmologie zou kunnen uit distilleren.
Kortom... er is niets nieuw onder de zon!
Laatst gewijzigd door Vesselin op 14 sep 2012, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Reini

14 sep 2012, 13:13

Of zo'n proces met lucide dromen te maken heeft, weet ik niet.
Ik zie eerder een ondraaglijk verlies of groot leed, zodat het brein zich dingen begint voor te stellen om "zichzelf te beschermen".
Dat kan een grote troost wezen.
Ik bezie het geval Wayti bijvoorbeeld zo. Schrijvers als Rulof zijn waarschijnlijk psychoten die spijtig genoeg een hoop mensen kunnen overtuigen die ietwat vreemde belevenissen ondergingen.
Zij zien dan bevestiging door die lectuur. Gezond verstand is dan wel ver weg.
Maar: leven en laten leven hé Angelica ?
Zodoende mag ik hier ook komen schrijven. Anders is de discussie immers afgelopen. Moeten we ten allen prijze vermijden. :wink:

Vesselin

14 sep 2012, 14:40

Evolutionair gezien is het hebben van een gevoel van toekomst zeer nuttig!
Om het even wat je daarvoor bedenkt, dat werkt, werkt ook!
Wat is depressie anders dan het gevoel, van een toekomst te hebben, verliezen?

wayti

14 sep 2012, 18:43

Ik bezie het geval Wayti bijvoorbeeld zo. Schrijvers als Rulof zijn waarschijnlijk psychoten die spijtig genoeg een hoop mensen kunnen overtuigen die ietwat vreemde belevenissen ondergingen.
Zij zien dan bevestiging door die lectuur. Gezond verstand is dan wel ver weg.
jij kan het weten hé Reini want je hebt alle boeken gelezen... een expert...hoe verklaar jij deze zogenaamde psychoot zijn voorspellingen, zijn genezingen, zijn schilderijen, zijn uitredingen, zijn zien van kinsdaf aan.. wat is het toch gamakkelijk anderen napraten.. maar zelf onderzoeken of lezen.. dat is blijkbaar te veel gevraagd.. arm mensdom met de nadruk vooral op dom...

ps: Hoe komt het dat die hoop overtuigde mensen steeds groter en groter wordt?
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

wayti

14 sep 2012, 18:46

Van Rulof heb ik geen letter gelezen, maar ik heb wel een idee van de geschriften van een andere 'geestenziener', namelijk: Emanuel Swedenborg (1688 - 1772) - een tijdgenoot van Kant - die zijn ervaringen met de sferen van 'hemel' en 'hel' beschreven heeft en beweerde dat hij met 'engelen' sprak. Ik kan mij voorstellen dat iemand die Swedenborg - die een zeer, filosofisch aandoende, fantasierijke, overtuigende litteraire stijl had - gelezen heeft daar in recente tijden ook een spiritistische cosmologie zou kunnen uit distilleren. Kortom... er is niets nieuw onder de zon!
En vóór Swedenborg was er Dante.....
Swedenborg sprak met engelen jozef bezocht ze IN het hiernamaals...
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

janx

14 sep 2012, 23:37

Emanuel Swedenborg, een genie in zijn tijd zie ook Wiki beschreef de mens als volgt; Er wordt gezegd (vanuit de geestelijke wereld *) dat de mens zelf leeft, omdat de mens niet mens is doordat hij een lichaam bezit, maar vanwege de geest. Want de geest denkt in de mens, en het denken samen met de gevoelens constitueren de mens.

Als je het leven van Emanuel doorneemt dan kun je toch niet zeggen dat deze een domme jongen is geweest. En wie wil zich meten met hem?

* = toevoeging door mij.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Vesselin

15 sep 2012, 08:02

Wayti schreef:En vóór Swedenborg was er Dante.....
Wat ik me altijd afvraag, beste Wayti, en waarschijnlijk, samen met mij, alle mensen die nooit spiritistische ervaringen gehad hebben:
"Waarom zijn er 'uitverkorenen'? Waarom is het niet duidelijk voor iedereen?
Waarom dit ondoorgrondelijke circus als god absoluut goed is?"
Je weet hoe de wereld hier op reageert!... Niemand heeft het cynischer verwoord dan Thomas Szasz die zegt: "Als je met god spreekt ben je aan het bidden, maar als god met jou spreekt heb je schizofrenie!"
Ik laat het in het midden. Ik heb zulke ervaringen nooit gehad en de meesten ook niet... Waarom niet? Waarom zou ons de troost, van te mogen weten dat er een 'leven na dit leven' is, moeten worden onthouden?... Vreemd toch... het ruikt naar goddelijk sadisme!
Wat ik er zelf over denk is: dat het besef te moeten sterven zéér recent in de evolutie is verschenen en er nog altijd een hevige worsteling aan de gang is om daar mee in het reine te komen.

cappa

15 sep 2012, 08:49

wayti schreef: Hoe komt het dat die hoop overtuigde mensen steeds groter en groter wordt?
wayti schreef:arm mensdom met de nadruk vooral op dom...
Da's een hele stap vooruit, als je de antwoorden zelf begint te geven. :D

cappa

15 sep 2012, 08:52

wayti schreef:hoe verklaar jij deze zogenaamde psychoot zijn voorspellingen, zijn genezingen, zijn schilderijen, zijn uitredingen, zijn zien van kinsdaf aan..
wayti schreef:.. maar zelf onderzoeken of lezen.. dat is blijkbaar te veel gevraagd..
En nogmaals. Prima zo. Je maakt vorderingen. :D

cappa

15 sep 2012, 08:53

wayti schreef:En vóór Swedenborg was er Dante.....
Jaja, en Einstein was een diepgelovig man zeker?

Paul Siemons

15 sep 2012, 10:42

Vesselin schreef: Wat ik me altijd afvraag, beste Wayti, en waarschijnlijk, samen met mij, alle mensen die nooit spiritistische ervaringen gehad hebben:
"Waarom zijn er 'uitverkorenen'? Waarom is het niet duidelijk voor iedereen?
Waarom dit ondoorgrondelijke circus als god absoluut goed is?"

Vesselin, één van de meest zinnige vragen die hier ooit al op het hele forum gepost zijn: ik vraag het mij ook af!!

Mvg,
P.Siemons