WAT BRENGT ONS DE MODERNE WETENSCHAP ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Henriette 2

03 dec 2012, 15:59

Zondervrees schreef:Vreemd hoor, op dit forum heb je relatief weinig deelnemers die de wereld constant door een roze blik aanschouwen. Je hebt wel enerzijds een stelletje realisten die zowel de goede als de slechte kanten van het bestaan zien. Dan heb je nog een stelletje gelovigen die het leven voornamelijk als een tranendal zien maar zich daar tegen beschermen met een imaginair troostdekentje. En dan heb je een zwartgalligaard die blijkbaar niets anders kan dan enkel de vermeende duistere kanten van van alles en nog wat te zien. En denkt dat zijn visie de enige correcte is.
Misschien is het voor sommigen maar beter om zich vast te klampen aan dat warme dekentje, aan een illusie, ware het niet dat die illusie ook zijn kwalijke kantjes heeft: hoeveel oorlogen worden er niet gevoerd in naam van de goden, hoe wordt niet het racisme gepromoot door de verschillende godsdiensten, wanen de gelovigen zich verheven boven anderen en zijn zij zelfs bereid te moorden voor hun overtuiging?
Maar daar horen we Vesselin nooit over janken.
Als hardcore wetenschappelijk georrienteerd mens zou jij toch beter moeten weten.
Jij weet nog niet zo veel wetenschappelijks..

Vesselin

03 dec 2012, 17:55

Zondervrees schreef:Maar daar horen we Vesselin nooit over janken.
Dan lees jij niet wat ik schrijf beste vriend.
Dat demagogisch gezever van jou hangt mij behoorlijk de keel uit!

Geen enkele van de 'grote' krijgsheren van de geschiedenis die de grootste bloedbaden hebben aangericht was religieus! Ze deden maar alsof.
Het waren intelligente primitieve psychopathische manipulators die het voertuig van de religie gebruikten om de mensen om hen heen te manipuleren om hun doelen te bereiken.
Maar het was maar een oppervlakkig vernisje. De echte drijfveer is altijd terreur geweest: of je doet mee of ik kap je kop eraf!
Maar dat willen er maar weinig onder ogen zien.

Liever een zondebok zoeken!

Reini

03 dec 2012, 20:26

Vesselin schreef weer heel pessimistisch:

En zo kunnen we nog uren doorgaan met de schitterende visies die de evolutietheorie ons biedt.
En wie bedenkt dat allemaal, denk je?
Maar wat wij denken is immers niet belangrijk, nietwaar?
Wat een humbug... wat een bullshit allemaal!

Is er iets mis met de evolutie Vesselin?
Of kan je de realiteit niet aan?
Wat is er mis met de waarheid, ook al is ze niet altijd leuk?
Het leven is inderdaad dikwijls een tranendal.
Maar moeten we niet trachten er het beste van te maken, ook al janken we soms tranen met tuiten?
Ik lijk Soc wel, die stelt ook altijd vragen... :)

Paul Siemons

03 dec 2012, 20:48

bluevelvet schreef: Van die minder atheïsten in de gevangenis zou ik nog zo zeker niet zijn ! Waar haal jij die statistieken vandaan ?

U vraagt....U krijgt:

Minder dan 1% van alle gevangen in de U.S. is ateïstisch!

In "The New Criminology," Max D. Schlapp and Edward E. Smith say that
two generations of statisticians found that the ratio of convicts without
religious training is about 1/10th of 1%. W.T. Root, Professor of Psychology
at the University of Pittsburgh, examined 1,916 prisoners and said,
"Indifference to religion, due to thought, strengthens character," adding
that Unitarians, Agnostics, Atheists and Free-Thinkers were absent from
penitentiaries, or nearly so.

During 10 years in Sing-Sing, of those executed for murder 65% were
Catholics, 26% Protestants, 6% Hebrew, 2% Pagan, and less than 1/3 of 1%
non-religious.

Steiner and Swancara surveyed Canadian prisons and found 1,294 Catholics, 435 Anglicans, 241 Methodists, 135 Baptists, and 1 Unitarian.

Surveyed Massachusetts reformatories found every inmate to be religious.
In Joliet Prison, there were 2,888 Catholics, 1,020 Baptists, 617
Methodists and no prisoners identified as non-religious.

Michigan had 82,000 Baptists and 83,000 Jews in the state population; but
in the prisons, there were 22 times as many Baptists as Jews, and 18 times as any Methodists as Jews. In Sing-Sing, there were 1,553 inmates, 855 of them (over half) Catholics, 518 Protestants, 117 Jews, and 8 non-religious.

Steiner first surveyed 27 states and found 19,400 Christians, 5,000 with
no preference and only 3 Agnostics (one each in Connecticut, New Hampshire, and Illinois).

A later, more exhaustive survey found 60,605 Christians, 5,000 Jews, 131 Pagans, 4,000 "no preference," and only 3 Agnostics.

In one 19-state survey, Steiner found 15 non-believers, Spiritualists,
Theosophists, Deists, Pantheists and 1 Agnostic among nearly 83,000 inmates. He labeled all 15 as "anti-christians."

The Elmira, N.Y. reformatory system overshadowed all others, with nearly 31,000 inmates, including 15,694 Catholics (half) and 10,968 Protestants, 4,000 Jews, 325 refusing to answer, and 0 unbelievers.

In the East, over 64% of inmates are Roman Catholic. Throughout the
national prison population, they average 50%.
A national census of the general population found Catholics to be about 15% (and they count from the diaper up). Hardly 12% are old enough to commit a crime, and half of these are women. That leaves an adult Catholic population of 6% supplying 50% of the prison population.

8O 8O

Dat kan tellen zeg ik!

Mvg,
P.Siemons

talisman

03 dec 2012, 21:35

Paul Siemons schreef:bluevelvet schreef: Van die minder atheïsten in de gevangenis zou ik nog zo zeker niet zijn ! Waar haal jij die statistieken vandaan ?

U vraagt....U krijgt:

Minder dan 1% van alle gevangen in de U.S. is ateïstisch!

In "The New Criminology," Max D. Schlapp and Edward E. Smith say that
two generations of statisticians found that the ratio of convicts without
religious training is about 1/10th of 1%. W.T. Root, Professor of Psychology
at the University of Pittsburgh, examined 1,916 prisoners and said,
"Indifference to religion, due to thought, strengthens character," adding
that Unitarians, Agnostics, Atheists and Free-Thinkers were absent from
penitentiaries, or nearly so.

During 10 years in Sing-Sing, of those executed for murder 65% were
Catholics, 26% Protestants, 6% Hebrew, 2% Pagan, and less than 1/3 of 1%
non-religious.

Steiner and Swancara surveyed Canadian prisons and found 1,294 Catholics, 435 Anglicans, 241 Methodists, 135 Baptists, and 1 Unitarian.

Surveyed Massachusetts reformatories found every inmate to be religious.
In Joliet Prison, there were 2,888 Catholics, 1,020 Baptists, 617
Methodists and no prisoners identified as non-religious.

Michigan had 82,000 Baptists and 83,000 Jews in the state population; but
in the prisons, there were 22 times as many Baptists as Jews, and 18 times as any Methodists as Jews. In Sing-Sing, there were 1,553 inmates, 855 of them (over half) Catholics, 518 Protestants, 117 Jews, and 8 non-religious.

Steiner first surveyed 27 states and found 19,400 Christians, 5,000 with
no preference and only 3 Agnostics (one each in Connecticut, New Hampshire, and Illinois).

A later, more exhaustive survey found 60,605 Christians, 5,000 Jews, 131 Pagans, 4,000 "no preference," and only 3 Agnostics.

In one 19-state survey, Steiner found 15 non-believers, Spiritualists,
Theosophists, Deists, Pantheists and 1 Agnostic among nearly 83,000 inmates. He labeled all 15 as "anti-christians."

The Elmira, N.Y. reformatory system overshadowed all others, with nearly 31,000 inmates, including 15,694 Catholics (half) and 10,968 Protestants, 4,000 Jews, 325 refusing to answer, and 0 unbelievers.

In the East, over 64% of inmates are Roman Catholic. Throughout the
national prison population, they average 50%.
A national census of the general population found Catholics to be about 15% (and they count from the diaper up). Hardly 12% are old enough to commit a crime, and half of these are women. That leaves an adult Catholic population of 6% supplying 50% of the prison population.

8O 8O

Dat kan tellen zeg ik!

Mvg,
P.Siemons
Je bent veel te goed voor deze wereld Paul, om nog zo'n lijst op te snorren. Gewoon parels voor de zwijnen, bij manier van spreken. Ik had er zelfs niet meer de moeite voor gedaan.

Vesselin

03 dec 2012, 22:59

Paul Simoens schreef:Simpelmans gaat eens een vergelijking maken
Het valt nog te bezien wie er simpel van geest is... maar goed.
Op ordinaire persoonlijke beledigingen ga ik niet meer in.

Verder moogt ge van geluk spreken dat uw Engelse lap tekst niet gewist wordt.

Mvg. 8)

Vesselin

03 dec 2012, 23:12

Godsdienst is een mentale manier van de mens om in het reine te komen met de doodsangst.
Bij velen schijnt dat nog te werken.

Maar oorlog en rampspoed worden gestuurd door machtswellust, hebzucht, territoriumdrift en de leden van de groep worden in het gareel gehouden door de terreur van de leider(s).

Kortom, net zoals dat bij de apen gaat!

bluevelvet

03 dec 2012, 23:19

Hmmmmmmmmmmmmmmmmm...... van welk jaar zou die lijst dateren en dan alleen maar in de VS :idea:
Spijkerharde bewijzen schrijft Paul.
Niet vals spelen hé Simons !

Amnesty International beweert dat er miljoenen onschuldigen in de gevangenis zitten !

Reini

04 dec 2012, 00:05

Vesselin schreef:Godsdienst is een mentale manier van de mens om in het reine te komen met de doodsangst.
Bij velen schijnt dat nog te werken.

Maar oorlog en rampspoed worden gestuurd door machtswellust, hebzucht, territoriumdrift en de leden van de groep worden in het gareel gehouden door de terreur van de leider(s).

Kortom, net zoals dat bij de apen gaat!
Klopt grotendeels Vesse; we moeten ons niet mooier voordoen dan we zijn.
Maar we kunnen wél dankbaar zijn dat we in een land leven waar die horror zich niet afspeelt.
We zijn dus apen die (nog) overeen kopen.
Of jij dat nu aankan of niet, zo zit de mens in elkaar. Zuiver geboren maar door de maatschappij ontwricht.
Daarom moet men ook kunnen vergeven als het nodig is én mogelijk.

janx

04 dec 2012, 00:52

Reini schreef:Klopt grotendeels Vesse; we moeten ons niet mooier voordoen dan we zijn.
Maar we kunnen wél dankbaar zijn dat we in een land leven waar die horror zich niet afspeelt.
We zijn dus apen die (nog) overeen kopen.
Of jij dat nu aankan of niet, zo zit de mens in elkaar. Zuiver geboren maar door de maatschappij ontwricht.
Daarom moet men ook kunnen vergeven als het nodig is én mogelijk.
Je bedoelt "overeen komen' denk ik. Maar waar haal je het vandaan dat we zuiver geboren worden. Is daar een wetenschappelijk bewijs voor?
En de maatschappij dat zijn wij zelf toch? Dus kan ik zeggen de mens is zelf verantwoordelijk voor die ontwrichting. Komt dat door het zuiver geboren worden ? Hoe zie jij dat?
Alles is Één en die Éne is Alles.

Vesselin

04 dec 2012, 02:14

Reini schreef:Of jij dat nu aankan of niet, zo zit de mens in elkaar.
"Uw hersenen maken te weinig angstwerende stofjes aan" is mij van medische zijde meegedeeld. Ik moet dat compenseren met pilletjes en het verder aanvaarden en er mee leren leven want er is niets aan te doen. Maar die pilletjes zijn geen wondermiddel hoor.

Maar dit terzijde. ik heb daar nu wel genoeg over geklaagd, gezaagd, gejeremieerd, of zoals ze hier zo graag zeggen: gejankt!
Mijn probleem is: niet genoeg discipline hebben om niet te schrijven als ik in een depressieve dip zit. Dan zou u dit allemaal bespaard blijven.

Maar wat ik wou zeggen... even een impressie van hoe ik dit forum 'Religie' ervaar:

Er zijn de mensen die zichzelf er nog altijd kunnen van overtuigen dat ze een 'onsterfelijke ziel' in een sterfelijk lichaam zijn. Die denken dat ze eeuwig gaan leven.

En er zijn de mensen die dat niet (meer) geloven. Die hoor je mopperen: "Wat heeft de pastoor mij in mijn kindertijd toch allemaal wijsgemaakt! Ik heb helemaal geen onsterfelijke ziel. Er is alleen maar een sterfelijk lichaam dat via zijn brein de illusie van individueel bewustzijn creëert. In het laboratorium vinden onze geleerden alleen maar fysieke en chemische processen. Er is geen geest in de machine. Er is alleen maar gedrag. En als 't machientje kapot gaat is het afgelopen. Als we dood zijn groeit er gras op onzen buik!"

En dan begint de 'discussie' en het ruikt op een bijna komische manier naar jaloezie:

"Gij stomme ezels! Hoe slagen jullie erin om jezelf ervan te overtuigen dat jullie onsterfelijk zouden zijn. Wat een onzin. Kijk naar de wetenschappelijke feiten! Jullie mussenbreinen met jullie mierenverstand!"

Als ik dat lees plooit een geamuseerde monkel mijn verbitterde lippen tot een begrijpende glimlach! :?

Zondervrees

04 dec 2012, 05:32

bluevelvet schreef:Hmmmmmmmmmmmmmmmmm...... van welk jaar zou die lijst dateren en dan alleen maar in de VS :idea:
Spijkerharde bewijzen schrijft Paul.
Niet vals spelen hé Simons !

Amnesty International beweert dat er miljoenen onschuldigen in de gevangenis zitten !
Jaja, en die onschuldigen zijn allemaal gelovigen want schuldige atheïsten worden door het corrupte systeem altijd vrijgesproken!
Ni Dieu, Ni Maître

talisman

04 dec 2012, 07:41

BV:
Elke crimineel die in de gevangenis zit is onschuldig. Dat is algemeen bekend.
Dit is een recente lijst van criminele gevangen en niet van politieke gevangenen.
Het doet wel pijn om maar steeds ongelijk te krijgen he BV ? Steeds maar opnieuw. Je zou voor minder met vervalste bronnen afkomen. Tja, zo zijn die devoten. Eerst koffie, en dan ga ik je nog eens een bolwassing geven. Vandaag als je braaf bent, maar een klein pakje slaag. :lol:

Vesselin

04 dec 2012, 08:02

Paul Simoens schreef:Laat u eens serieus nazien man, want alle hoeken zijn er al af, stel ik vast!
Deze uiterst vriendelijke opvoedende opmerking aan het adres van mijn persoon heb ik natuurlijk zelf uitgelokt.

Maar los daarvan: Het bizarre stukje waar jij op die manier op reageert was bedoeld als een cynisch satirisch stukje.
Ik haspelde daarbij drie thema's door elkaar:
1. Zondebok:
Religie is niet de oorzaak van het geweld in de wereld. Het helpt wel als je kunt geloven dat je onsterfelijk bent en uitverkoren door god. Dat maakt je roekelozer en vergroot de identificatie met de groep waar je bijhoort.
2. Struggle for life en survival of the fittest:
Dat is de echte reden van het geweld. Veiligheid zoeken in een groep en met die groep de strijd aangaan met rivaliserende groepen om meer macht en territorium. Bij de mens - dank zijn zijn verstand en voorstellingsvermogen - altijd leidend tot grootschaliger, gruwelijker proporties. Denk aan de twee wereldoorlogen van vorige eeuw.
3. De overheersende visie van de neuro-wetenschap:
Vrije wil is een illusie, dus is ook verantwoordelijkheid een illusie.

Uit woede omdat ge mij al een paar keer gezegd had dat ik niet goed bij mijn hoofd ben, heb ik dat stukje rond uw persoon gebouwd.

Mvg.
Vesselin

Henriette 2

04 dec 2012, 08:59

Vesselin schreef:
Paul Simoens schreef:Laat u eens serieus nazien man, want alle hoeken zijn er al af, stel ik vast!
Deze uiterst vriendelijke opvoedende opmerking aan het adres van mijn persoon heb ik natuurlijk zelf uitgelokt.

Maar los daarvan: Het bizarre stukje waar jij op die manier op reageert was bedoeld als een cynisch satirisch stukje.
Ik haspelde daarbij drie thema's door elkaar:
1. Zondebok:
Religie is niet de oorzaak van het geweld in de wereld. Het helpt wel als je kunt geloven dat je onsterfelijk bent en uitverkoren door god. Dat maakt je roekelozer en vergroot de identificatie met de groep waar je bijhoort.
2. Struggle for life en survival of the fittest:
Dat is de echte reden van het geweld. Veiligheid zoeken in een groep en met die groep de strijd aangaan met rivaliserende groepen om meer macht en territorium. Bij de mens - dank zijn zijn verstand en voorstellingsvermogen - altijd leidend tot grootschaliger, gruwelijker proporties. Denk aan de twee wereldoorlogen van vorige eeuw.
3. De overheersende visie van de neuro-wetenschap:
Vrije wil is een illusie, dus is ook verantwoordelijkheid een illusie.

Uit woede omdat ge mij al een paar keer gezegd had dat ik niet goed bij mijn hoofd ben, heb ik dat stukje rond uw persoon gebouwd.

Mvg.
Vesselin
Gezien moet dus worden dat er mensen zijn die niet anders kunnen reageren dan dom..
Uiteraard uit domheid.

Wat zou je dan nog anders kunnen verwachten?
Want waaruit anders dan domheid zou die vrije wil nog kunnen bestaan?

So relax.