emoties : wat zijn dat en hoe ga je ermee om
-
Albert Van den Bosch - Lid geworden op: 04 jun 2009, 09:59
Neen, ik zie alleen economische remedies ...YYZ schreef:Zo kan je dat zien inderdaad, daarom ook dat ik er graag praktijkvoorbeelden bij haal. Je wil het me vergeven maar omdat het zo treffend is. Het volgende:Albert Van den Bosch schreef:dus samenvattend, verbeter me indien ik onjuiste conclusie trok :is het ook mijn idee nu :de meeste gewone conversaties gebeuren op een onbewust niveau ... nu en dan met een NADENKEN gepaard gaande ... maar overwegend "naast elkaar gepraat"
... ongeacht de aard van het gesprek. Vandaar dat we ook heel dikwijls tijdens politieke of wetenschappelijke discusies ons emotioneel opwinden ( waarschijnlijk is onze vroegere info al verward ... en emotioneren we onszelf ) Of hebben we de info of zelfs die persoon al afgeschreven in onze herinneringen. Albert
Situatie
(1) politiek heeft angst voor een zgn bankrun
(2) dit komt door de creatie van het zgn schijngeld (fractioneel bankieren)
(3) een hele heisa hieromtrent, het geld is er niet (zie media)
Remedie
(1) we drukken geld ter waarde van dat schijngeld (materialisatie)
(2) dit geld leggen we in de kluis, er verandert niets
(3) heel die heisa is nu voor niets nodig, het geld ligt er gewoon
Is het bovenstaande moeilijk om te begrijpen? Anders gezegd, we maken zoveel stof (ruis) dat we helemaal niet meer zien wat er nu echt gebeurt, noch hebben we oog voor de alternatieven die kant en klaar op de tafel liggen. Zie bv Het Chicago Plan, begrijp je?
En ik zie niets wat de topic aangaat
Aub open een topic over je chicagoplan en ik beloof dat ik er dan zal op ingaan
Maar niet hier
Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Kan je hier zien, bij WOIII in aantochtAlbert Van den Bosch schreef:Neen, ik zie alleen economische remedies ...
En ik zie niets wat de topic aangaat. Aub open een topic over je chicagoplan en ik beloof dat ik er dan zal op ingaan. Maar niet hier
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=166570
Dan heb ik een vraagje voor je, in dit topic vraag je mi aandacht opdat we wakker zouden worden voor wat je het NU noemt. Als dat zou gebeuren dan wekt dit een emotie op en zien we bv hoeveel mensen lijden in deze wereld, dit lijden kan (in theorie) makkelijk verholpen worden door aandacht te hebben voor het leven, systemen en alternatieve zienswijzen. Als echter dialoog verwordt tot wat we misschien 'nondialoog' (ruis ...) kunnen noemen, dan schieten we geen meter op, integendeel zelfs. En hoe dit alles in dynamisch opzicht werkt onderzoeken we. Mag ik dit een beetje zien als een samenvatting voor je doelstelling met dit topic?
-
Ok, akoord hoor ... Maar de topic gaat emotionele verstoringen van je innerlijke beleving in gesprekken met anderen. Niet over maatschappelijke verstoringen. Die spelen hun rol, natuurlijk, sommige structuren zijn erg onderdrukkend en drukken hun stempel ... Man versus vrouw , homofilie, ras, geld en nog 1000 andere factoren ... Maar dat zijn andere topics ... Niet over beginnen hier aubYYZ schreef:Albert Van den Bosch schreef:Neen, ik zie alleen economische remedies ...
En ik zie niets wat de topic aangaat. Aub open een topic over je chicagoplan en ik beloof dat ik er dan zal op ingaan. Maar niet hier
Dan heb ik een vraagje voor je, in dit topic vraag je mi aandacht opdat we wakker zouden worden voor wat je het NU noemt. Als dat zou gebeuren dan wekt dit een emotie op en zien we bv hoeveel mensen lijden in deze wereld, dit lijden kan (in theorie) makkelijk verholpen worden door aandacht te hebben voor het leven, systemen en alternatieve zienswijzen. Als echter dialoog verwordt tot wat we misschien 'nondialoog' (ruis ...) kunnen noemen, dan schieten we geen meter op, integendeel zelfs. En hoe dit alles in dynamisch opzicht werkt onderzoeken we. Mag ik dit een beetje zien als een samenvatting voor je doelstelling met dit topic?
.... IN HET KORT kort over alle aspecten die je aanhaalt
Ruis : ongeacht oorzaak, vorm en concequenties : ruis is steeds aanwezig en daarvan moeten we ons bewust zijn : de ruis wordt opgemerkt door de ontvanger doordat er emoties opkomen
Lijden van mensen :
ik meen dat de comunicatie-ruis onze eigen herinneringen samen met de eraan verbonden emoties zijn
... Daaruit leid ik af dat het individu ( jij zelf ) hieraan kan werken :
- beter verwoorden wat je wil mededelen (nadenken ), zelfontplooiing ... Je bent er zelf verantwoordelijk voor
Dit is geen verantwoordelijkheid van overheid : in onze maatschappij ( en ik wil het niet hebben over derde wereld enz... ) heb je mogelijkheden genoeg tot vorming en veel vormen vanopvang als je doordraait ... Maar dan is het te laat om je vlug om te vormen .... Gebruik je verstand NU ... Nu heb je tijd voor ... Als je dit topic leest, heb je tijd gemaakt voor vorming en ben je al goed bezig
Deze topic gaat over individuele emoties, niet over maatschappelijke veranderingen ... Open daar een andere topic voor aub
Wat ik wil antwoorden komt hierop neer : verander de wereld en begin met jezelf ... Dan heb je al werk genoeg ... En daarna krijg je mogelijkheden genoeg om maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen
Albert
l
-
En wat als de ontvanger helemaal niet leest wat er staat, geen interesse heeft, alles buiten het debat houdt dat er in feite binnen ligt, gestoord wordt door cognitieve dissonantie, leidt aan het Dunning Kruger effect, enkel getuigenissen geeft van de Pavlovreactie, alles begint te rationaliseren bij wijze van psychisch afweermechanisme, escapistisch gedrag vertoont, meermaals het Robbers Cave experiment in de praktijk omzet, lijdt aan agnosie, getuigt van begrensde en beperkte rationaliteit, een arrogant holon blijkt te zijn, tot narcist getransformeerd werd ... en diens meer? Met hoeveel mensen blijven we dan over om een ernstige dialoog te voeren? En wat met onze kinderen?Albert Van den Bosch schreef:Ok, akoord hoor ... Maar de topic gaat emotionele verstoringen van je innerlijke beleving in gesprekken met anderen. Niet over maatschappelijke verstoringen. Die spelen hun rol, natuurlijk, sommige structuren zijn erg onderdrukkend en drukken hun stempel ... Man versus vrouw , homofilie, ras, geld en nog 1000 andere factoren ... Maar dat zijn andere topics ... Niet over beginnen hier aubYYZ schreef:Albert Van den Bosch schreef:Neen, ik zie alleen economische remedies ...
Ruis : ongeacht oorzaak, vorm en concequenties : ruis is steeds aanwezig en daarvan moeten we ons bewust zijn : de ruis wordt opgemerkt door de ontvanger doordat er emoties opkomen
Lijden van mensen :
ik meen dat de comunicatie-ruis onze eigen herinneringen samen met de eraan verbonden emoties zijn
- beter verwoorden wat je wil mededelen (nadenken ), zelfontplooiing ... Je bent er zelf verantwoordelijk voor
Dit is geen verantwoordelijkheid van overheid : in onze maatschappij ( en ik wil het niet hebben over derde wereld enz... ) heb je mogelijkheden genoeg tot vorming en veel vormen vanopvang als je doordraait ... Maar dan is het te laat om je vlug om te vormen .... Gebruik je verstand NU ... Nu heb je tijd voor ... Als je dit topic leest, heb je tijd gemaakt voor vorming en ben je al goed bezig
Deze topic gaat over individuele emoties, niet over maatschappelijke veranderingen ... Open daar een andere topic voor aub
Wat ik wil antwoorden komt hierop neer : verander de wereld en begin met jezelf ... Dan heb je al werk genoeg ... En daarna krijg je mogelijkheden genoeg om maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen
Albert
l
-
Interessant, heb ooit eens verwoord dat je met bakstenen op elkaar te stapelen huizen kan bouwen voor de minder begoeden. Ternauwerdood ben ik ontsnapt aan een verplichte opname in een psychiatrische instelling, ik dacht nochtans dat het duidelijk verwoord was.ik meen dat de comunicatie-ruis onze eigen herinneringen samen met de eraan verbonden emoties zijn. ... Daaruit leid ik af dat het individu ( jij zelf ) hieraan kan werken : - beter verwoorden wat je wil mededelen (nadenken ), zelfontplooiing ... Je bent er zelf verantwoordelijk voor
-
Korte situatieschets is misschien handig ...Maar de topic gaat emotionele verstoringen van je innerlijke beleving in gesprekken met anderen. Niet over maatschappelijke verstoringen. Die spelen hun rol, natuurlijk, sommige structuren zijn erg onderdrukkend en drukken hun stempel ...
Soms zegt men dat één van de grootste problemen in de Westerse samenleving de kloof tussen arm en rijk is, dat is waar. Echter, dit is een ‘Westerse’ manier om ernaar te kijken., louter gekwantificeerd als de inkomenskloof. En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof nl. de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte. Als het zwaartepunt van een samenleving meer en meer verschuift, als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch (of hoger), dan plaatst dit een zware last op de noodzaak van die samenleving om die mensen ‘verticaal’ te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling. En hoe dieper het zwaartepunt van een cultuur ligt, des te groter is de noodzaak en de last van deze verticale integratie. Zoals altijd maakt het nieuwe en hogere zwaartepunt de beschikbaarheid van de hogere of diepere structuren voor individuele burgers mogelijk, maar garandeert het die NIET. Naarmate het zwaartepunt van een maatschappij verschuift, zijn er mensen die kunnen achterblijven, gemarginaliseerd, uitgesloten van hun eigen ontwikkeling, benadeeld op de meest gruwelijke wijze nl. in hun innerlijke bewustzijn, waarde en betekenis. Dit schept een interne spanning in de cultuur die verwoestend kan zijn. De kans op een cultuur- of bewustzijnskloof wordt groter bij iedere nieuwe culturele transformatie. Omdat in het ‘Westen’ geen diepte wordt erkend, kunnen we geen zicht krijgen op de dieptekloof, de cultuurkloof, de bewustzijnskloof, die daardoor de ontwikkelde en ‘beschaafde’ landen zal blijven teisteren totdat dit meest cruciale probleem eerst erkend wordt, en vervolgens in een kader gezet wordt op manieren die ons in staat stellen ermee te leren omgaan. (Ken Wilber)
-
Ok, akoord hoor ... Maar de topic gaat emotionele verstoringen van je innerlijke beleving in gesprekken met anderen. Niet over maatschappelijke verstoringen. Die spelen hun rol, natuurlijk, sommige structuren zijn erg onderdrukkend en drukken hun stempel ... Man versus vrouw , homofilie, ras, geld en nog 1000 andere factoren ... Maar dat zijn andere topics ... Niet over beginnen hier aubYYZ schreef:Albert Van den Bosch schreef:Neen, ik zie alleen economische remedies ...
Lijden van mensen :
Albert
l
-
Beste Albert, hoe lang denk je daar nog voor nodig te hebben? Enige tijdsindicatie?Albert Van den Bosch schreef:Wat ik wil antwoorden komt hierop neer : verander de wereld en begin met jezelf ... Dan heb je al werk genoeg ... En daarna krijg je mogelijkheden genoeg om maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen. Albertl
-
Voor mijzelf zal het wel veel te laat zijn, ik ben 67YYZ schreef:Beste Albert, hoe lang denk je daar nog voor nodig te hebben? Enige tijdsindicatie?Albert Van den Bosch schreef:Wat ik wil antwoorden komt hierop neer : verander de wereld en begin met jezelf ... Dan heb je al werk genoeg ... En daarna krijg je mogelijkheden genoeg om maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen. Albertl
maar een goed voorbeeld zijn voor je kleinkinderen en hun vriendjes .... tijdens bijeenkomsten allerhande ...
... Dat werpt vruchten af
Vele kleine verandingen ... Maken andere grote mogelijk
.... En het is echt besmetelijk hoor
Ik heb goede hoop voor de veranderingen, ook maatschappelijke
En wat echt mezelf betreft : ik ben toch al kunnen stoppen met roken ( 25 jaar ), alcolhoische dranken : met mate (15 jaar) , gokverslaving finaal afgeschaft ... Overgewicht is moeilijk ... Maar dat is slechts discipline en is ook mogelijk .. Ik herval altijd terg..... Maar het lukt toch telkens langere tijd
En NOOIT in therapie geweest ... Op mijn eentje .... Door redeneren, planning en zelfstudie ....
En nu denk ik dus de weg gevonden te hebben (welliswaar alleen nog maar de richtingsaanwijzer) , tot verandering van innerlijke kategoriseringen ,
.... om tot betere besluitvorming te komen in mezelf
... "Door denken aan" ..... te veranderen in Na-denken
Ikkan en wil er geen tijdspanne opzette
Wel op de kleine stappen om tot iets te komen ... Daar zet ik altijd 6 maanden in, maar verlengen is toegelaten ... Waarom niet?
Langzaam maar zeker vorder ik op vele vlakken
( behalve in schaken ... Doe ik mijn hele leven al ... Maar ik blijf hangen in een bepaalde level ... En het duurt heeeeeeeel lang om die score op te drijven ... Maar misschien heeft dat met intelligentie quotient te maken en KAN dat niet hoger ..... Niet op iq ingaan aub want ook dat is niet de topic
Albert
-
Was het vorgaande dan misschien een projectie uit jezelf waardoor je denkt dat anderen dat stadium nog niet bereikt hebben? Hoe bepaal jij voor iemand of ze zichzelf kennen of niet? (en in het verlengde zich bezig mogen houden met de wereld)Albert Van den Bosch schreef:Voor mijzelf zal het wel veel te laat zijn, ik ben 67YYZ schreef:Beste Albert, hoe lang denk je daar nog voor nodig te hebben? Enige tijdsindicatie?Albert Van den Bosch schreef:Wat ik wil antwoorden komt hierop neer : verander de wereld en begin met jezelf ... Dan heb je al werk genoeg ... En daarna krijg je mogelijkheden genoeg om maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen. Albertl
maar een goed voorbeeld zijn voor je kleinkinderen en hun vriendjes .... tijdens bijeenkomsten allerhande ...
... Dat werpt vruchten af
Vele kleine verandingen ... Maken andere grote mogelijk
.... En het is echt besmetelijk hoor
Ik heb goede hoop voor de veranderingen, ook maatschappelijke
En wat echt mezelf betreft : ik ben toch al kunnen stoppen met roken ( 25 jaar ), alcolhoische dranken : met mate (15 jaar) , gokverslaving finaal afgeschaft ... Overgewicht is moeilijk ... Maar dat is slechts discipline en is ook mogelijk .. Ik herval altijd terg..... Maar het lukt toch telkens langere tijd
En NOOIT in therapie geweest ... Op mijn eentje .... Door redeneren, planning en zelfstudie ....
En nu denk ik dus de weg gevonden te hebben (welliswaar alleen nog maar de richtingsaanwijzer) , tot verandering van innerlijke kategoriseringen ,
.... om tot betere besluitvorming te komen in mezelf
... "Door denken aan" ..... te veranderen in Na-denken
Ikkan en wil er geen tijdspanne opzette
Wel op de kleine stappen om tot iets te komen ... Daar zet ik altijd 6 maanden in, maar verlengen is toegelaten ... Waarom niet?
Langzaam maar zeker vorder ik op vele vlakken
( behalve in schaken ... Doe ik mijn hele leven al ... Maar ik blijf hangen in een bepaalde level ... En het duurt heeeeeeeel lang om die score op te drijven ... Maar misschien heeft dat met intelligentie quotient te maken en KAN dat niet hoger ..... Niet op iq ingaan aub want ook dat is niet de topic
Albert
-
Tja, dat zijn moeilijke mensenYYZ schreef: ........., geen interesse heeft, alles buiten het debat houdt dat er in feite binnen ligt, gestoord wordt door cognitieve dissonantie, leidt aan het Dunning Kruger effect, enkel getuigenissen geeft van de Pavlovreactie, alles begint te rationaliseren bij wijze van psychisch afweermechanisme, escapistisch gedrag vertoont, meermaals het Robbers Cave experiment in de praktijk omzet, lijdt aan agnosie, getuigt van begrensde en beperkte rationaliteit, een arrogant holon blijkt te zijn, tot narcist getransformeerd werd ... en diens meer? Met hoeveel mensen blijven we dan over om een ernstige dialoog te voeren? En wat met onze kinderen?
Maar we hoeven toch geen dialoog verder te zetten als we niet willen?
Als zulke persoon leraar is van je kinderen, of je eigen directeur ... Dan heb je een probleem
.... Maar je weet : problemen moeten opgelost worden door diegene die er problemen mee heeft ... Bondgenoten zoeken is de boodschap !
Dus genoeg hierover .... Als je geen redelijke dialoog kunt voeren dan verwijder je je uit de communicatie ... En zoek andere wegen
Het kan zijn dat je veel personen als zodanig beschouwd ...., maar het is ook paranoide om tegenstanders in een discusie, debat '..... Kortom mensen die niet hetzelfde denken als U als zodanig te bestempelen.
Het overgrote deel van de mensheid is zeer intelligent en mankeert niks. Maar ze komen niet tot echte prestaties omdat ze innerlijk, jammer genoeg, zichzelf onderdrukken met hun denken ... En niet tot ontplooiing kunnen komen door eigen onderwaardering van hun na-denk-vermogen.
En het andere gedeelte waar wel een en ander aan mankeert, zijn zodanig fysiek of verbaal mishandeld, dat hun traumas bevroren zijn.
Natuurlijk zijn er ook een aantal geboren met beperkingen, daar hebben we het niet over.
De mens is een prachtig wezen en is in zichzelf en zijn nakomelingen een prachtige toekomst te bezorgen ... Al hij het zelf wil ... En die wil omzet in daden ...
Werk aan de winkel !!
Albert
-
Veel werk aan de winkel, we mogen er alleen niet aan beginnen van jou want we moeten eerst onszelf kennen. Hallo?Albert Van den Bosch schreef:Tja, dat zijn moeilijke mensenYYZ schreef: ........., geen interesse heeft, alles buiten het debat houdt dat er in feite binnen ligt, gestoord wordt door cognitieve dissonantie, leidt aan het Dunning Kruger effect, enkel getuigenissen geeft van de Pavlovreactie, alles begint te rationaliseren bij wijze van psychisch afweermechanisme, escapistisch gedrag vertoont, meermaals het Robbers Cave experiment in de praktijk omzet, lijdt aan agnosie, getuigt van begrensde en beperkte rationaliteit, een arrogant holon blijkt te zijn, tot narcist getransformeerd werd ... en diens meer? Met hoeveel mensen blijven we dan over om een ernstige dialoog te voeren? En wat met onze kinderen?
Als zulke persoon leraar is van je kinderen, of je eigen directeur ... Dan heb je een probleem
.... Maar je weet : problemen moeten opgelost worden door diegene die er problemen mee heeft ... Bondgenoten zoeken is de boodschap !
Dus genoeg hierover .... Als je geen redelijke dialoog kunt voeren dan verwijder je je uit de communicatie ... En zoek andere wegen
Het kan zijn dat je veel personen als zodanig beschouwd ...., maar het is ook paranoide om tegenstanders in een discusie, debat '..... Kortom mensen die niet hetzelfde denken als U als zodanig te bestempelen.
Het overgrote deel van de mensheid is zeer intelligent en mankeert niks. Maar ze komen niet tot echte prestaties omdat ze innerlijk, jammer genoeg, zichzelf onderdrukken met hun denken ... En niet tot ontplooiing kunnen komen door eigen onderwaardering van hun na-denk-vermogen.
En het andere gedeelte waar wel een en ander aan mankeert, zijn zodanig fysiek of verbaal mishandeld, dat hun traumas bevroren zijn.
Natuurlijk zijn er ook een aantal geboren met beperkingen, daar hebben we het niet over.
De mens is een prachtig wezen en is in zichzelf en zijn nakomelingen een prachtige toekomst te bezorgen ... Al hij het zelf wil ... En die wil omzet in daden ...
Werk aan de winkel !!
Albert
-
Veel werk aan de winkel, we mogen er alleen niet aan beginnen van jou want we moeten eerst onszelf kennen. Hallo?Albert Van den Bosch schreef:Tja, dat zijn moeilijke mensenYYZ schreef: ........., geen interesse heeft, alles buiten het debat houdt dat er in feite binnen ligt, gestoord wordt door cognitieve dissonantie, leidt aan het Dunning Kruger effect, enkel getuigenissen geeft van de Pavlovreactie, alles begint te rationaliseren bij wijze van psychisch afweermechanisme, escapistisch gedrag vertoont, meermaals het Robbers Cave experiment in de praktijk omzet, lijdt aan agnosie, getuigt van begrensde en beperkte rationaliteit, een arrogant holon blijkt te zijn, tot narcist getransformeerd werd ... en diens meer? Met hoeveel mensen blijven we dan over om een ernstige dialoog te voeren? En wat met onze kinderen?
Werk aan de winkel !!
Albert
-
YYZ schreef:Iedereen moet zelf beslissen of hij alles wil laten zoals het is ( met jezelf, met je direkte omgeving of met maatschappelijke strukturen )Albert Van den Bosch schreef:Was het vorgaande dan misschien een projectie uit jezelf waardoor je denkt dat anderen dat stadium nog niet bereikt hebben? Hoe bepaal jij voor iemand of ze zichzelf kennen of niet? (en in het verlengde zich bezig mogen houden met de wereld)YYZ schreef:AlbertAlbert Van den Bosch schreef:Wat ik wil antwoorden komt hierop neer : verander de wereld en begin met jezelf ... Dan heb je al werk genoeg ... En daarna krijg je mogelijkheden genoeg om maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen. Albertl
Of een daad doen om verandering te brengen
En allen die dit lezen, bijvoorbeeld, weten dat ze zichzelf niet kennen. Waarom interesseren de ingeschrevenen in deze topic van filosofie zich hiervoor ... Omdat wij allen beseffen dat er meer is in de mens ...
.... En inde mensheid ...
ALbert
-
Albert Van den Bosch schreef:Hoeveel boeken ben je van plan te schrijven?YYZ schreef:Iedereen moet zelf beslissen of hij alles wil laten zoals het is ( met jezelf, met je direkte omgeving of met maatschappelijke strukturen )Albert Van den Bosch schreef:Was het vorgaande dan misschien een projectie uit jezelf waardoor je denkt dat anderen dat stadium nog niet bereikt hebben? Hoe bepaal jij voor iemand of ze zichzelf kennen of niet? (en in het verlengde zich bezig mogen houden met de wereld)YYZ schreef:AlbertAlbert Van den Bosch schreef:Wat ik wil antwoorden komt hierop neer : verander de wereld en begin met jezelf ... Dan heb je al werk genoeg ... En daarna krijg je mogelijkheden genoeg om maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen. Albertl
Of een daad doen om verandering te brengen
En allen die dit lezen, bijvoorbeeld, weten dat ze zichzelf niet kennen. Waarom interesseren de ingeschrevenen in deze topic van filosofie zich hiervoor ... Omdat wij allen beseffen dat er meer is in de mens ...
.... En inde mensheid ...
ALbert