Bestaat God, ja of neen ?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

talisman

25 sep 2014, 14:39

YYZ schreef:
talisman schreef:Bestaat God, ja of nee : Nee
't Is maar om terug on topic te posten
Hier zijn ze weer, je wil enkel maar strijd om de utopische gespletenheid in stand te houden, toevallig om dat waar het om gaat niet te willen zien.
Ik antwoord op de titel van de topic. En wat is uw antwoord, ja of nee ?

YYZ

25 sep 2014, 14:45

talisman schreef:
YYZ schreef:
Hier zijn ze weer, je wil enkel maar strijd om de utopische gespletenheid in stand te houden, toevallig om dat waar het om gaat niet te willen zien.
Het is beiden, je zei toch gnosticus te zijn? Waarom wil je telkens opnieuw die strijd aanwakkeren?

talisman

25 sep 2014, 15:42

YYZ schreef:
talisman schreef:
YYZ schreef:
Het is beiden, je zei toch gnosticus te zijn?
Waar haal je dat weer vandaan ??????
Waarom wil je telkens opnieuw die strijd aanwakkeren?
Op de vraag uit de OP : JA of NEE ? ( of heb je daar geen een of ander tabel voor ? :lol: )

YYZ

25 sep 2014, 16:12

talisman schreef:Waar haal je dat weer vandaan ?????? Waarom wil je telkens opnieuw die strijd aanwakkeren? Op de vraag uit de OP : JA of NEE ? ( of heb je daar geen een of ander tabel voor ? :lol: )
Als jij kan zeggen wat gnostiek niet is, dan weet je wat het wel is, toch eenvoudig? Dan moet je zelf gnosticus zijn. Door je vraagstelling lineair (OF/OF) te stellen, beperk je jezelf waardoor je de utopische gespletenheid bekrachtigt. En als ik er een tekening bij plaats, dan zal je weer trachten mensen belachelijk te maken, meer doe je niet. Wanneer ga je zelf eens je verstand gebruiken ipv van altijd dezelfde strijd te willen aanwakkeren?

janx

25 sep 2014, 16:33

ja, ' natuurlijk'. het is leven, natuur, en kosmos. Zonder dat was er niets, enkel dat waaruit alles is ontstaan 'de bron' van alles.
Wat dat is, weet niemand we kunnen enkel die werkzaamheid daarvan ervaren en zijn. Dat is de Godheid zoals ik denk en aanvoel.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ

25 sep 2014, 16:37

janx schreef:ja, ' natuurlijk'. het is leven, natuur, en kosmos. Zonder dat was er niets, enkel dat waaruit alles is ontstaan 'de bron' van alles.
Wat dat is, weet niemand we kunnen enkel die werkzaamheid daarvan ervaren en zijn. Dat is de Godheid zoals ik denk en aanvoel.
Dan zou je zelf God zijn omdat je slechts kan ervaren wat je niet bent, tenzij je ook dat bent.

Karel Devijver

25 sep 2014, 20:30

In deze discusie wordt steeds meer en meer afgeweken van het oorspronkelijk onderwerp.In deze topic gaat het over de God zoals die in de Bijbel beschreven wordt, niet een abstract begrip zoals liefde, energie enz.,maar een wezen tot wie men bidt enz.
Als men God beschouwd als energie zou men ook kunnen zeggen God aan te treffen in een stuk steenkool.

YYZ

25 sep 2014, 20:50

Karel Devijver schreef:In deze discusie wordt steeds meer en meer afgeweken van het oorspronkelijk onderwerp.In deze topic gaat het over de God zoals die in de Bijbel beschreven wordt, niet een abstract begrip zoals liefde, energie enz.,maar een wezen tot wie men bidt enz.
Als men God beschouwd als energie zou men ook kunnen zeggen God aan te treffen in een stuk steenkool.
Uiteraard, dat is God. God kan je zien in een kop koffie, ontnuchterend is dat. :wink:

socrates

25 sep 2014, 21:09

Ik weet niet of er een god bestaat. Ik heb evenwel meer redenen om te denken dat zoiets als een bovennatuurlijke universele regisseur, niet bestaat. Dat zo'n god zou betaan heeft hoe dan ook nog niemand onomstotelijk kunnen aantonen. Ik denk dat god, samen met de laatste mens, spoorloos van deze planeet zal verdwijnen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

25 sep 2014, 21:16

socrates schreef:Ik weet niet of er een god bestaat. Ik heb evenwel meer redenen om te denken dat zoiets als een bovennatuurlijke universele regisseur, niet bestaat. Dat zo'n god zou betaan heeft hoe dan ook nog niemand onomstotelijk kunnen aantonen. Ik denk dat god, samen met de laatste mens, spoorloos van deze planeet zal verdwijnen.
Dat zou pas een bevrijding zijn!!! Gedaan met die zever over God of niet, misschien kunnen die Christenen dan huizen bouwen voor de armen, stel je voor dat ze wakker gaan worden.

Vesselin

25 sep 2014, 23:39

Ayayayayaaa!
YYZ heeft het forum ontdekt en tracht het te YYZ-mizeren! En ik weet dat hij onvermoeibaar is en genadeloos in zijn streven.
Ooit had ik een korte tijd zelf een forum, tot YYZ het ontdekte en het trachtte te YYZ-mizeren.
Om mijn spirituele lijf te redden kon ik tenslotte niets anders doen dan mijn geliefde forum opdoeken.
Waar YYZ verschijnt verdwijn ik!
Ik kuis mijn schup af! Ik geen mijn pijp aan maarten! Ik kies eieren voor mijn geld!

Mijn naam is 'haas', helaas!
En ook al is het dwaas,
YYZ is mij weer de baas!
Alleen in forumaire stilte,
Vind ik misschien soelaas...

Afbeelding

janx

26 sep 2014, 00:50

Karel Devijver schreef:In deze discusie wordt steeds meer en meer afgeweken van het oorspronkelijk onderwerp.In deze topic gaat het over de God zoals die in de Bijbel beschreven wordt, niet een abstract begrip zoals liefde, energie enz.,maar een wezen tot wie men bidt enz.
beste Karel,l die god van de bijbel die is er niet, die is gecreëerd door de mens (punt)
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman

26 sep 2014, 03:19

YYZ schreef:
talisman schreef:Waar haal je dat weer vandaan ?????? Waarom wil je telkens opnieuw die strijd aanwakkeren? Op de vraag uit de OP : JA of NEE ? ( of heb je daar geen een of ander tabel voor ? :lol: )
Als jij kan zeggen wat gnostiek niet is, dan weet je wat het wel is, toch eenvoudig? Dan moet je zelf gnosticus zijn. Door je vraagstelling lineair (OF/OF) te stellen, beperk je jezelf waardoor je de utopische gespletenheid bekrachtigt. En als ik er een tekening bij plaats, dan zal je weer trachten mensen belachelijk te maken, meer doe je niet. Wanneer ga je zelf eens je verstand gebruiken ipv van altijd dezelfde strijd te willen aanwakkeren?
Buiten weer wat uit je nek geklets, heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag of er een god bestaat of niet. Ik denk dat je gewoon te laf bent om kleur te bekennen. Je mag er trouwens ook een schema bij plaatsen hoor, als je je daar beter bij voelt.

Vesselin

26 sep 2014, 05:03

God bestaat zonder vorm en met vorm. Dus is hij in principe inderdaad aan te treffen in een stuk steenkool! :wink:

Maar, beste Karel, waarom vraagt ge dat aan ons?
Als ik een relatie heb met God, is dat voor u tweedehands!
Nodig God (met vorm) uit in uw eigen leven - in uwen vijver, zeg maar - en zie wat er gebeurt. Dan is het een eerstehandse ervaring!

Of bent u misschien een statisticus, mijnheer Devijver? En wilt u een statistiek maken van wie in Vlaanderen nog in God gelooft?
Dan zou ik zeggen: dit forum is daar niet voor geschikt want het is een discussie-forum.
Trek in dat geval den boer op en vraag het aan de mensen op straat, dan krijgt ge uw statistiek!

YYZ

26 sep 2014, 06:50

Vesselin schreef:Ayayayayaaa!
YYZ heeft het forum ontdekt en tracht het te YYZ-mizeren! En ik weet dat hij onvermoeibaar is en genadeloos in zijn streven.
Ooit had ik een korte tijd zelf een forum, tot YYZ het ontdekte en het trachtte te YYZ-mizeren.
Om mijn spirituele lijf te redden kon ik tenslotte niets anders doen dan mijn geliefde forum opdoeken.
Waar YYZ verschijnt verdwijn ik!
Ik kuis mijn schup af! Ik geen mijn pijp aan maarten! Ik kies eieren voor mijn geld!

Mijn naam is 'haas', helaas!
En ook al is het dwaas,
YYZ is mij weer de baas!
Alleen in forumaire stilte,
Vind ik misschien soelaas...
Te belachelijk om woorden, je bent nog steeds dezelfde escapist. Doe maar