Bestaat God, ja of neen ?
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Er werd gevraagd om zelf je verstand eens te gebruiken, jij bent enkel uit op strijd en als je een antwoord krijgt dan zeg je dat anderen uit hun nek kletsen. Wat is het dan dat je wil, geen antwoord of enkel datgene waardoor je je oeverloze strijd kan verder zetten onder het mom van zelfkennis? Het antwoord op de vraag heb ik al meermaals gegeven, dat is tweeledig naargelang het standpunt van waaruit je kijkt. Als jij maar één kant wil (h)erkennen, doe dan rustig voort met je pogingen om anderen belachelijk proberen te maken. We zullen doen alsof we dat niet zien.talisman schreef:Buiten weer wat uit je nek geklets, heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag of er een god bestaat of niet. Ik denk dat je gewoon te laf bent om kleur te bekennen. Je mag er trouwens ook een schema bij plaatsen hoor, als je je daar beter bij voelt.
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Ik ben zo blij dat ik van jou mag 'doen'!YYZ schreef:Te belachelijk om woorden, je bent nog steeds dezelfde escapist. Doe maar
Beste Wvg, ik vind het heel moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, om met jou van gedachten te wisselen.
Wie is hier de escapist, vraag ik me af.
Vanuit mijn gezichtspunt, zit jij gevangen - zoals de meeste idealisten - in het waanidee dat verandering van buitenaf moet komen!
Zelfs al zouden jouw ideeën in de praktijk werkbaar zijn, dan heb je voldoende mensen nodig die hun egoïsme overstegen hebben, zodat samenwerking mogelijk wordt. Enne... euh... waar ga je die schijten... pardon... vandaan halen?!
Mijn standpunt is dat de mentale angst moet verdwijnen, want egoïsme, in al zijn vormen, is mentale angst!
Dus is de vraag: wat doet mentale angst verdwijnen?
Wanneer er geen egoïstische motieven zijn is samenwerking en solidariteit vanzelfsprekend.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Is niet alle angst doodsangst ? Slechts het aanvaarden van de sterfelijkheid door introspectie of door godsdienstwaanzin, kunnen die existensiële angst overwinnen.Vesselin schreef:Ik ben zo blij dat ik van jou mag 'doen'!YYZ schreef:Te belachelijk om woorden, je bent nog steeds dezelfde escapist. Doe maar
Beste Wvg, ik vind het heel moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, om met jou van gedachten te wisselen.
Wie is hier de escapist, vraag ik me af.
Vanuit mijn gezichtspunt, zit jij gevangen - zoals de meeste idealisten - in het waanidee dat verandering van buitenaf moet komen!
Zelfs al zouden jouw ideeën in de praktijk werkbaar zijn, dan heb je voldoende mensen nodig die hun egoïsme overstegen hebben, zodat samenwerking mogelijk wordt. Enne... euh... waar ga je die schijten... pardon... vandaan halen?!
Mijn standpunt is dat de mentale angst moet verdwijnen, want egoïsme, in al zijn vormen, is mentale angst!
Dus is de vraag: wat doet mentale angst verdwijnen?
Wanneer er geen egoïstische motieven zijn is samenwerking en solidariteit
vanzelfsprekend.
Voor veel mensen en bij uitbreiding voor de mensheid, zou het leven een stuk lichter en draaglijker worden, als ze die latente angst konden neutraliseren. Ook dan pas zou de behoefte aan een god totaal wegvallen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Is dat niet de boodschap van de Boeddha?socrates schreef: Is niet alle angst doodsangst ? Slechts het aanvaarden van de sterfelijkheid door introspectie of door godsdienstwaanzin, kunnen die existensiële angst overwinnen.
Voor veel mensen en bij uitbreiding voor de mensheid, zou het leven een stuk lichter en draaglijker worden, als ze die latente angst konden neutraliseren. Ook dan pas zou de behoefte aan een god totaal wegvallen.
Jawatte
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Nog steeds geen antwoord op de vraag of god al dan niet bestaat. En als er al sprake zou zijn van een strijd, is het deze tegen trollen zoals jij !!YYZ schreef:Er werd gevraagd om zelf je verstand eens te gebruiken, jij bent enkel uit op strijd en als je een antwoord krijgt dan zeg je dat anderen uit hun nek kletsen. Wat is het dan dat je wil, geen antwoord of enkel datgene waardoor je je oeverloze strijd kan verder zetten onder het mom van zelfkennis? Het antwoord op de vraag heb ik al meermaals gegeven, dat is tweeledig naargelang het standpunt van waaruit je kijkt. Als jij maar één kant wil (h)erkennen, doe dan rustig voort met je pogingen om anderen belachelijk proberen te maken. We zullen doen alsof we dat niet zien.talisman schreef:Buiten weer wat uit je nek geklets, heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag of er een god bestaat of niet. Ik denk dat je gewoon te laf bent om kleur te bekennen. Je mag er trouwens ook een schema bij plaatsen hoor, als je je daar beter bij voelt.
Het is je niet bekend wat de titel is van deze topic ?
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Dit is perfect juist. De moeder van alle angst is de doodsangst.socrates schreef:Is niet alle angst doodsangst ? Slechts het aanvaarden van de sterfelijkheid door introspectie of door godsdienstwaanzin, kunnen die existensiële angst overwinnen.
Ben je daarmee voor jezelf in het reine? Want daar gaat het toch om?
En indien niet? Waarom niet?
Denk je dat het onmogelijk is, of speel je alleen maar met dit inzicht op een intellectueel niveau?
Als je het inderdaad als een dringende, absolute noodzaak ziet dat de mentale angst een einde neemt, vind je de weg!
-
Je lijkt echt wel blind te zijn, wanneer we ons de vraag stellen of inprenting ook kan leiden tot vergeten waardoor het antwoord niet gezien wordt, dan is het logisch dat je eerst bij die inprenting begint. Het gaat natuurlijk een brug te ver als ik dat voor jou zou gaan doen, enkel om deze reden kunnen we je slechts uitnodigen om dat eens diepgaand te overwegen. Anders gezegd, als je de inprenting doorziet dan zal je sowieso herinneren waarom je überhaupt de vraag stelt of God nu wel of niet bestaat. Uiteraard, de theorie is eenvoudig, je zal wel nog rekening dienen te houden met dat waar je heilig in gelooft, de uitspraak 'schijn bedriegt' komt hieruit voort. Tengevolge hiervan is het antwoord dus tweeledig, dit is afhankelijk vanuit welke hoedanigheid je spreekt wat logischerwijs tot heel wat verwarring kan leiden. Ergo, zonder dat zelf eens diepgaander te onderzoeken zal je dit als vaag en mistig willen beschouwen, zeer begrijpelijk omdat je wellicht veel liever blijft vasthouden aan het dogma waarin je gelooft, kan bijzonder hardnekkig zijn. Het antwoord is derhalve verbluffend eenvoudig, het schijnt echter wel dat eenvoud op zich bijzonder moeilijk te begrijpen valt. Als je nu terug stelt dat we geen antwoorden geven dan rest slechts te besluiten dat je enkel uit bent op een oeverloze strijd omdat je het antwoord maar niet vinden kan. Het is natuurlijk een beetje grappig en pijnlijk tegelijk, wetend dat de zoeker het gezochte is, kan je nog eeuwig blijven zoeken ook. We hopen het beste voor je, alvast succes.talisman schreef:Nog steeds geen antwoord op de vraag of god al dan niet bestaat. En als er al sprake zou zijn van een strijd, is het deze tegen trollen zoals jij !!Het is je niet bekend wat de titel is van deze topic ?
-
Hoe, vind je weg? Ik dacht dat je weg was?Vesselin schreef:Dit is perfect juist. De moeder van alle angst is de doodsangst. Ben je daarmee voor jezelf in het reine? Want daar gaat het toch om?En indien niet? Waarom niet? Denk je dat het onmogelijk is, of speel je alleen maar met dit inzicht op een intellectueel niveau? Als je het inderdaad als een dringende, absolute noodzaak ziet dat de mentale angst een einde neemt, vind je de weg!
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Ik heb mij mentaal leren neerleggen bij wat niet kan vermeden worden. Ik denk dat omzeggens elk gevoel, na mentale training kan worden onderdrukt, ook de angst. De enige zekerheid die wij hebben is tenslotte dat we doodgaan ! Vermits het een zekerheid is, zou ze moeten houvast geven. Ze zou ons moeten leren die sterfelijkheid te aanvaarden. Tenslotte is doodgaan niet erger dan slapen en dat kan zalig zijn. De dood is altijd zwaar voor geliefden die men achter moet laten en voor hen die jou moeten missen. Maar juist omwille van die geliefden ben ik niet gehaast om mijn laatste reis te gaan vervroegen.Vesselin schreef:Dit is perfect juist. De moeder van alle angst is de doodsangst.socrates schreef:Is niet alle angst doodsangst ? Slechts het aanvaarden van de sterfelijkheid door introspectie of door godsdienstwaanzin, kunnen die existensiële angst overwinnen.
Ben je daarmee voor jezelf in het reine? Want daar gaat het toch om?
En indien niet? Waarom niet?
Denk je dat het onmogelijk is, of speel je alleen maar met dit inzicht op een intellectueel niveau?
Als je het inderdaad als een dringende, absolute noodzaak ziet dat de mentale angst een einde neemt, vind je de weg!
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
Ondanks deze smaakloze woordensoep blijft mijn vraag : Geloof je in een god, ja of nee.YYZ schreef:Je lijkt echt wel blind te zijn, wanneer we ons de vraag stellen of inprenting ook kan leiden tot vergeten waardoor het antwoord niet gezien wordt, dan is het logisch dat je eerst bij die inprenting begint. Het gaat natuurlijk een brug te ver als ik dat voor jou zou gaan doen, enkel om deze reden kunnen we je slechts uitnodigen om dat eens diepgaand te overwegen. Anders gezegd, als je de inprenting doorziet dan zal je sowieso herinneren waarom je überhaupt de vraag stelt of God nu wel of niet bestaat. Uiteraard, de theorie is eenvoudig, je zal wel nog rekening dienen te houden met dat waar je heilig in gelooft, de uitspraak 'schijn bedriegt' komt hieruit voort. Tengevolge hiervan is het antwoord dus tweeledig, dit is afhankelijk vanuit welke hoedanigheid je spreekt wat logischerwijs tot heel wat verwarring kan leiden. Ergo, zonder dat zelf eens diepgaander te onderzoeken zal je dit als vaag en mistig willen beschouwen, zeer begrijpelijk omdat je wellicht veel liever blijft vasthouden aan het dogma waarin je gelooft, kan bijzonder hardnekkig zijn. Het antwoord is derhalve verbluffend eenvoudig, het schijnt echter wel dat eenvoud op zich bijzonder moeilijk te begrijpen valt. Als je nu terug stelt dat we geen antwoorden geven dan rest slechts te besluiten dat je enkel uit bent op een oeverloze strijd omdat je het antwoord maar niet vinden kan. Het is natuurlijk een beetje grappig en pijnlijk tegelijk, wetend dat de zoeker het gezochte is, kan je nog eeuwig blijven zoeken ook. We hopen het beste voor je, alvast succes.talisman schreef:Nog steeds geen antwoord op de vraag of god al dan niet bestaat. En als er al sprake zou zijn van een strijd, is het deze tegen trollen zoals jij !!Het is je niet bekend wat de titel is van deze topic ?
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Socrates schreef
Ik heb mij mentaal leren neerleggen bij wat niet kan vermeden worden. Ik denk dat omzeggens elk gevoel, na mentale training kan worden onderdrukt, ook de angst. De enige zekerheid die wij hebben is tenslotte dat we doodgaan ! Vermits het een zekerheid is, zou ze moeten houvast geven. Ze zou ons moeten leren die sterfelijkheid te aanvaarden. Tenslotte is doodgaan niet erger dan slapen en dat kan zalig zijn. De dood is altijd zwaar voor geliefden die men achter moet laten en voor hen die jou moeten missen. Maar juist omwille van die geliefden ben ik niet gehaast om mijn laatste reis te gaan vervroegen. Idea
Dat is heel mooi uitgedrukt Socrates.
Ik zelf ben niet echt bang om dood te gaan, wel voor een eventuele lijdensweg die eraan vooraf zou gaan.
Dood zijn is eeuwig slapen. Vermits er geen godsgeloof is in mijn breintje, ken ik ook niet de angst voor hellevuur.
Ik duw de doodsgedachte wel voor mij uit, want inderdaad, voor diegenen die men achterlaat is het, op onze leeftijd , een rouwperiode die nog amper een einde kent.
Ik heb mij mentaal leren neerleggen bij wat niet kan vermeden worden. Ik denk dat omzeggens elk gevoel, na mentale training kan worden onderdrukt, ook de angst. De enige zekerheid die wij hebben is tenslotte dat we doodgaan ! Vermits het een zekerheid is, zou ze moeten houvast geven. Ze zou ons moeten leren die sterfelijkheid te aanvaarden. Tenslotte is doodgaan niet erger dan slapen en dat kan zalig zijn. De dood is altijd zwaar voor geliefden die men achter moet laten en voor hen die jou moeten missen. Maar juist omwille van die geliefden ben ik niet gehaast om mijn laatste reis te gaan vervroegen. Idea
Dat is heel mooi uitgedrukt Socrates.
Ik zelf ben niet echt bang om dood te gaan, wel voor een eventuele lijdensweg die eraan vooraf zou gaan.
Dood zijn is eeuwig slapen. Vermits er geen godsgeloof is in mijn breintje, ken ik ook niet de angst voor hellevuur.
Ik duw de doodsgedachte wel voor mij uit, want inderdaad, voor diegenen die men achterlaat is het, op onze leeftijd , een rouwperiode die nog amper een einde kent.
-
O maar, ik ben god niet he ventje. De vraag was of je in een god geloofd. En gezien deze vraag niet expliciet aan jou was gericht, maar je dan toch maar aan het trollen bent gegaan, moet je nu wel kleur bekennen.YYZ schreef:Ik geloof in jou, ja dus.talisman schreef:Ondanks deze smaakloze woordensoep blijft mijn vraag : Geloof je in een god, ja of nee.
-
Waarom zou jij God niet zijn? Straks ga je nog zeggen dat je niet meer weet dat je voor jezelf die egotransverwarring bedacht heb. Kom kom, laat je ware kleur eens zien, wie zit daar achter Talisman die je speelt? Aan verstoppertje spelen heeft niemand wat, die oeverloze strijd hebben we nu wel gehad. Of wil je hem kost wat kost in stand houden misschien?talisman schreef:O maar, ik ben god niet he ventje. De vraag was of je in een god geloofd. En gezien deze vraag niet expliciet aan jou was gericht, maar je dan toch maar aan het trollen bent gegaan, moet je nu wel kleur bekennen.
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Ik zit met de wijze "Soc." en met "Reini" op eenzelfde golflengte.
DOODs-ANGST...kom nu...een beetje de ogen openen voor wat er om je heen gebeurt. En al eens in een of ander RVT binnenstappen, waar de fysieke en geestelijke aftakeling rondwaart.
(Ps.: Alle lof trouwens voor zij, die deze mensen zo liefdevol verzorgen!!!)
Men voelt wel aan de eigen signalen, dat er een tijd is van komen en van gaan. Men valt stilaan uit de boot en spijts een beetje welvoeglijke omgang, die de verwanten en/of vrienden nog cultiveren, hoort men er vaak niet echt meer bij.
Men kan dan best beginnen om de afstanden naar de toekomst wat bij te stellen. Want de horizon blijft niet wijken en ooit zal men achter die lijn verdwijnen. In de totale rust van een minzame vergetelheid.
Ik sprak al vaker met 90-plussers die moe zijn gestreden.
Ze hebben het gehad en de meest geëvolueerde ouderlingen kiezen voor een medisch begeleide uitstapregeling. Wie nog te weinig weet over euthanasie grijpt dan helaas wel eens naar gevaarlijke zaken zoals pillen, de gaskraan of een overweg van de NMBS.
Life is a tempory thing zong Elthon John....
En wie elke dag leeft alsof het de laatste kan zijn, kan beter dit eenmalige leven relativeren.
sw
DOODs-ANGST...kom nu...een beetje de ogen openen voor wat er om je heen gebeurt. En al eens in een of ander RVT binnenstappen, waar de fysieke en geestelijke aftakeling rondwaart.
(Ps.: Alle lof trouwens voor zij, die deze mensen zo liefdevol verzorgen!!!)
Men voelt wel aan de eigen signalen, dat er een tijd is van komen en van gaan. Men valt stilaan uit de boot en spijts een beetje welvoeglijke omgang, die de verwanten en/of vrienden nog cultiveren, hoort men er vaak niet echt meer bij.
Men kan dan best beginnen om de afstanden naar de toekomst wat bij te stellen. Want de horizon blijft niet wijken en ooit zal men achter die lijn verdwijnen. In de totale rust van een minzame vergetelheid.
Ik sprak al vaker met 90-plussers die moe zijn gestreden.
Ze hebben het gehad en de meest geëvolueerde ouderlingen kiezen voor een medisch begeleide uitstapregeling. Wie nog te weinig weet over euthanasie grijpt dan helaas wel eens naar gevaarlijke zaken zoals pillen, de gaskraan of een overweg van de NMBS.
Life is a tempory thing zong Elthon John....
En wie elke dag leeft alsof het de laatste kan zijn, kan beter dit eenmalige leven relativeren.
sw