Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin

11 okt 2014, 06:32

Bovenal wil ik een liefdevol mens zijn, omdat dat volgens mij de enige manier is om de mensheid te redden. Hoe meer echt liefdevolle mensen, hoe groter de mogelijkheid dat het goed komt met de toekomst.
Ik kan dus niet tegelijkertijd liefdevol zijn en een hekel hebben aan YYZ! Ik vergeef dus hem en mezelf voor het liefdeloos gedrag en bemin hem onvoorwaardelijk.
Mijn strategie is: verandering van binnen uit.
Zijn strategie: verandering van buiten af.
Maar dat is volgens mij een illusie... geen enkele machthebber van het moment is geïnteresseerd in rechtvaardigheid.
Wat binnen de strategie van YYZ noodzakelijk is, is een zoveelste revolutie! We zullen zien...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Silver Wolf

11 okt 2014, 06:59

Het dagelijkse opbeurende MENU via de media

Als die nieuwsuitzendingen op TV en radio, zowat dagelijks die EBOLA blijven opdienen als voorgerecht, werken ze mee aan het ANGST(gevoel) van heel wat burgers. :evil:

Daarnaast nog wat gruwelijkheden van die IS-barbaren erbovenop en de dag ziet er meteen weer wat somberder uit.

Als hoofdschotel dan de niet afhoudende stoet van misnoegden, die al dagenlang aan 't dreigen zijn met stakingen (wat erg aanlokkelijk is voor investeerders om hier voor extra jobs te zorgen) en tussenin wat betogingen van o.a. studenten, die blijkbaar niks beters om handen hebben en Koerden, die ver van hun thuisfront, ook hier herrie komen schoppen.

Het dessert bestaat dan uit negatief economisch nieuws.
Crisis in Duitsland en nu zelfs al in heel de wereld.

Wanneer vertrekt die eerste missie naar Mars :?:
En zou er nog een plaatsje vrij zijn :?

sw

Vesselin

11 okt 2014, 08:19

Ja... de aarde is een zeer lastige plaats om te verblijven! :wink:
-- Mark Twain

YYZ

11 okt 2014, 09:07

Vesselin schreef:Bovenal wil ik een liefdevol mens zijn, omdat dat volgens mij de enige manier is om de mensheid te redden. Hoe meer echt liefdevolle mensen, hoe groter de mogelijkheid dat het goed komt met de toekomst. Ik kan dus niet tegelijkertijd liefdevol zijn en een hekel hebben aan YYZ! Ik vergeef dus hem en mezelf voor het liefdeloos gedrag en bemin hem onvoorwaardelijk. Mijn strategie is: verandering van binnen uit.
Zijn strategie: verandering van buiten af. Maar dat is volgens mij een illusie... geen enkele machthebber van het moment is geïnteresseerd in rechtvaardigheid. Wat binnen de strategie van YYZ noodzakelijk is, is een zoveelste revolutie! We zullen zien...
Vesselin, het doet werkelijk pijn om je bezig te zien, je stelt zaken waarvan het duidelijk is dat je er nog niet hebt over nagedacht. Het is niets dan romantisch escapisme dat je telkens ten toon spreidt, je hebt geen idee over wat we het hebben maar toch kan je daar een oordeel/conclusie aan kleven, bijna onwaarschijnlijk. Als we zeggen (en bewijzen) dat heel die besparingsmanie van de regering geen economische rechtsgeldigheid kent dan komt dat nu net vanuit het innerlijke dat zich uiterlijk manifesteert. Het gaat dus over transformatie dat de schijn kan geven van revolutie, het gaat echter over herstel en evolutie in functie van duurzame menselijke vooruitgang. Je haast onwaarschijnlijke angst uit zich door dit telkens opnieuw verkeerd te interpreteren, in het verlengde een intellectuele vlucht naar het innerlijke maar daar bots je dan weer tegen je existentiële angst. Overal angst dus, zowel binnen als buiten.

fotofant

11 okt 2014, 12:07

Plezant als iemand alles schijnt te weten over de angst van anderen en ... de splinter en de balk...

Silver Wolf, hoe vaker men herhaalt dat alles mis loopt, hoe meer kans dat het een "self fulfilling prophecy" wordt. Ik denk dat het de bedoeling is van sommigen !!! die de media misbruiken tot eigen eer en glorie.
elk moment is belangrijk

YYZ

11 okt 2014, 14:42

fotofant schreef:Plezant als iemand alles schijnt te weten over de angst van anderen en ... de splinter en de balk...
Je moet haast blind zijn om dat niet te zien

socrates

11 okt 2014, 15:08

YYZ schreef:
fotofant schreef:Plezant als iemand alles schijnt te weten over de angst van anderen en ... de splinter en de balk...
Je moet haast blind zijn om dat niet te zien
Dus toch blind ? Dat is een valabel excuus. :wink:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

11 okt 2014, 15:24

socrates schreef:Dus toch blind ? Dat is een valabel excuus. :wink:
Ja, tegelijkertijd is het werkelijk angstaanjagend dat zoiets niet gezien wordt. Het is als iets zeggen maar zelf niet begrijpen wat je gezegd hebt, zelfs niet wanneer het gratis aangeboden wordt.

Silver Wolf

11 okt 2014, 16:35

Silver Wolf, hoe vaker men herhaalt dat alles mis loopt, hoe meer kans dat het een "self fulfilling prophecy" wordt. Ik denk dat het de bedoeling is van sommigen !!! die de media misbruiken tot eigen eer en glorie.
Verzekeringsmaatschappijen, verkopers van bewakingssystemen (camera plus alarm) en ook private bewakingsfirma's doen er gouden zaakjes mee.
Zie o.a. "Safety First".... :wink:

sw

cappa

11 okt 2014, 17:21

Vesselin schreef: Wat mij deed besluiten om niet meer te schrijven was tenslotte het feit dan Cappa, die ik toch als een ouwe kameraad beschouwde, mij een 'trol' noemde. Dat kraakte mij echt.
Hij zou beter moeten weten, ook al weet ik uit zijn mond dat hij een 'slecht karakter' heeft.
Alles vergeven en vergeten voor mijn part.
Ik schrijf heel, heel graag en als ik geïnspireerd ben schrijf ik, punt uit. En negatieve reacties van kwaadaardige geesten, die alleen maar willen kwetsen, kunnen mij vanaf nu geen lor meer schelen.
Weet je nog?
Vesselin schreef:Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen, dat ik het plezant vind om de Cappa af en toe te plagen. Maar dat weet hij wel!
Misschien weet ik dat wel, maar jij bent het alleszins vergeten blijkbaar. Of hou jij je het recht voor op eenrichtingsverkeer?

Dat je zo graag schrijft verklaart alleszins ten dele dat ik je een trol noemde. Op den duur krijgt men inderdaad de indruk dat je het om aandacht te doen is, en dat wordt vervelend. Maar bon, inhoudelijk zit je meestal goed, en dat kan hier niet van iedereen gezegd worden. En als het aan zo’n behoefte beantwoordt, het weze je gegund.

Minder begrijpelijk vind ik je scheldpartijen op wat je noemt ‘negatieve reacties’. Laat nog in het midden of het zo is of niet, maar mij lijkt het dat mensen op een vrij forum mogen reageren zoals ze willen. En als dat niet is zoals jij zou willen en het je negatief overkomt, het zij zo. Je noemt mij ‘onbeschoft’; maar hoe zit het aan jou kant?
Jawatte

Vesselin

11 okt 2014, 19:25

Ik geloof dat ik het hierboven wel uitgelegd heb over forums en aandacht!
En 'trol' is, begot, een heel lelijk woord!
Oké, ik ga nog beter mijn best doen om zelf niet meer onbeschoft te zijn!
Mea culpa, mea maxima culpa!

Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

11 okt 2014, 19:43

@Cappa,
Niet alleen wil ik aandacht!... Ik wil ook preken:
"Bekeert u, geef uw egoïsme op! Want het einde der tijden is nabij!!!"

"De egotunnel" van Metzinger heb ik gelezen. Goed boek, maar hij is ook een overtuigde materialistische monist.
En ik sta open voor de mogelijkheid dat het materialistische monisme er wel eens volledig naast zou kunnen zitten!
-- Mark Twain

cappa

12 okt 2014, 09:03

Ik ook, maar ik ben gestopt leuke verhaaltjes te volgen zoals ik vroeger deed. Te gemakkelijk. Ik wil elke theorie horen, maar dan moeten er wel zinnige argumenten zijn. Ik wil me zelfs niet beperken tot het mentale. Zelfs gevoelens die me in een of andere richting drijven krijgen de aandacht die ze uiteraard verdienen.
Maar de betrokken onderwerpen zijn nog steeds overtrokken door een waas van neo-new-age-achtige invloeden - gretig onderhouden door commercie - en door 'wetenschappers' die blijkbaar ook een graantje mee willen pikken - ook een vorm van commercie dus - zodat auteurs als Metzinger een verademing zijn in een onderbouwde poging bewustzijn te begrijpen.
Jawatte

cappa

12 okt 2014, 09:08

Vesselin schreef:@Cappa,
Niet alleen wil ik aandacht!... Ik wil ook preken:
"Bekeert u, geef uw egoïsme op! Want het einde der tijden is nabij!!!"
Waarom sticht je geen sekte samen met die andere prediker uit het einde van het alfabet?
Jawatte

Vesselin

12 okt 2014, 09:20

Cappa schreef:Waarom sticht je geen sekte samen met die andere prediker uit het einde van het alfabet?
Deze opmerking vertelt alleen maar iets over hoe gij persoonlijk denkt.
Het is een absoluut feit dat de mensheid in groot gevaar verkeert.
En dat kan alleen maar afgewend worden als we eindelijk eens gaan samenwerken als een grote familie van broeders en zusters!
Cappa schreef:Op den duur krijgt men inderdaad de indruk dat je het om aandacht te doen is, en dat wordt vervelend.
Ook deze opmerking is geheel voor jouw rekening.
Sommige mensen kunnen niet genoeg krijgen van wat ik schrijf! 8)
Cappa schreef:Minder begrijpelijk vind ik je scheldpartijen op wat je noemt ‘negatieve reacties’. Laat nog in het midden of het zo is of niet, maar mij lijkt het dat mensen op een vrij forum mogen reageren zoals ze willen.
Mijn scheldpartijen waren tegen YYZ en ik heb er mij nu voor verontschuldigd.
Het gaat over de kwaliteit van de reacties. Ik denk dikwijls, als ik die lees: "Wat een onbewuste ezel!".
Maar omdat ik begrijpend en liefdevol wil zijn - vanuit een bewuste keuze - probeer ik daar niet in mee te gaan en de mens in kwestie te nemen zoals hij is. Je kunt alleen maar echt van iemand houden als je hem/haar neemt zoals hij/zij is.
-- Mark Twain