Het einde van het geld

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Fokke

24 nov 2014, 14:45

Vesselin schreef:Zoudt ge zo vriendelijk willen zijn misschien?.... maar dat is christelijk altruïstisch joviaal zeg!... Enne wilt ge me misschien tweeduizend euro lenen?
Ik zit een beetje krap! :twisted:
Ik heb ooit eens twintigduizend frank geleend, in de jaren zestig, aan iemand die zich als een goede vriend voordeed. Alles op papier en ondertekend, vijf procent interest... Toen hij mijn "lening" in handen had was hij ineens foetsie! Na jaren procederen via een incassobureau kreeg ik uiteindelijk 16000 frank terug... Zo was ik in mijn prille onschuld ineens geleerd! :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Vesselin

24 nov 2014, 14:54

Een goede vriend... aan 5%??!!... Gij Jood! Verdoeme! :evil:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Fokke

24 nov 2014, 15:08

Vesselin schreef:Een goede vriend... aan 5%??!!... Gij Jood! Verdoeme! :evil:
Dat was zijn eigen voorstel! En die goede vriend bleek dus een "goede" vriend te zijn! :evil: En in die tijd was 5% nog schappelijk! Dat kreeg je op een spaarboekje ook. En met dat "jood" heb ik geen enkel probleem! Die eretitel gaf mijn schoonmoeder mij ook! Ik hoor het ze nog zeggen: "Gij 'se jood!" :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Vesselin

24 nov 2014, 15:12

Ha... ge zijt met een Antwerpse getrouwd, gij gij'se 'strop'!

Zeg.... als dat hier geen sfeervol 'bullshitten' is, weet ik het ook niet meer!
Wacht, ik zal rap een stukske vertalen uit "Das Ende des Geldes" om u de daver op het lijf te jagen! :lol: :lol: :lol:
-- Mark Twain

Fokke

24 nov 2014, 15:26

Vesselin schreef:Ha... ge zijt met een Antwerpse getrouwd, gij gij'se 'strop'!

Zeg.... als dat hier geen sfeervol 'bullshitten' is, weet ik het ook niet meer!
Wacht, ik zal rap een stukske vertalen uit "Das Ende des Geldes" om u de daver op het lijf te jagen! :lol: :lol: :lol:
Jij hebt mij twee keer beldigd! Ten eerste ik ben zeker geen Geintse strop maar een boerke van den buiten die wel in Geint naar het Middelbaar geweest is maar steeds door de echte Stroppen voor een boerke van den buiten aanzien werd.
Ik heb geen affiniteit met nen Aantwaarpeneir, zelfs niet aangetrouwd! Die van Aantwaarpen zijn geen slechte mensen, hoegenaamd niet, maar in vergelijking met boerkes van den buiten deugen ze niet! :lol: En met das Ende des Geldes kan je mijn niet de daver op het lijf jagen want ik versta er weinig ballen van ! :lol: Zoals ik al liet blijken: Ik ben maar ne simpele!

YYZ

24 nov 2014, 15:45

Vesselin schreef:
YYZ schreef:(1) element van utopische gespletenheid
(2) element van systeemovermacht
(3) element van omgekeerde effectiviteit
(4) element van samenhangende kennis

Uiteindelijk niet zo moeilijk om te begrijpen, zie je er iets in?
Euh... Vele jaren geleden heb ik geprobeerd om Foucault te lezen. Ik vond hem onleesbaar. Dus kan ik er niets over zeggen. De man ging mijn petje te boven. Ik zou een poging kunnen ondernemen om deze formuleringen - zoals ik ze op het eerste zicht opvat - in verstaanbare woorden uit te leggen. Maar dan zou ik er weer helemaal naast kunnen zitten. Kortom, het is uw taak om dat te doen. Maar dit soort pedagogische instelling is misschien uw grote talent niet. Sans rancune.
Uiteindelijk niet zo moeilijk Vesselin, je bent er immers heel de tijd over bezig hier. Even je verbeeldingskracht gebruiken, de elementen kunnen simultaan gezien worden. Het mag alvast duidelijk zijn dat de maatschappij gevangen zit, Foucault heeft daar boekjes over geschreven.

(1) element van utopische gespletenheid

Ter reflectie, vrije impressie

Iemand in de wereld is op het idee gekomen om een monopoly op geldcreatie te nemen, hierdoor ontstaat een schuldeconomie met samengestelde intresten. Misschien is dat met goede reden gebeurt maar als we vandaag naar de wereld kijken, een nachtmerrie. De wereld loopt gebukt onder de schulden en mensen zijn daar de dupe van, dit mist duidelijk z'n doel. Dit is het element van de omgekeerde effectiviteit.

Het systeem is (wettelijk) geconfigureerd zoals hierboven aangegeven maar we laten het systeem zoals het is. We proberen vanalles binnen deze systeemconfiguratie maar het lukt maar niet om tot een doorbraak te komen, de ene beslissing staat in conflict met een andere beslissing en/of wekt altijd een of andere onvrede naargelang de positie van betrokken partijen. Het systeem heeft ahw de mensheid overgenomen en we lijken onmachtig om er iets aan te doen, de bevolking de dupe. Dit is het element van systeemovermacht.

(1) element van utopische gespletenheid

Mensen hebben een doel in het leven, ze willen het leven aangenaam en in welzijn ervaren, een soort van ideaal dat we allen - op een of andere manier - nastreven. Echter, een enkeling - wellicht vanuit dezelfde drijfveer - heeft het systeem gemanipuleerd waardoor onze gemeenschappelijke dromen aan diggelen worden geslagen. Het systeem maakt dat we allemaal tegen elkaar strijden, als ratten in de val waardoor ieder op zich een strategie bedenkt om zich te bevrijden, het gevolg veel slachtoffers en individualisme ten top. Onze collectieve droom ontgaat ons, net zoals co-creatieve samenwerking tot utopie verheven wordt. Dit is het element van utopische gespletenheid, iedereen wil hetzelfde maar dat is onmogelijk, zeggen we.

En dan komt het, er is kennis en informatie genoeg om ons te bevrijden uit deze hachelijke positie. Door het gemis aan kennis en de alternatieven die beschikbaar zijn, blijven we onwetend over onze mogelijkheden. In de eerste plaats hebben we dan aandacht en ontvankelijkheid nodig om al het bovenstaande beter te begrijpen, in het andere geval blijven we de nachtmerrie cultiveren. Kennisdeling, onderwijs en volwassen dialoog is dan het antwoord om tot een doorbraak te komen, dat is het element van samengestelde kennis.

Inmiddels hebben we kunnen zien waar de klepel hangt in het verhaal, het systeem kunnen we makkelijk (technisch) op een andere manier configureren. Einstein zei dat je een probleem niet opgelost krijgt binnen hetzelfde denken dan waarin het veroorzaakt wordt. We proberen dit en nemen een 'achterpoortje', beeldje:
AfbeeldingHet probleem is nu weg, we kunnen dan terug naar ons lijstje. Welk element staat ons nu nog in de weg, denk je?
Laatst gewijzigd door YYZ op 24 nov 2014, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Vesselin

24 nov 2014, 15:51

Ik ga donderdag dat schema mee hebben en we bespreken het tot ik het begrijp, goed?! :lol: :lol: :lol:
-- Mark Twain

Vesselin

24 nov 2014, 15:56

Fokke schreef:Zoals ik al liet blijken: Ik ben maar ne simpele!
Quod erat demonstrandum!
Ge hebt toch Latijn geleerd, bij de broeders van Liefde? Of hebben ze zich misschien aan u vergrepen? :evil:
Apropos, ik ben ook maar een boerke van den buiten - uit het dorpje Baardegem.
-- Mark Twain

YYZ

24 nov 2014, 16:01

Vesselin schreef:Ik ga donderdag dat schema mee hebben en we bespreken het tot ik het begrijp, goed?! :lol: :lol: :lol:
Hoe sneller je dat begrijpt hoe minder geld het kost. :wink: :wink:

Fokke

24 nov 2014, 16:11

Vesselin schreef:
Fokke schreef:Zoals ik al liet blijken: Ik ben maar ne simpele!
Quod erat demonstrandum!
Ge hebt toch Latijn geleerd, bij de broeders van Liefde? Of hebben ze zich misschien aan u vergrepen? :evil:
Apropos, ik ben ook maar een boerke van den buiten - uit het dorpje Baardegem.
Nee, nooit Latijn geleerd. Trouwens de scholen van de Broeders van Liefde waren eerder scholen voor het volkskind. alleen vanaf de jaren 80 boden ze ook richtingen Latijn aan in hun middelbare scholen. Maar hier en daar heb ik wel wat opgestoken tijdens mijn middelbare schooltijd. Veel leraars gaven een tikkeltje meer dan alleen hun leerstof. In vergelijking met het superhoge onderwijsniveau van tegenwoordig was het natuurlijk maar kattepis... :lol:

Vesselin

24 nov 2014, 18:50

Fokke schreef: En met das Ende des Geldes kan je mijn niet de daver op het lijf jagen want ik versta er weinig ballen van!
't Is pertaank officieel gemakkelaaik te begraaipen:
Het geld dat ge hebt en uitgeeft is op geen enkele manier nog gedekt!
-- Mark Twain

YYZ

24 nov 2014, 19:52

Vesselin schreef:'t Is pertaank officieel gemakkelaaik te begraaipen:
Het geld dat ge hebt en uitgeeft is op geen enkele manier nog gedekt!
Hoeft dat door iets 'gedekt' te zijn Vesselin?

Vesselin

25 nov 2014, 07:04

YYZ schreef:Hoeft dat door iets 'gedekt' te zijn Vesselin?
Neen. In een echte democratie, die het geld beheert, zeker niet. Daar is geld enkel een symbool om de reële waarde van goederen en diensten en productiekosten enz. aan te duiden. Maar dan moet alles open en bloot gebeuren, zodat verborgen agenda's niet mogelijk zijn, en niemand van iemand anders kan profiteren.

In het bestaande systeem evenwel, dat a) gebaseerd is op een zelfgekozen - en door de wetgeving gesanctioneerd - rentesysteem, dat exponentieel explodeert, en b) op een dubbele boekhouding, die op een absurde manier kan gemanipuleerd worden, zou het geld beter gedekt zijn. Maar dat is binnen dit systeem - dat, op een bewust bedrieglijke wijze, ontworpen is om een elite rijk te maken - op langere termijn eenvoudigweg niet mogelijk. De exploderende exponentiële samengestelde rente houdt zijn eigen ondergang in.
-- Mark Twain

cappa

25 nov 2014, 09:21

Dat van die dubbele boekhouding hebt ge precies nog altijd niet vast, hé. :D

Vraag het Wil nog eens.
Jawatte

Vesselin

25 nov 2014, 09:29

Jawel hoor. Het gaat niet om een witte en zwarte boekhouding.
Maar om de klassieke dubbele boekhouding, die de laatste jaren op verbijsterende wijze, en door de wetgever goedgekeurd, gemanipuleerd werd om Nationale banken te redden.

Apropos! Zijt gij misschien het sadistische neefje van Paca?!
-- Mark Twain