De wetenschap als misleiding.

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

ebenhaezer

24 nov 2014, 21:55

YYZ schreef:
Vesselin schreef:Kortom, geresumeerd komt het hier op neer: De aanleiding voor dit onderwerp is het feit dat ik kwaad ben op mensen die spirituele mensen uitlachen. Als die kwaadheid wegvalt heeft dat als gevolg dat ik zeg: Wie sciëntist wil zijn: dat hij sciëntist is! Wie godsdienstige mensen wil uitlachen: dat hij ze maar uitlacht! Ik hou me aan mijn eigen studie, en trek daaruit mijn eigen conclusies en probeer die niet langer aan iemand anders op te dringen... blijft niet veel meer te schrijven over hé?
Elk waarachtig wetenschapper komt tot dezelfde slotsom, het kan alleen verschrikkelijk lang duren :wink:

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. 13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. 14 Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. 15 Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. 16 Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. 17 Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. 18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Pr

Prediker 12 ( de Bijbel )
" 7 het stof terugkeert naar de aarde zoals het was ,
en de geest terugkeert , tot God die hem gegeven heeft .
8 Een en al vluchtigheid , zegt de Prediker , alles is even vluchtig .
9 Overigens , Prediker was een wijze : voortdurend onderwees hij het volk in kennis , hij was opmerkzaam en onderzocht , hij stelde vele spreuken op .
10 Prediker zocht aangename woorden te vinden : het geschrevene is oprecht , woorden van waarheid .
11 De woorden van wijzen zijn als prikkels en als spijkers ,
diep ingeslagen door meesters in het verzamelen . Ze zijn gegeven door één Herder .
12 Wat er bovenuit gaat , mijn zoon , wees gewaarschuwd ! Er komt geen einde aan veel boeken te maken , en veel studeren vermoeit het lichaam .
13 De slotsom van al wat door u gehoord is , is dit : Vrees God en houd u aan Zijn geboden , want dit geldt voor alle mensen .
14 God zal namelijk elke daad in het gericht brengen , met alles wat verborgen is , hetzij goed , hetzij kwaad ."

Vesselin , eind goed , alles goed !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Vesselin

25 nov 2014, 06:37

Ebenhaezer schreef:Vesselin , eind goed , alles goed !
Om de twee jaar krijg ik last van 'het heilig vuur' en wil ik sciëntisten bekeren. Maar dat is alleen maar het gevolg van de euforische fase van mijn bipolaire stoornis. Als het vuurke is uitgebrand, de euforie verdwenen, en ik weer 'normaal' ben, besef ik dat het weeral 'van dat' was.
Dan ben ik eerder geneigd om de mensen gerust te laten. Ieder vogeltje zingt toch zoals het gebekt is. En niet meedoen aan het kwetsen van andere mensen is op zich al een 'goed werk'.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

cappa

25 nov 2014, 09:16

Als je al af zou geraken van je -ismen en -isten fobie, dat zou al een mooie stap zijn. Je visie kon op slag een heel stuk breder worden.
Jawatte

Vesselin

25 nov 2014, 09:32

Bedankt voor de vaderlijke raad, mon cher Cappá!
-- Mark Twain

YYZ

25 nov 2014, 10:19

ebenhaezer schreef: Prediker 12 ( de Bijbel )
" 7 het stof terugkeert naar de aarde zoals het was ,
en de geest terugkeert , tot God die hem gegeven heeft .
8 Een en al vluchtigheid , zegt de Prediker , alles is even vluchtig .
9 Overigens , Prediker was een wijze : voortdurend onderwees hij het volk in kennis , hij was opmerkzaam en onderzocht , hij stelde vele spreuken op .
10 Prediker zocht aangename woorden te vinden : het geschrevene is oprecht , woorden van waarheid .
11 De woorden van wijzen zijn als prikkels en als spijkers ,
diep ingeslagen door meesters in het verzamelen . Ze zijn gegeven door één Herder .
12 Wat er bovenuit gaat , mijn zoon , wees gewaarschuwd ! Er komt geen einde aan veel boeken te maken , en veel studeren vermoeit het lichaam .
13 De slotsom van al wat door u gehoord is , is dit : Vrees God en houd u aan Zijn geboden , want dit geldt voor alle mensen .
14 God zal namelijk elke daad in het gericht brengen , met alles wat verborgen is , hetzij goed , hetzij kwaad ."

Vesselin , eind goed , alles goed !
Prediker was een waarachtig wetenschapper die de mens in het verhaal niet loochende, noch het milieu waarin hij mocht leven. Vandaag is dat andersom, zowel de mens als het milieu hebben geen waarde meer, enkel monetaire winst en geld. Niet moeilijk dat men spreekt over dwalen en het nastreven van luchtkastelen, bijna te absurd om er geloof aan te hechten maar toch gebeurt het.

Vesselin

25 nov 2014, 10:35

Het is zeer vermoeiend, zo niet onmogelijk, van gedachten te wisselen met mensen die, half geïnformeerd, slecht geïnformeerd, of helemaal niet geïnformeerd zijn maar toch hun mening geven (uit de gazet).
Ik heb daar de energie niet voor, moet ik keer op keer ondervinden.
Wie echt geïnteresseerd is informeert zichzelf degelijk.
-- Mark Twain

YYZ

25 nov 2014, 12:49

Vesselin schreef:Het is zeer vermoeiend, zo niet onmogelijk, van gedachten te wisselen met mensen die, half geïnformeerd, slecht geïnformeerd, of helemaal niet geïnformeerd zijn maar toch hun mening geven (uit de gazet). Ik heb daar de energie niet voor, moet ik keer op keer ondervinden. Wie echt geïnteresseerd is informeert zichzelf degelijk.
Je kan slechts de interesse trachten te wekken, nuttige informatie gaat vaak in de trommel van desinteresse, frustratie, wanhoop en ontkenning. Ook te vinden in wetenschappelijke werken nochtans. :wink:

cappa

25 nov 2014, 16:26

Vesselin schreef:Het is zeer vermoeiend, zo niet onmogelijk, van gedachten te wisselen met mensen die, half geïnformeerd, slecht geïnformeerd, of helemaal niet geïnformeerd zijn maar toch hun mening geven (uit de gazet).
Ik heb daar de energie niet voor, moet ik keer op keer ondervinden.
Wie echt geïnteresseerd is informeert zichzelf degelijk.
En wie echt geïnteresseerd is informeert zichzelf wel. :D
Wat bezielt iemand toch anderen kost wat kost informatie door hun strot te willen duwen?
Jawatte

Vesselin

25 nov 2014, 20:04

Hypomanische fase. Maar die is over. Geen opvoedingsijver meer! :D
Over een jaar of twee krijg ik misschien weer een aanval. Maar wie dan leeft dan zorgt.
-- Mark Twain

socrates

25 nov 2014, 20:11

Vesselin schreef:Hypomanische fase. Maar die is over. Geen opvoedingsijver meer! :D
Over een jaar of twee krijg ik misschien weer een aanval. Maar wie dan leeft dan zorgt.
Misschien kan KK dan eens herleven ? Die reïncarnatie zou Janx zeker plezieren. :lol:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

janx

25 nov 2014, 22:56

socrates schreef:Misschien kan KK dan eens herleven ? Die reïncarnatie zou Janx zeker plezieren. :lol:
Zeker, zeker, geachte heer socrates dat zou mooi zijn zolang het niet die strijd moet voeren als de hedendaagse reincarnatie van socrates die opzoek is naar wijsheden en kunde in vragen te stellen ten dienste voor anamnese. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Vesselin

26 nov 2014, 04:52

Cappa schreef:Wat bezielt iemand toch anderen kost wat kost informatie door hun strot te willen duwen?
Deze opmerking toont ergernis aan in de trant van: "Gij gaat mij niet vertellen wat ik moet denken!"
Daarmee verraadt ge dan iets van uw persoonlijkheid. (Sommigen zouden u waarschijnlijk een "nijdigaard" noemen).
Informatie is informatie. Het staat u volledig vrij om dat te lezen of niet.
Zeggen, zoals ik gedaan heb: "Iedereen zou de "Science Delusion" moeten lezen", is er natuurlijk over. Maar wel het gevolg van spontaan enthousiasme.
-- Mark Twain

Vesselin

26 nov 2014, 05:18

De tirannie van de noodzaak staat zijn slaven drie soorten vrijheid toe: "opinie, bevrijd van intellect", "entertainment, bevrijd van kunst", en "orgieën, bevrijd van liefde". ~ Karl Kraus
Afbeelding
-- Mark Twain

YYZ

26 nov 2014, 07:20

Vesselin schreef:Deze opmerking toont ergernis aan in de trant van: "Gij gaat mij niet vertellen wat ik moet denken!" Daarmee verraadt ge dan iets van uw persoonlijkheid. (Sommigen zouden u waarschijnlijk een "nijdigaard" noemen). Informatie is informatie. Het staat u volledig vrij om dat te lezen of niet. Zeggen, zoals ik gedaan heb: "Iedereen zou de "Science Delusion" moeten lezen", is er natuurlijk over. Maar wel het gevolg van spontaan enthousiasme.
Nochtans eenvoudig, informatie neemt onzekerheid en angst weg. Er is echter geen garantie dat het ook wordt opgenomen, vaak zie je de uiting van die angst en dan krijg je destructie en het cultiveren van die onzekerheid. Ter getuigenis:

Onder informatie (van Latijn informare: "vormgeven, vormen, instrueren") verstaat men in algemene zin alles wat kennis of bepaaldheid toevoegt en zodoende onwetendheid, onzekerheid of onbepaaldheid vermindert. In striktere zin wordt wel gesteld dat pas van informatie gesproken kan worden als die voor mensen interpreteerbaar is. Het interpreteren en integreren van deze informatie resulteert in kennis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Informatie

cappa

26 nov 2014, 09:33

Vesselin schreef:
Cappa schreef:Wat bezielt iemand toch anderen kost wat kost informatie door hun strot te willen duwen?
Deze opmerking toont ergernis aan in de trant van: "Gij gaat mij niet vertellen wat ik moet denken!"
Daarmee verraadt ge dan iets van uw persoonlijkheid. (Sommigen zouden u waarschijnlijk een "nijdigaard" noemen).
Is dat zo? Dan zal dat voor jou zeker zo zijn.

Pas maar op dat je niet terug in je hypomanische fase terecht komt met al die ergernis.
Jawatte