De wetenschap als misleiding.

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin

20 dec 2014, 19:00

Wat ziet ge in mij: dit? Of eerder dat? Ik kan al raden wat het zal zijn! :twisted:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates

20 dec 2014, 19:56

Vesselin schreef:Wat ziet ge in mij: dit? Of eerder dat? Ik kan al raden wat het zal zijn! :twisted:
Ik heb grondig geleerd geen oordeel uit te spreken over mensen, zelfs als ik ze denk te kennen. Wat zou ik in U dan, behalve misschien een terechte ijdeltuit, kunnen zien?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Vesselin

21 dec 2014, 07:38

De uitdrukking "terechte" ijdeltuit is interessant! :wink:
Zoas "Profundus Maximus" zou zeggen:
Vanitas vanitatum omnia vanitas. [Eccl. 1:2;12:8]
-- Mark Twain

Vesselin

21 dec 2014, 08:19

Dit doet mij denken aan een van de eerste gesprekken die ik had met prof. Libbrecht (Sinoloog en - zoals hij zichzelf noemt - "philosophe bricoleur").
Ik zei: "En ik heb dit gelezen, en ik heb dat gelezen", daarbij - van de hak op de tak springend - van alles citerend.
"Ja, ja," antwoordde hij, ondeugend monkelend, "ik hoor dat ge een zekere anekdotische kennis hebt. Ikzelf heb in mijn leven minstens drieduizend boeken gelezen, en toch heb ik nog altijd het gevoel dat ik maar weinig weet!"
Daar werd ik.. euh... toch nogal bescheiden van, en ik geloof dat ik ook rood werd tot achter mijn oren.

Wat ik hier wel lastig vind, op dit forum, is dat ge u precies moet schamen omdat ge enigszins belezen zijt. Mensen die veel lezen hebben nu eenmaal een grotere woordenschat. Is dát ijdelheid? Neen, dat is gewoon een technische kwestie: ge hebt meer uitdrukkingen ter uwer beschikking.
-- Mark Twain

socrates

21 dec 2014, 08:43

Vesselin schreef:De uitdrukking "terechte" ijdeltuit is interessant! :wink:
Zoas "Profundus Maximus" zou zeggen:
Vanitas vanitatum omnia vanitas. [Eccl. 1:2;12:8]
Ik schreef "terechte" omdat uw beroep nu eenmaal exhibitionistische eigenschappen vereist.

socrates

21 dec 2014, 08:46

Vesselin schreef: ter uwer beschikking.
Moest dat niet zijn: Te uwer beschikking ? :idea: :wink:

Vesselin

21 dec 2014, 08:58

Yes! Voor één keer dat ik het niet controleer! :evil:
Afbeelding
-- Mark Twain

cappa

21 dec 2014, 09:14

Vesselin schreef:Yes! Voor één keer dat ik het niet controleer! :evil:
:lol:
En die dt-fout was ook al voor één keer?
Jawatte

Vesselin

21 dec 2014, 09:45

Het geritsel in het struikgewas interesseert u ook meer dan de grote lijnen hé?!
Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

21 dec 2014, 10:51

De kleine kannibaalkes komen, na een dag spelen in het bos, hongerig thuis en vragen aan de mamma: "Wat eten we vanavond?"
"Antwerpenaar!" zegt de mamma. "Voor mij de nek! Voor mij de nek!", roepen de kannibaalkes, opgewonden op en neer springend.
Afbeelding
-- Mark Twain
Gast

21 dec 2014, 10:54

Vind je jezelf nu echt zo belezen Vesselin?
Het is spijtig dat je mensen die niet meegaan in uw gedachtegang in bedekte termen uitmaakt voor ezel, voor dom dus.
Het is niet omdat filosofie je niet interesseert dat je dan meteen ook dom bent.
Ik deed ook studies, las vele boeken over spiritualiteit, vind mezelf niet belezen nee, maar kan toch een aardig woordje schrijven en spreken.
Waarom storen mensen zich niet aan het schrijven van Socrates, cappa enz., maar wel aan jou, hoe zou dat nu komen?
Het gaat jou niet om de inhoud van de boeken van die filosofen, je wilt gewoon aandacht trekken en geleerd overkomen.
Wie noemt zichzelf nu .....kraus, ben de naam even kwijt, wil je nu werkelijk lijken op zo'n sarcastisch Tsjechisch manneke?
Je kunt ook veel te weten komen via actie, dingen te doen, die wijze verkies ik zelf, eerder dan boeken te lezen.
Alles in het leven heeft je iets te leren, zelf verkies ik wijsheid boven intelligentie, ....
Tenslotte bestaat het leven toch voornamelijk uit "kleine dingen", wat gaat het geheugen of het bewustzijn u nog interesseren mocht je ernstig ziek worden bvb (wat ik hoop dat niet zal gebeuren!)
Ik bedoel maar, blijf met twee voeten op de grond, die filosofen hebben ook de waarheid niet in pacht, ik neem nooit ideeën over van anderen, zoek en vind meestal de waarheden die voor mij kloppen.
Over pakweg 20 jaar wordt er over ons niet meer gesproken, geheugen, bewustzijn, veel dank omdat ik het heb, maar vanwaar het komt, zal me worst wezen!
Alle respect voor ieders ideeën, ook voor de jouwe Vesselin, maar overval ons aub niet meer met topic na topic over hetzelfde, we weten nu wel dat je ongelooflijk geleerd bent, je moet dat nu niet meer bewijzen.
En alle respect voor de mensen die schrijven op seniorennet café of zo iets, alle mensen zijn gelijkwaardig, doch niet alle mensen zijn gelijk!!
Fijne zondag gewenst aan alle seniorennetters, nee Vesselin, geen seniorenetters.
Gast

21 dec 2014, 10:55

Sorry, 2x gepost!
Laatst gewijzigd door Gast op 21 dec 2014, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Reini

21 dec 2014, 10:58

Ik vind wel, Cappa, dat Vesselin in verhouding tot de enorme postings die hij neerpoot, vrij weinig fouten schrijft; of je moet het gaan controleren als een taalpuritein , wat ik zeker niet ben.
Ik word ten andere soms mottig wat op andere topics staat getikt.
De inhoud, daar kan men over discussiëren.
Vesselin, voor mij zit je ergens zowel bij DIT als bij DAT. Gezien je bipolaire dinges.
Neem ons dus niet kwalijk dat we u met een korrel zout moeten nemen om zelf niet door te draaien.
Wat ik u enigszins verwijt, is, dat u alles graag gelooft wat tegen de wetenschap indruist, terwijl dat dit het enige is dat ons in het leven voorthelpt.
Dat daar soms bedriegers tussen zitten, om hun grote gelijk te halen, is normaal, dat vindt men overal.
Toch wordt dat op tijd dan weer rechtgezet.
Van mij mag je in geesten geloven die in ons brein rondwaren, maar bewijs het eerst eens alvorens dat indoor onze strot te rammen met uitspraken als : grote nonsens....enz.

Reini

21 dec 2014, 10:58

2 x gepost/
Ligt aan sennet denk ik, te druk.
Laatst gewijzigd door Reini op 21 dec 2014, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Vesselin

21 dec 2014, 11:13

Maar allez: "Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!"

Ik geoof niet, Reini dear, dat er geesten rondwaren in ons hoofd.
Het was een slechte vertaling van "mind", de geest. Dus, betekenend: de gedachten, het geheugen, de innerlijke dialoog, het herkennen van dingen enz. Kortom: wat we de mentale sfeer noemen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vesselin op 21 dec 2014, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain