this is Belgium !
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Waarom bibbergeld ? Krijgen die MP's voor het parlement nu dan ook bibbergeld ? Hoort het beveiligen of verdedigen van ons land niet bij het "normale" beroep van een militair ? De wacht optrekken bij de poort of bij een munitiedepot, behoort dat niet meer tot de "stiel" van de soldaat ?ED. schreef:@ Flupke2: Het bibbergeld= € 50 per dag.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Niemand heeft hier gezegd of geschreven dat de bewakingsopdracht die de militairen nu uitvoeren onder de categorie valt waarvoor een "bibbergeld" wordt voorzien.socrates schreef:Waarom bibbergeld ? Krijgen die MP's voor het parlement nu dan ook bibbergeld ? Hoort het beveiligen of verdedigen van ons land niet bij het "normale" beroep van een militair ? De wacht optrekken bij de poort of bij een munitiedepot, behoort dat niet meer tot de "stiel" van de soldaat ?ED. schreef:@ Flupke2: Het bibbergeld= € 50 per dag.
Het beveiligen of verdedigen van ons land is inderdaad de opdracht van een militair, maar dat neemt niet weg dat er voor extra gevaarlijke prestaties iets extra mag betaald worden.
-
bv. aan het front worden ingezet in oorlogstijd ? Wordt dat dan extra betaald ? Vroeger was een soldaat 24/24 in dienst en werd daarvoor niet extra betaald. De beroepsmilitairen evenmin als de miliciens, dat hoorde bij hun statuut. De beter betaalden mochten bovendien nog vroeger met pensioen. Een kolonel met meer pensioen-dan dienstjaren is geen grote uitzondering;flupke2 schreef:Niemand heeft hier gezegd of geschreven dat de bewakingsopdracht die de militairen nu uitvoeren onder de categorie valt waarvoor een "bibbergeld" wordt voorzien.socrates schreef:Waarom bibbergeld ? Krijgen die MP's voor het parlement nu dan ook bibbergeld ? Hoort het beveiligen of verdedigen van ons land niet bij het "normale" beroep van een militair ? De wacht optrekken bij de poort of bij een munitiedepot, behoort dat niet meer tot de "stiel" van de soldaat ?ED. schreef:@ Flupke2: Het bibbergeld= € 50 per dag.
Het beveiligen of verdedigen van ons land is inderdaad de opdracht van een militair, maar dat neemt niet weg dat er voor extra gevaarlijke prestaties iets extra mag betaald worden.
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
vergelijk aub "vroeger" en "nu" niet met elkaar .Vroeger werkte de boer ook met paard en kar , zie je dat nu nog gebeuren.
Een militair is ook nu nog 24/24 IN dienst , maar niet VAN dienst.
IN dienst betekent : hij is permanent onderworpen aan de militaire voorschriften en kan ten allen tijde worden opgeroepen.
VAN dienst betekent : de uren die hij werkelijk klopt. En deze uren liggen vast , zoals bij elke andere werknemer in elke andere sector. Bij het leger is dat 38 uur per week. En voor die 38 uur krijgt hij een maandwedde, de omvang daarvan wordt bepaald door dienstgraad en anciënniteit.
Wanneer een militair meer dan die 38 uur moet kloppen, of tijdens het weekend, op feestdagen, 's nachts enzovoort krijgt hij daarvoor een extra vergoeding : zo is dat in alle bedrijfstakken, waarom dan niet bij het leger?
Als een militair extra gevaarlijke of langdurige opdrachten moet uitvoeren, zoals bijvoorbeeld de missies in Afghanistan, Kosovo .... krijgt hij ook daarvoor een extra vergoeding.
IN dienst betekent : hij is permanent onderworpen aan de militaire voorschriften en kan ten allen tijde worden opgeroepen.
VAN dienst betekent : de uren die hij werkelijk klopt. En deze uren liggen vast , zoals bij elke andere werknemer in elke andere sector. Bij het leger is dat 38 uur per week. En voor die 38 uur krijgt hij een maandwedde, de omvang daarvan wordt bepaald door dienstgraad en anciënniteit.
Wanneer een militair meer dan die 38 uur moet kloppen, of tijdens het weekend, op feestdagen, 's nachts enzovoort krijgt hij daarvoor een extra vergoeding : zo is dat in alle bedrijfstakken, waarom dan niet bij het leger?
Als een militair extra gevaarlijke of langdurige opdrachten moet uitvoeren, zoals bijvoorbeeld de missies in Afghanistan, Kosovo .... krijgt hij ook daarvoor een extra vergoeding.
-
Ik bedoelde ook 24/24 VAN dienst maar omdat ik dat als schabouwelijk Nederlands beschouw, gebruikte ik het voorzetsel IN. De wedde was ook aangepast aan dat type contract. Het begrip overuren of gevaarpremies was een toch aberatie in die tijd ? Uw antwoord is voor mij de bevestiging dat het leger in feite niet meer bestaat maar werd vervangen door een (V) FOD defensie, tijdens de 9 to 5 job.flupke2 schreef:vergelijk aub "vroeger" en "nu" niet met elkaar .Vroeger werkte de boer ook met paard en kar , zie je dat nu nog gebeuren.
Je kan dat vergelijken met een brandverzekering, die moet je altijd betalen, maar als ze ooit moet tussenkomen verhoogt ze haar prijs.
-
Paca - Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Het leger, of toch wat daar tegenwoordig moet voor door gaan, heeft personeel in dienst dat onderhevig is aan bevelen. Wat ook de intentie, gevaarsituatie is ... men krijgt daar een afgesproken loon voor. Dit loon is bekend voor iedere Belgische militair.
Nu moet er mij iemand eens uitleggen, liefst een hogere officier!!!, waarom een militair "bibbergeld" zou moeten krijgen in 'bevolen' dienst.
Ik weet, met zekerheid, dat in het verleden, en nu hoogstwaarschijnlijk nog, het 'vrijwilligers' zijn die buitenlandse opdrachten wensen uit te voeren. Waarom? omdat het opbrengt (we spreken over 'bibbergeld', waarbij weinig moet gebibberd worden!!!.
't Is heel simpel: U krijgt uw loon om uw bevelen op te volgen. Waar deze bevelen u naar toe sturen is onbelangrijk. Uw madame kan wat ongerust zijn maar dit moet ze maar leren te ondergaan.
"Bibbergeld" ... een surplus op het normale loon is ... een REGELRECHTE SCHANDE! Persoonlijk zal ik dit nooit aanvaarden als zoon van een WOI en WOII veteraan, afgezwaaid als Majoor. Tiens? Weet er nu iemand al of de para's en Ardeense jagers "vrijwilligers" zijn of niet? Allez, kadetten die wel een loonsurplusje zien zitten om wat op de straten rond te lummelen.
Nu moet er mij iemand eens uitleggen, liefst een hogere officier!!!, waarom een militair "bibbergeld" zou moeten krijgen in 'bevolen' dienst.
Ik weet, met zekerheid, dat in het verleden, en nu hoogstwaarschijnlijk nog, het 'vrijwilligers' zijn die buitenlandse opdrachten wensen uit te voeren. Waarom? omdat het opbrengt (we spreken over 'bibbergeld', waarbij weinig moet gebibberd worden!!!.
't Is heel simpel: U krijgt uw loon om uw bevelen op te volgen. Waar deze bevelen u naar toe sturen is onbelangrijk. Uw madame kan wat ongerust zijn maar dit moet ze maar leren te ondergaan.
"Bibbergeld" ... een surplus op het normale loon is ... een REGELRECHTE SCHANDE! Persoonlijk zal ik dit nooit aanvaarden als zoon van een WOI en WOII veteraan, afgezwaaid als Majoor. Tiens? Weet er nu iemand al of de para's en Ardeense jagers "vrijwilligers" zijn of niet? Allez, kadetten die wel een loonsurplusje zien zitten om wat op de straten rond te lummelen.
-
ED. - Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20
Ben ik mis,wanneer ik denk, dat onze Para's in de jaren zestig ook bibbergeld hebben gekregen. Of was het zwijggeld? Over diensturen gesproken. Als het er echt opaan komt,zal er geen enkele soldaat zeggen: " stop eens met schieten. Ik heb mij juist buitengeprikt. Kom maar terug tussen de kantooruren" je kiest voor dit beroep of niet.
-
bobby1940 - Lid geworden op: 16 mei 2007, 19:02
alle militairen die in de tijd naar de Congo gestuurd werden bij de onafhankelijkheid in 1960 werden extra betaald , zelfs de miliciens , ik geloof dat een beroeps 100.000 bf frank wedde inbegrepen kreeg , ze mochten zelfs hun contrakt verbreken na de missie en toen bestond er geen van 8 tot 5 ,toen was het 24 op 24 uren van dienst en zeven dagen op zeven zonder overuren , een ex militair
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Niks veranderd ,"met geld koopt men de boter"
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... s-af.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... s-af.dhtml
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
berretz - Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Vandaag te lezen in het nieuwsblad. Fouad Belcacem kan gewoon verderdoen met zijn morbide spellekes via sociale media zoals facebook. Ook een beetje het slachtoffer uithangen vanuit zijn cel en dat via ongewilde sponsering van de belastingbetaler. Justitie is wel héél knap in het oplossen van problemen!!!
-
sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
Fiere Vlamingen durven de landcode ‘B’ van België op hun nummerplaat wel eens overplakken met de ‘VL’ van Vlaanderen. Maar dat mag niet vertelde de FOD Mobiliteit ons, en dat ondervond ook de Limburgse politicus Chris Janssens (Vlaams Belang).
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150226_01550244
Al zeker 20 jaar heb ik VL stickers op de wagen ,tot nu toe geen problemen , maar ik blijf dan ook weg uit de hoofdstad van Vlaanderen : Bruxelles !
De politie klaagt dat ze overwerkt zijn en hun taken niet meer aankunnen ! Hoog tijd om nog eens te staken !
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150226_01550244
Al zeker 20 jaar heb ik VL stickers op de wagen ,tot nu toe geen problemen , maar ik blijf dan ook weg uit de hoofdstad van Vlaanderen : Bruxelles !
De politie klaagt dat ze overwerkt zijn en hun taken niet meer aankunnen ! Hoog tijd om nog eens te staken !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
-
ED. - Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Dit kan ook tellen, misdaad loont
het wordt een on-liner "het moet van Europa"
http://nieuws.vtm.be/binnenland/130352- ... 90000-euro
http://nieuws.vtm.be/binnenland/130352- ... 90000-euro
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.