Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates

13 nov 2015, 16:41

Niet uit het oog verliezen dat deze topic handelt over de, door diverse regeringen, keer op keer, beloofde jobs. Welnu voor zover er nieuwe bedrijven worden opgericht, zijn die meestal weinig arbeidsintensief. Als ze al een aantal werknemers zoeken zijn dat voornamelijk hoog gestudeerden, een categorie die nog steeds niet de meerderheid uitmaakt van de Vlaamse werklozen en jeugd. In een tijdvak waarin alles om economie en in feite om winst draait, worden zelfs hogere studies, die niet exact wetenschappelijk gericht zijn en dus niet in business kunnen worden te gelde gemaakt, eerder als een last dan als een verrijking van de gemeenschap beschouwd.
100 jaar lang zag de overheid een volledige tewerkstelling als een van haar belangrijkste prioriteiten. Dat dit nu volledig is voorbijgestreefd, onder meer door de technologische revolutie van de jongste 50 jaar, is de politici blijkbaar ontgaan.Dat de mens zelf niet op hetzelfde ritme kan evolueren is al evenmin doorgedrongen. Tijd dus om het inkomen los te koppelen van arbeid alleen. Het BBP zal anders dan door arbeid moeten tot stand komen en het zal op een andere basis dan werk moeten worden herverdeeld. Het willen scheppen van arbeidsplaatsen is zoals vechten tegen de bierkaai. Enkel naïevelingen geloven nog in jobs, jobs, jobs, die al jaren achterhaalde holle slogans van de politici.
"Gouverner c'est prévoir," welke politieke partij is daarmee bezig ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

De kannibaal

13 nov 2015, 17:54

socrates schreef:Tijd dus om het inkomen los te koppelen van arbeid alleen. Het BBP zal anders dan door arbeid moeten tot stand komen en het zal op een andere basis dan werk moeten worden herverdeeld. Het willen scheppen van arbeidsplaatsen is zoals vechten tegen de bierkaai. Enkel naïevelingen geloven nog in jobs, jobs, jobs, die al jaren achterhaalde holle slogans van de politici.
"Gouverner c'est prévoir," welke politieke partij is daarmee bezig ?
Een inkomen losgekoppeld van geestelijke of fysiek arbeid???? Een paar vormen zijn ons allen bekend, winnen met euro-mil., erven, opbrengsten uit beleggingen of rentenieren, maar voor de rest zie ik weinig mogelijkheden. Als gij andere manieren weet Socrates, dan ben ik benieuwd en vooral geïnteresseerd.

socrates

13 nov 2015, 19:43

Hoeveel van het staatsbudget gaat nu al naar wedden van ambtenaren in de breedste zin, naar uitkeringen allerhande: invaliditeit, werkloosheid, pensioen, subsidiëring van cultuur en media, kindertoeslag enz. hoeveel % van het staatsbudget gaat daar nu aan op ? Hoe zou welke partij dan ook er ooit nog in slagen de massa werklozen, huidige en toekomstige, aan werk te helpen ? Ook en vooral "breinwerk" kan nooit nog grote groepen aan werk helpen. Voor de grote groep ongeschoolden of laag geschoolden is er gewoon niet genoeg werk. Fysieke arbeid is niet meer nodig, massa productie gebeurt door robotten. Straks gaat zelfs de boer niet meer ploegen, gewoon van achter zijn PC zijn tractor bedienen.

Hoe kan het dat een Zweeds bedrijf de werkduur verkort met 25% en dan nog een hogere omzet en hogere winst maakt ?

De kannibaal

14 nov 2015, 13:59

socrates schreef:Hoeveel van het staatsbudget gaat nu al naar wedden van ambtenaren in de breedste zin, naar uitkeringen allerhande: invaliditeit, werkloosheid, pensioen, subsidiëring van cultuur en media, kindertoeslag enz. hoeveel % van het staatsbudget gaat daar nu aan op ? Hoe zou welke partij dan ook er ooit nog in slagen de massa werklozen, huidige en toekomstige, aan werk te helpen ? Ook en vooral "breinwerk" kan nooit nog grote groepen aan werk helpen. Voor de grote groep ongeschoolden of laag geschoolden is er gewoon niet genoeg werk. Fysieke arbeid is niet meer nodig, massa productie gebeurt door robotten. Straks gaat zelfs de boer niet meer ploegen, gewoon van achter zijn PC zijn tractor bedienen.

Hoe kan het dat een Zweeds bedrijf de werkduur verkort met 25% en dan nog een hogere omzet en hogere winst maakt ?
Heel veel begrip voor Uw argumentatie, en ze is op zich volkomen terecht, maar elke mens, gezin, heeft nood aan een inkomen. In Uw argumentatie lees ik nog altijd niet hoe gij dit gaat oplossen zonder fysieke of geestelijke arbeid.Ik ben het met Uw eens dat er onvoldoende arbeid is voor de ganse productieve bevolking, maar ik zou eerder geneigd zijn om een voorstel te doen tot herverdeling van de beschikbare arbeid. Bijvoorbeeld afhankelijk van het bruto jaarlijks gezinsinkomen, heeft nog één gezinslid recht op een arbeidsinkomen bij het bereiken van een bepaald bruto inkomen, maar de reactie zou uiteraard niet uitblijven. Op een minimum van tijd zijn het allemaal schijn-éénpersoonsgezinnen, hetgeen men nu al vaststelt bij de pensioenen, en andere uitkeringsgerechtigden, de huurders van sociale woningen enz. Ik vrees als gij verder gaat durft redeneren dat gij uiteindelijk gaat stranden bij de oplossing van het Duitse mini-job systeem, maar dan moet gij onmiddellijk een rem invoeren op de cumuls. Welk systeem gij ook voorop zult stellen, de koopkracht gaat er drastisch op achteruit en het volledige systeem van verworven sociale voorzieningen zal verdwijnen.

socrates

14 nov 2015, 14:41

Hoe dan ook, zo lang de koopkracht steeds meer naar één laag van de samenleving vloeit, zo lang zal de rest so wie so zich moeten neerleggen bij een lagere levensstandaard. Het herverdelen van de beschikbare arbeid lijkt mij enkel een doekje voor het bloeden. Wij beleven een historisch kantelmoment in onze geschiedenis. De mens moet niet langer zijn brood verdienen in het zweet zijns aanschijns, steeds meer taken worden geautomatiseerd, van de eenvoudigste tot de meest ingewikkelde. Zelfs chirurgie kan nu al in bepaalde gevallen door een robot worden gedaan. De kennis inzake A.I. neemt hand over hand toe. De tot nu onlosmakelijke band tussen denk- en doe-kracht-verhuring kan niet lang meer worden vastgehouden. Als iedere meerwaardeschepper zijn rechtmatige bijdrage levert aan het in stand houden van de gemeenschap waarvan hij een deel is en op wiens gemeenschappelijke diensten hij een beroep doet, moet de overheid de mogelijkheid krijgen om iedereen een minimum inkomen te verzekeren, los van de factor arbeid. Dat sommigen, wier bijdrage aan het geheel van vitaal belang is, voor het voortbestaan ervan, gedurende een bepaalde tijd wel nog zullen "werken", impliceert dat zij dan ook een "beter" inkomen zullen kunnen verwerven.
In zo'n systeem zou iedereen die vanwege zijn deskundigheid of zeldzaam voorkomende eigenheid werk kan leveren, dat ook wel mogen doen. Werklozen zouden evenwel geen werklozen meer zijn maar bevoorrechte leden van een gemeenschap. Zij zouden, ongehinderd kunnen genieten van een onaanvechtbaar recht op een minimum levensnoodzakelijk inkomen. In een Rijk land zoals België nog steeds is, moet dat financieel mogelijk zijn. Het vergt wel de nodige politieke wil en het overwinnen van enkele sociale en Bijbelse taboes. Het grootste socio-economisch en tevens politiek probleem zou evenwel zijn, hoe men die niet-werkenden nuttig zou kunnen bezighouden. Op ethisch vlak vindt de huidige publieke opinie nog steeds schandelijk dat sommigen koopkracht krijgen zonder te werken. Ook al vind diezelfde opinie het normaal dat een aandeelhouder geld krijgt door anderen te laten werken.
Stof voor discussie maar volgens mij wel echt een dieper nadenken waard, als tegengif tegen het sloganeske jobs, jobs, jobs; die er nooit meer zullen komen.

De kannibaal

14 nov 2015, 16:06

socrates schreef:Hoe dan ook, ........................................ het sloganeske jobs, jobs, jobs; die er nooit meer zullen komen.
Zo ongeveer kan ik mij inbeelden hoe het aards paradijs er ongeveer moet uitzien, maar ik vrees dat niet alleen ik, maar zelfs mijn verre nazaten veel aan de opium pijp zullen moeten lurken om deze roes te beleven.
"Als iedere meerwaardeschepper zijn rechtmatige bijdrage levert aan het in stand houden van de gemeenschap waarvan ........" Deze zin moet als waanzin en regelrechte horror klinken in de oren van de middenstander en de ondernemer". In deze jobs,jobs,jobs tijd is het precies deze groep, die verwent wordt met de bijdragen van de vlijtige tweede rangs larven. Er wordt vandaag van hun geen enkele economische of financiële bijdrage verwacht, laat staan dat er ook nog sociale verwachtingen zouden worden ingelost. In Uw voorstel gaat deze groep vrijwillig de steunpilaar vormen van de toekomstige maatschappij. Het meest extreme linkse beleid, kan deze groep er niet toe overhalen, om te leren geven in plaats van voortdurend te ontvangen.
Veel eenvoudiger is het, om het probleem van de A.I. op te lossen. De overal inzetbare robotten zijn werkkrachten met een super rendement. Laat het Bestuur niet alleen de menselijke arbeid, maar ook de machinale arbeid belasten zonder onderscheid per gepresteerd uur. Laat de robotten sociale lasten betalen per gepresteerd werkuur, en biedt desnoods dezelfde faciliteiten aan als in de menselijke geneeskunde. Voor een paar onderhouden en herstellingen is er een beperkte terugbetaling, maar zwaardere ingrepen vallen meestal volledig ten laste van de patiënt. Ik ben er van overtuigd dat het begrotingstekort binnen een jaar is weggewerkt. Ik zou gaarne kennis maken met de politieke partij die zijn schouders zou durven zetten onder dit project. Ik zal het zelf zeker niet meer meemaken.

socrates

14 nov 2015, 16:40

Zoals ik al schreef, het gaat om politieke wil, solidariteit, doorbreken van taboes en loslaten van eeuwenoude gewoonten. Praktisch en technologisch is het compleet realiseerbaar. Voorlopig gaat de stroom nu compleet de andere kant op, hier stroomt water naar de bron niet naar de monding. Tot de kruik ooit wel eens barst.

De kannibaal

17 nov 2015, 11:30

De welvaart predikanten krijgen weeral een mokerslag in het volle gelaat. Het vernieuwde economische beleid van de rechtsen begint zijn vruchten af te werpen. Nu de ondernemer wordt bedolven onder de door ons betaalde geschenken wordt een hele hoop volk bij Philips bedankt voor de bewezen diensten. En dat juist in de Kempen, een regio met super score in de werkloosheid cijfers. Laat het Bestuur Prioriteit geven aan deze regio, want straks wordt het de baarmoeder voor de nieuwe generatie jihadisten.

oomski

17 nov 2015, 12:30

Zo lang deze rechtse regering aan zet is zal het chaos en verarming blijven.
Wie op wraak zint, houdt zijn eigen wonden open.
Gast

21 nov 2015, 11:32

oomski schreef:Zo lang deze rechtse regering aan zet is zal het chaos en verarming blijven.
België,lekker chaotisch.
Drie gewesten,vijf regeringen die een massa geld opsouperen.
Het gedrocht België werd in het verleden gecreëerd maar het is de schuld van de rechtsen toen NVA nog niet in de regering zat.

oomski

21 nov 2015, 11:49

Waar zaten de N-VA'ers voordat ze zich verenigd hebben? De versnippering is wel het grootste doen van N-VA.

Wil.

21 nov 2015, 11:52

oomski schreef:Waar zaten de N-VA'ers voordat ze zich verenigd hebben? De versnippering is wel het grootste doen van N-VA.
Waauw! Wat een macht heeft die partij zeg! Ze kan met een vingerknip alle andere partijen laten splitsen. Echt een diepe gedachte, oomski.

Wat houdt die andere partijen tegen om zich te herenigen? Nooit bij stilgestaan? Waarschijnlijk heeft BDW daar een fatwa tegen uitgesproken?

Eenzame roeper in de woestijn, dat ben jij, oomski.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Phoebe

21 nov 2015, 12:08

Ja, Wil , maar dan wel een roepertje van de echo's die ze in haar woestijn hoort en graag herhaalt omdat ze in 't kraampje passen . .

Weinig 'eigen' diepe gedachten .

Dat er méér dan 10.000 jobs bijgekomen zijn in de privé op 1 jaar tijd sinds deze coalitie regeert is wetenschap die ze graag naast zich neerlegt . ' t Kan ook zijn dat die echo haar woestijn niet bereikt ... :wink:

Dat er onder Di Rupo een veelvoud van honderden jobs verdwenen , en dit dan maandelijks ,zo'n aantal jaren aan één stuk , faillissementen , verhuis van bedrijven etc.. daar heeft ze lekker het woestijnzand laten overwaaien ,
Misschien is ze wel een liefhebber van fata morgana's ?
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

oomski

21 nov 2015, 12:30

Wil. schreef:
oomski schreef:Waar zaten de N-VA'ers voordat ze zich verenigd hebben? De versnippering is wel het grootste "doel" van N-VA.
Waauw! Wat een macht heeft die partij zeg! Ze kan met een vingerknip alle andere partijen laten splitsen. Echt een diepe gedachte, oomski.

Wat houdt die andere partijen tegen om zich te herenigen? Nooit bij stilgestaan? Waarschijnlijk heeft BDW daar een fatwa tegen uitgesproken?

Eenzame roeper in de woestijn, dat ben jij, oomski.
Ik heb het niet over splitsing van partijen Wil maar splitsing van het land is hun grootste doel (niet doen zoals er stond).
De andere partijen zich herenigen? De partijen die BdW wou zitten toch samen in de regering zitten toch "samen" in de regering, goed wetende dat ze die konden bewerken. Zijn strategie werkte wel maar hopelijk niet blijvend.

En @Phoebe: Al wat ik schrijf zijn mijn eigen gedachten, niet ingeblazen door een of andere messias.

En zijn er nu jobs jobs jobs bijgekomen?
Staat de begroting er beter voor?
Is de koopkracht verbeterd?
.......
Laatst gewijzigd door oomski op 21 nov 2015, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

21 nov 2015, 12:32

Versnipperen is wel iets anders dan het land in twee delen. Druk je wat juister uit aub.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.