Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Vele mensen zijn hun indoctrinaties en conditioneringen en absoluut niet in staat dat in vraag te stellen.
Dat is het basisprobleem bij o.a. gelovigen. Het spijt me, maar het is een vorm van waanzin. Een uiting van het "krankzinnig geworden apendom".
Men moet mij eens proberen duidelijk te maken waarom een almachtige, volmaakt wijze, volmaakt liefdevolle god, niet rechtstreeks met elk van ons contact zou kunnen nemen, hier en nu, maar er voor kiest individuen te selecteren, die hij zogezegd "inspireert".
Het antwoord is simpel. Het is de altijd werkende truck van de priesterklasse, in al zijn historische vormen: Een sluw persoon merkt op hoe gemakkelijk het is om de angst van goedgelovige mensen te manipuleren en maakt daar misbruik van.
"Ik heb een rechtstreekse pijplijn naar god! Jullie niet! Dus je kan maar beter luisteren naar wat ik jou vertel anders loopt het slecht af met jullie!"
Daar blijven nog altijd miljarden mensen in trappen. Om misselijk van te worden...
Wordt eindelijk eens volwassen en durf uw indoctrinaties en conditioneringen in vraag te stellen!
Maar heel veel mensen zijn daar niet toe in staat, vrees ik. Het wemelt op aarde van de angstige zotten die nog niet aan het begin staan van enig vermogen tot rationeel denken. En dat is jammer genoeg een feit.
Dat is het basisprobleem bij o.a. gelovigen. Het spijt me, maar het is een vorm van waanzin. Een uiting van het "krankzinnig geworden apendom".
Men moet mij eens proberen duidelijk te maken waarom een almachtige, volmaakt wijze, volmaakt liefdevolle god, niet rechtstreeks met elk van ons contact zou kunnen nemen, hier en nu, maar er voor kiest individuen te selecteren, die hij zogezegd "inspireert".
Het antwoord is simpel. Het is de altijd werkende truck van de priesterklasse, in al zijn historische vormen: Een sluw persoon merkt op hoe gemakkelijk het is om de angst van goedgelovige mensen te manipuleren en maakt daar misbruik van.
"Ik heb een rechtstreekse pijplijn naar god! Jullie niet! Dus je kan maar beter luisteren naar wat ik jou vertel anders loopt het slecht af met jullie!"
Daar blijven nog altijd miljarden mensen in trappen. Om misselijk van te worden...
Wordt eindelijk eens volwassen en durf uw indoctrinaties en conditioneringen in vraag te stellen!
Maar heel veel mensen zijn daar niet toe in staat, vrees ik. Het wemelt op aarde van de angstige zotten die nog niet aan het begin staan van enig vermogen tot rationeel denken. En dat is jammer genoeg een feit.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Het lijkt er dan sterk op dat die priesterklassen niets met God te maken hebben, zo schreef Amartya Sen nog iets over de Rational Fools.Vesselin schreef:Vele mensen zijn hun indoctrinaties en conditioneringen en absoluut niet in staat dat in vraag te stellen.
Sociale imbecielen
Dat Sen heel anders over economie denkt dan mensen als Friedman en Greenspan is vooral het gevolg van zijn belangstelling voor filosofie en literatuur. Friedman en zijn mannen zijn homo economici, die zijn van top tot teen op economie ingesteld, dat wil zeggen: op het maken van winst. Alsof je helemaal van hout bent. De homo economicus als de beperkte mens, de mens met oogkleppen, is het onderwerp van een vermaard geworden artikel van Sen uit 1977: ‘Rational fools’. Dit is het artikel over ‘de traditionele economische theorie’ waarin de ‘rationele egoïst’ meent dat mensen altijd alleen maar aan hun eigen belang denken, als een wetmatigheid. De rationele gek denkt dat het een algemene neiging is, terwijl het alleen zijn eigen blinde drang is om zijn belang veilig te stellen. Het valt buiten het voorstellingsvermogen van de rationele egoïst dat er zoiets als altruïsme zou kunnen bestaan, dat mensen zich betrokken kunnen voelen bij het lot van grote groepen andere mensen, dichtbij of veraf.
https://www.vn.nl/amartya-sen-pluralist ... e-idioten/
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Ik kan de bewijsvoering niet als geldig beschouwen. Van de reeks verschijnselen die U daar opnoemt is volgens mij wel meermaals aangetoond dat die niet bestaan en ook niet zouden kunnen bestaan. Van de "grote horlogemaker" is dat niet onomstotelijk bewezen. Voor de goede orde; ik geloof dus niet dat er een superwezen het heelal bestuurt, maar ik WEET het niet zeker, het zou kunnen. Een god, zoals vele religies "hem" of "haar" antropomorfisch voorstellen, kan redelijker wijze niet bestaan, daarvan ben ik dan weer wel overtuigd.talisman schreef:Deze bedenking gaat ook op voor volgende items:socrates schreef:Dat is meteen het probleem van militante atheïsten alla Dawkins, zij zijn absoluut overtuigd van het idee dat er geen god zou bestaan. Dat is ook een geloof want noch voor het bestaan noch voor het niet bestaan van een superieure kracht zijn er tastbare bewijzen gevonden.
Zolang het tegendeel niet onomstotelijk is bewezen, blijf ik agnost, ik weet het dus (nog)niet. Enkel dat er geen antropomorfische god kan bestaan neem ik graag aan. Maar ik probeer ook niemand van mijn visie te overtuigen.
- Kaboutertjes
- Elfjes
- Eenhoorns
- Blauwe olifanten
- Vliegend spaghetti monster
- Vuurspuwende draken
- Pratend konijn
Zolang het tegendeel niet onomstotelijk is bewezen, blijf ik agnost
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Stel dat die grote horlogemaker nonduaal is, hoe ga je dat kunnen bewijzen? Anders gezegd, hoe bewijs je dat intelligentie bestaat?socrates schreef:Ik kan de bewijsvoering niet als geldig beschouwen. Van de reeks verschijnselen die U daar opnoemt is volgens mij wel meermaals aangetoond dat die niet bestaan en ook niet zouden kunnen bestaan. Van de "grote horlogemaker" is dat niet onomstotelijk bewezen. Voor de goede orde; ik geloof dus niet dat er een superwezen het heelal bestuurt, maar ik WEET het niet zeker, het zou kunnen. Een god, zoals vele religies "hem" of "haar" antropomorfisch voorstellen, kan redelijker wijze niet bestaan, daarvan ben ik dan weer wel overtuigd.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Uitsluitsel kan men daar niet over geven.socrates schreef: Ik kan de bewijsvoering niet als geldig beschouwen. Van de reeks verschijnselen die U daar opnoemt is volgens mij wel meermaals aangetoond dat die niet bestaan en ook niet zouden kunnen bestaan.
Net zo min als mijn lijstje.Van de "grote horlogemaker" is dat niet onomstotelijk bewezen. Voor de goede orde; ik geloof dus niet dat er een superwezen het heelal bestuurt, maar ik WEET het niet zeker, het zou kunnen.
https://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
socrates schreef:De domsten zijn meestal het meest overtuigd van de dommigheid van de anderen.
De grootste belediging die men een mens kan aandoen, is zeggen dat hij dom is. Geen enkel scheldwoord is sterker. Nochtans lijkt zij/jij die haar/zijn verstand uitschakelt omwille van haar/zijn geloof; in de ogen van niet-gelovigen, dom ! Misschien houden gelovigen daarom zo krampachtig en hardnekkig vast aan hun geloof.
Bij de Saudische prinsen mag een ongelovige, namens god, worden gedood. Waarom mag dat hier niet ? Dat zou immers die broedertwist meteen oplossen.
Socrates , wie is die god van de Saudische prinsen ? Ik ken maar één God die alles tot aanzijn gebracht heeft , de Schepper van hemel en aarde ! En die God is Rechtvaardig , omdat Hij alles weet en ziet , en er dus niets voor hem verborgen kan zijn ! Bovendien is hij de wijsheid en almacht in Persoon ; wie zijn Woord leest en onderzoekt kan hem leren kennen .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Wil. schreef:Liefde? Hmmmm.... Volgens mij toch een extreme vorm van SM. Lees mee. Jozua 8:24-25ebenhaezer schreef:Inderdaad , OVERDUIDELIJK dat gelovigen niet kunnen aanvaarden dat de Bijbel mensenwerk is ! Eenvoudig omdat het GEEN mensenwerk is , maar OVERDUIDELIJK Gods werk , die juist mensen gebruikte om zijn grootheid en liefde bekend te maken !
24. En het geschiedde, toen de Israëlieten een einde gemaakt hadden van al de inwoners van Ai te doden, op het veld, in de woestijn, in dewelke zij hen nagejaagd hadden, en dat zij allen door de scherpte des zwaards gevallen waren, totdat zij allen vernield waren; zo keerde zich gans Israel naar Ai, en zij sloegen ze met de scherpte des zwaards.
25. En het geschiedde, dat allen, die te dien dage vielen, zo mannen als vrouwen, waren twaalf duizend, al te zamen lieden van Ai.
Dat laatste woord, dat roept bij mij iets op, maar ik kan me niet zo goed herinneren waarmee het verbonden was. Help je me even, Eben?Wie de Bijbel een beetje kent , zal zeker weten , dat daar grote wijsheid in beschreven staat , en zich afvragen hoe het mogelijk is dat bijna alle voorzeggingen écht zo zijn geschied zoals jaren er voor bescheven werd !
Nee , daar heeft duidelijk een hogere Macht mee te maken , en is meteen het bewijs dat GOD BESTAAT .
Ook goed ! " de slimmeriken zijn een en al twijfel " ! daarom wellicht al die moeite om zich te verdedigen , terwijl gelovigen steeds meer zelfverzekerd zijn , omdat God de énige betrouwbare IS !
WIL , oorlog is oorlog ! en dat is altijd het gevolg van een oorzaak , en dan gaat het er om WIE overwinnen zal !
Hier gaat het om ongehoorzaamheid tegenover God hun Schepper , en dan wordt net zogoed Israël gestraft als de volken .
Bij een oorlog vallen altijd slachtoffers en wordt er gedood , of ken jij soms een ander soort oorlog ?
Als je met ' dat laatste woord ' bedoelt : omdat God de énige Betrouwbare IS , dan is dat verbonden met zijn liefde voor zijn eigen schepping natuurlijk ! Maar dat neemt niet weg dat hij ook straft als dat nodig is , omdat hij ook Rechtvaardig is ( de perfecte horlogemaker op alle gebied ) .
Een zwakke afschaduwing daarvan is misschien de opvoeding van wijze ouders en leraars , want met liefde en wijsheid opvoeden , zou tenminsten betrouwbaar zijn voor goede resultaten .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Mens, wat kan jij toch achterlijk doen. Totaal wereldvreemd en zo star als een bezem.ebenhaezer schreef: WIL , oorlog is oorlog ! en dat is altijd het gevolg van een oorzaak , en dan gaat het er om WIE overwinnen zal !
Hier gaat het om ongehoorzaamheid tegenover God hun Schepper , en dan wordt net zogoed Israël gestraft als de volken .
Bij een oorlog vallen altijd slachtoffers en wordt er gedood , of ken jij soms een ander soort oorlog ?
Als je met ' dat laatste woord ' bedoelt : omdat God de énige Betrouwbare IS , dan is dat verbonden met zijn liefde voor zijn eigen schepping natuurlijk ! Maar dat neemt niet weg dat hij ook straft als dat nodig is , omdat hij ook Rechtvaardig is ( de perfecte horlogemaker op alle gebied ) .
Een zwakke afschaduwing daarvan is misschien de opvoeding van wijze ouders en leraars , want met liefde en wijsheid opvoeden , zou tenminsten betrouwbaar zijn voor goede resultaten .
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Mensen die ooit in de greep van "Church of Scientology" waren gesukkeld,
heeft men vaak hardhandig moeten bevrijden.
En jaren naar een psychiater zenden om nog normaal zelf te kunnen/durven denken en handelen.
Voor slachtoffers van Jehova's getuigen geldt hetzelfde.
Aanhangers van Moon, Hara Krishna's enz....
voor hen kan er nog hoop zijn.
Maar voor EB
kan niets nog baten.
Ze blijft doordrammen
zeuren en blaten.
Als een schaap
pas geschoren
Loopt dat mens
in 't eigen web verloren.
sw
heeft men vaak hardhandig moeten bevrijden.
En jaren naar een psychiater zenden om nog normaal zelf te kunnen/durven denken en handelen.
Voor slachtoffers van Jehova's getuigen geldt hetzelfde.
Aanhangers van Moon, Hara Krishna's enz....
voor hen kan er nog hoop zijn.
Maar voor EB
kan niets nog baten.
Ze blijft doordrammen
zeuren en blaten.
Als een schaap
pas geschoren
Loopt dat mens
in 't eigen web verloren.
sw
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Gelovigen domkoppen noemen heeft nog nooit geholpen. Het is zelfs contraproductief.
Goeie argumenten aanbieden is het enige wat je kan doen.
Maar in de vele debatten die ik bekeken heb zie je dat dat niet veel effect heeft. Het dringt niet door. En dat is omdat de gelovigen hun identiteit als identificatie met hun geloof verdedigen als een duivel in een wijwatervat.
Voor mij bestaan er geen heilige boeken en is god een idee in de menselijke geest.
Maar in de vele debatten die ik bekeken heb zie je dat dat niet veel effect heeft. Het dringt niet door. En dat is omdat de gelovigen hun identiteit als identificatie met hun geloof verdedigen als een duivel in een wijwatervat.
Voor mij bestaan er geen heilige boeken en is god een idee in de menselijke geest.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Het dringt niet door omdat ze niks weten wat buiten hun heilig boek valt betreft hun geloof. Hen is ingehamerd dat alles wat dit boek kritisch benaderd des duivels is. Geloven is een combinatie van domheid met onwetendheid.Vesselin schreef:Gelovigen domkoppen noemen heeft nog nooit geholpen. Het is zelfs contraproductief.
Maar in de vele debatten die ik bekeken heb zie je dat dat niet veel effect heeft. Het dringt niet door.
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Die zogenaamde gelovigen blijken toch niet zo sterk overtuigd van hun eigen dogmatische stellingname, want ze leuren ermee tot zelfs op seniorennet
Dat een vrije meningsuiting ook hier thuishoort staat buiten kijf.
Maar... is het nu een vrije uiting van een opinie, of een nooit aflatende strijd om anderen mee te slepen in hun valstrik(ken)
En omdat ikzelf voor dat laatste beducht blijf, zal ik niet nalaten te waarschuwen tegen deze zieltjeswerving.
Vooral omdat ik als kind in dat netwerk werd geduwd en erin verstrikt geraakte, tot ik me eindelijk kon bevrijden en meteen uit ervaring kan meespreken over het gevaar van religie.
Want of het nu om Allah, de Messias en/of andere fictieve figuren gaat, het blijft oplichting en volksverlakkerij.
Toppunt is dan nog, dat men altijd naar uitspraken van zogenaamde profeten moet verwijzen, die de boel al veel langer geleden hebben belazerd en vooral zichzelf hebben verheerlijkt, door hun gebazel te verspreiden onder relatief onwetende en vooral bange mensen.
Dat het selecteren van dergelijke makkelijke slachtoffers, een uiting is van grandioze lafheid, mag ook eens gezegd worden. En zelfs herhaald.
Ps.: Dat 'n oude vent in een wit kleed, jaar in jaar uit carnavalesk in 't Vaticaan rondwaart en terwijl overal zijn bebbel roert, om ongelijkheid aan te klagen, blijft een levensgrote karikatuur van wat naastenliefde zou moeten zijn.
sw
Dat een vrije meningsuiting ook hier thuishoort staat buiten kijf.
Maar... is het nu een vrije uiting van een opinie, of een nooit aflatende strijd om anderen mee te slepen in hun valstrik(ken)
En omdat ikzelf voor dat laatste beducht blijf, zal ik niet nalaten te waarschuwen tegen deze zieltjeswerving.
Vooral omdat ik als kind in dat netwerk werd geduwd en erin verstrikt geraakte, tot ik me eindelijk kon bevrijden en meteen uit ervaring kan meespreken over het gevaar van religie.
Want of het nu om Allah, de Messias en/of andere fictieve figuren gaat, het blijft oplichting en volksverlakkerij.
Toppunt is dan nog, dat men altijd naar uitspraken van zogenaamde profeten moet verwijzen, die de boel al veel langer geleden hebben belazerd en vooral zichzelf hebben verheerlijkt, door hun gebazel te verspreiden onder relatief onwetende en vooral bange mensen.
Dat het selecteren van dergelijke makkelijke slachtoffers, een uiting is van grandioze lafheid, mag ook eens gezegd worden. En zelfs herhaald.
Ps.: Dat 'n oude vent in een wit kleed, jaar in jaar uit carnavalesk in 't Vaticaan rondwaart en terwijl overal zijn bebbel roert, om ongelijkheid aan te klagen, blijft een levensgrote karikatuur van wat naastenliefde zou moeten zijn.
sw