Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates

27 nov 2015, 17:49

Wil. schreef:
socrates schreef: Bijna jammer dat er geen onveiligheidsniveau 5 bestaat, zou wellicht nog meer jobs opleveren. Wie betaalt dat eigenlijk ?
Verstandige vraag, Socrates. Wie betaalt de verzekering voor een auto? De brandverzekering? Wel, dit is een nieuw verschijnsel en de verzekering voor veiligheid hoort in datzelfde rijtje.

Is het denkbaar om bv. aan de Islamitische kerk een schadeloosstelling te vragen voor het onheil dat haar leden in naam van hun geloof aanrichten ?Naar analogie met wat de katho kerk doet inzake pedofilie van haar bedienaars. :idea:
Dat is erover, Socrates! Vanaf nu sta je in de boeken van de staatsveiligheid. Je hebt haat gezaaid. De enige manier om terug 'clean' te worden is je te bekeren tot dat ware geloof.

De "priesters met verlangens" behoorden bij de inrichters van de festiviteiten. De bezoekers van deze show zijn niet verantwoordelijk voor de ordonanties die de hogere machten hebben uitgevaardigd. Alleen: die hogere machten zijn al jaren dood...
Wat mij betreft is dat een argeloze vraag, mij geïnspireerd door het voorbeeld dat de Roomse Kerk recent heeft gegeven, zelfs excuses voor misdaden door het instituut van eeuwen geleden , kunnen beter laat dan niet komen. Ik zie totaal niet in wat de emotie "haat" daar komt bij doen; het is in mijn optiek een louter technisch-economische probleemstelling. De oplossing een soort goedmaking, ook al komt die dan vanzelfsprekend niet van de daders zelf.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Gast

28 nov 2015, 13:26

Kreeg gisteren een SMS'ke van Proximus dat mijn mobiele gesprekken en SMS'en met 5 % verhogen vanaf 1/1/2016. Zie ook hier : http://www.proximus.be/nl/id_cr_update_ ... ingen.html

==> nieuwe jobs bij Proximus ? Forget it !
==> nog meer elke maand in 't rood met mijn pensioen ? JA !

De kannibaal

28 nov 2015, 13:52

dejules schreef:En Europa is geen dorre woestijn in een oceaan van groei. Onlangs verlaagde het IMF andermaal zijn prognose voor de wereldeconomie, onder meer door de vertraging in de groeilanden. De conclusie na zeven jaar crisisbeleid is dan ook even ontnuchterend als simpel: tientallen investeringsplannen en ruim 600 (!) renteverlagingen later zit de economie nog altijd niet op het juiste spoor.

http://trends.knack.be/economie/beleid/ ... 29187.html

In Genk sluit winkel na winkel, café na café, restaurant na restaurant.
Gisteren in Maasmechelen Village : een handvol auto's van personeel maar geen volk.
In de rest van België weet ik niet maar bij ons is het crisis. Dit heb ik nooit meegemaakt!
Mijnheer de Jules, een laattijdige reactie op het onderwerp maar ik denk dat meerdere factoren aan de basis liggen van het gebrek aan economische bedrijvigheid in Uw streek. Eind september maakte ik dezelfde vaststelling in de streek waar ik leef. Mijn stelling werd onmiddellijk ondermijnd door de rechtse fantasten, hier in overvloed aanwezig. Ik zocht de oorzaak dan maar bij de uitgaven van de schooluitgaven, die het laatste jaar door de blauwe broeders ongeoorloofd werden verhoogd.
Gisteren kreeg mijn wederhelft een aanval van shopwoede, gestimuleerd door prijsverminderingen van de lokale middenstand op een ogenblik dat het zeker niet verwacht wordt door het economisch toezicht. Grote prijsverlagingen door verbouwingswerken zijn nu eenmaal toegelaten, en de middenstand schijnt zich te vergrijpen een grote bouwwoede, hoewel er uiterlijk geen veranderingen vallen te bespeuren. Ik was ronduit versteld van de verkoop op een vrijdag namiddag, een tijdstip waarop de normale Vlaming verondersteld wordt te zwoegen voor het dagelijkse brood. Bij 2 duurdere geur paleizen was het aanschuiven in een lange wachtrij tot aan de deur. Normaal een totaal nutteloos artikel, maar het viel mij op dat elke klant vlotjes 150€ van zijn bankrekening liet afhalen, om zich te omhullen met een zwoel luchtje. Geen "soir de matelat", maar de meest exclusieve merken gaan vlotjes van de hand. Gelet op het tijdstip van de dag zijn het meer dan waarschijnlijk allemaal mini-jobbers met een mini budget, of gelet op de leeftijd, jongeren die in record tempo de spaargelden van de ouderen er aan het doorjagen zijn.
In de streek van mijnheer de Jules wordt de lokale inwoner waarschijnlijk sneller geconfronteerd met de aanstormende armoede door de gevolgen van de Ford Genk tragedie verhoogd met de belastingsdruk die ons dagelijks door de rechtsen wordt opgelegd. Het werk, werk,....werk beleid van de regering, kan de ontslagen nauwelijks bijhouden, en de jobcreaties zijn niks anders dan een verhoging van de openbare schuldenlast door een systematische verhoging van het aantal netto ontvangers.
Zodra de erfenissen van de senioren er in ijltempo zijn doorgejaagd, zal de zwoele parfumlucht boven Klein-Brabant, vervangen worden door het angstzweet der armoede.

socrates

28 nov 2015, 16:38

The Spirit of Flanders schreef:Kreeg gisteren een SMS'ke van Proximus dat mijn mobiele gesprekken en SMS'en met 5 % verhogen vanaf 1/1/2016. Zie ook hier : http://www.proximus.be/nl/id_cr_update_ ... ingen.html

Proximus heeft plannen om "de rentabiliteit op te krikken", daar is duidelijk lang over nagedacht, ze zouden met teveel 50 plussers opgescheept !! zitten en die laten afvloeien. Dat de huidige regering nu maar gauw haar aandeel verkoopt zodat Proxi helemaal het "vrije markt" spel kan spelen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fokke

28 nov 2015, 16:55

socrates schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Kreeg gisteren een SMS'ke van Proximus dat mijn mobiele gesprekken en SMS'en met 5 % verhogen vanaf 1/1/2016. Zie ook hier : http://www.proximus.be/nl/id_cr_update_ ... ingen.html
Proximus heeft plannen om "de rentabiliteit op te krikken", daar is duidelijk lang over nagedacht, ze zouden met teveel 50 plussers opgescheept !! zitten en die laten afvloeien. Dat de huidige regering nu maar gauw haar aandeel verkoopt zodat Proxi helemaal het "vrije markt" spel kan spelen.
Ik heb een lage telefoonrekening: Ik bel alleen als ik iets te zeggen heb en voel niet de behoefte om telkens heel mijn leven aan de telefoon te vertellen... En als ik die boodschap kan doorgeven via een sms'ke dan kies ik voor een sms! Toch kan ik niet geloven dat telefoneren duur is want al je sommigen bezig hoort op de bus ... of gewoon al wandelend... :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
dejules

01 dec 2015, 16:12

Toch zien slechts vier sectoren, waaronder de interim- en de autosector, het komende halfjaar rooskleurig tegemoet. Dat zijn er minder dan zes maanden geleden, toen nog zes sectoren zich optimistisch toonden. ‘De groeivertraging in de groeilanden weegt op de resultaten van onze ondernemingen’, zegt Edward Roosens, de hoofdeconoom van het VBO.
De meeste sectoren vrezen de komende maanden toch nog mensen te moeten ontslaan. ‘Dat is vooral het geval in de industrie. Maar er is ook goed nieuws, want het aantal mensen dat ze vrezen te moeten ontslaan of het aantal bedrijven dat dreigt te vertrekken ligt lager dan een jaar geleden’, zegt Roosens.

http://www.tijd.be/politiek_economie...05275-3136.art

Er blijven ontslagen vallen.
Het goede nieuws is dat het er minder zijn dan 1 jaar geleden.

Wil.

01 dec 2015, 16:35

Door maatregelen zoals het optrekken van de pensioenleeftijd, dalen de kosten van de vergrijzing tot 13 procent van het bruto binnenlands product. Bij ongewijzigd beleid zouden de kosten stijgen van 11,8 procent op dit moment, tot 15,1 procent in 2060.
Bron: Planbureau
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

01 dec 2015, 17:10

Wil. schreef:Door maatregelen zoals het optrekken van de pensioenleeftijd, dalen de kosten van de vergrijzing tot 13 procent van het bruto binnenlands product. Bij ongewijzigd beleid zouden de kosten stijgen van 11,8 procent op dit moment, tot 15,1 procent in 2060.
Ah ja ? Welke wijsneus bij het "Planbureau" denkt niet langer dan zijn neus lang is ? Binnen de kortste keren krijgen we hier Nederlandse toestanden waarbij ieder boven de 62 op "ziekentrok" staat. Of de rekening nu "pensioen" of "ziekenkas" heet , de staat zal ze betalen.

En lap ! De "mini jobs" zijn een feit ! Men noemt het hier "flexi jobs" , maar dat is justekes kl*te hetzelfde. Wie nu nog twijfelt dat rechts crapuul ons niet wil doen verarmen neemt best een pilleke tegen roze olifantjes.
dejules

01 dec 2015, 18:32

Wil. schreef:Door maatregelen zoals het optrekken van de pensioenleeftijd, dalen de kosten van de vergrijzing tot 13 procent van het bruto binnenlands product. Bij ongewijzigd beleid zouden de kosten stijgen van 11,8 procent op dit moment, tot 15,1 procent in 2060.
U spreekt over 2060 en pensioenleeftijdsverhogingen die pas over meer dan 10 jaar ingaan.
Echter, deze legislatuur stijgt de pensioenKOST van 40 naar 50 miljard Euro.
Maw, de pensioenproblemen zijn niet opgelost, ze zijn op dit moment onbetaalbaar!
dejules

01 dec 2015, 18:45

The Spirit of Flanders schreef:
Ah ja ? Welke wijsneus bij het "Planbureau" denkt niet langer dan zijn neus lang is ? Binnen de kortste keren krijgen we hier Nederlandse toestanden waarbij ieder boven de 62 op "ziekentrok" staat. Of de rekening nu "pensioen" of "ziekenkas" heet , de staat zal ze betalen.

En lap ! De "mini jobs" zijn een feit ! Men noemt het hier "flexi jobs" , maar dat is justekes kl*te hetzelfde. Wie nu nog twijfelt dat rechts crapuul ons niet wil doen verarmen neemt best een pilleke tegen roze olifantjes.
45000-65000 jobs zegt het Planbureau. Waar dan? Weeral in de zorgsector? De politie? De straathoekwerkers? Kortom, in alles wat alleen maar kost en geen bal rendeert? Want de laatste 10 jaar is dit wel de realiteit : ELKE job die er "bijkwam" is gesubsidieerd of ambtenaar, ten laste van de werkenden in de privésector. Bij een overheidsbeslag van 54% is de groei NEGATIEF en de groei van de tewerkstelling NOG MEER ( die valt al op 37-38% stil, laat staan op 54% ).

miel

01 dec 2015, 20:06

sof, op pensioen of ziekenkas betaalt de staat. Das juist.
Wel is er een verschil sinds dit jaar omdat iemand die op ziekenkas is geen pensioenrechten meer opbouwt. Dus die persoon zal na zijn zevenenzestigste minder pensioen trekken.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.
dejules

01 dec 2015, 20:51

miel schreef:sof, op pensioen of ziekenkas betaalt de staat. Das juist.
Wel is er een verschil sinds dit jaar omdat iemand die op ziekenkas is geen pensioenrechten meer opbouwt. Dus die persoon zal na zijn zevenenzestigste minder pensioen trekken.
Daarom trekt men de pensioenleeftijd steeds op waardoor niemand in de privé aan een volle loopbaan geraakt en dus een minimunpensioen krijgt.
Wie mag de rit uit doen : zij die benoemd zijn voor het leven.
Wie onderhoudt wie?
Wie is er netto-ontvanger?
Wie zit in de top vd N-VA? Bracke, Becaus, Peumans, Dewever, ... ALLEMAAL NETTO-ONTVANGERS uit de ambtenarij!!

pastoor

01 dec 2015, 21:48

miel,
Op pensioen of ziekenkas betaalt de staat. Das juist.

Periodes van inactiviteit of gelijkgestelde periodes.

http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/calc ... fault.aspx

Ziekte, invaliditeit, zwangerschapsverlof en bevallingsrust

De ziekteperiodes worden gelijkgesteld met periodes van arbeid. Wij nemen ook de periodes van invaliditeit, zwangerschap- en bevallingsverlof aan

Deze perioden worden opgenomen in uw werknemersloopbaan als u aan volgende voorwaarden voldoet:
* u ontvangt hiervoor de wettelijke vergoedingen van uw ziekenfonds;
* deze perioden volgen op een periode van tewerkstelling als werknemer of hiermee gelijkgesteld.

Voor het pensioen worden deze gelijkstelde dagen berekend op basis van een normaal fictief loon (vanaf 1968) of op basis van een forfaitair loon (vóór 1968).

Dat normaal fictief loon = het loon van het laatste jaar dat men voltijds gewerkt heeft.Dit bedrag is geïndexeerd.

(Dat is altijd zo geweest. Dat is niets nieuws).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

sibarita

02 dec 2015, 22:43

Inderdaad Jules, er blijven ontslagen vallen , vandaag in HBVL in Genk 33 ontslagen en 15 km verder in Lanaken 75 ontslagen !! Meer dan 100 op één dag.

In de jaren 60 hoorde ik minister Vlerick zeggen dat hij op sommige dagen een helikopter nodig had om bedrijven te gaan openen , maar die tijd is al lang voorbij.
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
dejules

03 dec 2015, 00:04

pastoor schreef:miel,
Op pensioen of ziekenkas betaalt de staat. Das juist.

Periodes van inactiviteit of gelijkgestelde periodes.

http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/calc ... fault.aspx

Ziekte, invaliditeit, zwangerschapsverlof en bevallingsrust

De ziekteperiodes worden gelijkgesteld met periodes van arbeid. Wij nemen ook de periodes van invaliditeit, zwangerschap- en bevallingsverlof aan

Deze perioden worden opgenomen in uw werknemersloopbaan als u aan volgende voorwaarden voldoet:
* u ontvangt hiervoor de wettelijke vergoedingen van uw ziekenfonds;
* deze perioden volgen op een periode van tewerkstelling als werknemer of hiermee gelijkgesteld.

Voor het pensioen worden deze gelijkstelde dagen berekend op basis van een normaal fictief loon (vanaf 1968) of op basis van een forfaitair loon (vóór 1968).

Dat normaal fictief loon = het loon van het laatste jaar dat men voltijds gewerkt heeft.Dit bedrag is geïndexeerd.

(Dat is altijd zo geweest. Dat is niets nieuws).
Voor werklozen zijn de regels veranderd :
Werkloosheid : bij langdurige werkloosheid kan de uitkering in bepaalde omstandigheden verlaagd worden : men kent drie periodes van vermindering : tijdens de eerste twee blijft voor de berekening van het pensioen het normaal fictief loon de basis ; voor de derde werkloosheidsperiode blijft de gelijkstelling bestaan maar tegen het beperkt fictief loon. Ook hier bestaan uitzonderingen : het normaal fictief loon blijft van toepassing voor personen in de derde werkloosheidsperiode op 1 november 2012 en die 55 jaar zijn op die dag, en voor personen in de derde periode na hun 55e op voorwaarde dat hij/zij werkloos is geworden vanaf 50 jaar.