Jobs - Jobs - Jobs
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dit stond er ook:
Overheidsdiensten remmen de aanwerving van nieuw personeel af, wat trouwens niet betekent dat de openbare dienstverlening aan gebruikers (burgers en ondernemingen) erop achteruitgaat, want er wordt geïnvesteerd in nieuwe technologie. De onderwijs- en opleidingssector verdienen daarentegen onze onverdeelde aandacht.
Met de kern van dat verhaal kan ik akkoord gaan: er moet in dit land veel meer aansporing komen om als ondernemer je leven vorm te geven, eerder dan als werknemer/ambtenaar.
Overheidsdiensten remmen de aanwerving van nieuw personeel af, wat trouwens niet betekent dat de openbare dienstverlening aan gebruikers (burgers en ondernemingen) erop achteruitgaat, want er wordt geïnvesteerd in nieuwe technologie. De onderwijs- en opleidingssector verdienen daarentegen onze onverdeelde aandacht.
Met de kern van dat verhaal kan ik akkoord gaan: er moet in dit land veel meer aansporing komen om als ondernemer je leven vorm te geven, eerder dan als werknemer/ambtenaar.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Gast
Nu moet je toch ergens opzoeken of die "vooruitgang" er ook werkelijk is gekomen na die investering in nieuwe technologie of dat het wishful thinking is. Neem bvb. de FOD belastingsdienst. Functioneert die dan zoveel beter ? Als NIEMAND tax-on-web zou gebruiken vrees ik dat het er nog slechter aan toe zou gaan ! Voor de burger is tax-on-web géén vooruitgang. Het kost het bezit van een PC en is even tijdrovend ( zelfs als er geen verbindingsproblemen optreden ).Wil. schreef:Dit stond er ook:
-
Het is precies omdat de technologie gemakkelijker wordt voor de gebruiker, dat er intensiever gebruik van gemaakt wordt. Ook de afrekening via Zoomit neemt toe. Dat maakt besparing op personeel mogelijk.
“Niet enkel neemt het aantal Tax-on-web gebruikers toe ten opzichte van vorig jaar, ook het gebruik van Zoomit stijgt met 16,94% gevoelig.”
“Niet enkel neemt het aantal Tax-on-web gebruikers toe ten opzichte van vorig jaar, ook het gebruik van Zoomit stijgt met 16,94% gevoelig.”

socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
In deze, niet aflatende, discussie over de impact van ambtenarenkosten op de goede/slechte gezondheid van de Staatshuishouding; zou het wellicht verhelderend kunnen werken, als een ervaringsdeskundige ons hier enkele cijfers op een rijtje zou kunnen zetten en wel de volgende:dejules schreef:'De vroeger verworven rechten van overheidspersoneel wegen zwaar op de ontplooiing van een massa ondernemers die het land uit het slop willen helpen.'Wil. schreef:In de tekst van de vrijdaggroep http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160120_02081035/sexy
werd met geen woord gerept over de ambtenaren(pensioenen). Hebben zij dan niet dat inzicht dat jij wel hebt? Als het kalf precies dáár gebonden ligt, waarom wordt dat dan niet hardop gezegd door de vrijdaggroep?
Vijftig jaar geleden moest de overheid zich opwerpen als een aantrekkelijke werkgever, om het personeel aan te trekken dat nodig was voor de vorstelijke groei in de dertig gloriejaren na 1945. Dankzij deze gouden jaren konden de sociale partners solide welzijnsgaranties uitbouwen op de werkvloer, en daarvan profiteerden onze grootouders en ouders. Overheidspersoneel vertegenwoordigt een heterogeen, maar belangrijk kiespubliek dat alle partijen willen sparen bij verkiezingen. Elke politicus die actief is in een openbare instelling zal, om voor de hand liggende redenen, het nut ervan verdedigen, ook al is ze achterhaald of overbodig. Denk maar aan het provinciale niveau of, in mindere mate, aan de Franse gemeenschap.
De vroeger verworven rechten van overheidspersoneel wegen zwaar op de ontplooiing van een massa ondernemers die het land uit het slop willen helpen. Niet alleen omdat de kosten van overheidspersoneel gefinancierd worden met belastinggeld van alle belastingbetalers, maar ook omdat het ambtenarenstatuut een zeker comfort biedt, waardoor elke greintje ondernemerszin de kop ingedrukt wordt.
Is de tijd niet aangebroken om deze discriminatie in vraag te stellen en mensen echt te stimuleren om hun geluk te beproeven in de privésector?
http://www.v-g-v.be/ambtenaren-hebben-m ... eranderen/
*Hoeveel statutaire ambtenaren heeft België in dienst ? (inbegrepen de lokale benoemde statutairen)
*Hoeveel gepensioneerde ambtenaren zijn volgens de jongste statistieken ten laste van de staatskas ?
*Hoeveel procent van het BBP of hoeveel euro, geeft de Staat jaarlijks uit aan wedden en lonen voor statutairen ?
*Hoeveel als totale loonlast ?
*Hoeveel als uitgesteld loon ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Gast
Het gemakkelijkst is nog steeds een blad invullen met een stylo ! Men schuift gewoon het werk door van de FOD bedienden naar de burger , en DAT noemt men dan efficientie winst. Het resultaat zou zo moeten zijn dat de burger door minder personeel te moeten betalen , ook minder belastigen moete betalen. Niets is minder waar. Informatisering zoals die van de belastingsdienst kost algauw meer dan 1 miljoen ! Gans dat informatica gedoe ( hardware EN software ) wordt onderhouden door privé bedrijven die ook nog jaarlijks hun rekening sturen ....Wil. schreef:Het is precies omdat de technologie gemakkelijker wordt voor de gebruiker, dat er intensiever gebruik van gemaakt wordt. Ook de afrekening via Zoomit neemt toe. Dat maakt besparing op personeel mogelijk.
Het efficientste is een belastingsysteem uitdenken waardoor er ueberhaupt geen belastingsbrieven verstuurd en ingevuld moeten worden.
-
Je antwoord slaat op niets.
Een parallelle beweging heeft zich in de bankensector voltrokken. Door het gebruik van informaticasystemen is men erin geslaagd om de klant bijna geheel zelf zijn zaken te laten afhandelen. Dat betekent een enorme personeelsbesparing (in aantallen en in kosten) voor die ondernemingen. De factuur voor die software wil je absoluut niet voorgeschoteld krijgen. Maar de kost is het meer dan waard. Of dacht je dat men er anders mee voortdeed als het oude systeem goedkoper was??
Ik ben de laatste 10 jaar niet meer in een bankkantoor geweest, denk ik.
Wat in de privé kan, kan voor een deel ook voor de overheid. Tax on web is daarvan een voorbeeld. Dat is een voorbeeld van mogelijke reductie van het aantal ambtenaren, of van het nuttiger inzetten ervan op andere plaatsen. In beide gevallen komt dat het rendement en de efficiëntie ten goede.
Een parallelle beweging heeft zich in de bankensector voltrokken. Door het gebruik van informaticasystemen is men erin geslaagd om de klant bijna geheel zelf zijn zaken te laten afhandelen. Dat betekent een enorme personeelsbesparing (in aantallen en in kosten) voor die ondernemingen. De factuur voor die software wil je absoluut niet voorgeschoteld krijgen. Maar de kost is het meer dan waard. Of dacht je dat men er anders mee voortdeed als het oude systeem goedkoper was??
Ik ben de laatste 10 jaar niet meer in een bankkantoor geweest, denk ik.
Wat in de privé kan, kan voor een deel ook voor de overheid. Tax on web is daarvan een voorbeeld. Dat is een voorbeeld van mogelijke reductie van het aantal ambtenaren, of van het nuttiger inzetten ervan op andere plaatsen. In beide gevallen komt dat het rendement en de efficiëntie ten goede.

Gast
Terecht ! Voor een overschrijving heb je geen bankbediende nodig , de zaak is zondermeer electronisch te regelen. Een belastingsbrief daarentegen ....Wil. schreef:...
Een parallelle beweging heeft zich in de bankensector voltrokken. Door het gebruik van informaticasystemen is men erin geslaagd om de klant bijna geheel zelf zijn zaken te laten afhandelen. ....
Het resultaat van de automatisering bij de FOD belastingen is dat men er meer en meer rubrieken aan toe voegt , puur met het idee in het achterhoofd dat "de computer" dat allemaal kan lezen. De burger daarentegen is wel de cigaar en maakt fouten bij de vleet.
Informatiseren omwille van het feit dat het "trendy" is , is de perfecte uiting van de hedendaagse idiotie. Vroeger , toen gezonde boeren het voor 't zeggen hadden , werd er meer nagedacht
-
Gast
En wat als ge iets wil bijvoegen ? Inscannen en uploaden , of toch maar opsturen ? "De" bevolking vindt dit ook "trendy" maar is nooit vragende partij geweest. Ik stuur nog alles op , en dus zorg ik voor een extraatje aan werkgelegenheid ( of dat ze toch minder op hun vingers moeten draaien ). Alles bij mekaar zou ik meer tijd steken in ToW dan in het finaal invullen van de "kottekes" op papier. Mijn tijd-en "efficientie" rekening is vlug gemaakt , en ik hoef hierbij niet te wachten tot mijn PC opgestart is. Vroeger kon men de aangifte ook nog portvrij versturen , waarom nu niet meer ?Wil. schreef:De bevolking beslist, Sof. De aantallen gebruikers van ToW nemen constant toe. Je bezwaren worden weerlegd door de realiteit.
-
Gast
Ik weet ( niet uit eigen ) ervaring dat er bij informatisering nog meer taken en stress komt kijken dan voordien. Alles wat de computer uitspuwt moet nog eens gecheckt worden. De problemen met software of hardware zijn dagelijkse kost ( vroeger was de stylo het enige probleem ) en dan bestaat nog de kans dat ze hun werk naar huis nemen en thuis vanuit hun eigen PC verderwerken "om de deadline te halen" . Als het belastingsstelsel even eenvoudig was gebleven als 20 jaar geleden , dan was informatisering waarschijnlijk een welkome hulp geweest. Informatisering nodigt echter uit om zakens onnodig te verzwaren met allerhande toeters en bellen , en die met een klein beetje meer nadenken , vermeden kunnen worden.Wil. schreef:Jij zorgt er (on)bewust voor dat er meer dan voldoende ambtenaren aan het werk blijven. Als je wil dat er minder komen, dan moet je je steentje bijdragen.
-
dejules schreef:'De vroeger verworven rechten van overheidspersoneel wegen zwaar op de ontplooiing van een massa ondernemers die het land uit het slop willen helpen.'Wil. schreef:In de tekst van de vrijdaggroep http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160120_02081035/sexy
werd met geen woord gerept over de ambtenaren(pensioenen). Hebben zij dan niet dat inzicht dat jij wel hebt? Als het kalf precies dáár gebonden ligt, waarom wordt dat dan niet hardop gezegd door de vrijdaggroep?
Vijftig jaar geleden moest de overheid zich opwerpen als een aantrekkelijke werkgever, om het personeel aan te trekken dat nodig was voor de vorstelijke groei in de dertig gloriejaren na 1945. Dankzij deze gouden jaren konden de sociale partners solide welzijnsgaranties uitbouwen op de werkvloer, en daarvan profiteerden onze grootouders en ouders. Overheidspersoneel vertegenwoordigt een heterogeen, maar belangrijk kiespubliek dat alle partijen willen sparen bij verkiezingen. Elke politicus die actief is in een openbare instelling zal, om voor de hand liggende redenen, het nut ervan verdedigen, ook al is ze achterhaald of overbodig. Denk maar aan het provinciale niveau of, in mindere mate, aan de Franse gemeenschap.
De vroeger verworven rechten van overheidspersoneel wegen zwaar op de ontplooiing van een massa ondernemers die het land uit het slop willen helpen. Niet alleen omdat de kosten van overheidspersoneel gefinancierd worden met belastinggeld van alle belastingbetalers, maar ook omdat het ambtenarenstatuut een zeker comfort biedt, waardoor elke greintje ondernemerszin de kop ingedrukt wordt.
Is de tijd niet aangebroken om deze discriminatie in vraag te stellen en mensen echt te stimuleren om hun geluk te beproeven in de privésector?
http://www.v-g-v.be/ambtenaren-hebben-m ... eranderen/
In deze, niet aflatende, discussie over de impact van ambtenarenkosten op de goede/slechte gezondheid van de Staatshuishouding; zou het wellicht verhelderend kunnen werken, als een ervaringsdeskundige ons hier enkele cijfers op een rijtje zou kunnen zetten en wel de volgende:
*Hoeveel statutaire ambtenaren heeft België in dienst ? (inbegrepen de lokale benoemde statutairen)
*Hoeveel gepensioneerde ambtenaren zijn volgens de jongste statistieken ten laste van de staatskas ?
*Hoeveel procent van het BBP of hoeveel euro, geeft de Staat jaarlijks uit aan wedden en lonen voor statutairen ?
*Hoeveel als totale loonlast ?
*Hoeveel als uitgesteld loon ?
-
Gast
U heeft die vragen al gesteld. Blijkbaar weet NIEMAND het , en ik betwijfel of "De Staat" hier zelfs correcte gegevens over bezit ! Men laat zich niet graag in eigen zakken kijken. Weddes van ministers , generaals , en al hun aanhang + plus dito gepensioneerden prijsgeven ? Het water is veel te diep ...
Laatst gewijzigd door Gast op 24 jan 2016, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hoe kan er dan een nuttige discussie over worden gevoerd als niemand weet waarover hij het heeft ?The Spirit of Flanders schreef:U heeft die vragen al gesteld. Blijkbaar weet NIEMAND het , en ik betwijfel of "De Staat" hier zelfs correcte gegevens over bezit !
-
Gast
Men extrapoleert hier de weddes van bedienden en van ambtenaren van het laagste echelon. Daar sijpelen de gegevens via "familie en vrienden" van door.socrates schreef:Hoe kan er dan een nuttige discussie over worden gevoerd als niemand weet waarover hij het heeft ?The Spirit of Flanders schreef:U heeft die vragen al gesteld. Blijkbaar weet NIEMAND het , en ik betwijfel of "De Staat" hier zelfs correcte gegevens over bezit !