Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

MichelN

25 jan 2016, 15:02

socrates schreef:*Hoeveel statutaire ambtenaren heeft België in dienst ? (inbegrepen de lokale benoemde statutairen)
*Hoeveel gepensioneerde ambtenaren zijn volgens de jongste statistieken ten laste van de staatskas ?
*Hoeveel procent van het BBP of hoeveel euro, geeft de Staat jaarlijks uit aan wedden en lonen voor statutairen ?
*Hoeveel als totale loonlast ?
*Hoeveel als uitgesteld loon ?
Zo is het gemakkelijk natuurlijk als je een ander het werk voor je laat doen.
Alle cijfers waar jij naar vraagt zijn eenvoudigweg op te googlen op de site van de FOD en waarvan de meeste hier al eerder meermaals werden gepubliceerd.
Je moet er uiteraard wel enige moeite voor doen.

socrates

25 jan 2016, 19:47

Net hierboven wordt nog beweerd dat NIEMAND die cijfers kan geven. Ik heb ook nooit gedacht dat het zo eenvoudig zou zijn om die hier op een rijtje te zetten, als U het hier voorstelt. Eerlijk gezegd rekende ik een beetje op de "statisticus van dienst" Wil, die hier steeds de mooiste en meest welsprekende grafieken tevoorschijn tovert maar nu een blijkbaar nog niets had gevonden. U dus wel, uw op Google vergaarde kennis is dan ook hoogst welkom. Ze zal hopelijk een ander licht gooien op de vaak homerische discussies hier rond de rol en het bevoorrechte statuut van ambtenaren.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

E.T.

25 jan 2016, 21:20

Ambtenaren pensioenen zijn niet te hoog de andere zijn te laag

Wil.

25 jan 2016, 21:51

Geconsolideerde cijfers die de ambtenaren van de verschillende bestuursniveaus op een rijtje zetten, bestaan blijkbaar niet.
Eind 2007:
-Federale ambtenaren: 83.871
-Regionaal (gemeenschappen+gewesten) : 68.691
-Lokale ambtenaren: 340.621

Op het niveau van de steden en gemeenten moeten de nieuw instromende statutaire ambtenaren de pensioenen van de uitgetreden statutaire ambtenaren 'betalen'. Door een toename van het aantal contractuelen wordt dat stilaan onmogelijk. Dan moet het hoger niveau toch bijspringen.

De kostprijs van het personeel (10j. geleden)
Afbeelding In 2005 weegt de loonmassa van de ambtenaren die nog niet met pensioen zijn, niet of 12. nauwelijks zwaarder dan in 1990 : ongeveer 12% van het bbp.

Van alle federaal uitbetaalde pensioenen, gaat 42,5% naar pensioenen van mensen in het onderwijs. De andere federale ambtenaren gaan met 41% aan de haal. (In 2011).

De Vlaamse ambtenaren zijn vrij 'oud'. Er is een golf van pensionering aan de gang.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

De kannibaal

26 jan 2016, 12:56

Wil. schreef:Geconsolideerde cijfers die de ambtenaren van de verschillende bestuursniveaus op een rijtje zetten, bestaan blijkbaar niet.
Eind 2007:
-Federale ambtenaren: 83.871
-Regionaal (gemeenschappen+gewesten) : 68.691
-Lokale ambtenaren: 340.621
In 2010 vertelde Quickie dit aan de kranten:
Er waren vorig jaar in totaal 828.000 mensen aan de slag in een of andere overheidsdienst, of 18,7 procent van de werkende bevolking.
Het aantal federale ambtenaren is de voorbije vijftien jaar stabiel.
De man had duidelijk informatie moeten vragen aan Wil. Ofwel hebben ze er veel afgedankt sinds 2010 of hij zit er 100 % naast.
http://www.demorgen.be/binnenland/100-0 ... -beb31f1f/
Ik moet hierboven iemand gelijk geven die zegt dat het een goed bewaard geheim is.
Eén ding staat vast, om het jobs verhaal te bevestigen, zullen er de komende maanden nog veel ambtenaren worden toegevoegd. De ene of de andere vogel zal wel een nieuwe grafiek maken waarop 600000 ambtenaren te zien zijn die amper 10% van het bbp vertegenwoordigen.
:D :D
Zij worden in de toekomst minder betaald, en de dure vogels vertrekken dagelijks naar het hiernamaals. [/b]

Wil.

26 jan 2016, 16:38

Het enige verschil is met of zonder het onderwijzend personeel.
Er zijn 'zuivere' ambtenaren en degenen die door de overheid worden betaald maar geen werk uitoefenen dat strikt genomen de organisatie en het beheer van het land of de regio betreft.

MichelN

26 jan 2016, 16:40

socrates schreef:U dus wel, uw op Google vergaarde kennis is dan ook hoogst welkom. Ze zal hopelijk een ander licht gooien op de vaak homerische discussies hier rond de rol en het bevoorrechte statuut van ambtenaren.
Wel , het kostte mij twintig seconden om de overheidspensioenen (federaal, per gewest, aantal, uitgaven en nog veel meer statistieken) op te vissen:
http://www.pdos.fgov.be/pdos/statistics ... age_bottom

Wat de lonen e.d. in de overheidssector betreft kun je terecht bij de NBB:
https://www.nbb.be/doc/ts/publications/ ... 011_h2.pdf

De kannibaal

26 jan 2016, 18:36

Wil. schreef:Het enige verschil is met of zonder het onderwijzend personeel.
Er zijn 'zuivere' ambtenaren en degenen die door de overheid worden betaald maar geen werk uitoefenen dat strikt genomen de organisatie en het beheer van het land of de regio betreft.
"De nbb schrijft; Definities van de «overheidssector»
De bedrijfstakken O (overheidsdiensten),
P (onderwijs) en Q (gezondheidszorg en maatschappelijke
dienstverlening), zoals ze zijn gedefinieerd volgens de
NACE-classificatie, kunnen worden beschouwd als een
goede benadering van de «overheidssector». De gezondheidszorg
en maatschappelijke dienstverlening behoren
in België niet tot de overheidssector, maar ze worden
wel grotendeels door de overheid gesubsidieerd."
Het bewijst dat de ambtenarij zelf, onwetend is over de collega's die deel uitmaken van hun sector.
Wie moet ik nu geloven: Wil of de Nationale Bank? Mocht O niet behoren tot de overheidsdiensten, dan zouden zij zich niet kunnen beroepen op de clausule van de uitgestelde lonen.
8O

Wil.

26 jan 2016, 19:05

De kannibaal schreef:Wie moet ik nu geloven: Wil of de Nationale Bank? Mocht O niet behoren tot de overheidsdiensten, dan zouden zij zich niet kunnen beroepen op de clausule van de uitgestelde lonen.
8O
O behoort ertoe, maar je bedoelt misschien wel P, niet? Want het is P die niet worden meegeteld in elke benadering van de zaak.

De Vlaamse overheid telt de onderwijsmensen niet mee in haar telling, hoewel het onderwijs een gewestelijke zaak is. Er staan meer mensen in het onderwijs dan het totaal aantal personeelsleden in deze tabel.
Afbeelding
dejules

26 jan 2016, 19:37

De kannibaal schreef:
Wil. schreef:Het enige verschil is met of zonder het onderwijzend personeel.
"De nbb schrijft; Definities van de «overheidssector»
De bedrijfstakken O (overheidsdiensten),
P (onderwijs) en Q (gezondheidszorg en maatschappelijke
dienstverlening), zoals ze zijn gedefinieerd volgens de
NACE-classificatie, kunnen worden beschouwd als een
goede benadering van de «overheidssector». De gezondheidszorg
en maatschappelijke dienstverlening behoren
in België niet tot de overheidssector, maar ze worden
wel grotendeels door de overheid gesubsidieerd."
Het bewijst dat de ambtenarij zelf, onwetend is over de collega's die deel uitmaken van hun sector.
Wie moet ik nu geloven: Wil of de Nationale Bank? Mocht O niet behoren tot de overheidsdiensten, dan zouden zij zich niet kunnen beroepen op de clausule van de uitgestelde lonen.
8O
In de Knack stond onlangs te lezen dat er in België elke maand 2.000.000 mensen een inkomen - LEES INKOMEN en niet vervangingsinkomen!!! - krijgen dat rechtstreeks uit de schatkist betaald wordt!!

Wil.

26 jan 2016, 20:08

2 miljoen op 4,5 miljoen werkenden. Wie biedt meer?
Gast

26 jan 2016, 20:13

Zijn militairen , politiediensten en .... ministers met elk hunne clan ook in die grafieken opgenomen ?

Wil.

26 jan 2016, 20:27

Van Hool gaat nog meer bussen bouwen in Skopje. De capaciteit wordt er verdubbeld. Waarom zit VanHool ook weer in Macedonië?
Gast

26 jan 2016, 21:08

Wil. schreef:Van Hool gaat nog meer bussen bouwen in Skopje. De capaciteit wordt er verdubbeld. Waarom zit VanHool ook weer in Macedonië?
... omdat het een typisch Vlaamse zakkenvullende lafbek is.

socrates

26 jan 2016, 21:28

MichelN schreef:
socrates schreef:U dus wel, uw op Google vergaarde kennis is dan ook hoogst welkom. Ze zal hopelijk een ander licht gooien op de vaak homerische discussies hier rond de rol en het bevoorrechte statuut van ambtenaren.
Wel , het kostte mij twintig seconden om de overheidspensioenen (federaal, per gewest, aantal, uitgaven en nog veel meer statistieken) op te vissen:
http://www.pdos.fgov.be/pdos/statistics ... age_bottom

Wat de lonen e.d. in de overheidssector betreft kun je terecht bij de NBB:
https://www.nbb.be/doc/ts/publications/ ... 011_h2.pdf
Mogelijk mag ik concluderen dat mijn onkunde minstens tot een meer zinvolle, want op cijfers steunende, discussie heeft geleid. Tevens is daardoor duidelijk gebleken dat het betwiste onderwerp veel meer facetten omvat dan de zwart-wit vereenvoudiging die hierbij werd gehanteerd.
Wel bedankt voor de moeite die u zich heeft getroost.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus