Drie belangrijke vragen
-
Wilsophie - Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24
Het is komisch, vind ik, dat als iemand het verschil uitlegt tussen ziel, geest en lichaam dat de conclusie is dat begrippen over geloof mijlenver uit elkaar liggen waarbij het "enzovoort" op iets ondefinieeërbaars ( lastig woord) wijst blijkbaar. En zo wordt een discussie vaag en ongrijpbaar en onduidelijk, maar wil men wel iets beoordelen zonder enige onderbouwing.*leah* schreef:OK ineke-kitty, het is wel duidelijk dat onze begrippen over geloof enz. mijlenver uit elkaar liggen.
Dank voor de uitleg.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
-
Wiana - Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
U bedoelt allicht "ondefinieerbaars"Wilsophie schreef:
ondefinieeërbaars ( lastig woord) wijst blijkbaar.
Leuk voor u dat u alles zo komisch vindt! Lol
Ik heb altijd gedacht dat aliens ons een bezoekje zouden brengen (lol), maar had er geen vermoeden van dat ze zo agressief zouden zijn.... E.T. was toch zo lief
Wiana
-
Ik heb dat eerder uitgelegd en Ineke zei het heel duidelijk: "ik ben wel IN de wereld, maar niet VAN de wereld. Het is natuurlijk overdrachtelijk bedoeld, ik had gehoopt dat je dat wel zult begrijpen.Vesselin schreef: Je maakt geen deel meer uit van deze wereld, zeg je. Geen idee wat je daar mee bedoelt. Je schrijft in ieder geval nog op dit forum.
Merkwaardig dat je de wereld vergelijkt met het "begaan met de menselijke situatie". En wat is die menselijke situatie dan? Ben jij in staat die te veranderen?Maar goed... ik maak wel nog deel uit van deze wereld en ben zeer begaan met de menselijke situatie.
Talisman heeft er zelf voor gekozen om weg te gaan, dus hem ga ik niet iets vragen. Overigens is helemaal niet gezegd dat de christelijke kerk een hekel heeft aan filosofen tijdens zijn ontstaansgeschiedenis.Dat de christelijke kerk een hekel had aan filosofen, tijdens zijn ontstaansgeschiedenis, is een bekend gegeven voor wie iets af weet over hoe dat in de eerste eeuwen van deze tijdsrekening allemaal in zijn werk gegaan is. (Vraag het maar aan Talisman!:lol: )
Er is gezegd dat de Bijbel negatief is over filosofieën, wel een belangrijk verschil en dus is de toevoeging over de eerste eeuwen niet van toepassing.
Dat is jouw mening. Maar het is altijd maar de vraag of dat zo is.Hoe dan ook: een eerlijk filosoof is een eerlijke waarheidszoeker!
Je spreekt steeds over "We" en "ons" maar ik herken er niets in.Mij is het erom te doen om aan te tonen dat de intermenselijke verhoudingen nog altijd in het teken staan van elkaar bestrijden!
Onze opvoeding is er nog steeds op gericht ons te programmeren tot concurrentie.
Dat zie je duidelijk aan de manier waarop we politiek, economie en, ja, ook godsdienst en zelfs wetenschap, bedrijven.
Solidariteit en samenwerking en eerlijk verdelen van de welstand lijken nog altijd een verre utopie.
En weer dat "we" en wat axioma's die het "noodlot" zijn van de val van Genesis 1 en zal de wereld nooit tot eerlijk verdelen, solidariteit komen en zoals je zelf zegt is het altijd een verre utopie, waarbij jouw eigen idealen door jezelf een utopie worden genoemd die ver weg zijn. Triest lijkt mij.
Precies, het blijft een streven waarvan een gelovige de uitkomst dan wel het resultaat kent. Een totale eenheid van kerk en staat en van een religieus en politiek systeem dat leidt tot een totale destructie van de mensheid die wordt beschreven in de Schrift.En toch is het streven naar, en uiteindelijk bewerkstelligen van, een wereldwijde solidariteit en samenwerking op alle niveaus het enige alternatief dat de mensheid nog een toekomst kan geven.
Dus doemt de vraag weer op die ik eerder stelde over spiritualiteit wat hiermee bedoeld wordt, en georganiseerde godsdiensten dragen zeker niet bij tot verwezenlijkingen van een universeel broeder/zusterschap, dat ben ik helemaal met je eens. Weg ermee!Er is niets mis met het verlangen naar spiritualiteit om ons leven betekenis te geven. Maar georganiseerde godsdiensten lijken allerminst bij te dragen tot het verwezenlijken van een universele broeder/zusterschap, omdat zij enkel verdeeldheid zaaien. Weg ermee!
Waar ik toebehoor is een universalisme als het Lichaam van Christus wat sowieso onverdeeld is. Eén geheel en in Hem verbonden, daar is geen verdeeldheid en verdeeldheid is door niets of niemand te bewerkstelligen.
Rom. 8 vers 38.
-
Zoals ik al zei: moeilijk te typen woorden met die trema's en die drie "e 's " bedankt voor de correctie. Verder ...geen idee waar je het over hebt. Ja ik vind sommige dingen heel erg komisch. Mag dat niet?Wiana schreef:U bedoelt allicht "ondefinieerbaars"Wilsophie schreef:
ondefinieeërbaars ( lastig woord) wijst blijkbaar.(moeilijk hé. Lol)
Leuk voor u dat u alles zo komisch vindt! Lol
Ik heb altijd gedacht dat aliens ons een bezoekje zouden brengen (lol), maar had er geen vermoeden van dat ze zo agressief zouden zijn.... E.T. was toch zo liefLOL
Wiana
-
Georganiseerde godsdiensten vind ik goed geformuleerd, omdat de formulering van wat een sekte is, nogal breed is en het is ook niet juist, binnen het verband waar de poster over spreekt. Sektes kunnen georganiseerd zijn, maar dat hoeft niet persé.Volmondig akkoord!
Kleine correctie van mijnentwege: Maar georganiseerde sektes .....
Wiana
Sekte is heel vaak bedoeld als scheldwoord, maar als je vraagt wat men ervan weet dan is dat meestal bitterweinig.
Onkunde dus. Zo zie ik ook de correctie.
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Spiritualiteit is voor mij: hoe geef je vanuit de "spirit", de geest met zijn ideeën, betekenis aan je leven.
Voor mij is het duidelijk dat angst en weerstand, die uitdrukkingen zijn van egoïsme, van het ego, het leven tot een hel maken.
Het antwoord hierop is: "innerlijke vrede".
Spiritualiteit is voor mij dus: de zoektocht naar, en het uiteindelijk vinden van, die innerlijke vrede en de rol die ware religie (van religere=verbinden) daarbij speelt.
Voor mij is het duidelijk dat angst en weerstand, die uitdrukkingen zijn van egoïsme, van het ego, het leven tot een hel maken.
Het antwoord hierop is: "innerlijke vrede".
Spiritualiteit is voor mij dus: de zoektocht naar, en het uiteindelijk vinden van, die innerlijke vrede en de rol die ware religie (van religere=verbinden) daarbij speelt.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-
Dank voor je reactie. Heb je die vrede gevonden op je zoektocht?Vesselin schreef:Spiritualiteit is voor mij: hoe geef je vanuit de "spirit", de geest met zijn ideeën, betekenis aan je leven.
Het antwoord hierop is "innerlijke vrede".
Spiritualiteit is voor mij dus: de zoektocht naar, en het uiteindelijk vinden van, die innerlijke vrede en de rol die ware religie (van religie=verbinden) daarbij speelt.
-
Geloof je in onderscheid tussen de menselijke geest en de Heilige Geest?
Want voor mij heeft spiritualiteit te maken met de Heilige Geest, dus met Spirit. Je weet misschien dat "wij " als gelovigen althans in mijn gemeenschap het avondmaal drinken met wijn met alcohol dus met de geest in de fles.
In alle eerbied gezegd. En voor mij is Geest synoniem aan Leven. Dus herdenk ik bij het zogenoemde avondmaal, het Leven ( niet Zijn dood) van Christus en een wedergeboren Christen heeft dus geest en Geest dus leven en Leven.
Beetje moeilijk uit te leggen.
Want voor mij heeft spiritualiteit te maken met de Heilige Geest, dus met Spirit. Je weet misschien dat "wij " als gelovigen althans in mijn gemeenschap het avondmaal drinken met wijn met alcohol dus met de geest in de fles.
In alle eerbied gezegd. En voor mij is Geest synoniem aan Leven. Dus herdenk ik bij het zogenoemde avondmaal, het Leven ( niet Zijn dood) van Christus en een wedergeboren Christen heeft dus geest en Geest dus leven en Leven.
Beetje moeilijk uit te leggen.
-
Gast
Wilsophie, ik beoordeel helemaal niets, ik zeg toch eerlijk dat ik er geen jota van begrijp.Wilsophie schreef:Het is komisch, vind ik, dat als iemand het verschil uitlegt tussen ziel, geest en lichaam dat de conclusie is dat begrippen over geloof mijlenver uit elkaar liggen waarbij het "enzovoort" op iets ondefinieeërbaars ( lastig woord) wijst blijkbaar. En zo wordt een discussie vaag en ongrijpbaar en onduidelijk, maar wil men wel iets beoordelen zonder enige onderbouwing.*leah* schreef:OK ineke-kitty, het is wel duidelijk dat onze begrippen over geloof enz. mijlenver uit elkaar liggen.
Dank voor de uitleg.
-
En dus ook de titel niet. Maar dat maakt het nog moeilijker.Wilsophie, ik beoordeel helemaal niets, ik zeg toch eerlijk dat ik er geen jota van begrijp
Prima dat je iets niet begrijpt daarover kunnen we van gedachten wisselen, maar jij dicht mij toch lange tenen toe...dat is toch oordelen of heet dat anders?