Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Tot besluit wil ik nog opmerken, dat ik academische debatten tussen bekende atheïsten, en bekende vooraanstaande theïsten en/of theologen al jaren volg.
Mijn Engels is uitstekend en ik kan zelfs moeilijke debatten volgen en perfect begrijpen, in die taal.
Je bent hier dus niet tegen een intellectuele nitwit bezig.
Wat mij doet deelnemen aan het debat is verbijstering!
Verbijstering dat individuen hier zomaar klinkklare onzin verkopen omdat het nu eenmaal hun gekoesterde overtuiging is.
Een overtuiging die simpelweg weerlegd wordt door onbevooroordeeld wetenschappelijk onderzoek.
Ik heb moeite om te aanvaarden dat sommigen van mijn medemensen zo oliedom kunnen zijn!
Mijn Engels is uitstekend en ik kan zelfs moeilijke debatten volgen en perfect begrijpen, in die taal.
Je bent hier dus niet tegen een intellectuele nitwit bezig.
Wat mij doet deelnemen aan het debat is verbijstering!
Verbijstering dat individuen hier zomaar klinkklare onzin verkopen omdat het nu eenmaal hun gekoesterde overtuiging is.
Een overtuiging die simpelweg weerlegd wordt door onbevooroordeeld wetenschappelijk onderzoek.
Ik heb moeite om te aanvaarden dat sommigen van mijn medemensen zo oliedom kunnen zijn!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Wat dan weer doet denken aan dat inmiddels beruchte effect, veel vaker ontkend dan bevestigd.Vesselin schreef:Ik heb moeite om te aanvaarden dat sommigen van mijn medemensen zo oliedom kunnen zijn!
Het dunning-krugereffect is een psychisch verschijnsel. Het treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Het verschijnsel is waargenomen door tal van filosofen, onder wie de Brit Bertrand Russell, die er het volgende over opmerkte: "In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect
-
Aan die incompetentie is wel degelijk iets te doen... Maar je moet daar tenminste voor openstaan!YYZ schreef:Het dunning-krugereffect is een psychisch verschijnsel. Het treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn.
Dat is wat zo erg is!
Het literalisme in de godsdienst is angstaanjagend, omdat het een symptoom is van die onwil.
Die onwil om vragen te stellen, die overtuigingen aan het wankelen kunnen brengen, geldt natuurlijk ook voor de manier waarop we economisch met elkaar omgaan. Bvb het klakkeloos aanvaarden van een krankzinnig geldsysteem, om maar één ding te noemen. (Daar hebben we het trouwens maandenlang over gehad.)
Wat mij bij dit topic vooral kwaad maakt is: dat men zich helemaal niet bekommerd om de kwaliteit van een godsidee, maar alleen maar de bijbel promoot!
Als je bvb het godsidee zou aanhangen dat het opperwezen volmaakt goed is, en je probeert die goedheid in je eigen leven waar te maken en tot uitdrukking te brengen, dan zou ik dat perfect verdedigbaar vinden.
Maar dat vinden ze hier niet belangrijk!
Nee, in plaats daarvan zitten ze te lullen over, of de bijbelteksten al dan niet letterlijk waar zijn.
Simpel gezegd: de bijbel koesteren en promoten is belangrijker dan een goed mens te zijn!
Walgelijk vind ik het!
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Oeioei, heb ik de poppetjes aan het dansen gebracht voor YYZ en VesselinVesselin schreef:@Bluevelvet,
Je bent zelf komen aandraven met Rutten!
Ik heb de debatten "Craig-Hitchens", "Craig-Harris" vroeger al een keer beluisterd.
Jouw stelling is inderdaad iets anders:
"Wat in de bijbel staat is letterlijk waar, omdat het historisch waar is."
Dus nog eens mijn uitnodiging:
Lees het boek van professor Lernout, dat uw stelling totaal ontkracht!
mijn visie is, wat in de bijbel beschreven staat is waar, omdat ik er geloof in heb ! Zo simpel is dat.
Op Youtube zijn genoeg filmpjes te vinden met debatten tussen atheisten en theisten. Het interesseert mij niet deze strijd te volgen, toch niet voor lang.
Misschien goed voor diegenen die twijfelen aan het al of niet bestaan van God. Ik volg de raad op van Paulus, en laat mij niet verleiden door te veel gefilosofeer, lijkt mij te vermoeiend. Al die boeken zijn misschien wel interessant maar ik moet niet meer overtuigd worden.
Dan schrijven ze hier neer dat ik mensen wil bekeren . Ai, ai, ai, .......zou het niet andersom zijn ??
Ik heb het eventjes aangeraakt maar hou er liever mee op, dat is voer voor op filosofie discussieforum en daar pas ik voor, aan filosoferen komt geen eind, zoals ook aan vele boeken schrijven geen eind komt.
-
BV, ik maak je graag attent op deel III. Vorige keer gebeurde hetzelfde, die engelen zijn toen verder gevlogen omdat de mensheid er nog niet klaar voor was. Vandaag blijkt het niet anders te zijn, gelukkig interesseert het je niet om die strijd te volgen. Met wat ben je dan wel bezig?bluevelvet schreef:Oeioei, heb ik de poppetjes aan het dansen gebracht voor YYZ en Vesselin![]()
mijn visie is, wat in de bijbel beschreven staat is waar, omdat ik er geloof in heb ! Zo simpel is dat. Op Youtube zijn genoeg filmpjes te vinden met debatten tussen atheisten en theisten. Het interesseert mij niet deze strijd te volgen, toch niet voor lang. Misschien goed voor diegenen die twijfelen aan het al of niet bestaan van God. Ik volg de raad op van Paulus, en laat mij niet verleiden door te veel gefilosofeer, lijkt mij te vermoeiend. Al die boeken zijn misschien wel interessant maar ik moet niet meer overtuigd worden. Dan schrijven ze hier neer dat ik mensen wil bekeren . Ai, ai, ai, .......zou het niet andersom zijn ?? Ik heb het eventjes aangeraakt maar hou er liever mee op, dat is voer voor op filosofie discussieforum en daar pas ik voor, aan filosoferen komt geen eind, zoals ook aan vele boeken schrijven geen eind komt.
-
Bluevelvet schreef:mijn visie is, wat in de bijbel beschreven staat is waar, omdat ik er geloof in heb!
QED
Goed... dat ik mensen, uit ergernis, "oliedom" genoemd heb, neem ik terug! Ik wil mij aan mijn eigen regels houden en niet "bashen". Mijn oprechte verontschuldigingen hiervoor!
Hahahahahahahaha!Dan schrijven ze hier neer dat ik mensen wil bekeren . Ai, ai, ai, .......zou het niet andersom zijn??
Daar zeg je wat...
Ik merk dat ik, in navolging van mijn leraar J. Krishnamurti, de neiging heb, om mensen perse uit hun "onbewustheid" wakker te schudden.
Maar dat werkt niet.
Alleen wat je in je leven meemaakt is in staat om je te doen veranderen... weet ik uit eigen ervaring.
Mensen probeer ik lief te hebben en niet te haten.
Amen, Halleluja!
Laatst gewijzigd door Vesselin op 04 mei 2016, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
http://www.onvoltooidverleden.nl/index.php?id=62bluevelvet schreef:
"Wat in de bijbel staat is letterlijk waar, omdat het historisch waar is."
Ik volg de raad op van Paulus, en laat mij niet verleiden door te veel gefilosofeer, lijkt mij te vermoeiend.
-
Inderdaad Vesselin, zeg tegen een gelovige dat God niet bestaat en je kan rustig op reis vertrekken. Als je terugkomt zijn ze nog bezig met hun redenaties. In het beste geval laten ze je ook toe om de stelling 'God bestaat niet' verder aan te vullen opdat het duidelijk zou worden, meestal niet. Prediker zei het nog, het is een kwelling!!!Vesselin schreef:Aan die incompetentie is wel degelijk iets te doen... Maar je moet daar tenminste voor openstaan! Dat is wat zo erg is! Het literalisme in de godsdienst is angstaanjagend, omdat het een symptoom is van die onwil. Die onwil om vragen te stellen, die overtuigingen aan het wankelen kunnen brengen, geldt natuurlijk ook voor de manier waarop we economisch met elkaar omgaan. Bvb het klakkeloos aanvaarden van een krankzinnig geldsysteem, om maar één ding te noemen. (Daar hebben we het trouwens maandenlang over gehad.) Wat mij bij dit topic vooral kwaad maakt is: dat men zich helemaal niet bekommerd om de kwaliteit van een godsidee, maar alleen maar de bijbel promoot! Als je bvb het godsidee zou aanhangen dat het opperwezen volmaakt goed is, en je probeert die goedheid in je eigen leven waar te maken en tot uitdrukking te brengen, dan zou ik dat perfect verdedigbaar vinden. Maar dat vinden ze hier niet belangrijk! Nee, in plaats daarvan zitten ze te lullen over, of de bijbelteksten al dan niet letterlijk waar zijn. Simpel gezegd: de bijbel koesteren en promoten is belangrijker dan een goed mens te zijn! Walgelijk vind ik het!
-
Een eerste oorlog die door een Godsgetrouweling werd gevoerd is die van Abraham tegen de koning van Elam, Kederlaomer, die de steden van Sodoma en Gomorra had meester gemaakt en Lot, de neef van Abraham had gevangen genomen met zijn huisgenoten. Abraham trok ten strijde en bevrijdde Lot en al zijn hebben en have, zonder evenwel iets voor zich zelf te nemen. Genesis : 14.Vesselin schreef:
Volkerenmoord blijft volkerenmoord... wat is daar zo "tweezijdig" aan dan?
Toen Abraham uit Haran vertrok op order van God naar het land Ka̱naän en daar aankwam beloofde God hem dit land aan zijn nageslacht te geven.
(Genesis 15:18 ). God hield zijn belofte en zorgde ervoor dat het volk Israël, afstammelingen van Abraham, het gebied later konden inpalmen. Dat ging niet zonder slag of stoot.
Gezien dit gebeuren nogal veel uitleg vraagt is het beter een nieuw topic hier over te openen.
-
Over Abraham werd al eens een topic geopend, het is die man die 175 jaar werd en z'n vrouw 127. Bij mijn weten heeft nog niemand z'n botten teruggevonden, pro memorie:bluevelvet schreef:Een eerste oorlog die door een Godsgetrouweling werd gevoerd is die van Abraham tegen de koning van Elam, Kederlaomer, die de steden van Sodoma en Gomorra had meester gemaakt en Lot, de neef van Abraham had gevangen genomen met zijn huisgenoten. Abraham trok ten strijde en bevrijdde Lot en al zijn hebben en have, zonder evenwel iets voor zich zelf te nemen. Genesis : 14. Toen Abraham uit Haran vertrok op order van God naar het land Ka̱naän en daar aankwam beloofde God hem dit land aan zijn nageslacht te geven. (Genesis 15:18 ). God hield zijn belofte en zorgde ervoor dat het volk Israël, afstammelingen van Abraham, het gebied later konden inpalmen. Dat ging niet zonder slag of stoot. Gezien dit gebeuren nogal veel uitleg vraagt is het beter een nieuw topic hier over te openen.
Intro
In de Thora wordt het leven van Abraham in Beresjiet (in het christendom bekend als Genesis), hoofdstukken 11 tot en met 25, beschreven. In Beresjiet treffen we geen biografie, maar enkele gebeurtenissen die het leven van Abraham typeren. In Beresjiet 11:26 lezen we over zijn geboorte. In dat hoofdstuk wordt ook het geslachtsregister van Abraham gegeven. Volgens Beresjiet 25:8 stierf hij op 175-jarige leeftijd. Vanaf Sem, een zoon van Noach, wordt een geslachtslijn getekend tot op Terach, de vader van Abraham.
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=192366
-
Vreemde God, het lijkt wel de aanstoker van oorlogen. Gelukkig zijn er ook Goden met heel andere ideeën, veel menselijker.bluevelvet schreef:God hield zijn belofte en zorgde ervoor dat het volk Israël, afstammelingen van Abraham, het gebied later konden inpalmen. Dat ging niet zonder slag of stoot.
-
Wat voor een beredenering is dat nuVesselin schreef: Wat mij bij dit topic vooral kwaad maakt is: dat men zich helemaal niet bekommerd om de kwaliteit van een godsidee, maar alleen maar de bijbel promoot!
Als je bvb het godsidee zou aanhangen dat het opperwezen volmaakt goed is, en je probeert die goedheid in je eigen leven waar te maken en tot uitdrukking te brengen, dan zou ik dat perfect verdedigbaar vinden.
Maar dat vinden ze hier niet belangrijk!
Nee, in plaats daarvan zitten ze te lullen over, of de bijbelteksten al dan niet letterlijk waar zijn.
Simpel gezegd: de bijbel koesteren en promoten is belangrijker dan een goed mens te zijn!
Walgelijk vind ik het!
Wat weet jij of een gelovige - die zogezegd de bijbel promoot - geen goed mens is ? Of probeert een goede christen te zijn en de wijze raad van Christus leer tracht toe te passen in zijn dagelijks leven ?
Een ware christen weet dat geloof zonder werken dood is, als je dat al begrijpt.
-
"Dat ging niet zonder slag of stoot"... een eufemisme voor het uitroeien van hele volksgemeenschappen!Blluevelvet schreef: God hield zijn belofte en zorgde ervoor dat het volk Israël, afstammelingen van Abraham, het gebied later konden inpalmen. Dat ging niet zonder slag of stoot.
Zou het niet kunnen, B.V., dat het in werkelijkheid om territorium-oorlogen ging (en daar gaat het bij oorlogen meestal om: territorium veroveren) en dat de priesters dat daarna goed gepraat hebben (zoals nog altijd gebeurt) met de schaamteloze bewering: "God heeft ons opdracht gegeven om dit te doen!"
Dat is iets wat de meeste - rationeel denkende - mensen direct inzien.
Bij gelovigen ligt dat anders: Die draaien het zaakje om.
Na het debacle van 11 september 2001, verscheen er op het satirische internet-magazine "The onion" een "interview met God".
Het bevat heel wat stof tot nadenken.
Voor onze lezers, die het Engels niet machtig zijn, heb ik het vertaald.
Ik post het in drie delen. Anders loop ik het gevaar dat het niet gelezen wordt (wat spijtig zou zijn).
Laatst gewijzigd door Vesselin op 04 mei 2016, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Een Woedende God Verklaart de "Gij Zult Niet Doden" Regel (deel I)
NEW YORK - Reagerend op recente gebeurtenissen op aarde, heeft God - de alwetende schepper-godheid, die wordt vereerd door miljarden volgelingen van verschillende godsdiensten, al meer dan 6000 jaar lang - woedend, zijn lange-termijn houding, aangaande mensen die elkaar vermoorden, verklaard.
"Kijk, ik weet het niet: misschien heb ik mezelf niet helemaal duidelijk gemaakt. Dus - en noteer het! - zeg ik het nog een keer!" zei de Heer - waarbij Zijn goddelijke gelaat zichtbare emotie verried - tijdens een persconferentie, in de nabijheid van de ingestorte Twin Towers. "Op de een of andere manier, blijven mensen opkomen voor het idee: dat Ik wil dat ze hun buren doden. Wel... dat Wil Ik Niet! En om eerlijk te zijn: Ik word er werkelijk moe en ziek van. Klaar en duidelijk: Niet alleen wil Ik niet, dat iemand iemand anders doodt, maar heb Ik, specifiek, jullie het gebod gegeven om dat niet te doen! En dat in werkelijk zeer eenvoudige termen, die iedereen toch zou moeten kunnen begrijpen."
Vereerd wordende door zowel christenen, Joden, en moslims, zei God: dat zijn Naam ontelbare keren aanroepen werd, door de eeuwen heen, als rechtvaardiging om te doden, in wat Hij "een niet eindigende cyclus van geweld" noemde.
"Ik geef er niet om, hoe heilig iemand beweert te zijn," zei God. "Als een persoon je vertelt dat het Mijn Wil is, dat ze iemand vermoorden, hebben ze het verkeerd voor. Snap je? Het kan me niet schelen welke godsdienst je aanhangt, of van wie je denkt dat het je vijand is, Ik zeg het nog een keer: Niet Doden! Niet in Mijn naam, of die van iemand anders. Nooit meer!"
Deze persconferentie verraste de mensheid, omdat God zelden tussenbeide komt bij aardse gebeurtenissen. Als een manier van aloud beleid, heeft Hij de taak, om Zijn boodschap en goddelijke wil te interpreteren, overgelaten aan clerici, rabbijnen, priesters, imams, en Bijbelse geleerden.
Zowel aan theologen als aan leken, werd de taak gegeven om diep na te denken over Zijn onuitsprekelijke mysteries, waarbij ze voor zichzelf moeten besluiten hoe te handelen bij zaken van het geloof. Zijn besluit om Zich te manifesteren op het niveau van de materie, was gemotiveerd door het diepe gevoel van shock, verontwaardiging en verdriet, dat Hij voelde over het geweld van 11 september, dat uitgevoerd werd in zijn naam, en de verschrikkelijke potentiële uitbreiding hiervan, over de hele wereldbol.
"Ik heb geprobeerd om het in de eenvoudigst mogelijk termen te formuleren voor jullie mensen - zo dat er geen twijfel mogelijk was - want Ik vond het heel belangrijk," zei God, Jahwe of Allah genoemd, in respectievelijk de Joodse en moslim tradities. "Ik was er van overtuigd dat Ik geen ruimte voor twijfel overgelaten had, nadat ik het in een zin van vier woorden, van één of twee lettergrepen (Gij Zult Niet Doden ~ Vess.), gegrift had in de tabletten die ik aan Moses gaf. Hoeveel duidelijker kan ik zijn?!"
NEW YORK - Reagerend op recente gebeurtenissen op aarde, heeft God - de alwetende schepper-godheid, die wordt vereerd door miljarden volgelingen van verschillende godsdiensten, al meer dan 6000 jaar lang - woedend, zijn lange-termijn houding, aangaande mensen die elkaar vermoorden, verklaard.
"Kijk, ik weet het niet: misschien heb ik mezelf niet helemaal duidelijk gemaakt. Dus - en noteer het! - zeg ik het nog een keer!" zei de Heer - waarbij Zijn goddelijke gelaat zichtbare emotie verried - tijdens een persconferentie, in de nabijheid van de ingestorte Twin Towers. "Op de een of andere manier, blijven mensen opkomen voor het idee: dat Ik wil dat ze hun buren doden. Wel... dat Wil Ik Niet! En om eerlijk te zijn: Ik word er werkelijk moe en ziek van. Klaar en duidelijk: Niet alleen wil Ik niet, dat iemand iemand anders doodt, maar heb Ik, specifiek, jullie het gebod gegeven om dat niet te doen! En dat in werkelijk zeer eenvoudige termen, die iedereen toch zou moeten kunnen begrijpen."
Vereerd wordende door zowel christenen, Joden, en moslims, zei God: dat zijn Naam ontelbare keren aanroepen werd, door de eeuwen heen, als rechtvaardiging om te doden, in wat Hij "een niet eindigende cyclus van geweld" noemde.
"Ik geef er niet om, hoe heilig iemand beweert te zijn," zei God. "Als een persoon je vertelt dat het Mijn Wil is, dat ze iemand vermoorden, hebben ze het verkeerd voor. Snap je? Het kan me niet schelen welke godsdienst je aanhangt, of van wie je denkt dat het je vijand is, Ik zeg het nog een keer: Niet Doden! Niet in Mijn naam, of die van iemand anders. Nooit meer!"
Deze persconferentie verraste de mensheid, omdat God zelden tussenbeide komt bij aardse gebeurtenissen. Als een manier van aloud beleid, heeft Hij de taak, om Zijn boodschap en goddelijke wil te interpreteren, overgelaten aan clerici, rabbijnen, priesters, imams, en Bijbelse geleerden.
Zowel aan theologen als aan leken, werd de taak gegeven om diep na te denken over Zijn onuitsprekelijke mysteries, waarbij ze voor zichzelf moeten besluiten hoe te handelen bij zaken van het geloof. Zijn besluit om Zich te manifesteren op het niveau van de materie, was gemotiveerd door het diepe gevoel van shock, verontwaardiging en verdriet, dat Hij voelde over het geweld van 11 september, dat uitgevoerd werd in zijn naam, en de verschrikkelijke potentiële uitbreiding hiervan, over de hele wereldbol.
"Ik heb geprobeerd om het in de eenvoudigst mogelijk termen te formuleren voor jullie mensen - zo dat er geen twijfel mogelijk was - want Ik vond het heel belangrijk," zei God, Jahwe of Allah genoemd, in respectievelijk de Joodse en moslim tradities. "Ik was er van overtuigd dat Ik geen ruimte voor twijfel overgelaten had, nadat ik het in een zin van vier woorden, van één of twee lettergrepen (Gij Zult Niet Doden ~ Vess.), gegrift had in de tabletten die ik aan Moses gaf. Hoeveel duidelijker kan ik zijn?!"
Laatst gewijzigd door Vesselin op 04 mei 2016, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain
-- Mark Twain