Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Gast

01 jun 2017, 20:00

Wil. schreef:Net zoals jij hier doet, had hij de band tussen de trend naar robotisatie en "de 2.000.000 uierhangers" kunnen aankaarten én aanklagen.
Dat doet de topeconoom niet. Waarom niet? Ofwel beseft die intelligente man niet hoe de vork aan de steel zit (maar jij wél), ofwel staat het hele gebazel over ambtenaren dat hier tot in den treure wordt herkauwd en nogmaals herkauwd los van de situatie waarin robots heel wat werk zullen overnemen.

Zoals Koen De Leus ben ik die laatste mening toegedaan.
Zou het niet kunnen dat de econoom zich beperkt tot de reeele wereld van consumerende en producerende mensen ? Politici en ambtenaren , zijn dat niet eerder schepsels in een virtuele wereld waar we helaas mee opgescheept zitten ? :D
dejules

01 jun 2017, 20:07

Wil. schreef:Net zoals jij hier doet, had hij de band tussen de trend naar robotisatie en "de 2.000.000 uierhangers" kunnen aankaarten én aanklagen.
Dat doet de topeconoom niet. Waarom niet? Ofwel beseft die intelligente man niet hoe de vork aan de steel zit (maar jij wél), ofwel staat het hele gebazel over ambtenaren dat hier tot in den treure wordt herkauwd en nogmaals herkauwd los van de situatie waarin robots heel wat werk zullen overnemen.
De Leus zegt dat bedrijven ontslagen werknemers tgv de robotisatie, automatisatie, digitalisatie, globalisatie en weet ik veel welke -isatie nog meer verplaatst hebben naar brug- en vervroegd pensioen, ziekte, werkloos ipv ze te herscholen.
En wat heeft de overheid gedaan, Willy?
Die heeft een grote zooi slachtoffers verstopt in de ambtenarij en andere gesubsidieerde niet-produktieve en zinloze jobs!
U komt uit dat biotoop, Willy!
De Leus wil dat men die mensen herschoolt om mee te kunnen met de nieuwe technieken.
Nou, ik denk dat die nieuwe technieken de mens niet nodig hebben, hoogstens een paar. Als we nou iedereen omscholen tot hoogopgeleide werknemer dan loopt er gegarandeerd een bio-ingenieur achter de vuilkar.
Maar ze verstoppen in de ambtenarij is ook geen oplossing Willy, toch?

Wil.

01 jun 2017, 20:37

dejules schreef:En wat heeft de overheid gedaan, Willy?
Die heeft een grote zooi slachtoffers verstopt in de ambtenarij en andere gesubsidieerde niet-produktieve en zinloze jobs!
En hier schuilt nu precies het verschil tussen de topeconoom en julio: de eerste doet een voorstel om de werknemers in het arbeidscircuit te houden, maar de tweede kwekt enkel over ambtenaren terwijl die hier helemaal niets komen bij doen. Als dat wél het geval was, dan zou De Leus er toch ten minste enkele woorden aan vuil hebben gemaakt, niet? Maar dat doet hij mooi niet. Waarschijnlijk om onze julio te ambeteren :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

MichelN

01 jun 2017, 20:47

dejules schreef:U bent toch statutair?
Neen, onnozelaar, ik was zelfstandige.

Wil.

01 jun 2017, 22:17

MichelN schreef:
dejules schreef:U bent toch statutair?
Neen, onnozelaar, ik was zelfstandige.
Het brein van dejules werkt heel simplistisch:

Input: tegenspraak tegen mijn wereldbeeld? →→→→→ Output: U bent statutair?
dejules

02 jun 2017, 00:38

Wil. schreef:Output: U bent statutair?
U was bedrijfsleider?
dejules

02 jun 2017, 10:08

Wil. schreef:Uit het nieuws van 13u:

werkloosheid in belgië (7%) op het laagste peil in 6 jaar.
Willy, de VERGOEDE werklozen zijn gedaald.
Dit komt door schorsingen en verschuivingen naar leefloon en ziekteuitkering (spectaculaire toename tot 400.000!!).
Dit is geen goed nieuws.
Goed nieuws Willy is als de werkloosheid daalt ten gevolge van meer werk en dat is niet het geval want de werkzaamheidsgraad blijft al 20 jaar rond de 60-62% hangen.
De goed betaalde jobs verdwijnen en worden ingevuld door precaire jobs (veelal deeltijds en tijdelijk, slecht betaald, uiterst flexibel) en gesubsidieerde jobs (studentenjobs, flexijobs, eerste werknemer, ...).
Daarbij zijn nog steeds 40% van de jobs te situeren bij de overheid.
Dit is heel slecht nieuws Willy want met dit model stort de sociale zekerheid in elkaar!
Laatst gewijzigd door dejules op 02 jun 2017, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

02 jun 2017, 10:17

Je blijft de kampioen van de misinformatie. Je cijfers kloppen ook vandaag weer eens niet.
Werkzaamheidsgraad op basis van de cijfers van de FOD economie

Afbeelding
Gast

02 jun 2017, 10:55

Wil. schreef:Je blijft de kampioen van de misinformatie. Je cijfers kloppen ook vandaag weer eens niet.
Werkzaamheidsgraad op basis van de cijfers van de FOD economie
Wie geloofde destijds de Griekse "officielen" . Wie gelooft de FOD van het Griekenland aan de zee ? De realiteit is dat in die cijfers meer dan ooit onderbetaalde tijdelijke jobs , interimmers , etc .. opgenomen zijn. Straks gaat men de hoertjes die in 't zwart werken ook nog meetellen ....

Trouwens , hoe betrouwbaar zijn cijfers als die door AMBTENAREN werden berekend ? :lol:

Wil.

02 jun 2017, 11:06

En wiens cijfers stel je voor dat we dan wél mogen geloven? En zouden zelfverklaarde ingenieurs die geen percentage kunnen berekenen het beter doen dan ambtenaren?
Gast

02 jun 2017, 11:12

Wil. schreef:En wiens cijfers stel je voor dat we dan wél mogen geloven? En zouden zelfverklaarde ingenieurs die geen percentage kunnen berekenen het beter doen dan ambtenaren?
Een onafhankelijke instelling zou eens de (volks)telling moet maken met inbegrip van de classificatie van de job ( zelfstandige , voltijds werknemer , interim , etc .. )

frits1955

02 jun 2017, 11:24

"We verarmen terwijl we erbij staan! "

Je kan dat misschien eens voorleggen aan één van Uw favorieten:

Gerolf Annemans: Boven op zijn brutosalaris van 8.484 euro krijgt hij van het Europees Parlement elke maand een forfaitaire onkostenvergoeding van 4.342 euro.
Eigen portemonnee eerst.

Fokke

02 jun 2017, 11:42

frits1955 schreef:"We verarmen terwijl we erbij staan! "
Je kan dat misschien eens voorleggen aan één van Uw favorieten:
Gerolf Annemans: Boven op zijn brutosalaris van 8.484 euro krijgt hij van het Europees Parlement elke maand een forfaitaire onkostenvergoeding van 4.342 euro.Eigen portemonnee eerst.
Je moet nu ook niet overdrijven! Die Gerolf Annemans is de enige politieker die je dat kunt verwijten! Echt waar! :evil: :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
Gast

02 jun 2017, 11:45

Gerolf Annemans: Boven op zijn brutosalaris van 8.484 euro krijgt hij van het Europees Parlement elke maand een forfaitaire onkostenvergoeding van 4.342 euro.
Eigen portemonnee eerst.
Oei, en de leden van pvda niks ! :roll: Juist, die schrijven nog met lei en krijt wat ze meebrengen van thuis en betalen alles uit eigen zak. :wink:
dejules

02 jun 2017, 11:53

Wil. schreef:En wiens cijfers stel je voor dat we dan wél mogen geloven?
Die van Europa?
De staatsschuld groeit ook.Een stijging van 10% of 47 miljard euro sinds 2014.