• "een min of meer lange vrijheidsberoving, dat is de straf. Als men dan een gedetineerde ook nog op water en brood zet wordt hij/zij twee keer gestraft"socrates schreef:Recht is een belangrijk principe voor een beschaafd volk, bij barbaren geldt enkel de wet van de sterkste en van tand om tand;
Dutroux heeft de straf gekregen die ons Recht gepast achtte.
Waarom zou een straf 'enkelvoudig' moeten zijn? Waarom zou vrijheidsberoving én water en brood niet samen als straf kunnen worden voorzien?
• tand om tand geldt enkel bij de barbaren?
Zijn de Amerikanen barbaren? Denk aan hun prestaties op het vlak van Nobelprijzen, van films, van schilderkunst, van literatuur, van wetenschap in het algemeen. Wat is je definitie van 'barbaren' ?
Zijn de Japanners en de Russen dan ook barbaren?
• Voordelen van de doodstraf:
- heel weinig recidivisten
- hoge graad van voldoening bij het slachtoffer of de nabestaanden. Een principe van ons rechtssysteem is dat de staat de rol van de bestraffer overpakt en zegt 'ik zal in uw plaats wraak nemen' . Dat leidt tot heel veel gevallen van slachtoffers die ontevreden achter blijven. Bij de doodstraf is dat nauwelijks het geval.
- de kost voor de gemeenschap daalt daardoor. De gemiddelde kost per gevangene bedraagt in belgië zo'n 45.000 euro per jaar. Aangezien een aantal vaste kosten (verwarming bv.) toch blijven, is het inderdaad niet zo dat met de executie van een gevangene de besparing oploopt tot 45.000 euro per jaar, maar toch ... alle beetjes helpen.
- het gemiddelde ethische niveau binnen een gemeenschap stijgt want degene die alle ethische normen overboord gooit, wordt geëlimineerd.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.