Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

22 dec 2017, 13:20

voorn schreef:Neen een groot chemisch bedrijf
De Wever over komst Saudische fabriek: “Dit zet Antwerpen nog beter op de kaart” 05/05/2015 om 07:23

http://www.gva.be/cnt/dmf20150505_01664 ... p-de-kaart

Is er nooit gekomen en zal er nooit komen.
België heeft nauwelijks nog buitenlandse investeringen. Investeerders steken geen geld in ambtenarenzooi en uitgestelde lonen! U zult zo geen enkel land vinden waar dat wel gebeurt!
Laatst gewijzigd door dejules op 22 dec 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

22 dec 2017, 14:22

dejules schreef:
Wil. schreef:Echt?  En in Nederland dan ook? En in Duitsland ook? :roll:

In 1957 werd de index van de 500 grootste Amerikaanse bedrijven opgesteld. In 1997 bleven van die 500 bedrijven maar 74 over. De andere waren 'weg' . Heeft de VS dan zo'n overbemande ambtenarij?
Ja, veel ambtenaren en vele miljoenen armen en tientallen miljoenen mensen die met werken onder de armoedegrens zitten. Ook daar is de middenklasse aan het verdwijnen en weet men geen raad hoe de pensioenen te betalen.
Dwaze praat. Cijfers gevraagd.
Hier zie: https://tradingeconomics.com/united-sta ... ing-to-gdp

De overheid spendeert in de VS slechts 33% van het bbp.

Je antwoordt naast de kwestie. De vraag was: waar zijn die honderdduizenden mensen naartoe die in de honderden bedrijven werkten die allemaal verdwenen zijn sinds 1957? Stilte want dat weet je natuurlijk niet omdat je geen kennis hebt van basisprincipes van de economie.
Nederland heeft het leeglopersstatuut afgeschaft en heeft 820.000 leeglopers minder dan België. Zij hebben pensioenfondsen ter waarde van 1.400 miljard Euro.
De vraag was: waar zijn de Nederlandse klompenmakers naartoe? Waar zijn de werknemers uit de fabrieken die typmachines maakten naartoe enz.?? Dat weet je natuurlijk niet omdat enz...
Op de N-VA FB-website staat te lezen ; N-VA 
ook wanneer we rekening houden met de 2e pensioenpijler, die ambtenaren niet hebben, en de belastingen op het pensioen is het gemiddelde pensioen van ambtenaren nog steeds een paar honderd euro per maand hoger dan dat van werknemers. Dit is het officiële standpunt van de N-VA. U moet die 700 reacties lezen en de N-VA herhaalt meermaals dat de grote verschillen ts ambtenaren- en werknemerspensioenen niet meer houdbaar zijn. 
En dat weet ik ook. Daar heb ik al lang een antwoord op gegeven, maar jij bent voor de zoveelste keer aan het beginpunt van datzelfde kringetje gekomen. Blijven lopen, brave jongen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

22 dec 2017, 15:12

voorn schreef:Elke maand krijg ik nog info van mijn werkgever.
En elke maand staan daar 6 tot 10 nieuwe werknemers in.

Als we voorzichtig rekenen komen daar dus per jaar minstens 72 tot 120 nieuwe werknemers bij en dat al sinds jouw pensioen, stel bv. 10 jaar is 720 man meer aan het werk. Hoeveel zijn er elke maand afgevloeid met pensioen of om andere redenen ? Hoeveel werknemers had uw werkgever in 2000 en hoeveel nu ?
Hoe zal de werkgelegenheid in de petrochemie er over tien jaar uitzien ?
Om wind te maken is er niet zoveel volk nodig,evenmin als om zon te maken.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

voorn

22 dec 2017, 15:22

In die tien jaar zijn er 3 eenheden bijgekomen en één uitgebouwd en één afgeschaft;
Natuurlijk is het geen arbeid intensieve sector. Een eenheid bezit afhankelijk van distilatie of vast produkt.
35 tot 50 man.
dejules

22 dec 2017, 17:29

Wil. schreef: waar zijn die honderdduizenden mensen naartoe die in de honderden bedrijven werkten die allemaal verdwenen zijn?
2.3 miljoen actieven krijgen hun loon DIRECT uit de schatkist. In deze groep zitten vele honderdduizenden verstopte werklozen in onzinnige jobs.
800.000 actieven krijgen hun loon indirect uit de schatkist.
Er zijn 1.3 miljoen mensen met een rva uitkering en 140.000 met een leefloon.
500.000 mensen op actieve leeftijd zijn ten laste van iemand anders (komen niet in de statistieken voor).
400.000 mensen krijgen een ziekteuitkering waarvan 280.000 ouderen die zich meestal verstopt hebben (als ze terug gaan werken worden ze ontslagen).

En dan moet ge de deeltijdse jobs nog omrekenen naar full-time equivalent en dan weet je het wel!
Laatst gewijzigd door dejules op 22 dec 2017, 18:33, 3 keer totaal gewijzigd.
dejules

22 dec 2017, 17:52

voorn schreef:In die tien jaar zijn er 3 eenheden bijgekomen en één uitgebouwd en één afgeschaft;
In 10 jaar tijd zijn er 1.3 miljoen "Belgen" bijgekomen.
De chemische sector is arbeidsextensief anders was ze 25 jaar geleden reeds verdwenen.

boeffer

22 dec 2017, 19:19

Van een trucker heb ik eens gehoord dat fabrieken in NL veel moderner zijn dan in .be. Het lijkt op een tuinder die aan't uitbollen is ,enkel veldsla wordt er dan nog geteeld .
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

22 dec 2017, 19:21

dejules schreef:
Wil. schreef: waar zijn die honderdduizenden mensen naartoe die in de honderden bedrijven werkten die allemaal verdwenen zijn?
2.3 miljoen actieven krijgen hun loon DIRECT uit de schatkist. In deze groep zitten vele honderdduizenden verstopte werklozen in onzinnige jobs.
800.000 actieven krijgen hun loon indirect uit de schatkist.
Er zijn 1.3 miljoen mensen met een rva uitkering en 140.000 met een leefloon.
500.000 mensen op actieve leeftijd zijn ten laste van iemand anders (komen niet in de statistieken voor).
400.000 mensen krijgen een ziekteuitkering waarvan 280.000 ouderen die zich meestal verstopt hebben (als ze terug gaan werken worden ze ontslagen).

En dan moet ge de deeltijdse jobs nog omrekenen naar full-time equivalent en dan weet je het wel!
Is het je opgevallen dat mijn vraag over de VS ging, julio?  Neen?  Herlees dan eens en probeer opnieuw of je een eenvoudig vraag ook duidelijk kunt beantwoorden.
dejules

22 dec 2017, 19:30

Wil. schreef: Is het je opgevallen dat mijn vraag over de VS ging.
Trump heeft de verkiezingen gewonnen met 'America first".
Daar is ook veel werkloosheid.
Arbeid is schaars en wordt uitgesmeerd over steeds meer mensen waardoor de lonen laag zijn en mensen tegen hun wil deeltijds werken in onzekere contracten en waar ze uiterst flexibel moeten zijn.
Uw biotoop is de statutaire leegloperij. U heeft nog nooit een werkloze van dichtbij gezien in de statutaire leegloperij waar iedereen benoemd is voor het leven en waar er geen concurrentie heerst.

Wil.

22 dec 2017, 19:46

dejules schreef:
Wil. schreef: Is het je opgevallen dat mijn vraag over de VS ging.
Trump heeft de verkiezingen gewonnen met 'America first".
Daar is ook veel werkloosheid.
Arbeid is schaars en wordt uitgesmeerd over steeds meer mensen waardoor de lonen laag zijn en mensen tegen hun wil deeltijds werken in onzekere contracten en waar ze uiterst flexibel moeten zijn.
Uw biotoop is de statutaire leegloperij. U heeft nog nooit een werkloze van dichtbij gezien in de statutaire leegloperij waar iedereen benoemd is voor het leven en waar er geen concurrentie heerst.
Bla, bla, bla.  Wat de belgische toestand is, heeft hier niks, nul, nada mee te maken. Het gaat over de situatie in de VS, julio. Daar zijn op 40 jaar niet minder dan 80% van de reuzegrote bedrijven verdwenen van de tabellen. Waar zijn de werknemers naartoe? Het land geeft minder uit aan overheidsbeslag dan Europese landen. Je weet het niet, durf ik wedden.
dejules

22 dec 2017, 20:37

Wil. schreef:Het gaat over de situatie in de VS, julio. Daar zijn op 40 jaar niet minder dan 80% van de reuzegrote bedrijven verdwenen van de tabellen. Waar zijn de werknemers naartoe?

Bron?

De economie van de Verenigde Staten is de grootste nationale economie ter wereld.[2] Het bruto nationaal product van de Verenigde Staten in 2015 bedroeg 17.947.000 miljoen Amerikaanse dollars tegen de nummer twee van de wereld (China) 10.982.829 miljoen Amerikaanse dollars
De Verenigde Staten zijn rijk aan delfstoffen. De Verenigde Staten bezitten ongeveer 20% van de kolen, 13% van de aardolie, en 24% van de aardgasreserves in de wereld. De olie wordt voornamelijk gewonnen rond en in de Golf van Mexico, en in de staten Alaska en Texas.Vanwege de grote grondoppervlakte en het gunstige klimaat is landbouw altijd erg belangrijk geweest voor de Verenigde Staten. De Verenigde Staten zijn marktleider in de productie van kaas, graan, sojabonen en tabak. Andere belangrijke landbouwproducten zijn rundvee, varkens, koemelk, boter, katoen, haver, tarwe, gerst en suiker; het is de belangrijkste exporteur ter wereld van tarwe en graan en derde van de wereld in de rijstuitvoer. In 1995 was de visserij van de VS vijfde in de wereld in totale productie. Tegenwoordig werkt nog maar 3% van de beroepsbevolking in de landbouw. Dankzij het vlakke terrein in grote delen van het middenwesten en het hoge technologische ontwikkelingsniveau is de landbouw vèrgaand gemechaniseerd en is de productie nog steeds hoog. Ook door de bosbouw worden veel producten geëxporteerd.Hoewel het land in het verleden vrijwel zelfvoorzienend was, blijft de stijgende consumptie, vooral van energie, het van bepaalde invoer afhankelijk maken. Het is niettemin de grootste producent van de wereld van zowel elektriciteit als kernenergie. Het leidt alle naties in de productie van vloeibaar aardgas, aluminium, zwavel, fosfaten en zout. Het is ook een belangrijke producent van koper, goud, steenkool, aardolie, stikstof, ijzererts, zilver, uranium, lood, zink, mica, molybdeen en magnesium. Hoewel de productie is gedaald, zijn de Verenigde Staten wereldleider in de productie van ruwijzer en ferrolegeringen, staal, motorvoertuigen en synthetisch rubber.De belangrijkste exportproducten van de VS zijn motorvoertuigen, vliegtuigen, voedsel, ijzer en staalproducten, elektronische apparatuur, industriële en energieopwekkende machines, chemische producten en consumptiegoederen. Belangrijke invoerproducten zijn onder andere ertsen en metaalschroot, aardolie en aardolieproducten, machines, vervoersapparatuur (vooral auto's) en kantoorproducten. De belangrijkste handelspartners van de VS zijn Canada (de grootste tweezijdige handelsverhouding van de wereld), Mexico, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea en Duitsland. Het volume van de handel is gestaag gestegen. Het bruto binnenlands product is blijven toenemen en vandaag de dag bedraagt het $12 765 miljard dollar (12,76 biljoen), met afstand het grootste van de wereld. De ontwikkeling van de economie is aangespoord door de groei van een complex communicatienetwerk. Dit bestaat niet alleen uit spoorwegen, wegen, binnenwateren en luchtvaart maar ook telefoon, radio, televisie, computer (waaronder internet) en de fax. Deze infrastructuur heeft niet alleen de landbouw bevorderd en productiegroei verhoogd, maar ook bijgedragen aan de toerisme-inkomsten en de verschuiving naar een op diensten gebaseerde economie. In 1996 werkte ongeveer 74% van de Amerikanen in de dienstensector. Onder landen met een ontwikkelde economie is dit bijna het hoogste percentage, slechts Canada heeft procentueel een grotere dienstensector.De Verenigde Staten hebben al met al een werelddominerende economie, en het gemiddeld inkomen per persoon is hoog. Dit betekent niet dat iedereen een hoog inkomen heeft. De rijkdom is namelijk onevenwichtig verdeeld. 1% van de bevolking bezit meer rijkdom dan 90% van de rest van de bevolking bij elkaar [bron?]. En deze kloof lijkt groter te worden: bij de 25% armen daalde het inkomen tussen 1979 en 1995 met 9%, terwijl dat van de rijkste 25% met 26% steeg.Er is een groot verschil in de economische status van de verschillende bevolkingsgroepen. Blanke en Aziatische gezinnen (exclusief Hispanics) verdienen gemiddeld zo'n anderhalf tot twee keer zo veel als zwarte of Hispanic gezinnen.[3Wiki

Sorry, ik had moeten liegen en zeggen dat U ook welvaart creërde alsook belastingen betaald heeft.
dejules

22 dec 2017, 20:59

boeffer schreef:Van een trucker heb ik eens gehoord dat fabrieken in NL veel moderner zijn dan in .be. Het lijkt op een tuinder die aan't uitbollen is ,enkel veldsla wordt er dan nog geteeld .
België was een land van noeste arbeiders.
Vandaag zijn wij een ambtenarenland.
De ambtenarij is een staat binnen de staat geworden en creërt leeglopers aan de lopende band.

Het beste statuut in België is intussen dat van ambtenaar. Door decennia van lobbywerk en nauwe contacten met politici - ze vormen een belangrijk en hecht kiezersblok - hebben ze een combinatie van het beste uit de privésector en het beste van de overheidssector kunnen onderhandelen. Dat alles zonder de dreiging van de markt, of andere disruptie. Robots kunnen potentieel alle jobs vervangen, behalve die van de Belgische ambtenaar. Aan het einde van de loopbaan wacht hem een inflatie- en welvaartsvast pensioen, dat gemiddeld 1.400 euro per maand, of 17.000 euro per jaar hoger ligt dan dat van een werknemer uit de privésector.

‘Ja maar die heeft een tweede pensioenpijler.’ Die tweede pijler wordt gefinancierd door de werkgever en met bijdrages van de werknemer, en bij slechts 70 procent van de werknemers. Door de daling van de rente kan het opgespaarde kapitaal echter niet meer de kloof met een ambtenarenpensioen dichten.
Een staatsgegarandeerd, welvaartsvast en inflatievast jaarlijks bedrag van 17.000 euro vereist, onder meer door de stijging van de roerende voorheffing tot 30 procent, een kapitaal van meer dan 5 miljoen euro (OLO 10 jaar). Met een gemiddelde tweede pijler van 120.000 euro heb je na 6,5 jaar - rekening houdend met inflatie - je kapitaal dus helemaal opgegeten. Het geld van die tweede pijler zit trouwens in het gezichtsveld van de overheidsexperts die ze willen afromen om de andere pensioenen te kunnen financieren.Ambtenaren vormen dus een erg vermogende klasse in België die er nooit op zal worden aangesproken. Geen roerende voorheffing, transactietaksen, Reynderstaksen of andere abonnementstaksen. Hun vermogen is onzichtbaar, geen bank of verzekeraar die het beheert. Als een land een ambtenarenstatuut verheft tot het meest aantrekkelijke statuut in zijn economie, stimuleert het een risicoloze attitude en carrière bij zijn bevolking.

https://www.tijd.be/opinie/column/noels ... 65798.html

Wil.

22 dec 2017, 21:11

dejules schreef:
Wil. schreef:Het gaat over de situatie in de VS, julio. Daar zijn op 40 jaar niet minder dan 80% van de reuzegrote bedrijven verdwenen van de tabellen. Waar zijn de werknemers naartoe?
Bron?

De economie van de Verenigde Staten is de grootste nationale economie ter wereld.
Hoe zielig wordt het hier nog? Je begrijpt zelfs niet meer waarover het gaat. Je kunt de draad van je zelf aangebrachte postings niet volgen.

Ik snap goed waarom jij alleen maar goed bent om statutair werklozensteun te trekken.
dejules

22 dec 2017, 22:34

Wil. schreef: Hoe zielig wordt het hier nog?

https://www.facebook.com/detijd/videos/ ... 259484903/

U komt uit de hoogtechnologische leegloperij, toch?

Confiscatie is een logische stap voor een overheid die er niet in slaagt haar uitgaven onder controle te krijgen en die nog altijd een hoge schuld torst. De hoge overheidsschuld is helaas niet het resultaat van productieve investeringen waarvan de volgende generatie profiteert, integendeel. Dit land onderinvesteerde in zijn infrastructuur én onderinvesteert zoals gezegd in zijn grijze hersencellen. Niet alleen de pensioenen en andere vergrijzingskosten zijn niet gefinancierd, ook andere belangrijke investeringen werden niet gedaan. Onze gebrekkige energiebevoorrading is het zoveelste voorbeeld.Daarom ben ik er zeker van dat de sluipende confiscatie de komende jaren alleen maar verder zal gaan. De vergrijzingskosten zullen nog procenten van het bruto binnenlands product (bbp) stijgen en investeringen werden te lang uitgesteld. Ook de rentelasten zullen vroeg of laag weer stijgen, wat voor België onmiddellijk miljarden extra uitgaven betekent. Geert Noels,

Sorry, ik had moeten liegen en zeggen dat U ook welvaart creërde alsook belastingen betaald heeft.

Horus1

23 dec 2017, 19:11

In jou geval wordt arbeid inderdaad schaars. Als het toch niet zo goed is, ..... Misschien moet je eens een tijdje in het buitenland wonen, je hoeft daarvoor niet ver te lopen, ga je het gewoon maar beseffen hoe goed je het hier in België hebt; maar ja..