Wordt arbeid schaars?
-
dejules
Dit was 2017 in cijfersThe Spirit of Flanders schreef:Hier klopt iets niet. In 2016 waren we met 11, 35 miljoen TOTALE bevolking in Belgie , dus inclusief peuters en kleuters , geen 12,9. Er is schoolplicht tot 18 jaar , wie werkt er regulier onder die leeftijd ? Jobstudenten ?wardje schreef:Dejules; op 21-9-2017
In het tweede kwartaal hadden van de 12,9 miljoen mensen van 15 tot 75 jaar bijna 8,6 miljoen betaald werk .....
Aan het eind van het tweede kwartaal (= de recentste beschikbare cijfers) waren volgens de Nationale Bank van België afgerond 4.722.400 aan het werk in ons land.
Dat waren er ongeveer 23.300 meer dan in het eerste kwartaal en 73.000 meer dan een jaar eerder
.De FOD Economie heeft iets lagere cijfers, namelijk 4.563.453.
In de privésector en bij de overheid waren in het tweede kwartaal van 2017 alles samen 3.877.000 mensen aan het werk. Dat waren er 19.000 meer dan in het eerste kwartaal en 58.500 meer dan het jaar daarvoor. (Bron: RSZ)Daarnaast neemt ook het aantal zelfstandigen jaar na jaar toe. Eind 2016 waren 714.412 mensen in hoofdberoep (10.039 meer dan het jaar daarvoor). Verder waren er ook nog 245.035 zelfstandigen in bijberoep (+7.522) en bleven 99.045 zelfstandigen actief na de pensioenleeftijd (+5492). (Bron: RSVZ)
Werkloos
De eerste 10 maanden van het jaar gingen er door 8.280 faillissementen 15.618 banen verloren. In dezelfde periode vorig jaar ging het om 7.675 falingen en 17.396 jobs. In 2017 steeg dus het aantal faillissementen maar daalde het banenverlies. (Bron: FOD Economie)WerkloosheidsuitkeringDe RVA telde eind september 2017 379.468 werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen. Dat waren er 6.689 minder dan het jaar ervoor.
Gemiddeld bruto maandloon
De laatste officiële cijfers zijn die van 2014 (3.414 euro) en 2015 (3.445 euro). Voor 2016 komt de AD Statistiek - Statistics Belgium voorlopig uit op 3.470 euro. Eind september bedroeg het gemiddelde loon voor 2017 3.522 euro. Het uiteindelijke cijfer voor 2017 zal waarschijnlijk nog een fractie hoger uitvallen.
Pensioen
De eerste acht maanden van 2017 namen 117.669 mensen hun rustpensioen op, verdeeld over 79.661 werknemers, 21.782 zelfstandigen en 16.226 ambtenaren. Ter vergelijking: voor 2016 waren dat er in totaal 158.873.
Nieuwkomers
In het tweede kwartaal van 2017 telde de actieve bevolking volgens de Nationale Bank van België 5.230.494 mensen. Dat waren er 47.265 meer dan een jaar ervoor.
Laatst gewijzigd door dejules op 04 jan 2018, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

Volledige tewerkstelling wordt zichtbaar in de verte.
VBO verwacht een grotere groei: rond 2%
en in het onderwijs moeten ze op zoek naar meer dan 700 leraars: het leegloperstatuut is niet meer in trek. Hoe zou dat komen?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Gast
Ach kom man , over het aantal leefloners die geen werkloosuitkering meer krijgen , zien we nooit getallen....Wil. schreef:
Volledige tewerkstelling wordt zichtbaar in de verte.
In welke sectoren a.u.b. ? In de afvalverwerkings sector ?VBO verwacht een grotere groei: rond 2%
Als ze de klasjes nog verkleinen tot amper 10 leerlingen zijn er uiteraard tekorten. Vroeger zaten ze ( we ) met 30 in een klas en er werden zinvolle dingen onderwezen.
en in het onderwijs moeten ze op zoek naar meer dan 700 leraars: het leegloperstatuut is niet meer in trek. Hoe zou dat komen?
-
dejules
Het leeglopersstatuut is afgeschaft.Wil. schreef:
Laatst gewijzigd door dejules op 04 jan 2018, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
dejules
Duitsland heeft zijn groei naar beneden bijgesteld. Ons land had reeds de laagste groei van de Oeso!Wil. schreef:
VBO verwacht een grotere groei: rond 2%
-
Gast
Dan hoef je ook de moeite niet te doen om ze te weerleggen.Wil. schreef:Ja, Sof, je hebt werkelijk geen enkel argument dat weegt.
-
dejules
In de privésector en bij de overheid waren in het tweede kwartaal van 2017 ;Wil. schreef:Ja, Sof, je hebt werkelijk geen enkel argument dat weegt.
alles samen 3.877.000 mensen aan het werk.
Eind 2017 waren 714.412 mensen zelfstandig in hoofdberoep.
Verder waren er ook nog 245.035 zelfstandigen in bijberoep (+7.522) en bleven 99.045 zelfstandigen actief na de pensioenleeftijd (+5492). (Bron: RSVZ)
In het tweede kwartaal van 2017 telde de actieve bevolking volgens de Nationale Bank van België 5.230.494 mensen. Dat waren er 47.265 meer dan een jaar ervoor. Dat komt door een toename van de bevolking door migratie.
https://www.hln.be/geld/vacature/dit-wa ... ~a70daed7/
De definitie van een job is 1 uur per week betaalde arbeid verrichten voor een derde.
Op een bevolking van 11.5 miljoen inwoners werken er nog geen 2 miljoen in de privé.
Die 2.000.000 zegt niets want die moeten omgerekend worden naar voltijds equivalent.
Trek daar de gesubsidieerden vanaf (oa doelgroepkortingen, rsz-kortingen voor werkgevers, etc) en dan begrijp je dat 1.000.000 voltijdse jobs bijdragend aan rsz etc al de andere "actieven", de werklozen, de vervroegd gepensioneerden, de leefloners, de zieken/invaliden, de beroepspolitici en alle gepensioneerden incl die met hun dubbel pensioen niet kunnen onderhouden.
Wiskundig onmogelijk!
Besluit : de jobs van deze regering nl de studentenjobs, flexijobs, Uberjobs, bijverdienste jobs voor gepensioneerden, deeltijdse jobs, dienstenchequejobs, de belastingsvrije 500 Euro bijverdienste jobs, de dagcontractjes aan het minimumloon, ambtenarij en andere gesubsidieerden etc : ze dragen niets bij aan sociale zekerheid.
Dus ons Rijnlandmodel stort in.
Oplossing N-VA : de sociale zekerheid gelijkmatig afbouwen.
Maar als die helemaal afgebroken is : wie gaat de leeglopers en hun uitgestelde lonen dan betalen?
-
Neen. Je bent niet op de hoogte. De vaste benoeming bestaat nog altijd in het onderwijs. Ik heb nabije familie in het onderwijs.dejules schreef:Het leeglopersstatuut is afgeschaft.Wil. schreef:
Verklaar eens waarom er geen mensen worden gevonden om slechts 20 u. per week te werken en meer te verdienen dan een gelijkwaardig diploma in de privé ; althans volgens jouw grijsgedraaide plaatje.
Neem dan de 4 (of zijn het er al 5 ) maanden vakantie nog in overweging, dan valt toch onmogelijk uit te leggen waarom er geen tientallen gegadigden staan te trappelen voor zo'n leeglopersjobke.

dejules
Het leeglopersstatuut is wel afgeschaft behalve voor een handvol hoge functies in oa leger en justitie.Wil. schreef: De vaste benoeming bestaat nog altijd in het onderwijs. Ik heb nabije familie in het onderwijs.
Verklaar eens waarom er geen mensen worden gevonden om slechts 20 u. per week te werken en meer te verdienen dan een gelijkwaardig diploma in de privé ; althans volgens jouw grijsgedraaide plaatje.
Specifiek bij de overheidsvakbonden veroorzaakt de 'afschaffing' van de vaste benoeming van ambtenaren heel wat wrevel.
https://www.demorgen.be/binnenland/afsc ... -ba9bfc36/
De Belgische onderwijzer is de best betaalde vd wereld en werkt ook nog eens 1.000u/jaar minder en is het meeste ziek. Dat was nieuws!
Elke dag zijn er 6.000 interims op de baan om zieke leeglopers te vervangen. Die mensen leven in schrijnende omstandigheden met onvolledige uurroosters, meerdere scholen die dikwijls ver van elkaar liggen en geen uitzicht op een benoeming.
Ook in het nieuws onlangs.
Dat U nabije familie hebt die ook het leeglopersstatuut hebben is eerder regel dan uitzondering. Uw politieke lange arm helpt ook familieleden. Dat noemt dienstbetoon voor leeglopers.
Schooldirecteurs willen vaste benoeming in onderwijs afschaffen
Een grote meerderheid van de schooldirecteurs wil de vaste benoemingen in het onderwijs afschaffen. Dat schrijft De Morgen, op basis van een enquête van de Onderwijskoepel van de Steden en Gemeenten (OVSG).
Directeurs en schepenen van Onderwijs zijn het opvallend eens over de vaste benoeming, het merendeel vindt namelijk dat deze moet verdwijnen. Dat blijkt uit een onderzoek door het OVSG dat De Morgen kon inkijken. Slechts 21,8 procent van de ondervraagden wil dat de vaste benoeming blijft bestaan. De rest is voorstander van een 'gewoon' contract. ZekerheidDe vaste benoeming is een van de heilige huisjes binnen het onderwijs. Het systeem zorgt ervoor dat startende leerkrachten genoodzaakt zijn om verschillende jobs te combineren, maar eens benoemd, geeft het veel zekerheid. 'Om deze reden ging ik er vanuit dat het thema vooral bij jonge leerkrachten leeft en minder bij directeurs', verduidelijkt OVSG-directeur Patriek Delbaere in de krant. Maar hij moest dus vaststellen dat ook zij 'worstelen met de benoeming.' http://www.knack.be/nieuws/belgie/schoo ... 78349.html
Het rigide systeem van benoeming voor het leven zorgt voor veel zekerheid, maar is vaak lange tijd onbereikbaar voor nieuwe leerkrachten. Zij zijn genoodzaakt om jarenlang tijdelijke opdrachten te combineren, waardoor ze sneller uit het beroep stappen. "Ik ging er daarom van uit dat het wel bij jonge leraren zou leven, maar niet in deze mate bij onze directeurs", zegt OVSG-directeur Patriek Delbaere. "Zij worstelen duidelijk met de benoeming. Waarschijnlijk vooral omdat zij er nauwelijks een einde aan kunnen maken, zelfs na negatieve ervaringen met een leerkracht."
De directeurs, die ook meer ondersteuning wensen voor henzelf en meer begeleiding willen voor jonge leraren, zijn wel consequent. Hoewel ze zelf in verreweg de meeste gevallen vastbenoemd zijn, geven zij voor zichzelf de voorkeur aan een mandaat of een contract van onbepaalde duur. Nauwelijks een derde van de ondervraagden staat achter de vaste benoeming voor de directie.
https://www.demorgen.be/binnenland/scho ... -ba633ca4/
Willy, het tijdperk van de leeglopers is voorbij. Ook jij komt aan de beurt!!! Retro-actief zoals men met de bruggepensioneerden heeft gedaan.
PS Uw N-VA-partij heeft de leegloperij laten vallen. Ze staan ook niet meer achter de pensioenen van de leeglopers. Ze zeggen op hun FB-pagina dat dit EEN GROVE ONRECHTVAARDIGHEID IS.
https://www.facebook.com/nieuwvlaamsealliantie/
-
Leegloperstatuten hebben bij mijn weten nóóit bestaan. Misschien wel bij de pakjesdragers, maar niet bij de ambtenaren.dejules schreef:Het leeglopersstatuut is wel afgeschaft behalve voor een handvol hoge functies in oa leger en justitie.Wil. schreef: De vaste benoeming bestaat nog altijd in het onderwijs. Ik heb nabije familie in het onderwijs.
Maar goed... de dwaasheid blijkt maar weer uit de twee tegenstrijdige standpunten:
Hierboven beweert Julio, die van toeten noch blazen weet, dat het statuut 'vast benoemd' is afgeschaft.
Hieronder gaat hij vrolijk verder met een stuk waaruit moet blijken dat de directeurs het statuut 'vast benoemd' WILLEN afschaffen.
En zo raast die jongen maar door en loopt hij in zeven sloten tegelijk. Wie gelooft die mens nog?Schooldirecteurs willen vaste benoeming in onderwijs afschaffen
Maak u geen zorgen, julio, mijn uitgestelde wedde is weer aangekomen. En dat zal blijven doorgaan. Zeg dat ik het gezegd heb.

dejules
Dus U beweert dat onderwijzers nog steeds een statutair statuut krijgen?Wil. schreef:Leegloperstatuten hebben bij mijn weten nóóit bestaan. Misschien wel bij de pakjesdragers, maar niet bij de ambtenaren.dejules schreef:Het leeglopersstatuut is wel afgeschaft behalve voor een handvol hoge functies in oa leger en justitie.Wil. schreef: De vaste benoeming bestaat nog altijd in het onderwijs. Ik heb nabije familie in het onderwijs.
Maar goed... de dwaasheid blijkt maar weer uit de twee tegenstrijdige standpunten:
Hierboven beweert Julio, die van toeten noch blazen weet, dat het statuut 'vast benoemd' is afgeschaft.
Hieronder gaat hij vrolijk verder met een stuk waaruit moet blijken dat de directeurs het statuut 'vast benoemd' WILLEN afschaffen.
En zo raast die jongen maar door en loopt hij in zeven sloten tegelijk. Wie gelooft die mens nog?Schooldirecteurs willen vaste benoeming in onderwijs afschaffen
Maak u geen zorgen, julio, mijn uitgestelde wedde is weer aangekomen. En dat zal blijven doorgaan. Zeg dat ik het gezegd heb.
Ondanks de tegengestelde afspraken die hierover gemaakt werden in het regeerakkoord, besliste het begrotingsconclaaf om geen nieuwe ambtenaren meer te benoemen, behalve in zogenaamde gezagsfuncties. In de eerste plaats is dat een platte besparing op personeel: een lager loon, geen administratieve loopbaan en geen overheidspensioen.
Maar er is veel meer aan de hand. De afschaffing is een regelrechte aanval op de neutraliteit van het openbaar ambt. Zonder vaste benoeming worden ambtenaren afhankelijk van de politieke overheid. Of zeg maar: ze worden makkelijk chanteerbaar. Wie durft nog politiek ongunstig te handelen wanneer zijn job op de helling staat?
https://openbarediensten.acv-online.be/ ... eraal.html
Ofwel lijdt U aan dementie ofwel bent U een gestoorde mens die nooit zijn ongelijk durft te erkennen. Ik gok op het tweede. Willy, uw dubbel pensioen blijft niet duren want het is onbetaalbaar. Dat is zuivere wiskunde.
Willy, uw N-VA-partij heeft U en alle leeglopers laten vallen als een steen. Hun baas is VOKA. Die kotsen op ambtenaren.
In de aanloop naar het begrotingsconclaaf vernam ACV Openbare Diensten van de kabinetschef van minister Vandeput dat het overheidspersoneel bij de begrotingsopmaak geen negatieve maatregelen hoefde te verwachten. “Dat blijkt nu helemaal anders uit te draaien. De beslissing komt dan ook nog eens bovenop de harde besparingen die de regering al oplegde aan de federale overheid. Zo werden de personeelskredieten met 10 procent verminderd en de werkingskredieten met 20 procent”, aldus Hamelinck.
ACV Openbare Diensten begrijpt niet dat de N-VA minister van Ambtenarenzaken er niet in slaagt om negatieve maatregelen tegenover het personeel tegen te houden, zeker aangezien ze in strijd zijn met het regeerakkoord. “Heeft de minister zijn personeel dan niet verdedigd? Laat het hem koud, is hij onverschillig? We zijn ook boos dat het kabinet van de minister ons verkeerd heeft ingelicht.”“Of gaat het om een symbooldossier waarbij N-VA meer greep probeert te krijgen op het openbaar ambt?”, vraagt Hamelinck zich af.
“We vragen ons namelijk af wat gezagsfuncties nu juist zijn. Oefenen de ambtenaren van Financiën gezagsfuncties uit? En die van Buitenlandse Zaken? Van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken? De inspectiediensten en controlediensten? Zo’n aanpak is gewoon onverantwoord.”De vakbond overweegt acties in september. Welke acties dat zijn, bekijkt de vakbond na de zomervakantie.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170726_02988374
Willy, de N-VA heeft meer respect voor moslims dan voor vastbenoemde leeglopers zoals jij. Ge hebt die partij jaren verdedigd met hand en tand en nu laten zij U vallen als een steen en ge beseft het nog steeds niet. Bent U achterlijk? En uw partij heeft binnenkort nog een verrassing voor jou en uw collega's met het uitgestelde loon! Vergeet de woorden van Bart niet : "VOKA IS MIJN BAAS" en U bent een dwaas!
-
dejules
In 2017 gingen er in België 10.831 bedrijven failliet. Dat zijn er 765 meer dan in 2016, wat een stijging betekent met 7,6 procent. Dat blijkt uit de jongste Graydon Barometer Faillissementen over 2017. Na vier jaar van aanhoudende daling wordt dus weer een stijging van het aantal faillissementen genoteerd.
https://nl.express.live/2018/01/03/fail ... =ExpressNL
https://nl.express.live/2018/01/03/fail ... =ExpressNL
-
dejules schreef:
Dus U beweert dat onderwijzers nog steeds een statutair statuut krijgen?
https://openbarediensten.acv-online.be/ ... eraal.html
Natuurlijk beweer ik dat omdat ik op de hoogte ben van die zaak en jij niet. Kan ik dat bewijzen? Vanzelfsprekend! Je haalt hier een link boven die gaat over mensen die bij de FEDERALE overheid werken.
Ten eerste zijn onderwijzers geen federale werknemers. Ze worden door de gemeenschappen betaald.
Ten tweede is een leerkracht geen 'gewone' ambtenaar. Hij wordt altijd apart vernoemd omdat hij niet bij de typische 'begeleidende ambtenaren' hoort zoals werknemers bij de belastingen, bij justitie, bij bruggen en wegen enz.
Zie je julio? Je klets maar raak zonder dat je enige grond onder de voeten hebt. En dat is zo in bijna alles wat jij hier komt verkondigen. Over pakjesdragen heb ik je nog niet op kemels betrapt. Daar schitter je in.

dejules
Volgens de laatste statistiek van #Eurostat daalden het aantal jobs in België van 3,83 miljoen naar 3,82 miljoen.
“We creëren jobs jobs jobs als nooit tevoren”, zegt de regering Michel. “Binnenkort volledige tewerkstelling”, kopt De Tijd. Maar klopt die goed-nieuws-show wel? Neen, helemaal niet!
Het aantal werklozen daalt, maar ook het aantal jobs. Hoe kan dat nu? Welnu, de werkloosheid en het aantal jobs zijn geen communicerende vaten. De werkloosheid daalt omdat:
• duizenden #jongeren en andere werkzoekenden er geen recht meer op hebben en uit de statistieken verdwijnen
• er steeds meer #deeltijdse banen zijn en iemand al vanaf 1 uur werken per week - één uur per week (!) - beschouwd wordt als ‘werkende’
• duizenden #babyboomers - mensen geboren tussen 1945 en 1965 - vandaag met pensioen gaan en hun plaats laten voor jongeren.
Deze drie factoren tezamen zorgen ervoor dat de officiële werkloosheid daalt. Maar dat zegt nog niets over hoeveel voltijdse jobs er effectief bijkomen. Volgens de laatste statistiek van #Eurostat daalden het aantal jobs in België van 3,83 miljoen naar 3,82 miljoen.
Dat werpt een ander licht op de zaak. Als je elke job in twee kapt en iedereen die één uur werkt als ‘werkende’ meerekent, dan heb je minder werklozen, maar niet méér jobs. Duizenden mensen zijn nog steeds op zoek naar een fatsoenlijke #job: geen deeltijdse, geen interim-, geen tijdelijke arbeid. Onmogelijk om daar een huis mee te kopen, een gezinnetje te stichten, jouw leven op te bouwen.
Duizenden mensen snakken ook naar hun #pensioen. Maar zij mogen niet gaan “omdat er te weinig volk is op de arbeidsmarkt”. Dikke zever, natuurlijk. Zij moeten aanblijven, omdat de regering - in opdracht van het VBO en Voka - meer druk kan zetten op de arbeidsmarkt. Meer druk = minder loon, minder rechten, meer flexibiliteit. Een vuil spel, met ons leven. Daartegen zeggen wij STOP. Tijd voor het sociaal alternatief: fatsoenlijke jobs, voor jong én oud. En recht op rust, voor iedereen die 40 jaar heeft bijgedragen. #DeJuisteInfo #HetSociaalAlternatief
“We creëren jobs jobs jobs als nooit tevoren”, zegt de regering Michel. “Binnenkort volledige tewerkstelling”, kopt De Tijd. Maar klopt die goed-nieuws-show wel? Neen, helemaal niet!
Het aantal werklozen daalt, maar ook het aantal jobs. Hoe kan dat nu? Welnu, de werkloosheid en het aantal jobs zijn geen communicerende vaten. De werkloosheid daalt omdat:
• duizenden #jongeren en andere werkzoekenden er geen recht meer op hebben en uit de statistieken verdwijnen
• er steeds meer #deeltijdse banen zijn en iemand al vanaf 1 uur werken per week - één uur per week (!) - beschouwd wordt als ‘werkende’
• duizenden #babyboomers - mensen geboren tussen 1945 en 1965 - vandaag met pensioen gaan en hun plaats laten voor jongeren.
Deze drie factoren tezamen zorgen ervoor dat de officiële werkloosheid daalt. Maar dat zegt nog niets over hoeveel voltijdse jobs er effectief bijkomen. Volgens de laatste statistiek van #Eurostat daalden het aantal jobs in België van 3,83 miljoen naar 3,82 miljoen.
Dat werpt een ander licht op de zaak. Als je elke job in twee kapt en iedereen die één uur werkt als ‘werkende’ meerekent, dan heb je minder werklozen, maar niet méér jobs. Duizenden mensen zijn nog steeds op zoek naar een fatsoenlijke #job: geen deeltijdse, geen interim-, geen tijdelijke arbeid. Onmogelijk om daar een huis mee te kopen, een gezinnetje te stichten, jouw leven op te bouwen.
Duizenden mensen snakken ook naar hun #pensioen. Maar zij mogen niet gaan “omdat er te weinig volk is op de arbeidsmarkt”. Dikke zever, natuurlijk. Zij moeten aanblijven, omdat de regering - in opdracht van het VBO en Voka - meer druk kan zetten op de arbeidsmarkt. Meer druk = minder loon, minder rechten, meer flexibiliteit. Een vuil spel, met ons leven. Daartegen zeggen wij STOP. Tijd voor het sociaal alternatief: fatsoenlijke jobs, voor jong én oud. En recht op rust, voor iedereen die 40 jaar heeft bijgedragen. #DeJuisteInfo #HetSociaalAlternatief