Wordt arbeid schaars?
-
Gast
Wat gaat dit aan de student zijn pensioen bijdragen ? nul-komma-nul. Wat draagt die RSZ bij ? nul-komma-nul. In indie verdient een ingenieur ook zoiets netto , maar als hij ziek wordt mag hij sterven en kan hij zelfs zijn eigen begrafenis niet betalen ( euh ... hier klopt iets nietvoorn schreef:Een jobstudent van 19 jaar verdiend 10€/uur bij Colruyt.
Dat geeft 1465 voor een hele maand netto.
Mijn kleindochter werkt dan ook de kerst en nieuwjaar periode en alle zaterdagen.
-
dejules
De hele retail is zijn personeelsbestand aan het inruilen voor jobstudenten en flexarbeiders. Die zijn bijna gratis aan werkgeversbijdragen.voorn schreef:Een jobstudent van 19 jaar verdiend 10€/uur bij Colruyt.
Mijn kleindochter werkt dan ook de kerst en nieuwjaar periode en alle zaterdagen.
-
dejules
Je hebt 475 uur per jaar waarin je mag werken tegen verminderde sociale bijdragen. Je mag niet meer dan 240 uur per kwartaal werken (behalve in de zomer), anders verlies je je kinderbijslag.voorn schreef:Een jobstudent van 19 jaar verdiend 10€/uur bij Colruyt.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Ik ben ook altijd jobstudent geweest.
Ge verdiend een centje voor de vakantie. En geleerd omgaan op de werkvloer.
Daar de dagen beperkt zijn kan dit nooit een vaste werknemer uitsluiten.
Ze komen bij in drukke perioden en tijdens de vakantie van werknemers.
-
dejules
Toen ik vakantiewerk deed 45 jaar geleden mocht dat voor max 1 maand tijdens juli of augustus (meestal op het werk van papa).voorn schreef:Ik ben ook altijd jobstudent geweest.
Vandaag is dat al meer dan 3 maanden en verdringt dit werk anderen hun inkomen (mensen die bv leven van uitzendwerk).
-
denlowie - Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
In Nederland mag een student onbeperkt werken aan een hongerloon.
En ja jules de vergelijking met de horeca is omdat ik zeer goed op de hoogte ben van de Nederlandse horeca boekhouding en hun lonen, en ook al deze lonen zijn hier in mijn bezit, ook de Belgische lonen van de horeca en andere.
De vergelijking met de kledingverkoopsters is omdat ik zeker ben dat de lonen van de verkoopsters zeker niet hoger is dan in de horeca.
En zeg nu eens zelf je zou toch niet willen dat een verkoopster uit zo een winkel even hard en fysiek even veel werkt dan uitbeners en vrouwen die aan de band kippen filets trekken
En ja jules de vergelijking met de horeca is omdat ik zeer goed op de hoogte ben van de Nederlandse horeca boekhouding en hun lonen, en ook al deze lonen zijn hier in mijn bezit, ook de Belgische lonen van de horeca en andere.
De vergelijking met de kledingverkoopsters is omdat ik zeker ben dat de lonen van de verkoopsters zeker niet hoger is dan in de horeca.
En zeg nu eens zelf je zou toch niet willen dat een verkoopster uit zo een winkel even hard en fysiek even veel werkt dan uitbeners en vrouwen die aan de band kippen filets trekken
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
-
Je kan toch niet willen dat ze een volledige job na hun studie doen en dan ook nog eens kindergeld opstrijken .dejules schreef: Je hebt 475 uur per jaar waarin je mag werken tegen verminderde sociale bijdragen. Je mag niet meer dan 240 uur per kwartaal werken (behalve in de zomer), anders verlies je je kinderbijslag.
Er zijn studenten die pakken geld verdienen na hun studies.
Een paar jaar geleden iemand gekend leerde scheikunde aan de unief en reed de weekends altijd met de lijn bus van een pachter, is zelfs mee op TV geweest
zondag 2 x betaald = 8uren x15€ x240€
zaterdag + 25% = 8uren + 2uren = 10 x15€ = 120€
= 360 x 4 = 1440€ per maand weinig belast en krijgt een volwaardig verlof geld waarom zouden die nog kindergeld moeten krijgen ??????
Een beetje normaal zijn hé
Natuurlijk iemand die maar de zaterdag in de colruyt werk zal het loon veel minder zijn en dat zij nog kindergeld krijgen OK,
En ik kan nog studenten noemen die pakken geld verdienen, OK ze werken er voor !!
-
pastoor - Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Ik heb in 1964 en 1965, in de vakantieperiode, telkens 3 maanden gewerkt in het buitenland.
Dat was 85 dagen ( 7 dagen op 7 ) werken en 7 dagen een reis naar de steden Toronto, Québec, Montreal en New York.
Dat was volledig gratis, en ik had een inkomen ( bruto = netto ) van € 625 per maand.
In België verdiende een beginnende bediende toen bruto ongeveer € 100.
Dat was 85 dagen ( 7 dagen op 7 ) werken en 7 dagen een reis naar de steden Toronto, Québec, Montreal en New York.
Dat was volledig gratis, en ik had een inkomen ( bruto = netto ) van € 625 per maand.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
-
Dit geloof ik !!pastoor schreef:Ik heb in 1964 en 1965, in de vakantieperiode, telkens 3 maanden gewerkt in het buitenland.
Vriendin is in 1964 ambtenaar geworden(fod financiën) en haar begin wedde was geen 8000Bef dus geen 200€
-
dejules
Volgens de laatste Vlaamse statistieken van halverwege 2016 was er in Limburg nog 919 hectare aan direct beschikbaar bedrijventerrein.
En dan zijn de 90 hectare op de Ford-terreinen, die de komende jaren beschikbaar zullen worden, er nog niet bijgerekend.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180107_0328 ... ent-eerder
5 keer de oppervlakte van Monaco lege industriegronden alleen in Limburg. En iedereen is aan het werk.
Waar werken die mensen dan?
En dan zijn de 90 hectare op de Ford-terreinen, die de komende jaren beschikbaar zullen worden, er nog niet bijgerekend.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180107_0328 ... ent-eerder
5 keer de oppervlakte van Monaco lege industriegronden alleen in Limburg. En iedereen is aan het werk.
Waar werken die mensen dan?
-
Gast
denlowie schreef:....
Kan je alleen maar vergelijken met een gelijkaardige job in de privé. Een poetsvrouw verdient minder dan een ingenieur , waar ook die tewerkgesteld moge zijn.denlowie schreef:....
Vriendin is in 1964 ambtenaar geworden(fod financiën) en haar begin wedde was geen 8000Bef dus geen 200€
-
Phoebe - Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Je hebt gelijk Pastoor ik ben beginnen werken in 1964 als bediende en mijn loon was vergelijkbaar aan hetgeen jij opgeeft.
Misschien zou het debat morgen in de Kamer wel eens mogen gaan over het 'te weinig' werkkrachten - schaarse werkers en al die werklozen . Misschien meteen ook over die duizenden jobs op overschot, de roep van de ondernemers om arbeidskrachten - wanneer men wil werken is er werk - en zoals in De Standaard vandaag te lezen is 'de nakende begroting in evenwicht' dank zij groeiende economie en hervormingen van deze regering. Dus toch 'verandering' met dank aan rechts en ondanks linkse oprispingen van CD&V van tijd tot tijd. Ieder die werkt houdt ook meer over in zijn loonzakje sinds verleden jaar en nu deze maand opnieuw . En weet je , tijdens Di Rupo waren er ook supplementaire en veel verdoken belastingen !!!
Het is niet voor niets dat zondag in het duidingsprogramma op RTL er sprake was van dat het niet de Walen zijn die naar West Vlaanderen afzakken om er te komen werken en zich daarom dus 20 km moeten verplaatsen naar hun werkplek zoals zoveel Vlamingen dat doen ... maar wel mensen van iets verder uit het noorden van Frankrijk. Dat is veelzeggend ! .
Met kan Calvo en andere linkse stokebranders misschien daar eens op wijzen eerder dan hun hysterisch zwaaien met de armen en uitmelkend gelul over de zaak Francken !! Men zal morgen weer wat horen en zien !
Ik denk dat ondertussen de verzamelde oppositie met bloedend 'rood' hart en 'groen' uitslaande aangezichten de heropleving van dit land moet aanschouwen ... vandaar de heksenjacht maar blijven voeden, de aangekondigde motie van wantrouwen tegen Francken morgen van PS en CDH in gedachten. Maar dit terzijde.
Misschien zou het debat morgen in de Kamer wel eens mogen gaan over het 'te weinig' werkkrachten - schaarse werkers en al die werklozen . Misschien meteen ook over die duizenden jobs op overschot, de roep van de ondernemers om arbeidskrachten - wanneer men wil werken is er werk - en zoals in De Standaard vandaag te lezen is 'de nakende begroting in evenwicht' dank zij groeiende economie en hervormingen van deze regering. Dus toch 'verandering' met dank aan rechts en ondanks linkse oprispingen van CD&V van tijd tot tijd. Ieder die werkt houdt ook meer over in zijn loonzakje sinds verleden jaar en nu deze maand opnieuw . En weet je , tijdens Di Rupo waren er ook supplementaire en veel verdoken belastingen !!!
Het is niet voor niets dat zondag in het duidingsprogramma op RTL er sprake was van dat het niet de Walen zijn die naar West Vlaanderen afzakken om er te komen werken en zich daarom dus 20 km moeten verplaatsen naar hun werkplek zoals zoveel Vlamingen dat doen ... maar wel mensen van iets verder uit het noorden van Frankrijk. Dat is veelzeggend ! .
Met kan Calvo en andere linkse stokebranders misschien daar eens op wijzen eerder dan hun hysterisch zwaaien met de armen en uitmelkend gelul over de zaak Francken !! Men zal morgen weer wat horen en zien !
Ik denk dat ondertussen de verzamelde oppositie met bloedend 'rood' hart en 'groen' uitslaande aangezichten de heropleving van dit land moet aanschouwen ... vandaar de heksenjacht maar blijven voeden, de aangekondigde motie van wantrouwen tegen Francken morgen van PS en CDH in gedachten. Maar dit terzijde.
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Er is geen schaarste op de arbeid markt,ze krijgen de vacatures niet ingevuld.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180109_03288674
Dus gaat de Muyters er "werk" van maken.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180110_03290569
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180109_03288674
Dus gaat de Muyters er "werk" van maken.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180110_03290569
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.