Wordt arbeid schaars?
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
De grote reden is waarschijnlijk te verklaren dat het personeel daar niet polivalent is zoals bij Lidl,Aldi, en Colruyt.En ze daarbij onder een ander CAO statuut vallen.
Carrefour en de vakbonden hebben zich uit de markt geprezen t.o.v bv Colruyt met 25% stijging van clienteel.
Al wil dit volgens mijn zoon niet direkt zeggen dat dit evenredig is met de verkoop. Er is wel duidelijk een verminderd aankoop gedrag. En hij kan het weten als manager met als onderdeel van zijn taak de verbetering van personeel klant verhouding
Carrefour en de vakbonden hebben zich uit de markt geprezen t.o.v bv Colruyt met 25% stijging van clienteel.
Al wil dit volgens mijn zoon niet direkt zeggen dat dit evenredig is met de verkoop. Er is wel duidelijk een verminderd aankoop gedrag. En hij kan het weten als manager met als onderdeel van zijn taak de verbetering van personeel klant verhouding
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De cijfers spreken voor zich:
Colruyt verkoopt per jaar voor 9,493 miljard. Dat doen ze met 27.633 werknemers. Dat is een omzet van 343.500 per persoon per jaar.
Carrefour verkoopt jaarlijks voor 88,240 miljard. Ze hebben daarvoor 384.000 werknemers nodig. Dat is per persoon een verkoop van 229.791 euro.
De conclusie is duidelijk: Carrefour werkt niet efficiënt genoeg. Dus moet de onderneming met minder mensen evenveel leren doen. Als dat niet kan, dan zal Carrefour verdwijnen.
Colruyt verkoopt per jaar voor 9,493 miljard. Dat doen ze met 27.633 werknemers. Dat is een omzet van 343.500 per persoon per jaar.
Carrefour verkoopt jaarlijks voor 88,240 miljard. Ze hebben daarvoor 384.000 werknemers nodig. Dat is per persoon een verkoop van 229.791 euro.
De conclusie is duidelijk: Carrefour werkt niet efficiënt genoeg. Dus moet de onderneming met minder mensen evenveel leren doen. Als dat niet kan, dan zal Carrefour verdwijnen.
Laatst gewijzigd door Wil. op 25 jan 2018, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
dejules
U als levenslang benoemde uit de leegloperij zijt natuurlijk zeer goed geplaatst om deze analyze te maken. Die ouderen die afgedankt worden moeten natuurlijk wel blijven werken tot hun 67ste om U te onderhouden?Wil. schreef: Dus moet de onderneming met minder mensen evenveel leren doen.
ps Hoeveel jaar voor uw pensioenleeftijd heeft U uw levenslange benoeming geruild voor het vervroegd leegloperspensioen?
-
Hangt de juistheid van de analyse af van de ouderdom van degene die ze maakt of van het aantal jaren dat hij gewerkt heeft?dejules schreef:U als levenslang benoemde uit de leegloperij zijt natuurlijk zeer goed geplaatst om deze analyze te maken. Die ouderen die afgedankt worden moeten natuurlijk wel blijven werken tot hun 67ste om U te onderhouden?Wil. schreef: Dus moet de onderneming met minder mensen evenveel leren doen.
ps Hoeveel jaar voor uw pensioenleeftijd heeft U uw levenslange benoeming geruild voor het vervroegd leegloperspensioen?
Als je betere argumenten hebt, dan lees ik ze wel.

MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Carrefour is op Walmart na de grootste supermarktketen met filialen op zowat iedere denkbare plaats op de wereldbol, ze zijn vooral technologisch achterop geraakt. Toen ze bij Colruyt en andere supermarkten producten al heel lang aan de kassa in scanden zaten ze bij Carrefour nog artikels met de hand in te tikken.Wil. schreef:De conclusie is duidelijk: Carrefour werkt niet efficiënt genoeg. Dus moet de onderneming met minder mensen evenveel leren doen. Als dat niet kan, dan zal Carrefour verdwijnen.
Vorige week nog aan de charcuterie afdeling: met z'n vijven achter de toog en met drie klanten ervoor die geduldig stonden te wachten terwijl eentje stond te prutsen met het verpakken van restjes, een andere verdween en een derde moest zonodig gaan kijken of de kippen al gebraden waren.
Is het echt nodig dat er aan de kassa's iemand rondloopt die niets anders doet dan klanten een bepaalde rij aanwijzen terwijl dat op grote schermen duidelijk staat aangegeven?
Niet dat wij nu direct naar een andere supermarkt zullen gaan winkelen, rondwandelen in een veredelde schuur (Colruyt) zegt mij totaal niks.
-
frits1955 schreef:Carrefour maakte in 2016 1 miljard winst wereldwijd; in België bedroeg de winst 65 miljoen. Verder kreeg Carrefour al voor 25 miljoen notionele aftrek en keert het dividenden uit aan aandeelhouders- niettemin ontslaat het zoveel mensen.

De nettowinst bedroeg 746 miljoen euro. Voor de kmo om de hoek is dat heel veel . Voor Carrefour niet. Het bedrijf heeft 48,5 miljard middelen ingezet om 746 miljoen winst te halen. Dat is 1,54% rendement. Beschamend weinig.
Ten tweede: aandeelhouders zijn eigenaars van het bedrijf. Ze riskeren hun geldelijke middelen te verliezen indien het bedrijf niet overleeft. Dus moeten ook de nodige ingrepen gebeuren om dat te voorkomen. Ik heb je hierboven getoond hoe efficiënt het personeel wordt ingezet in andere distributieketens.
Het brutodividend is 0.7 euro. Netto 0,49 euro maar met dubbele belasting zelfs een stuk minder. De gemiddelde koers van het aandeel was in 2016 ongeveer 20 euro. De aandeelhouders ontvingen dus 2,45% rendement op hun geïnvesteerde geld. Triestig.
Is jouw visie misschien dat een bedrijf slechts mensen mag ontslaan als de aandeelhouders helemaal niks krijgen? Waarom zouden ze er dan nog hun geld instoppen? Zijn dat misschien allemaal weldoeners die geen enkele opbrengst van hun middelen verwachten?

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
""De aandeelhouders ontvingen dus 2,45% rendement op hun geïnvesteerde geld."
Wat een arme dompelaars.
Men maakt winst in buiten- en binnenland maar het "bedrijf dreigt niet te overleven". Zeg maar gewoon: de aandeelhouders willen een groter dividend dus gooi een deel van het personeel buiten.
Wat een arme dompelaars.
Men maakt winst in buiten- en binnenland maar het "bedrijf dreigt niet te overleven". Zeg maar gewoon: de aandeelhouders willen een groter dividend dus gooi een deel van het personeel buiten.
-
Gast
En meestal stijgen nog eens de aandelen als een bedrijf een herstructuring aankondigt. Wat presteren die aandeelhouders eigelijk ? Geen bal , het zijn de parasieten van de economie.
En wat e-commerce betreft , dat is al een grotere maffia dan ik dacht. Kocht iets op bol.com .... Wat blijkt , die halen dat product van een andere shop die ook op het internet te vinden is - en waar je ook online kunt bestellen en laten leveren , maar dat veel moeilijker via Google search opduikt. En nog dit , dat product dat ik aankocht kost bij bol.com 139 Euro , maar direct bij die andere shop 10 Euro duurder ! Nu herinner ik mij dat bol.com eist dat de verkopers die zij vertegenwoordigen hun prijzen hoger moeten stellen om ze via bol.com te mogen verkopen , en dit om hen geen directe concurrentie aan te doen. Bol.com fungeert dus hier als een promotie web-site en wil die positie dominant behouden. De clue is nu zelfs dat de winkel waarvan zij dat product halen op een boogscheut van mijn woning in een naburig dorp is gevestigd. Goed om weten , en goed om weten wat daar nog allemaal te krijgen is. De volgende keer ga ik geen geld meer aan verzendingskosten betalen , sorry bol.com en e-commerce ....
En om bij Carrefour te eindigen : de filialen moeten sluiten om te kunnen besparen , en met het uitgespaarde geld gaan ze investeren in e-commerce. Dat is de reden , althans volgens de media , dat Carrefour wereldwijd herstructureert.
En wat e-commerce betreft , dat is al een grotere maffia dan ik dacht. Kocht iets op bol.com .... Wat blijkt , die halen dat product van een andere shop die ook op het internet te vinden is - en waar je ook online kunt bestellen en laten leveren , maar dat veel moeilijker via Google search opduikt. En nog dit , dat product dat ik aankocht kost bij bol.com 139 Euro , maar direct bij die andere shop 10 Euro duurder ! Nu herinner ik mij dat bol.com eist dat de verkopers die zij vertegenwoordigen hun prijzen hoger moeten stellen om ze via bol.com te mogen verkopen , en dit om hen geen directe concurrentie aan te doen. Bol.com fungeert dus hier als een promotie web-site en wil die positie dominant behouden. De clue is nu zelfs dat de winkel waarvan zij dat product halen op een boogscheut van mijn woning in een naburig dorp is gevestigd. Goed om weten , en goed om weten wat daar nog allemaal te krijgen is. De volgende keer ga ik geen geld meer aan verzendingskosten betalen , sorry bol.com en e-commerce ....
En om bij Carrefour te eindigen : de filialen moeten sluiten om te kunnen besparen , en met het uitgespaarde geld gaan ze investeren in e-commerce. Dat is de reden , althans volgens de media , dat Carrefour wereldwijd herstructureert.
Laatst gewijzigd door Gast op 25 jan 2018, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Er komen dertig nieuwe winkels bij.The Spirit of Flanders schreef:Goed om weten , en goed om weten wat daar nog allemaal te krijgen is. De volgende keer ga ik geen geld meer aan verzendingskosten betalen , sorry bol.com en e-commerce ....
En om bij Carrefour te eindigen : de filialen moeten sluiten om te kunnen besparen , en met het uitgespaarde geld gaan ze investeren in e-commerce. Dat is de reden , althans volgens de media , dat Carrefour herstructureert.
Bij Bol.com is de verzending gratis, SoF, stop dus maar met mekkeren of ga naar een gewone winkel.
-
Gast
Inderdaad gratis , maar ten koste van wie ? Van de oorspronkelijke leverancier die het dag in dag uit "in solden" door bol.com laat doorverkopen. Bol.com is een parasitair bedrijf , dat ook nog eens veel "ads" betaalt aan Google om steeds maar bij hen terecht te komen. Dergelijke praktijken kan een gezonde economie toch missen als kiespijn.MichelN schreef:Er komen dertig nieuwe winkels bij.The Spirit of Flanders schreef:Goed om weten , en goed om weten wat daar nog allemaal te krijgen is. De volgende keer ga ik geen geld meer aan verzendingskosten betalen , sorry bol.com en e-commerce ....
En om bij Carrefour te eindigen : de filialen moeten sluiten om te kunnen besparen , en met het uitgespaarde geld gaan ze investeren in e-commerce. Dat is de reden , althans volgens de media , dat Carrefour herstructureert.
Bij Bol.com is de verzending gratis, SoF, stop dus maar met mekkeren of ga naar een gewone winkel.
-
dejules
Met zelfstandige uitbaters die werken met voornamelijk werknemers waarvoor nauwelijks sociale zekerheid moet betaald worden (oa jobstudenten) en in deeltijds regime en op zon- en feestdagen open zonder extra vergoeding.MichelN schreef: Er komen dertig nieuwe winkels bij.
-
Gast
Ah bon , zoiets als een AD-Delhaize dus. Die kopieeren mekaar dat het een lieve lust is. In mijn buurt was er een "Red Market" waar men aan de ingang een ding moest pakken om zelf de producten in te scannen. Aan de uitgang stond één zwarte die de scanner uitlas en de kassa bediende. Het heeft pakweg 5 jaar gedraaid en is nu terug een volwaardige Delhaize met personeel. Die Red Market straalde niks uit en de mensen bleven er weg ...dejules schreef:Met zelfstandige uitbaters die werken met voornamelijk werknemers waarvoor nauwelijks sociale zekerheid moet betaald worden (oa jobstudenten) en in deeltijds regime en op zon- en feestdagen open zonder extra vergoeding.MichelN schreef: Er komen dertig nieuwe winkels bij.