Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

02 feb 2018, 22:26

Is dat een buikgevoel, Socrates of zit daar een gefundeerd feitenverslag achter?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

02 feb 2018, 22:41

Wil. schreef:Is dat een buikgevoel, Socrates of zit daar een gefundeerd feitenverslag achter?
Dat is een buikgevoel dat zijn oorzaak vindt in talrijke kleinere en grotere indices die her en der waarneembaar zijn. Ik kan dat niet in een tabel zetten noch precieze cijfers geven over aantallen en jaartallen maar ik meen dat wij een fundamentele (r)evolutie beleven. De "denksnelheid" van de computer is de wereld aan het veranderen, zelfs de erfzonde wordt daarmee uitgewist. De macht die vervat zit in kennis evolueert zo snel dat niemand de daardoor ontstaande chaos nog kan ordenen.
Alle discussies en slogans rond "jobs, jobs, jobs, zijn niet terzake doende achterhoedegevechten "Brave New World" en "1984" worden elk uur meer realiteit Big Brother is al overal aanwezig, de gedachtenpolitie is op komst alles zal tot een binair systeem worden herleid;
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

frits1955

02 feb 2018, 23:13

Me dunkt dat Socrates zijn nickname mag veranderen in Jeremia - of heeft hij net iets teveel dystopische boeken of films achter de kiezen?
Gast

02 feb 2018, 23:37

Volgens de Chinese oppositie is die Big Brother mentaliteit in China al in volle opgang. Men begint her en der camera's met gezichtsherkenning te installeren , alle e-mail verkeer wordt gescreend op teksten die op kritiek tegen het beleid kan lijken , en in ieder bedrijf zit er een manneke van het regime die een oogje in het zeil moet houden.  Vrij denken en sossen schofferen is er dus niet op zijn plaats :lol: Anderzijds weet de bevolking dat ze op alle punten van een zekere veiligheid kan genieten en zelfs van een ruime vrijheid zolang ze maar denkt en handelt volgens de normen van het regime. En aangezien er "ten biechte" gaan met een dikke bankrekening niet lukt , wordt corruptie en gesjoemel er niet vergeven ! Een S. Bracke of een Koen Kennis blijven ginder dus maar best weg. :) Diegene die daar ooit met baby voeding gefoefeld heeft waardoor er bij de baby's nierfalen optrad is ter dood veroordeeld geweest.

Het grote verschil op economisch gebied tussen China en de VS ( en Europa ) is dat men in China er naar streeft dat iedereen uit de armoede geraakt en een beter leven in de toekomst kan leiden. Hier stampt men de mensen in de armoede  of laat men ze wegrotten als ze er eenmaal in beland zijn. 

Paul Siemons

03 feb 2018, 09:20

The Spirit of Flanders schreef: ...... sossen schofferen is er dus niet op zijn plaats
Inderdaad zou dat daar niet kunnen .....
....want de sossen waar we het hier over hebben zouden in China al lang voor het vuurpeleton zijn verschenen wegens het beroven van de Chinese staat en het bestelen van Chinese burger !

Gast

03 feb 2018, 10:05

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef: ...... sossen schofferen is er dus niet op zijn plaats
Inderdaad zou dat daar niet kunnen .....
....want de sossen waar we het hier over hebben zouden in China al lang voor het vuurpeleton zijn verschenen wegens het beroven van de Chinese staat en het bestelen van Chinese burger !

Liberale en neo-liberale flamiganten zijn zieker in datzelfde bedje , maar dat wordt  met de grootste omerta zorg nooit bekend gemaakt.  Sommigen vinden zelfs dat hen dat gegund wordt.

socrates

03 feb 2018, 10:07

frits1955 schreef:Me dunkt dat Socrates zijn nickname mag veranderen in Jeremia - of heeft hij net iets teveel dystopische boeken of films achter de kiezen?
Ik vergat nog te vermelden dat het machtszwaartepunt in de wereld opschuift van West naar Oost, Beide revoluties de digitalisering en de machtswissel versterken elkaar nog. Just wait and see.
PS; de definitie van het begrip "JOB" is ook aan een dringende en ingrijpende aanpassing toe.
De nick "socrates" hebben anderen voor mij gekozen, mezelf Jeremia noemen zou ik een zware zelfoverschatting vinden.
Gast

03 feb 2018, 10:33

socrates schreef:.....
De nick "socrates" hebben anderen voor mij gekozen, mezelf Jeremia noemen zou ik een zware zelfoverschatting vinden.
Ergens ooit voor de klas gestaan ? :D

Wil.

03 feb 2018, 10:35

socrates schreef:
Wil. schreef:Is dat een buikgevoel, Socrates of zit daar een gefundeerd feitenverslag achter?
Dat is een buikgevoel dat zijn oorzaak vindt in talrijke kleinere en grotere indices die her en der waarneembaar zijn. Ik kan dat niet in een tabel zetten noch precieze cijfers geven over aantallen en jaartallen maar ik meen dat wij een fundamentele (r)evolutie beleven. De "denksnelheid" van de computer is de wereld aan het veranderen, zelfs de erfzonde wordt daarmee uitgewist. De macht die vervat zit in kennis evolueert zo snel dat niemand de daardoor ontstaande chaos nog kan ordenen.
Alle discussies en slogans rond "jobs, jobs, jobs, zijn niet terzake doende achterhoedegevechten
Tot nader order blijft bijna driekwart van de Vlamingen die werkbekwaam zijn ook dagelijks naar zijn werk gaan. En eveneens is voor velen die dagtaak nog een zware last om dragen.
"Brave New World" en "1984" worden elk uur meer realiteit Big Brother is al overal aanwezig, de gedachtenpolitie is op komst alles zal tot een binair systeem worden herleid;
Daarvan zie ik ook wel tekenen, maar ook zo'n supersysteem dat alles van ons weet en ons in de gaten houdt, is nog niet voor (over)morgen. Onverwachte veranderingen zijn eigenlijk de norm. Een hoeksteen van zo'n controlemaatschappij is zeker het gerecht. Bekijk dan eens met wat een 'middeleeuwse' methodes die mensen daar nog moeten werken.

Tussen haken: de erfzonde is wel wat anders dan 'in het zweet uws aanschijns zult gij werken' , maar in overdrachtelijke zin wil ik het hier wel accepteren.

socrates

03 feb 2018, 10:36

The Spirit of Flanders schreef:
socrates schreef:.....
Ergens ooit voor de klas gestaan ? :D
Ja, maar niet letterliijk en van de "leerlingen" veel geleerd. :idea:

socrates

03 feb 2018, 10:49

Wil. schreef: Daarvan zie ik ook wel tekenen, maar ook zo'n supersysteem dat alles van ons weet en ons in de gaten houdt, is nog niet voor (over)morgen. Onverwachte veranderingen zijn eigenlijk de norm. Een hoeksteen van zo'n controlemaatschappij is zeker het gerecht. Bekijk dan eens met wat een 'middeleeuwse' methodes die mensen daar nog moeten werken.

Tussen haken: de erfzonde is wel wat anders dan 'in het zweet uws aanschijns zult gij werken' , maar in overdrachtelijke zin wil ik het hier wel accepteren.
Wie van ons weet precies wat grootmachten zoals Google Microsoft en andere informatie verwerkers precies allemaal van ons weten ? Big Brother hoeft niet de overheid te zijn, wij worden bestuurd door informele leiders, de formele  zijn maar façade.  De dictatuur van de mondiale kapitaal gedreven initiatieven neemt gestadig toe onze basisrechten worden geleidelijk aan ontkracht.
Jobs jobs, jobs is niet meer dan een slogan, het begrip zelf wordt nooit gedefinieerd, de politiek laat het vuil liggen want hun "gouverner c'est prévoir" lijdt onder verregaande myopie.
Wat kan een regering als bv. de onze, doen om te voorkomen dat een vijandige hacker onze hele economie lam legt ?  Wat maakt het mogelijk dat halve dictators zoals een Trump een (te) grote macht in handen krijgen ?
Om bij de topic te blijven: werk is niet meer de spil van onze socio-economische samenleving en zal het wellicht nooit meer worden.

Wil.

03 feb 2018, 11:07

socrates schreef:
Om bij de topic te blijven: werk is niet meer de spil van onze socio-economische samenleving en zal het wellicht nooit meer worden.
Daar ben ik het niet mee eens. Bewijs: zowat 73% van de Vlamingen die in staat zijn om te werken, doen dat ook. Dat het ooit kan veranderen, is natuurlijk niet uit te sluiten, maar ik hoor de doomers graag bezig met het verkondigen van hun visie op de arbeidsloze maatschappij. Zelfs als die er ooit komt, dan zal spontaan een remedie gevonden worden voor het probleem 'inkomen' want zonder inkomen kan men ook niets uitgeven en dan valt de machine stil.

De eigenaars (en machthebbers) willen dat evenmin. Gedeelde streefdoelen, dus. Een garantie op succes.

socrates

03 feb 2018, 11:13

Wil. schreef:
socrates schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Bewijs: zowat 73% van de Vlamingen die in staat zijn om te werken, doen dat ook. Dat het ooit kan veranderen, is natuurlijk niet uit te sluiten, maar ik hoor de doomers graag bezig met het verkondigen van hun visie op de arbeidsloze maatschappij. Zelfs als die er ooit komt, dan zal spontaan een remedie gevonden worden voor het probleem 'inkomen' want zonder inkomen kan men ook niets uitgeven en dan valt de machine stil.

De eigenaars (en machthebbers) willen dat evenmin. Gedeelde streefdoelen, dus. Een garantie op succes.
Ja dat er een andere norm zal moeten komen voor het (her)verdelen van koopkracht staat vast, enkel kan men daar beter tijdens deze hoogconjunctuur over nadenken dan straks als de nood het hoogst is te gaan improviseren.
Deze digitale revolutie kan langer duren dan een legislatuur maar van een overheid mag worden verwacht dat zij vooruit denkt over de grenzen van ideologie en legislatuur heen.
Het formele juridische apparaat is inderdaad nog Middeleeuws zelfs in zijn denkwijze, maar dat kan, mits vijf minuten politieke moed :wink: snel veranderen;
Gast

03 feb 2018, 11:18

Wil. schreef:.... Zelfs als die er ooit komt, dan zal spontaan een remedie gevonden worden voor het probleem 'inkomen' want zonder inkomen kan men ook niets uitgeven en dan valt de machine stil.

.
De Romeinen haalden in hun glorietijd toch ook allemaal hun inkomen door belastingen te heffen in hun veroverde gebieden.   Deden die nog iets anders dan "brood en spelen" en ganse dagen p**pen ?
dejules

03 feb 2018, 14:04

Wil. schreef: Tot nader order blijft bijna driekwart van de Vlamingen die werkbekwaam zijn ook dagelijks naar zijn werk gaan.
Indien men alle mensen die op actieve leeftijd zijn heractiveert dan gaan er maandag nog 3/10 werken. Zelfs de nationale bank houdt 800 mensen thuis, betaalt. Die moeten wachten op hun 65 jaar en zijn vrij om te doen wat ze willen. Indien de Post geen reclame, dagbladen en weekbladen mag rondbrengen dan moet ze maandag 17.000 mensen afdanken.
Vandaag zijn 8 op de 10 jobs gesubsidieerd!