klimaat en wat kunnen we zelf doen ?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 feb 2018, 12:50

The Spirit of Flanders schreef:In Noorwegen betaal je 10.000 Euro aan inschrijvingstaks voor een nieuwe auto met verbrandingsmotor. Geen enkel politiek kieken durft dat hier voorstellen , zelfs geen hypocriete Groene , die rijden zelf met een diesel.
Noorwegen bevindt zich in een heel eigenaardige situatie.

Enerzijds  heeft het land zijn rijkdom vergaard door olie en gas te verkopen aan de rest van de wereld. Dat zijn de  producten die de CO2 in de lucht brengen. Noorwegen haalt zowat al de energie voor eigen elektriciteitsopwekking uit hydrokrachtcentrales.

Dank zij de verkoop van olie en gas kan het land het zich permitteren om massaal subsidies te geven om de uitstoot van CO2 naar beneden te brengen. Aangezien de grootste producent van CO2 in Noorwegen het verkeer is, wordt er massaal gesubsidieerd om de veel duurdere elektrische auto's te promoten zodat er uiteindelijk misschien een economisch verantwoorde situatie kan ontstaan omwille van de grote massa aan elektrische auto's die men wil zien verschijnen op de wegen. Noorwegen beloofde in 2010 het CO2-niveau van 1990 met 30% verminderen. Dat bleek een droom. In 2016 werd er 3,3% méér CO2 uitgestoten dan in 1990.

Voorlopig rijdt ongeveer 5% van de auto's op elektriciteit in Noorwegen. De gelijkenis met het zonnepanelenverhaal dat we in dit land hebben meegemaakt is duidelijk: de staat subsidieert een product dat men wil zien verschijnen omdat het bijdraagt aan de reductie van CO2. Hier zijn dat zonnepanelen. In Noorwegen zijn dat elektrische auto's. Het spreekt vanzelf dat geen enkel land dat het comfort heeft van zowel de hydrokracht als van de verkoop van klassieke, vervuilende olie en gas het in zijn hoofd zal halen om dergelijke subsidiepolitiek op poten te zetten.

Het probleem met de autosubsidies is dat dit geen eeuwig houdbare positie is. Wij hebben dat  al ervaren en onze zonnepanelen-les geleerd. De Noren beseffen dat ze de subsidies zullen moeten terugschroeven, maar ze weten nog niet goed wanneer dat zal gebeuren. Het jaar 2025 wordt zowat het jaar waarin vermoedelijk de subsidies zullen kunnen verdwijnen. Noorwegen is daar bevreesd voor. Men heeft immers het voorbeeld van Denemarken voor ogen: daar is de verkoop van elektrische auto's met liefst 60% teruggevallen toen men de subsidies afschafte.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

04 feb 2018, 13:05

Wil. schreef:
The Spirit of Flanders schreef:In Noorwegen betaal je 10.000 Euro aan inschrijvingstaks voor een nieuwe auto met verbrandingsmotor. Geen enkel politiek kieken durft dat hier voorstellen , zelfs geen hypocriete Groene , die rijden zelf met een diesel.
Noorwegen bevindt zich in een heel eigenaardige situatie.

Enerzijds  heeft het land zijn rijkdom vergaard door olie en gas te verkopen aan de rest van de wereld. Dat zijn de  producten die de CO2 in de lucht brengen. Noorwegen haalt zowat al de energie voor eigen elektriciteitsopwekking uit hydrokrachtcentrales.

Dank zij de verkoop van olie en gas kan het land het zich permitteren om massaal subsidies te geven om de uitstoot van CO2 naar beneden te brengen. Aangezien de grootste producent van CO2 in Noorwegen het verkeer is, wordt er massaal gesubsidieerd om de veel duurdere elektrische auto's te promoten ......
Ach kom man , men subsidieert en promoot er niks , men heft 10.000 Euro belasting !  Men int geld , men geeft het niet uit ...

Voorlopig rijdt ongeveer 5% van de auto's op elektriciteit in Noorwegen.

Type foutje zeker ?  In Noorwegen rijdt reeds 25 % electrisch. Zoek het maar eens op.

De gelijkenis met het zonnepanelenverhaal dat we in dit land hebben meegemaakt is duidelijk: de staat subsidieert een product dat men wil zien verschijnen omdat het bijdraagt aan de reductie van CO2. Hier zijn dat zonnepanelen. In Noorwegen zijn dat elektrische auto's. Het spreekt vanzelf dat geen enkel land dat het comfort heeft van zowel de hydrokracht als van de verkoop van klassieke, vervuilende olie en gas het in zijn hoofd zal halen om dergelijke subsidiepolitiek op poten te zetten.

Het probleem met de autosubsidies is dat dit geen eeuwig houdbare positie is. Wij hebben dat  al ervaren en onze zonnepanelen-les geleerd. De Noren beseffen dat ze de subsidies zullen moeten terugschroeven, maar ze weten nog niet goed wanneer dat zal gebeuren. Het jaar 2025 wordt zowat het jaar waarin vermoedelijk de subsidies zullen kunnen verdwijnen. Noorwegen is daar bevreesd voor. Men heeft immers het voorbeeld van Denemarken voor ogen: daar is de verkoop van elektrische auto's met liefst 60% teruggevallen toen men de subsidies afschafte.
:lol:  Je zit hier nu wel duidelijk je eigen fantasie over Noorwegen uit je botten te slaan. 

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 feb 2018, 13:45

The Spirit of Flanders schreef:
Wil. schreef:
The Spirit of Flanders schreef:In Noorwegen betaal je 10.000 Euro aan inschrijvingstaks voor een nieuwe auto met verbrandingsmotor. Geen enkel politiek kieken durft dat hier voorstellen , zelfs geen hypocriete Groene , die rijden zelf met een diesel.
Noorwegen bevindt zich in een heel eigenaardige situatie.

Enerzijds  heeft het land zijn rijkdom vergaard door olie en gas te verkopen aan de rest van de wereld. Dat zijn de  producten die de CO2 in de lucht brengen. Noorwegen haalt zowat al de energie voor eigen elektriciteitsopwekking uit hydrokrachtcentrales.

Dank zij de verkoop van olie en gas kan het land het zich permitteren om massaal subsidies te geven om de uitstoot van CO2 naar beneden te brengen. Aangezien de grootste producent van CO2 in Noorwegen het verkeer is, wordt er massaal gesubsidieerd om de veel duurdere elektrische auto's te promoten ......
Ach kom man , men subsidieert en promoot er niks , men heft 10.000 Euro belasting !  Men int geld , men geeft het niet uit ...
Sof, je hebt weinig zicht op cash flow, dat is duidelijk.

• De plaatselijke overheden (steden bv) verliezen handenvol geld omdat elektrische auto's geen tol moeten betalen voor tunnels en bruggen. Oslo verliest op die manier tussen 300 en 350 miljoen NKR per jaar. 
• De meeste laadpalen leveren gratis energie. Gratis?  Oslo spendeert jaarlijks 12 miljoen NKR aan oplaadpalen. Wie betaalt die? De ganse gemeenschap, dus zijn het subsidies.
• De kosten voor het in gebruik houden en onderhouden van de laadpalen belopen 4 miljoen NKR per jaar voor Oslo. Gratis. Of beter: gesubsidieerd door iedereen.
• Gratis parkeren voor elektrische auto's : kostprijs 12 miljoen niet inbare ontvangsten. Subsidie dus.

Vanuit een communistisch of socialistisch standpunt bestaat er wel degelijk 'gratis' service en 'gratis' producten. Niet zo in de echte wereld. Vraag het eens aan degenen die de gratis bussen in Hasselt hebben afgeschaft.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 feb 2018, 13:54

The Spirit of Flanders schreef:
Wil. schreef:   Voorlopig rijdt 5% van de auto's op elektriciteit

Type foutje zeker ?  In Noorwegen rijdt reeds 25 % electrisch. Zoek het maar eens op. 

Inderdaad een typfout. Ik bedoelde 4% ipv 5%
Je kent de feiten niet.
 
Afbeelding

Bron: Financial Times


Als jij betere cijfers hebt, dan lees ik het wel.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 feb 2018, 14:00

The Spirit of Flanders schreef:

De gelijkenis met het zonnepanelenverhaal dat we in dit land hebben meegemaakt is duidelijk: de staat subsidieert een product dat men wil zien verschijnen omdat het bijdraagt aan de reductie van CO2. Hier zijn dat zonnepanelen. In Noorwegen zijn dat elektrische auto's. Het spreekt vanzelf dat geen enkel land dat het comfort heeft van zowel de hydrokracht als van de verkoop van klassieke, vervuilende olie en gas het in zijn hoofd zal halen om dergelijke subsidiepolitiek op poten te zetten.

Het probleem met de autosubsidies is dat dit geen eeuwig houdbare positie is. Wij hebben dat  al ervaren en onze zonnepanelen-les geleerd. De Noren beseffen dat ze de subsidies zullen moeten terugschroeven, maar ze weten nog niet goed wanneer dat zal gebeuren. Het jaar 2025 wordt zowat het jaar waarin vermoedelijk de subsidies zullen kunnen verdwijnen. Noorwegen is daar bevreesd voor. Men heeft immers het voorbeeld van Denemarken voor ogen: daar is de verkoop van elektrische auto's met liefst 60% teruggevallen toen men de subsidies afschafte.
:lol:  Je zit hier nu wel duidelijk je eigen fantasie over Noorwegen uit je botten te slaan. 
Nogmaals: feiten gaan boven fictionele verklaringen. De Financial Times is meestal behoorlijk correct als het over getallen en feiten gaat. Het is wel van een ander niveau dan HLN.
Stel dus je droombeelden maar een beetje bij.

Bron: Financial Times
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

04 feb 2018, 14:29

Je hebt gelijk over die 5 %. Ik heb dat verward met het procentueel aandeel van nieuw verkochte electrische wagens in 2016. Dat was toen ca. 25 % , en blijkt nu al boven de 50 % uit te stijgen.  https://www.theguardian.com/world/2018/ ... gures-show

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 feb 2018, 15:02

The Spirit of Flanders schreef:Je hebt gelijk over die 5 %.
Het was 4% maar vandaag kan het misschien in de richting van 5% gaan.

Ik heb ook gelijk als ik het heb over subsidies.
Ik heb ook gelijk wanneer ik schrijf dat Noorwegen in een comfortabele positie zit om die subsidies te geven en dat het voor zowat elk ander Europees land onmogelijk is om zulke subsidies te geven voor elektrische auto's (denk aan de zonnepanelen).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

04 feb 2018, 15:02

The Spirit of Flanders schreef:Je hebt gelijk over die 5 %. Ik heb dat verward met het procentueel aandeel van nieuw verkochte electrische wagens in 2016. Dat was toen ca. 25 % , en blijkt nu al boven de 50 % uit te stijgen.  https://www.theguardian.com/world/2018/ ... gures-show
"Electric or hybrid', SoF, en als het erop aankomt alleen maar te citeren wat in je groene kraam te pas komt ben je inderdaad een crack.
"Zero-emission, mainly all-electric as well as a few hydrogen-powered cars accounted for 20.9% of total sales in 2017, official figures released on Wednesday showed"
Twintig komma negen percent, SoF, is heel wat anders dan "boven de 50% elektrische wagens". Oké, we weten wel dat je het aartsmoeilijk hebt met percenten en aanverwanten, maar al te gek moet het nu ook niet worden.
Mijn dochters zijn er afgelopen herfst op vakantie geweest - inderdaad de Lofoten - maar ze konden er nergens een elektrische wagen huren, de locals moeten er ook niet van weten.
Gast

04 feb 2018, 15:59

MichelN schreef:....
"Electric or hybrid', SoF, en als het erop aankomt alleen maar te citeren wat in je groene kraam te pas komt ben je inderdaad een crack......
Groen of geen groen , mijne Kangoo ZE is f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h :lol: Ik snap eigelijk niet wat mensen nu al weerhoud om electrisch te gaan rijden. Ze kopen een nieuwe wagen en betalen voor de vele toeters en bellen 30.000 Euro terwijl ge voor dezelfde prijs ook al een electrische kunt kopen , en die hebben nu ook al een actieradius van 200 km.  Electrisch rijden is zóòòveel comfortabeler en je hoeft er quasi niet meer mee naar de garage of naar een tankstation te rijden.  Ik heb al 20.000 km op de teller staan , hij slaapt ganse dagen buiten , ben er nog niet één keer mee naar de garage geweest en tank al drie jaar thuis aan het stopcontact. Wie kan zich die luxe met een klassieke auto permitteren ? 

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

04 feb 2018, 17:25

Wat is wijsheid en wat maken ze ons allemaal wijs om toch maar hun gelijk te halen, en waarom nemen ze als voorbeeld steeds de auto ,terwijl men van de vliegtuigen en de zeeschepen en de industrie zwijgt?

https://www.hln.be/geld/economie/benzin ... ~a8d5f9cd/

Er zijn zelfs ministers die tegen 2030 de diesel en benzine motor volledig willen verbieden,dus vergeet de 'lange wapper,en de overkapping' ,want daartegen mag jan met de pet niet meer met zijn autootje rijden.
https://www.egear.be/fijnstof-benzinemotor/

Er zijn gewoon te veel mensen en daarmee ook te veel auto's,(bijna) iedereen wil op zijn 18 jaar met een auto rijden,dus schuift men de zwarte piet door naar de minst be-goede,met steeds maar regeltjes en taksen om de auto te laten staan,maar de grote rijken ,die blijven rijden al of niet met subsidies,of met een hybride,dus een klein elektromotortje, en een grote zware diesel,of benzine motor.

http://www.ademloos.be/factchecker/dies ... limaat-co2
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Gast

04 feb 2018, 18:20

Jaja :roll:  http://www.visualcapitalist.com/extraor ... a-model-s/  Dat men de Tesla's vergelijkt met een Rolls Royce klasse qua gebruikte materialen en de Mitsubishi met de 5-zits Kangoo-ZE a.u.b.  Weeral een door de olielobby gesponserd artikel .....

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

04 feb 2018, 18:43

The Spirit of Flanders schreef:
MichelN schreef:....
"Electric or hybrid', SoF, en als het erop aankomt alleen maar te citeren wat in je groene kraam te pas komt ben je inderdaad een crack......
Groen of geen groen , mijne Kangoo ZE is f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h :lol: Ik snap eigelijk niet wat mensen nu al weerhoud om electrisch te gaan rijden. Ze kopen een nieuwe wagen en betalen voor de vele toeters en bellen 30.000 Euro terwijl ge voor dezelfde prijs ook al een electrische kunt kopen , en die hebben nu ook al een actieradius van 200 km.
Jaja, dat zal wel: in de zomer in bergaf en met de wind vanachter. Je moet dan wel bereid zijn in een sardienendoos te kruipen en als je wat moet vervoeren een bereidwillige vriend of familielid te vinden.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

04 feb 2018, 18:50

Is al wat ouder bericht maar toch :
Waarom de elektrische auto geen toekomst heeft:
"Snelle oplaadtijden voor elektrische auto's worden enthousiast onthaald, maar ze leiden tot enorme pieken in het elektriciteitsverbruik.Een elektrische auto opladen gedurende 8 uur vraagt een vermogen van ongeveer 3.000 watt. Dat komt overeen met het inpluggen van 10 flinke breedbeeldtelevisies.Als je dezelfde auto oplaadt in slechts 10 minuten, dan heb je een vermogen nodig van 155.000 watt. Evenveel als 450 grote beeldschermen."
http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/e ... twerk.html

Even verder staat te lezen dat als in de VS  25 procent van de wagens electrisch zouden rijden er 640 extra centrales moeten bijkomen ... opgelet nogmaals: dit is een berekening gemaakt als het wagenpark van de VS uit maar 25 % zou bestaan ... aan een prognose voor een wagenpark bestaande uit 100% electrische  hebben ze zich daar niet gewaagd vermoed ik wegens astronomische cijfers?

[s]
[/s]
Gast

04 feb 2018, 19:54

MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
MichelN schreef:....
"Electric or hybrid', SoF, en als het erop aankomt alleen maar te citeren wat in je groene kraam te pas komt ben je inderdaad een crack......
Groen of geen groen , mijne Kangoo ZE is f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h :lol: Ik snap eigelijk niet wat mensen nu al weerhoud om electrisch te gaan rijden. Ze kopen een nieuwe wagen en betalen voor de vele toeters en bellen 30.000 Euro terwijl ge voor dezelfde prijs ook al een electrische kunt kopen , en die hebben nu ook al een actieradius van 200 km.
Jaja, dat zal wel: in de zomer in bergaf en met de wind vanachter. Je moet dan wel bereid zijn in een sardienendoos te kruipen en als je wat moet vervoeren een bereidwillige vriend of familielid te vinden.
Jongen toch , een Kangoo ZE korte versie is een tweezit en laat zich alleen inschrijven als lichte vracht.  De Kangoo lange versie is een vijf-zit waarvan je de achterste bank kan verwijderen , en met dus nog een grotere ruimte dan de korte versie.   De electrische Renault Kangoo verschilt in uiterlijk niet met de benzine of dieselversie , dus Google maar eventjes voor zijn afmetingen.   

Artikel v an Paul Siemons : 

Een elektrische auto opladen gedurende 8 uur vraagt een vermogen van ongeveer 3.000 watt. Dat komt overeen met het inpluggen van 10 flinke breedbeeldtelevisies

Smijt dan maar de droogkast , de wasmachine en de 150 liter electrische boiler die 16 Amperer trekt ook maar buiten !  Mijn Kangoo laadt aan 10 Ampere , dus 230x10 = 2300 Watt.  Is dat zo enorm ?  Snelladers worden direct aan laagspanningskabines aangesloten ... Alleen idioten beweren dat er voor het opvangen van piekbelastingen geen oplossingen bestaan.  Straks ga ik  nog een tweede carriere als "consultant" moeten opstarten om al die idioten uit de nood te helpen :lol:
Laatst gewijzigd door Gast op 04 feb 2018, 20:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

04 feb 2018, 19:58

The Spirit of Flanders schreef:
Jongen toch , een Kangoo ZE korte versie is een tweezit en laat zich alleen inschrijven als lichte vracht.  De Kangoo lange versie is een vijf-zit waarvan je de achterste bank kan verwijderen , en met dus nog een grotere ruimte dan de korte versie.   De electrische Renault Kangoo verschilt in uiterlijk niet met de benzine of dieselversie , dus Google maar eventjes voor zijn afmetingen.   
En jij hebt de vijfzitversie als ik het goed heb?