Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

25 jul 2018, 14:26

Horus1 schreef:"aan kanker crepeer omdat hij ambtenaar was en jij niet"?  Grootste lulkoek die ik tot op heden hier gelezen heb van ons swt-erke. Dat kan je uiteraard stevig en wetenschappelijk bewezen onderbouwen hé! Man, man, man....  Te zot voor woorden :P
Gij komt niet uit de statutaire leegloperij.
U werkte 45 jaar bij Ford en Cater Pilar, en 25 jaar op Brussels Airport WE, toch?

Horus1

25 jul 2018, 15:06

Zoals steeds lul je maar verder op los! Graag een onderbouwd antwoord op mijn vraag. Maar dat zal er wel nooit komen hé fantast.
dejules

25 jul 2018, 17:36

Horus1 schreef:Zoals steeds lul je maar verder op los! Graag een onderbouwd antwoord op mijn vraag. Maar dat zal er wel nooit komen hé fantast.
De ene keer zijt ge de statutair die de juiste pensioenkeuze gemaakt heeft. Dan ben je de hard werkende werknemer met meerdere jobs en een andere keer ben je zaakvoerder.
Wie is hier de fantast, mijnheer "de juiste pensioenkeuze"? 
dejules

26 jul 2018, 00:03

Vandaag te lezen :
De conjunctuurbarometer van de Nationale Bank van België (NBB) is gedaald in juli. Dat betekent dat de ondernemers in ons land pessimistischer geworden zijn.
De verslechtering van het bedrijfsklimaat in de verwerkende nijverheid, die de opleving van de vorige maand ongedaan maakt, is volgens de Nationale Bank vooral toe te schrijven aan een neerwaartse herziening van de vraag- en werkgelegenheidsvooruitzichten.
In de dienstverlening aan bedrijven schatten de ondernemers hun huidige activiteitsniveau veel negatiever in en verwachten ze nog een lichte vermindering van de activiteit voor de komende drie maanden.
In de bouwnijverheid vloeit de tweede opeenvolgende daling voort uit een afname van het orderbestand, een geringere aanwending van het materieel en minder gunstige vraagvooruitzichten.
In de handel is de tendens duidelijk neerwaarts gericht. Daar zijn de bedrijfsleiders pessimistisch gestemd over de verwachte ontwikkeling van de vraag en overwegen ze minder te bestellen bij de leveranciers.

http://trends.knack.be/.../article-normal-1177471.html

De Amerikaanse speelgoedmaker Mattel zet het mes in zijn personeelsbestand. De maker van onder meer Barbie-poppen en Hot Wheels-autootjes wil 22 procent van de banen schrappen. Eind vorig jaar werkten bij Mattel ongeveer 35.000 mensen, van wie het merendeel buiten de Verenigde Staten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/26 ... -200-jobs/

Vanaf september terug massa-ontslagen in België. Binnen de 3 jaar gaan ze 75% van degenen die gesubsidieerde jobs doen wegjagen of doodknuppelen.
Laatst gewijzigd door dejules op 26 jul 2018, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Horus1

26 jul 2018, 07:37

Tot treurens toe al uitgelegd dat ik altijd in de privé gewerkt heb, maar ja wat baten kaars en bril.....juist
En waar blijft het antwoord op mijn vraag? Zal ik wel nooit krijgen  zeker, omdat daar geen onderbouwde wetenschappelijke studie over!

frits1955

26 jul 2018, 09:01

" "een neerwaartse herziening van de vraag- en werkgelegenheidsvooruitzichten. "

Vreemd toch hoe deze regering het voortdurend heeft over een "krapte op de arbeidsmarkt"  - als we eens even naar de realiteit kijken zien we dat er in de maand mei van dit jaar 490.318 werkzoekenden waren en  135.000 vacatures. Zelfs een halve economische blinde kan dus zien dat al die heisa over die zogenaamde  "krapte" vooral moet dienen om de aanpak van werklozen strenger te maken.
In 2012 deed de regering Di Rupo hetzelfde: de werkloosheidsuitkeringen sneller laten dalen. Het enige resultaat: een forse stijging van de armoede. Moest in 2012 ongeveer 1 op 3 werkzoekenden rondkomen met een inkomen onder de armoedegrens, dan is dat 5 jaar later gestegen tot 1 op 2.
dejules

26 jul 2018, 09:15

frits1955 schreef:" "een neerwaartse herziening van de vraag- en werkgelegenheidsvooruitzichten. "

Vreemd toch hoe deze regering het voortdurend heeft over een "krapte op de arbeidsmarkt"  - als we eens even naar de realiteit kijken zien we dat er in de maand mei van dit jaar 490.318 werkzoekenden waren en  135.000 vacatures. Zelfs een halve economische blinde kan dus zien dat al die heisa over die zogenaamde  "krapte" vooral moet dienen om de aanpak van werklozen strenger te maken.
In 2012 deed de regering Di Rupo hetzelfde: de werkloosheidsuitkeringen sneller laten dalen. Het enige resultaat: een forse stijging van de armoede. Moest in 2012 ongeveer 1 op 3 werkzoekenden rondkomen met een inkomen onder de armoedegrens, dan is dat 5 jaar later gestegen tot 1 op 2.
Die 135.000 vacatures slaan op het hele jaar!! Dit gaat meestal over studentenjobs, flexijobs, bijverdiensten als herbalifeverkoper, zelfstandige in bijberoep, bijverdienste voor gepensioneerden, poetsen met dienstencheques, 19u contracten in de zorg, redders voor de zomermaanden, ...
Wij hebben een economische groei van 1.6%, de laagste van alle Oeso-landen. Nederland heeft een dubbel zo grote groei!
Kijken we naar full-time en duurzame jobs dwz met contract onbepaalde duur, goed betaald (ook belangrijk om de sociale zekerheid te financieren) : die bedragen nog hooguit 30% van alle aangeboden jobs en blijven jaar na jaar dalen. Maw : jobs die U een onafhankelijke stabiele levenstandaard opleveren zijn een rariteit aan het worden.
dejules

26 jul 2018, 09:57

1 vacature =/= 1 job! 1 jobaanbod kan in de database van de VDAB tientallen vacatures opleveren (1 job aangeboden via vacatures bij 27 uitzendbedrijven en hun honderden kantoren). Een vacature kan deeltijds zijn maar werklozen mogen daar wettelijk niet (meer) op solliciteren want ze moeten FT beschikbaar blijven (en een alleenstaande kan er zijn levensonderhoud niet mee betalen). Een vacature kan verkoper van Herbalife zijn. Of Tupperware of modejuwelen. Een vacature kan ook alleen betrekking hebben op studenten. Een vacature kan betrekking hebben op mensen die reeds een job hebben en willen bijverdienen met flexijobs. Een vacature kan betrekking hebben op een zelfstandige in bijberoep. Of betreft een poetsdienst via dienstencheques waarvoor niet iedereen in aanmerking komt. Een vacature kan een job betreffen die zich grotendeels of volledig in het buitenland situeert. Een vacature matched niet omdat je niet de juiste scholing hebt of omdat je er ver vanaf woont. Een vacature kan geplaatst worden om de concurrent te misleiden. Een vacatute kan betrekking hebben op een zelfstandige activiteit. Een vacature kan betrekking hebben op een gepensioneerde die wil/moet bijverdienen. Een vacature kan vervallen zijn. Een vacature kan fake zijn, in opdracht van Voka om de regering te behagen voor de vele cadeautjes aan de bedrijven. DE WAARHEID ; NIEMAND weet hoeveel (FT) jobs achter deze vacatures zitten. Met cijfers kunt ge olifanten laten vliegen.

voorn

26 jul 2018, 12:09

Als technischbeheerder van ons flatgebouw kom ik kontakt met veel firma's
De lift, sanitair en verwarming, ruimers; tuinonderhoud.
En allemaal zoeken die voltijds personeel .
Waar zitten die werklozen dan?

frits1955

26 jul 2018, 12:35

""En allemaal zoeken die voltijds personeel "

Dat er een tekort is aan technisch (hoog)geschoolden  is een feit. Of die vacatures voor  "allemaal voltijds personeel" staan betwijfel ik sterk. Het zou revelerend zijn om het ware verhaal achter al die "vacatures" eens te kunnen zien maar dat lukt dus niet.
Te vaak hoor ik verhalen van mensen die deftig geschoold zijn maar geconfronteerd worden met vacatures die niet bestaan, of waarvoor ze plots" te hoog gekwalificeerd" zijn, te weinig "ervaring" hebben ( ik spreek dus over mensen die in de veertig zijn...) ofwel gaat het zeer vaak om deeltijdse/tijdelijke/flexi jobs- mensen die een gezin te onderhouden hebben schieten met dat soort alibi aanbiedingen niks op.
Wie denkt dat het gros van de werklozen kiest om in armoede/bijna armoede te leven slaat de bal volledig mis. Maar het is natuurlijk het makkelijkst om - weeral - de schuld naar de werkzoekende toe te schuiven.

voorn

26 jul 2018, 12:54

Ik  denk niet dat ge technisch geschoold moet zijn  om bij een ruimfirma te werken.
dejules

26 jul 2018, 13:03

voorn schreef:Als technischbeheerder van ons flatgebouw kom ik kontakt met veel firma's
De lift, sanitair en verwarming, ruimers; tuinonderhoud.
En allemaal zoeken die voltijds personeel .
Waar zitten die werklozen dan?
Bedrijven die geen geschikt personeel vinden in België kunnen de knelpuntberoepen-procedure opstarten.
Zij krijgen dan van het Ministerie van Economie, tewerkstelling en blablabla de toelating om goedkope buitenlandse werknemers aan te werven.  

frits1955

26 jul 2018, 13:20

""Ik  denk niet dat ge technisch geschoold moet zijn  om bij een ruimfirma te werken."

Beste Voorn, ik denk dat je in dit soort discussies het ruimere plaatje moet zien.
Overigens moet je jezelf eens in de plaats stellen van werkzoekenden en je afvragen of jij aan dubieuze voorwaarden wilt gaan werken bij een ruimfirma. Anderen met de vinger wijzen is altijd het simpelste nietwaar.

voorn

26 jul 2018, 13:29

Als de Jules drie jobs kon doen; dan is er toch werk.

pcekspeer

26 jul 2018, 14:25

voorn schreef: is er toch werk.
Is of was is krek hetzelfde zeg.
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/