Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

20 sep 2018, 16:03

Wil. schreef: Indien daar toch bijna niet moet gewerkt worden en aangezien de verloning wel "minstens zo goed is als in de privé" en aangezien er vastheid van betrekking volgt binnen de beschermde kring van de onderwijswereld, kan ik er niet goed bij dat er geen massale toestroom is naar het onderwijs.

Bijzonder is dat Struyven ook de motivatie van de afgehaakte leerkrachten achterhaald heeft. Een gebrek aan toekomstperspectief is de belangrijkste reden om uit het onderwijs te stappen.
De ondervraagde leraren halen aan dat zij geen langdurig contract of vaste benoeming konden krijgen. Zo werkte liefst 40 procent in meer dan vier scholen in maximaal vijf jaar tijd.

https://www.demorgen.be/binnenland/1-op ... -b00ddc33/

Paul Siemons

20 sep 2018, 16:11

dejules schreef: De gezondheidszorg en het onderwijs laten zich het gemakkelijkst combineren met een bijberoep, zo blijkt uit de cijfers.
https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... -deze-tips
Voila…. 

Ik ga wel een klacht indienen tegen de onderwijsvakbonden omdat ze  me steeds de (lach) krampen laten krijgen 
met hun uitspraken zoals : " tijdens het verlof werken ze nog X-aantal uren"  :roll: :roll: :roll: :roll:

Die zever moet gaan gedaan die krampen worden pijnlijk!!
dejules

20 sep 2018, 17:56

Paul Siemons schreef: Ik ga wel een klacht indienen tegen de onderwijsvakbonden omdat ze  me steeds de (lach) krampen laten krijgen 
met hun uitspraken zoals : " tijdens het verlof werken ze nog X-aantal uren"  :roll: :roll: :roll: :roll:
De buren, beiden onderwijzers, vertrekken op de eerste verlofdag en die komen op de laatste terug.

Wil.

20 sep 2018, 18:12

dejules schreef:De buren, beiden onderwijzers, vertrekken op de eerste verlofdag en die komen op de laatste terug.
Wanneer ik zou schrijven dat een Skoda een slechte motor heeft omdat in mijn straat 2 mensen een probleem hebben gehad met de motor van hun Skoda, hoe waardevol is dat oordeel dan? :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

20 sep 2018, 18:16

dejules schreef:
Wil. schreef: Indien daar toch bijna niet moet gewerkt worden en aangezien de verloning wel "minstens zo goed is als in de privé" en aangezien er vastheid van betrekking volgt binnen de beschermde kring van de onderwijswereld, kan ik er niet goed bij dat er geen massale toestroom is naar het onderwijs.

Bijzonder is dat Struyven ook de motivatie van de afgehaakte leerkrachten achterhaald heeft. Een gebrek aan toekomstperspectief is de belangrijkste reden om uit het onderwijs te stappen.
De ondervraagde leraren halen aan dat zij geen langdurig contract of vaste benoeming konden krijgen. Zo werkte liefst 40 procent in meer dan vier scholen in maximaal vijf jaar tijd.

https://www.demorgen.be/binnenland/1-op ... -b00ddc33/
Dat zal dan heel binnenkort wel drastisch gaan veranderen: de tekorten zijn nu al aan de orde en ze zullen alleen nog veel groter worden. De scholen gaan er alles aan doen om een leerkracht met wat fatsoenlijke motivatie en een degelijke aanpak binnen de school te houden.

Uit datzelfde stukje tekst van jou:
"Bij de leraren in de middelbare school zie je dat ze vooral afhaken omdat hun carrièrekansen buiten het onderwijs groter zijn" -
Denken die onnozelaars nu niet verder na dan hun neus lang is? Weten die dan niks af van het dubbel of drievoudig pensioen? Van de vaste benoeming? Van de 20 u les per week? Van de 4 maanden vakantie?

't Is toch ongelooflijk dat de mensen altijd gaan voor het onmiddellijk profijt in de privé , terwijl de ambtenarij álles heeft dat ze later zullen appreciëren … :roll:  :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

20 sep 2018, 18:34

Een beter betaald privé jobke met groepsverzekering, hospitalisatie enz is toch het overwegen waard.
Ik denk dat ik toch de juiste beslissing nam na mijn studies.

E.T.

20 sep 2018, 19:02

Een paar honderd euro minder pensioen MAAR wel een € 300.000 cash op je 67  :?:
dejules

20 sep 2018, 20:47

Wil. schreef: Denken die onnozelaars nu niet verder na dan hun neus lang is? Weten die dan niks af van het dubbel of drievoudig pensioen? Van de vaste benoeming? Van de 20 u les per week? Van de 4 maanden vakantie?
1/ Geen enkele twinger denkt aan het pensioenbedrag dat hij EVENTUEEL zal krijgen over 50 jaar.
Die moeten NU hun leven opbouwen, toch?
2/ Denkt U echt dat het ambtenarenstatuut nog lang blijft bestaan? De straat naar het statutair leeglopersstatuut is al voor 90% vd ambtenaren afgesloten.
dejules

20 sep 2018, 20:52

E.T. schreef:Een paar honderd euro minder pensioen MAAR wel een € 300.000 cash op je 67  :?:
Hoeveel mensen zijn in dat geval?
dejules

20 sep 2018, 22:38

Onze provincie heeft het moeilijk om nieuwe fabrieken aan te trekken. Het aandeel van de maakindustrie in Limburg is de laatste tien jaar van 30 naar 19,5 procent gedaald.
En dat is onder het Europees gemiddelde.

https://www.tvl.be/nieuws/limburg-heeft ... kken-65519

dejules

21 sep 2018, 00:16

In Nederland wil spoornetbeheerder ProRail eind dit jaar de eerste live proeven met een zelfrijdende goederentrein opstarten.
  •  
Volgend jaar komen er naar verluidt ook tests met reizigerstreinen. Dat zegt ProRail-topman Pier Eringa in de krant De Telegraaf. Verwacht wordt dat de 'autonome' treinen na 2023 volop in de dienstregeling komen in Nederland.

https://trends.knack.be/economie/bedrij ... 00387.html

Hoe gaat men dat doen bij ons waar het NMBS-personeel statutair benoemd is?

De zelfrijdende treinen 'kunnen sneller, veiliger en dichter op elkaar rijden. Daardoor kan de capaciteit op het drukke spoor met 50 procent toenemen', stelt Eringa. "Dat betekent een hoop extra reizigers. Dat is hoognodig om niet vast te lopen." De Belgische spoornetbeheerder Infrabel laat weten dat dergelijke tests in de eerste plaats afhangen van de plannen van de spoorwegmaatschappijen. De NMBS, de voornaamste gebruiker van het Belgische spoornet, heeft alvast nog geen plannen in die richting.

petrol

21 sep 2018, 06:30

dejules schreef:In Nederland wil spoornetbeheerder ProRail eind dit jaar de eerste live proeven met een zelfrijdende goederentrein opstarten.
  •  
Volgend jaar komen er naar verluidt ook tests met reizigerstreinen. Dat zegt ProRail-topman Pier Eringa in de krant De Telegraaf. Verwacht wordt dat de 'autonome' treinen na 2023 volop in de dienstregeling komen in Nederland.

https://trends.knack.be/economie/bedrij ... 00387.html

Hoe gaat men dat doen bij ons waar het NMBS-personeel statutair benoemd is?

De zelfrijdende treinen 'kunnen sneller, veiliger en dichter op elkaar rijden. Daardoor kan de capaciteit op het drukke spoor met 50 procent toenemen', stelt Eringa. "Dat betekent een hoop extra reizigers. Dat is hoognodig om niet vast te lopen." De Belgische spoornetbeheerder Infrabel laat weten dat dergelijke tests in de eerste plaats afhangen van de plannen van de spoorwegmaatschappijen. De NMBS, de voornaamste gebruiker van het Belgische spoornet, heeft alvast nog geen plannen in die richting.
Geen nood de vakbonden zullen bij NMBS deze plannen wel afschieten.
Het NMBS gedrocht zal door de vakbonden hopeloos vast lopen.

voorn

21 sep 2018, 07:54

Bij ons strak de firma 1 maand netto wedde in de pot van uw groepsverzekering elk jaar.
Om  300.000€ te krijgen zul je wel een zeer hoog loon moeten hebben.Ge werkt max 45 jaar in het uiterste geval
De meesten zullen kontent zijn met 1/3 .
dejules

21 sep 2018, 11:35

voorn schreef:Bij ons strak de firma 1 maand netto wedde in de pot van uw groepsverzekering elk jaar.
Om  300.000€ te krijgen zul je wel een zeer hoog loon moeten hebben.Ge werkt max 45 jaar in het uiterste geval
Een groepsverzekering bouw je op door het afstaan van een deel van het loon waar je dus voor gewerkt hebt.
Nu gaat men de contractuele ambtenaren ook een aanvullend pensioen geven maar die generen dat geld niet zelf maar dat moet betaald worden uit de schatkist en die staat in het rood.
Dus komen er nieuwe belastingen, taxen, heffingen of hoe ze het ook noemen al dan niet zichtbaar of verborgen.
Uiteindelijk zullen ook de gepensioneerden uit de privé met hun 1.250 € hieraan moeten bijdragen.
Maw, mensen die voor economische welvaart gezorgd hebben en die hele ambtenarenzooi ook hebben moeten onderhouden komen in de bitterste armoede terecht die je maar kan denken. Uw levensstandaard op pijl houden betekent dat je op zeer korte tijd al uw spaargeld moet opsoeperen. Dat gaat zo ver dat deze generatie niets meer kan nalaten aan de kinderen en toch in armoede sterft ondanks een goede spaarijver.
Dit model met een moddervette staat die zichzelf zeer goed heeft gesoigneerd TEN KOSTE VAN NOESTE WERKENDEN UIT DE PRIVE is niet houdbaar! Dit is collectieve onteigening van het zweet en de opbrengsten van zij die dit land welvarend hebben gemaakt.
Ik zie maar 1 oplossing nl de staat ontmantelen en de overblijvende ambtenaren en werknemersstatuut geven.
Indien men daar niet snel aan begint worden wij collectief arm.

Flashback

23 sep 2018, 13:53

Een interessant artikel over JOBS is te lezen in "de Tijd" onder de hoofding Gent doet het best.
De inhoud gaat echter veel verder en is een vrij gedetailleerd overzicht geworden over de jobcreatie de laatste 4 jaar, toch wel een stokpaardje van de diverse regeringen.
Gent, de koploper, creërde 16.000 jobs op 250.000 inwoners over 4 jaar en dus 1,6% van de bevolking per jaar.
Antwerpen met 500.000 inwoner maakte er 6.500 en komt dus aan 0,3% jaarlijks.
Met cijfers kan je bijna alles bewijzen, maar de politiek gaat daar redelijk ver in. Er wordt gegoocheld met 200.000 jobs extra per jaar (op 6,5 miljoen inwoners is dat 3% PER JAAR  :roll:) wat toch wel in schril contrast staat met de aangehaalde cijfers.
Jobs-jobs-jobs blijkt dus in de realiteit een politieke utopie te blijven  :!: