Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

27 jan 2019, 13:56

dejules schreef:
Wil. schreef: Vlaanderen is een topregio binnen Europa.
Voor poetsers met dienstencheques en ambtenaren.
Wij zijn de snelst deïndustrialiserende regio vd wereld.
Wij kunnen de elektriciteit NIET garanderen en staan van 's morgens tot 's avonds in de file.
Indien wij een topregio zijn, waarom verlaten industriële bedrijven Vlaanderen in nooit geziene aantallen?
Je bent niet op de hoogte: investering waren nooit zo hoog.

Die hangmat is goed voor de slaap, blijkbaar.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

27 jan 2019, 14:21

België is een KMO-land,  kleine bedrijven die vooral precaire super-flexibele jobs aanbieden. De enkele multinationals die hier nog opereren zijn ofwel niet meer Belgische ofwel niet Belgische van oorsprong. De voormalige massa-werkgevers: koolmijnen en steengroeven, staalindustrie, automontage, zijn ofwel weg naar groenere weiden, op zoek naar goedkopere arbeid, ofwel investeren ze nog enkel in mensen vervangende robots. Jobs voor kortgeschoolden worden bezet door migranten die bereid zijn om nog tegen lonen te werken in diensten die verwende Belgische jongeren voor dat loon niet meer willen doen. De conservatieven beweren dat het sneller afnemen van "leefloon" veel meer werkenden zal opleveren. Wellicht zal een dergelijke maatregel veel meer "stelenden" opleveren dan meer werkenden. De groep "relatief" armen wordt gestaag groter, de middenklasse ook maar die groeit naar beneden. Op papier zou België een goeie herverdeler zijn, in werkelijkheid schuift een steeds groter deel van het BBP naar een kleine groep en dit ten koste van de funderingen van de gemeenschap die zij graag gebruiken maar niet of onvoldoende mee financieren.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
dejules

27 jan 2019, 15:25

socrates schreef:Jobs voor kortgeschoolden worden bezet door migranten die bereid zijn om nog tegen lonen te werken in diensten die verwende Belgische jongeren voor dat loon niet meer willen doen.
Ik wil ze de kost niet geven de hoger geschoolden die onder hun niveau jobs verdringen van laaggeschoolden.
Dan spreek ik nog niet van globalisatie waardoor goedkope buitenlanders hier aan tarieven komen werken waaraan een Belg zelfs wettelijk niet werken.
dejules

27 jan 2019, 15:36

Wil. schreef: Je bent niet op de hoogte: investering waren nooit zo hoog.
Zit de investering van Ineos in de cijfers van 2018?

socrates

27 jan 2019, 15:36

dejules schreef:
socrates schreef:Jobs voor kortgeschoolden worden bezet door migranten die bereid zijn om nog tegen lonen te werken in diensten die verwende Belgische jongeren voor dat loon niet meer willen doen.
Ik wil ze de kost niet geven de hoger geschoolden die onder hun niveau jobs verdringen van laaggeschoolden.
Dan spreek ik nog niet van globalisatie waardoor goedkope buitenlanders hier aan tarieven komen werken waaraan een Belg zelfs wettelijk niet werken.
Dat is niet de schuld van die buitenlanders, wel van het huidige neo-kapitalisme dat op die manier langzaam maar zeker zijn eigen graf graaft. Hoe meer grenzen en muren er tussen afgebakende gebieden zijn, hoe meer buitenlanders er naar de beste weiden zullen migreren. Soevereiniteit van een klein stukje land als Vlaanderen,  is in dit tijdperk van globale samenleving: onzinnige kortzichtigheid;

Flashback

27 jan 2019, 16:55

socrates schreef:... Soevereiniteit van een klein stukje land als Vlaanderen,  is in dit tijdperk van globale samenleving: onzinnige kortzichtigheid;
Oef, gelukkig ben ik niet de enige met die opinie !

Wil.

27 jan 2019, 22:20

socrates schreef:(...)De groep "relatief" armen wordt gestaag groter, de middenklasse ook maar die groeit naar beneden. Op papier zou België een goeie herverdeler zijn, in werkelijkheid schuift een steeds groter deel van het BBP naar een kleine groep en dit ten koste van de funderingen van de gemeenschap die zij graag gebruiken maar niet of onvoldoende mee financieren.
OK, socrates, leg dan eens uit hoe SDWorx aan de tabel hieronder komt. Je bedoelt toch niet dat mensen wiens job niks anders is dan de loonstaten van werknemers behandelen, niets kennen van de evolutie van de netto-lonen? 

Afbeelding

Wil.

27 jan 2019, 22:28

Flashback schreef:
socrates schreef:... Soevereiniteit van een klein stukje land als Vlaanderen,  is in dit tijdperk van globale samenleving: onzinnige kortzichtigheid;
Met z'n tweeën beweren dat de zon rond de aarde draait, maakt het nog altijd geen juiste stelling.

Is de soevereiniteit van Luxemburg, Malta, Jamaica, Montenegro, Israël, Macedonië onzinnig kortzichtig?
Nu heb ik enkel maar over de oppervlakte gesproken van een handvol landen die in dezelfde orde van grootte zitten als Vlaanderen.
Zullen we het dan over het bbp of het bbp per inwoner hebben? Ik moet niet verder gaan, denk ik? Je weet al wel waar we eindigen. Voila.

socrates

27 jan 2019, 22:29

Wil. schreef:
socrates schreef:(...)De groep "relatief" armen wordt gestaag groter, de middenklasse ook maar die groeit naar beneden. Op papier zou België een goeie herverdeler zijn, in werkelijkheid schuift een steeds groter deel van het BBP naar een kleine groep en dit ten koste van de funderingen van de gemeenschap die zij graag gebruiken maar niet of onvoldoende mee financieren.
OK, socrates, leg dan eens uit hoe SDWorx aan de tabel hieronder komt. Je bedoelt toch niet dat mensen wiens job niks anders is dan de loonstaten van werknemers behandelen, niets kennen van de evolutie van de netto-lonen? 

Afbeelding
Nee dat beweer ik niet, andere bronnen leren mij evenwel dat de aangroei van het BBP al jaren hoofdzakelijk naar kapitaal gaat en niet naar arbeid. Dat netto lonen recent zijn toegenomen is het gevolg van de taxshift maar dat betekent dat de afrekening aan het eind zal komen. Pas na de fiscale eindafrekening kan men stellen dat het netto inkomen is gestegen in reële prijzen. Ook staat in deze kolommen niet hoeveel de echte koopkracht simultaan is achteruit gegaan onder meer via een indexsprong. BDW maakt er trouwens geen geheim van dat zij de sociale zekerheid willen "plunderen" onder meer via een onvoldoende financiering van de tax-shift.

socrates

27 jan 2019, 22:32

Wil. schreef:
Flashback schreef:
Met z'n tweeën beweren dat de zon rond de aarde draait, maakt het nog altijd geen juiste stelling.

Is de soevereiniteit van Luxemburg, Malta, Jamaica, Montenegro, Israël, Macedonië onzinnig kortzichtig?
Nu heb ik enkel maar over de oppervlakte gesproken van een handvol landen die in dezelfde orde van grootte zitten als Vlaanderen.
Zullen we het dan over het bbp of het bbp per inwoner hebben? Ik moet niet verder gaan, denk ik? Je weet al wel waar we eindigen. Voila.
Divide et regna.
Laatst gewijzigd door socrates op 27 jan 2019, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

27 jan 2019, 22:32

Welke bronnen beweren dat, socrates?

socrates

27 jan 2019, 22:34

Wil. schreef:Welke bronnen beweren dat, socrates?
De uwe duidelijk niet. 8)

Wil.

27 jan 2019, 22:37

De grafiek hieronder geeft goed aan hoe regering met indexsprong en tax shift, de loonKOSTENstijging afremt ( 5,1%) en tegelijk de NETTO-lonen ( 11,6%) sterker laat stijgen dan de totale inflatie (8,3%), dus inclusief energie, water, brandstof BTW/accijns erop.

Bron: planbureau

Afbeelding

Wil.

27 jan 2019, 22:41

socrates schreef:
Wil. schreef:Welke bronnen beweren dat, socrates?
De uwe duidelijk niet. 8)
Dat weet ik. Maar ik  was niet degene die zulke stelling op tafel heeft gegooid; jij wel. Maak dat dan eens hard, als het kan, of is het niet meer dan het herhalen van een slogan die mooi klinkt maar finaal zonder grond is?

Wil.

27 jan 2019, 23:18

Getweet door Steunpunt werk in oktober '18:

Afbeelding
"Neen, de zon schijnt NIET, zeg ik u!!!"