Formateursnota

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

gast43

14 aug 2019, 21:00

Dejules .

Het rendement dat hen voor ogen wordt gehouden wordt in het BESTE GEVAL pas behaald ver na hun sterfdag!

Dejules
gast43 schreef: ↑Vandaag, 15:52
Dejules ,

Op mijn leeftijd hou ik me daar niet meer met bezig belegging , maar iedereen is vrij ervan .
Dat laat ik over aan mensen die daar verstand van hebben .
U kunt altijd te rade gaan bij mensen die "spaarden" bij Arcopar of "goede huisvadersaandelen" hadden bij Fortis, KBC , ... of bij Lernout en Hauspie.
Je kan evengoed te rade gaan bij gokkers op Lotto, voetbal, ...

Voel je u lekker vandaag ? 8O of versta je niet wat ik zeg ?

At my age I no longer care about investment, but everyone is free from it.
I leave that to people who know it.

Wil.

14 aug 2019, 21:36

Eigen kweek? :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

14 aug 2019, 23:03

dejules schreef:
12 aug 2019, 10:55

Opmerkelijk in de formateursnota : niet alleen werkzoekenden maar ook inactieven worden geactiveerd .
Inactieven zijn oa huisvrouwen/-mannen, zieken en invaliden, vervroegd gepensioneerden, ... maw iedereen die nog geen rustpensioen geniet en die niet werkt.
Er staat niet hoe ze dat gaan doen
Dit is een voorstel van Gwendolyn Rutten om gezinnen met één inkomen niet langer fiscaal te bevoordelen.
Hier haalde zij haar mosterd :
Robotisering, artificiële intelligentie, nieuwe globalisering, demografische vergrijzing: de wereld van werk gaat door de grootste transformatie sinds de eerste industriële revolutie. Hoe moet ons arbeidsmarktbeleid inspelen op het fameuze ‘Werk 4.0’? De denktank Itinera stelt een visierapport voor. De auteur, professor Marc De Vos, ontwikkelt vier prioriteiten.

1. Activering 2.0

Technologische disruptie zal vooral bepaalde sectoren zoals banken, kleinhandel en transport treffen. Daar kan preventieve activering, in partnerschap met de bedrijven, een herhaling vermijden van het brugpensioenscenario van de vorige industriële transformatie. We moeten niet wachten op banenverlies maar inzetten op de transitie naar nieuwe banen. Tegelijkertijd moeten we niet-actieven voluit re-activeren. Dat vergt één centraal dienstenpunt, zodat geen onderscheid meer bestaat tussen bijvoorbeeld gehandicapten, werkzoekenden, vluchtelingen, immigranten, steuntrekkers of langdurig zieken.

2. Sociale bescherming op maat

Platformen zoals Uber en Deliveroo illustreren hoe nieuwe arbeid variabel, flexibel en versnipperd wordt en hoe het onderscheid tussen werknemers, zelfstandigen en ambtenaren vervaagt. Itinera formuleert drie wetten voor aangepaste sociale bescherming:

* de economisch actieve persoon moet persoonlijk zijn voordelen bezitten en meenemen,

* zijn economische tegenpartij moet aan die voordelen bijdragen naarmate beide partijen samenwerken,

* de voordelen moeten minstens gedeeltelijk onafhankelijk zijn van het sociaal statuut.

3. Arbeidsmarktbeleid wordt loopbaanbeleid

Niet arbeid en arbeidsvoorwaarden, maar de persoon en zijn loopbaan moeten de focus worden van het beleid. Daarin staat talent centraal: het ontwikkelen, onderhouden en bijwerken van talent doorheen de hele cyclus van de loopbaan wordt een centrale missie omdat de omloopsnelheid op de arbeidsmarkt verhoogt. De schotten tussen onderwijs en arbeid verdwijnen. Technologie is een grote opportuniteit om de kwaliteit van de arbeid en van personeelsbeleid te verbeteren, in het bijzonder voor de interactie tussen mens en technologie. Arbeid wordt zo productiever, beter en duurzamer.

4. Nieuwe kerntaken voor sociaal overleg

De oude structuren van het hiërarchisch sociaal en sectoraal overleg staan haaks op de trends van Werk 4.0: ze moeten zich aanpassen of zullen geleidelijk verdwijnen. Het sociaal overleg kan zich heruitvinden met nieuwe kerntaken in loopbaanbeheer, kwaliteitsrechten en talentontwikkeling. Vakbonden kunnen opnieuw vernieuwers worden en voor de nieuwe werkers de nieuwe sociale bescherming mee organiseren en verlenen.

Marc De Vos

De Vos is statutair.
Deze voor het leven benoemde man wil dat gehandicapten, werkzoekenden, vluchtelingen, immigranten, steuntrekkers of langdurig zieken variabel, uiterst flexibel en deeltijds gaan werken aan uiterst lage en variabele lonen zonder steun van vakbonden om zijn uiterst voordelig statuut te financieren. Alles wat hij anderen wil opleggen mag en kan niet op hem van toepassing zijn. Dit is het verdriet van België kort samengevat.

Wil.

15 aug 2019, 09:50

dejules schreef:
14 aug 2019, 23:03
Marc De Vos
De Vos is statutair.
Marc DV is prof. arbeidsrecht. Die man weet waarover hij spreekt.

Het is voor jou te laat, julleke, om nog maar aan zijn enkels te geraken. Leg je daarbij neer. Je bent in dit geval twee keer jaloers:
1) je hebt het niet verder geschopt dan pakjessleper. Dat is best een eerbaar beroep maar er zijn nu eenmaal mensen die méér impact hebben op de maatschappij . Aanvaard dat en leg je daarbij neer.
2) hij is (deels) ambtenaar. Jij had dat ook kunnen zijn maar je hebt indertijd gekozen voor een veel ruimere verloning dan dat armoezaaiersloontje van de ambtenaartjes. Nu beklaag je je dat vanuit je hangmat. Wees blij dat performante ambtenaren (ik was er zo eentje) zelfs vanuit hun pensioen bereid blijven om af te dragen voor rakkers zoals jij.
dejules

15 aug 2019, 10:21

Wil. schreef:

hij is (deels) ambtenaar. Jij had dat ook kunnen zijn
Iedereen ambtenaar en dan collectief de hongerdood sterven.
dejules

15 aug 2019, 10:25

Wil. schreef:
maar je hebt indertijd gekozen voor een veel ruimere verloning
Ik heb dat niet gekregen, ik heb mij letterlijk KAPOT gewerkt!
Ik heb in de week vaste nachtpost geklopt en ging van 14u-18u (soms 14u-20u) bijverdienen in oa een groothandel van fruit en groenten. In het weekend werkte ik za en zo telkens 12u op Brussels airport.
Ik had niet eens de helft vh verlof dat een NMBS-er krijgt!
Ik heb NIETS gekregen.
Ik heb daar zeer zwaar voor gewerkt.
Ik ben ook zeer zwaar belast.
Belgische single zwaarst belast ter wereld

https://www.tijd.be/netto/belastingen/b ... 83004.html
Laatst gewijzigd door dejules op 15 aug 2019, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

15 aug 2019, 10:29

Wil. schreef:
dan dat armoezaaiersloontje van de ambtenaartjes.
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, verdient de gemiddelde ambtenaar in ons land bijna 12% meer dan zijn collega in de privésector.
Een belangrijk feit met het oog op een onvermijdelijke sanering van onze openbare financiën alsook op een mogelijke hervorming van het ambtenarenpensioen.

https://etion.be/kennisbank/loon-ambten ... -dan-prive
dejules

15 aug 2019, 10:35

De Vos spreekt niet als wetenschapper maar als statutair die zijn eigen voordelen met hand en tand verdedigt.
Hij wordt door tal van economen tegengesproken!

Johannes Spinnewijn, voorstander van toenemende werkloosheidsuitkeringen: 'Politici halen alleen onderzoek aan dat in hun kraam past.'
Johannes Spinnewijn is een Belgisch economisch supertalent met internationale faam. De zoon van de Leuvense professor Frans Spinnewijn studeerde economie in Leuven en Brussel. Voor zijn doctoraalscriptie trok hij naar het prestigieuze MIT in de Verenigde Staten, waar alleen de allerbesten worden toegelaten. Hij kreeg er les van de absolute wereldtop. De hoofdbegeleider van zijn proefschrift was de Finse econoom Bengt Holmström, die in 2016 de 'Nobelprijs voor de Economie' won. Spinnewijn werkte er ook samen met de beroemde Amerikaanse overheidseconoom Jonathan Gruber, de architect van Obamacare, en met Nobelprijswinnaar Peter Diamond.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/tope ... 1565708048

Wil.

15 aug 2019, 10:55

dejules schreef:
15 aug 2019, 10:35
De Vos spreekt niet als wetenschapper maar als statutair die zijn eigen voordelen met hand en tand verdedigt.
Hij wordt door tal van economen tegengesproken!

Johannes Spinnewijn, voorstander van toenemende werkloosheidsuitkeringen: 'Politici halen alleen onderzoek aan dat in hun kraam past.'
Wat heeft die uitspraak van Spinnewijn te maken met De Vos? De Vos is geen politicus.

Wil.

15 aug 2019, 10:59

dejules schreef:
15 aug 2019, 10:25
Wil. schreef:
maar je hebt indertijd gekozen voor een veel ruimere verloning
Ik heb dat niet gekregen, ik heb mij letterlijk KAPOT gewerkt!
Ja, ja, dat komt ervan als je zit te jagen op het grote geld, hé?

Ik ga ervan uit dat hier evenveel waarheid in zit als wat we gemiddeld in je postings zien en dan weet ik al hoe ik dit mag klasseren.
dejules

15 aug 2019, 11:12

Wil. schreef:
15 aug 2019, 10:59

Ja, ja, dat komt ervan als je zit te jagen op het grote geld, hé?

Ik wou niet leeglopen.

Horus1

15 aug 2019, 11:16

Te klasseren onder de noemer en in de categorie van het zoveelste fantasieverhaal . Is hij nu single ? Beweerde vroeger toch anders. Is ook niet van de 1ste leugen dood hé.

Wil.

15 aug 2019, 11:20

dejules schreef:
15 aug 2019, 11:12
Ik wou niet leeglopen.
Kwam je dan niet in aanmerking om een performante ambtenaar te zijn? Hmmm ... , dat zegt wel iets, hé?

Wil.

dejules

15 aug 2019, 11:29

Wil. schreef:
Kwam je dan niet in aanmerking om een performante ambtenaar te zijn?
Toen ik op de arbeidsmarkt kwam werden werklozen massaal opgenomen in de ambtenarij.
Die "jobs" hadden de gekste namen zoals "Derde arbeidscircuit".
In de volksmond noemde men die mensen "leeglopers".
's Middags zaten die al te zuipen in de café's rond de kerk zoals "Het Trefpunt".
Die hadden glijdende uren . Er waren er bij die hun tikkaart meegaven aan hun collega's om verder te blijven zuipen.
Vanaf 16 u zaten alle café's vol met leeglopers.
Wist U trouwens dat alcoholisten in de ambtenarij niet ontslagen worden als die zat op het werk verschijnen?
Die krijgen een speciale behandeling : daar komt overheidsvakbond bij. Die worden beschouwd als "zieken" dwz die kunnen niet ontslagen worden. Men aanvaardt dat mensen die zinloos werk doen aan de fles geraken. In de privé is dat ontslag op staande voet en zelfs geen recht op dopgeld.
Het zijn 2 verschillende werelden : de wereld vd economische activiteit en de leegloperij, toch?